Lainaus käyttäjältä: app - 17.06.13 - klo:06:16
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 16.06.13 - klo:16:22
Kävin neljästi. Muistaakseni olin joskus aikaisemminkin osallistunut aika-ajoon, mutta tuosta en ole aivan varma. Oma mokani oli myös sijoitukseni, nopeammin ajamalla olisin ollut ensimmäinen. Tälläkään kertaa ei onnistunut. Mutta se on totta, että varikolta ja etenkin kotikatsomosta asiat näkee parhaiten.
On se vaan niin arpapeliä, että saa edes sen yhden ainoan puhtaan kierroksen, kun joutuu lähtemään radalle ajamaan kärjen vauhtia, silloin kun siellä on 15 mopoa, joista lähes kaikki hitaampia, ja aikaerot hitaimpiin nähden isot. Itse ajoin kemorassa ratapäivän aikana muutama viikko sitten noin 25 kierrosta, kun olin neljään ryhmään jaetun päivän aikana toiseksi nopeimmassa ryhmässä, koska en viitsinyt mennä sotkemaan kisaan treenaavien kuskien ajoa. Radalla oli 23 pyörää, eivätkä kaikki yhtaikaa. Sain koko päivänä 2 puhdasta kierrosta, mutta eipä se tuossa kohtaa haitannut, kun oli vaan tavallinen treeni, ja itsekkin keskityin vaan linjojen löytämiseen ja ajoasennon hiomiseen.
Täysin eri juttu kun on kysesssä aika-ajo. Sinä et voi jäädä siihen portille kyttäämään kokonaisen kierroksen ajaksi itsellesi sopivaa rakoa, kun takana odottaa muitakin kuskeja radalle pääsyä. Ja vaikka voisitkin, siellä saattaa olla edessä jo ekalla kellotettavalla kierroksella jokunen 10-15 s hitaampi. Kierros on pilalla käytännössä aina, koska ohittamispaikka ei satu useinkaa niin ettei tarvitse keventää. Aina joudut ainakin yhden mutkan köröttelemään perässä, ja se kierros oli siinä.
Kehokisassa, kun jaettiin porukka 1.28 vauhdin kohdalta kahtia, sujui paremmin, mutta säännöt on säännöt, ja niillä ajetaan.
Vastataan nyt vielä kun saattaa olla mahdollista, että joku mielensäpahoittaja on ajatellut, että minua riepoo itseäni hitaammat. Näin se ei kuitenkaan ole, koska yritän aika paljon tehdä sen eteen, että juuri niitä minua(kin) hitaampia saataisiin viivalle mukaan. Kisassa kierroksella ohitettavat eivät haittaa yhtään, päin vastoin ovat homman suola. Oikein jos käy pulla, niin kierroksella ohitettava hidastaa sopivasti edellä menevän/menivien ajoa ja pääsen itse iskuetäisyydelle. Tätä toivoin lauantaina, mutta Teemu pääsi nätisti ohi aina suorilla ja itse tupeloin Tonin ohituksen suoralla (Yamahassa ei riittänyt kiihtyvyys suoralla ohittamiseen, joten meinasin ajaa pitkäksi jarrun). Anastasiasta pääsin nätisti ohi pääsuoralla kun olin viimeisessä mutkassa jo kannassa ja kusiaisesta tuolla ikälopulla Rytköselläkin pääsee ohi kiihdytyksissä.
Tuossa kyseisessä 25 min aika-ajossa en löytänyt ratavarikolta katsoen yhtään sellaista rakoa jossa minulla olisi ollut hyvä jänis + riittävästi rakoa. Varmasti ilmakuvaa tutkimalla jälkiviisaat löytävät montakin hyvää paikkaa mihin olisi voinut mennä, mutta nämä jälkiviisaat eivät itse ruutuihin eksyneet ja varmaan siksi sitä viisauttakin löytyy aina jaettavaksi asti.
Aika-ajoon pyrin nykyisin panostamaan hieman, ettei tarvitsisi harmitella sitä lähdössä eteen tulevaa sumppua. Näin välttää tarpeettomat riskit.
Tuo ehdotukseni porukan sijoittelusta nopeutensa perusteella pohjautui siis puhtaasti siihen, että homma olisi mahdollisimman turvallista ja kaikille mieluisaa. Minusta itsestäni ei olisi hirveän mukavaa olla jossain SB A:n aika-ajossa seikkailemassa ellen pääsisi hännänhuippuna perältä lähtemään.
Kemoralla tavoite on sama, eli toiseen riviin tai ruutuihin 9 tai 12. Sieltä pääsee vielä kärkikahinoihin hyvin mukaan, sumpusta se on hankalampaa.