Lainaus käyttäjältä: visu - 25.12.15 - klo:12:55
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 24.12.15 - klo:20:40
Laskin putket niin alas että vain korkit jäi näkyviin eli 5 mm alemmas kuin aiemmin.
Samalla mittasin Takaiskarin pituuden ja sain sen pituudeksi 337 mm Tuo iskari oli aivan
minimipituudessaan. Lisäsin siihen 5 milliä joten nyt se on 342 mm pitkä.
Ainoa mikä tuossa kokeilussa taisi häiritä oli kun puski vettä ulos paisarin läpi ja sieltä keräilysäiliön kautta ulos. Ilmeisesti kannentiiviste saanut liikaa lämpöä ja työntää painetta vesitilaan.
Kun kokeilet jäykempiä 100 ja 105 jousia niin varaudu lyhentämään iskaria jokunen milli. Pirelli 200/60 slicksillä parhaiten toimiva pituus löytyy todennäköisesti jostain 338 ja 340 väliltä. Geometria on aina enemmän tai vähemmän kompromissi mm. jarrutusvakauden, kääntyvyyden ja avauspidon välillä ja kellohan sen kertoo parhaiten mikä kenellekin toimii. Jos perä on liian ylhäällä, pyörä tuntuu ensin helpolta ja kevyeltä ajaa ja kääntyy herkästi mutta heti kun uskaltaa alkaa vähän nostaa kyytiä ja jarruttaa tehokkaammin, se alkaa yleensä aika äkkiä tuntua levottomalta jarruissa ja aavistuksen yliohjaavalta mutkien sisäänmenossa.
Ennen kuin rupeat kaivelemaan kantta irti koneesta kannattaa tarkistaa syylarin korkin tiivistyspinnat. Siis sekä syylarin kaulan sisäpuolelta se metallipinta joka tulee korkin sisempää kumitiivistettä vasten että korkista se jousen varassa liikkuvan sisäosan keskellä oleva kumi. Ei tarvitse kummoista likaa sinne väliin niin ei pidä painetta ja aiheuttaa kuvaamasi oireen. Joskus sinne on kiteytynyt glykolista jotain skeidaa, joskus on ruostepaskaa kun koneeseen on jätetty pelkät vedet sisään pidemmäksi aikaa, joskus lipan jäljiltä syylarin kaula ja/tai korkki on taipunut senverran että ei tiivisty kunnolla. Joskus myös se korkin kumi on kulunut / väsynyt eikä tiivistä. Helppo kokeilla syylarinkorkkitesterillä jos vaikka niillä paikallisen pajan hempoilla löytyy sellainen. Samalla kannattaa mahdollisesti myös koepaineistaa jäähdytysjärjestelmä, yleensä onnistuu samalla testerillä, usein sieltä löytyy muutama vähän löysä klemmari tms.
Tänään taas ajettiin hiukan ja ollaan taas muutamaa kokemusta viisaampi
Tuo pyörähän kävi huollossa tuossa ennen aattoa ja saivatkin nuo keulaputket linjaan, samalla pyysin että asentavat tuon uuden varajäähdyttäjän kun sellainen oli kerran mukana. Katselin eilen illalla manuaalista virtauskaaviota jäähdytysnesteelle ja tarkistin sitten aamulla että olivat laittaneet ristiin letkut joista toinen tulee jostein termostaatilta ja toinen jonka pitää mennä korkin jousipaineistetun tiivisteen jälkeen paisuntasäiliölle.
Nuo letkut kun vaihtoi niin kone pelasi normaalisti.
Asentelin sitten tuon jälkeen 100:sen jousen perään ja laitoin sille esijännitystä 9.5 mm Mitään makauksia en mittaillut vaan lähdin kokeilemaan miltä tuo tuntuu ajossa. Hidas comppi oli 14 auki.
Vanhalla takarenkaala ja uudella eturenkaalla neljä mitattua kierrosta, radanpinta +17 astetta ja aurinkoinen keli ennätys parani tuolla vanhallakin renkaalla aikaan 1.43.97
Pyörä oli helppo ajaa ja ainoa kohta jossa tuntui pientä liukkaustta oli tuo triplaoikean 2-3 välinen osuus jossa kallistus viettää ulkolaitaa kohti.
Päätin sitten että otan osaa myös iltapäivän kisaan ja siinä kakkosruudusta ajoin sitten lämmittelykierroksella tuon eturenkaan alta ja kisa oli sitten siinä. Rengas jäähtyi kai liikaa kun piti odotella jälkiporukkaa ja vaikka piti kolme ekaa oikeaa lähti sitten alta juuri tuossa kohtaa ennen viimeistä oikeaa tuon kolmen oikean yhdistelmässä joka ajetaan yhtenä kurvina.Luultavasti avasin hiukan kaasua kallistuksessa nelosvaihteella ja siitä kevensi renkaan alta. Lähti siis eturengas alta.
Kokemattomuus taas maksoi uudet katteet ja jotain pientä nippeliä kuten tankki jne.
Tyhmä kun piti sitten ajella samaa kyytiä tuohonkohtaan kuin tuo 5 sekkaa nopeampi kaveri jolla kalusto on hiukan uudempaa luokkaa.
Kuten mainitsitkin, niin keula pitää saada myös herkemmäksi näillä nykyisillä vauhdeilla.
Jarrutus ei ole enää ongelma vaan nyt tuo keula kantaa aivan hyvin kun tuo keulan kulma muuttui .
Nimimerkki murmela oli myös mielestäni oikeassa kun noita jäykempiä jousia taakse suositteli. Mutta seuraavaksi haluan kokeilla kevyempiä vietereitä edessä.