Voiskos palstan bemarimiehet kertoilla että minkälaista ratastusta käyttävät missäkin?
Ja kuinka pitkiä ketjuja/ missä kohtaa taka-akseli on?
Ja jos on jotain muita vinkkejä ja tipsejä näihin liittyen, että mitä ehkä kannattaa tehdä ja mitä ei?
Ajattelin esim Alastaroon niinkin villiä ratastusta kuin 16-46 (vakio 17-44), jolloin pääsuoralle riittäis 5nen ja takasuoralle 4nen, 220 ja 243kmh@13krpm. Ja kahvilanmutkassa kakkonen ois min 5500 rpm. Noi on laskennallisia arvoja gearingcommanderista, joten onkohan ne oikeesti siel päinkään?
Oisko jollain dataa josta ois tiedossa esim rattaat, takarengas, rpm, ja gps-nopeus? Nii sais siitä jonku verrokin tohon nettisivun laskuriin.
Pitääkö tässä ootella kevättä, ja sit ite vastailla...?
Tonnarissa on voimaa, ei oo niin justiinsa. ;)
Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.02.17 - klo:17:33
Pitääkö tässä ootella kevättä, ja sit ite vastailla...?
44 takana. edessä 15-17. Niin pitkänä kuin mahdollista. Ole hyvä
16 edessä ja takana 42-46 on kuulemma hyvä.
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 10.02.17 - klo:21:33
44 takana. edessä 15-17. Niin pitkänä kuin mahdollista. Ole hyvä
Kuis pitkän ketjun tohon tarvii?
Olin mittailevinani että taka-akselin kokonaissäätövara on max 46 mm (takahaarukan reikä 74 mm, taka-akseli 28 mm).
GC:llä laskien:
vakio ketju 118 lenkkiä, ratastus 17/44
vs
122 lenkkinen, 16/46, akseli siirtyis 27,15 mm
vs
124 lenkkinen, 16/46, akseli siirtyis 43,11 mm
Eli 124 lenkkinen taitaa olla liian pitkä...?
Tämmöistä tänään mielessä, kattelin tässä gearing commanderilla: lahjattoman harrastajan vakio S1000RR-10. Eikös vakio ole 17/44 ja kumit 190/55/17. Eli aikalailla mallia aavikko. Noh nyt on takanakki D213 myötä jo kokoa 200/60/17 ja täähän on siis nyt vielä pahemmin mallia aavikko. Alastarossa voi kolmosella vedellä mun hitauksilla koko pääsuoran, vaihdan neloselle kun en raaski vinguttaa...
Eli välitystä vaihtoon, korjatkaa jos ja kun olen väärässä: törkkään 16/44, niin muutos vakioon aika pieni kun tuo kumin koko vaikuttaa paljon (pitääkö paikkaansa tuolla GC:ssä)? Tämä vain olisi budjettiratkaisu kun voisi kokeilla pelkällä eturattaan vaihdolla mutta onkohan ero vakioon loppupeleissä mitätön. Vai tunkisiko suoraan koko paskan uusiksi tyyliin 16/45 (ja 120 lenkkinen ketju kun vakio on 118)? Joku muu mikä?
Kyllä sen eturattaan -1 eron huomaa, mutta onko sitten taasen se muutos tarpeeksi iso sun makuun, ei voi tietää.
Mulla taitaa olla 16/46(tai 45?) välit millä oon ajanu viime ja tän kauden, eikä oo ainakaa liian lyhyt.
Takarenkaina ollu 195/65 ja 200/60 dunloppeja.
Muistelisin että ketjun hinnalla ei ollut juurikaan eroa pituuksilla 118-124. Joten helpompi ostaa pidempi ketju, mitata omalla välityksellä, ja pätkäistä tarvittaessa.
Vakiomittasella ketjulla pärjää 16/43-16/46 ratastukset. 43 rattaalla ollaan ihan takana jo säätövarassa ja 46 aika edessä.