Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.02.13 - klo:11:33
Lihavat on lepposia radalla ja varikolla.
Lihavia on hauska katella liian pienissä ajopuvuissaan, näyttävät ihan siskonmakkaroilta.
Lihavia on kiva myös kuunnella, paino on aina syynä ettei kulje.
Luen itseni lihaviin.
Ylikireet ja äitin tissiltä liian aikaisin vierotetut rääräkuskit ottaa homman liian tosissaan, mut ei haittaa, me lihavat opitaan heiltä ajamista.
Kannattaako laihduttaa tai keventää pyörää? Vastaus on kyllä, jos ajat kilpaa. Keventäminen antaa paremman kiihtyvyyden ja lisäksi lyhyemmän jarrutusmatkan, koska renkaan kautta saadaan sama hidastuvuus, mutta suurella nopeudella ilmanvastuksesta saadaan massasta riippumatta sama voima. Tosin tällä on ihan mitätön vaikutus alla esitettävissä laskelmissa.
Tarkastellaan massan vaikutusta kierrosaikaan seuraavan yksinkertaisen mallin pohjalta. Rata koostuu kahdesta suorasta, josta ensimmäinen aloitetaan nopeudesta 50 km/h, maksimi 200 km/h ja lopussa 90 km/h. Toinen pätkä jatkuu tästä nopeuksin (km/h) 90 – 150 – 50. Näitä pätkiä on sitten peräkkäin niin monta, että saadaan n. 3000 m pitkä rata.
Laskelmissa on pohjana moottoriltaan vakio R1-07 välityksellä, joka on 0,84 vakiota pienempi (edessä 17 tilalla 15 ja takana 45 tilalla 47). Molemmille suorille lähdetään kakkosvaihteella ja vaihto tapahtuu 13000 RPM kohdalla. Laskut on tehty 0,1 s aikajaotuksella ja joka kohdassa lasketaan teho kierrosluvun perusteella. Vaihtamisen yhteydessä teho on poissa 0,1 s ajan. Ilmanvastus on huomioitu.
Aluksi massa on 300 kg. Tämä on hieman yläkanttiin, mutta huomioi pyörien hitausmomentit ikään kuin massan lisäyksenä. Kiihdytyksiin menee aikaa 5,70 s ja 1,78 s ja kuljetut matkat ovat 206,1 m ja 58,8 m.
Jarrutus on laskettu oletuksella, että kitkakerroin on 1,0 ja ilmanvastus on auttamassa. Jarrutusajat ovat sattumalta samat 2,55 s, mutta nopeudenmuutoksessa 200 – 90 matka on 96,0 m ja muutoksessa 150 – 50 matka on 63,9 m.
Yhteensä tulee matkaksi 424,8 m ja ajaksi 12,58 s. Kerrotaan kummatkin vaikkapa luvulla 7 ja saadaan suunnilleen Alastaron rata: pituus 2974 m ja kierrosaika 1.28,06.
Samat laskut 10 kg kevyemmällä massalla antavat matkaksi 415,7 m ja ajaksi 12,32 s. Oletuksella, että puuttuvat matkanpätkät ajetaan ennen jarrutuksia vakionopeuksilla 200 km/h ja 150 km/h, saadaan lisäaika 0,18 s. Näin tulee saman radan kierrosajaksi 1.27,48. Eroa on siis 0,58 s.
Näin saadaan esim. 12 kierroksen kilpailussa aikaeroksi 7 s. Siis turha massa kannattaa ottaa pois moposta ja tankista. Kierrosaikojen selittelyyn ylipainolla tästä ei valitettavasti paljon apua ole