Alusta ja sen säädöt

Aloittaja PetsuZX, 07.02.12 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

Nyt olis taas viksu ja vilmaattinen kysymys:

Mitäs pitäs muuttaa kun avauksessa perä alkaa ensin luistaa ja sitten pumpata? Ensin oli ongelmana heikko avauspito, joka parani selkeästi avaamalla paluuvaimennusta, mutta siinä vaiheessa kun pito alkoi olla ok, alkoi myös tuo pumppaaminen. Eli tuo luistaminen on ihan ok, mutta jos ton pumppaamisen sais pois niin olis helpompi pitää linjaa. Loppuuko iskarissa ulosjoustovara liian jäykän jousen takia vai onko mulla ennemmin vaimennukset pielessä? Painuma takana oli n. 30mm ja iskarissa on suhteellisen pitkä top-out jousi. Eniten tuota pumppaamista esiintyi nyt Motoparkissa siinä takasuoran jälkeisen tokan vasurin avauksessa, mutta ongelmaa oli myös muualla. Ja pumppaaminen esiintyy nimenomaan isossa kallistuksessa avatessa. Renkaastahan ei nyt tietenkään tähän hätään ole kuvaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Olisko kellään tiedossa Honda  CBR600RR:n linkun välityssuhdetta tai vielä mieluummin niitä linkun mittoja? PC40 malli siis kyseessä. En ihan pienellä haeskelulla löytäny noita.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.06.14 - klo:13:30
Nyt olis taas viksu ja vilmaattinen kysymys:

Mitäs pitäs muuttaa kun avauksessa perä alkaa ensin luistaa ja sitten pumpata? Ensin oli ongelmana heikko avauspito, joka parani selkeästi avaamalla paluuvaimennusta, mutta siinä vaiheessa kun pito alkoi olla ok, alkoi myös tuo pumppaaminen. Eli tuo luistaminen on ihan ok, mutta jos ton pumppaamisen sais pois niin olis helpompi pitää linjaa. Loppuuko iskarissa ulosjoustovara liian jäykän jousen takia vai onko mulla ennemmin vaimennukset pielessä? Painuma takana oli n. 30mm ja iskarissa on suhteellisen pitkä top-out jousi. Eniten tuota pumppaamista esiintyi nyt Motoparkissa siinä takasuoran jälkeisen tokan vasurin avauksessa, mutta ongelmaa oli myös muualla. Ja pumppaaminen esiintyy nimenomaan isossa kallistuksessa avatessa. Renkaastahan ei nyt tietenkään tähän hätään ole kuvaa.
Yks mahollinen ratkasu; avaa vasen käsi ja kato vaikuttaako.

Mitesse punppaa, eli pysyykö se abaut linjalla, vai karkaako perä pikkuhiljaa ulos, vai pakkaako se sitä perää sisään?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.14 - klo:13:15
Olisko kellään tiedossa Honda  CBR600RR:n linkun välityssuhdetta tai vielä mieluummin niitä linkun mittoja? PC40 malli siis kyseessä. En ihan pienellä haeskelulla löytäny noita.
Mitäss sä yrität tehdä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.06.14 - klo:13:29
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.06.14 - klo:13:30
Nyt olis taas viksu ja vilmaattinen kysymys:

Mitäs pitäs muuttaa kun avauksessa perä alkaa ensin luistaa ja sitten pumpata? Ensin oli ongelmana heikko avauspito, joka parani selkeästi avaamalla paluuvaimennusta, mutta siinä vaiheessa kun pito alkoi olla ok, alkoi myös tuo pumppaaminen. Eli tuo luistaminen on ihan ok, mutta jos ton pumppaamisen sais pois niin olis helpompi pitää linjaa. Loppuuko iskarissa ulosjoustovara liian jäykän jousen takia vai onko mulla ennemmin vaimennukset pielessä? Painuma takana oli n. 30mm ja iskarissa on suhteellisen pitkä top-out jousi. Eniten tuota pumppaamista esiintyi nyt Motoparkissa siinä takasuoran jälkeisen tokan vasurin avauksessa, mutta ongelmaa oli myös muualla. Ja pumppaaminen esiintyy nimenomaan isossa kallistuksessa avatessa. Renkaastahan ei nyt tietenkään tähän hätään ole kuvaa.
Yks mahollinen ratkasu; avaa vasen käsi ja kato vaikuttaako.
Kokeilin tuotakin, mutta ei auttanu. Tällä tosin huomas selkeesti sen, että tanko kääntyilee jonkin verran pumppaamisen tahtiin.
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.06.14 - klo:13:29
Mitesse punppaa, eli pysyykö se abaut linjalla, vai karkaako perä pikkuhiljaa ulos, vai pakkaako se sitä perää sisään?
Pitää kutakuinkin linjan, mutta luistonhallinta on karvan hankalaa tuon pumppaamisen takia eikä ihan viimesiä uskalla avata kun ei oo tuntumaa, että riittäskö renkaassa vielä pito vai karkaako luisto kerralla liian isoksi.
Pahiten tämä tulee ilmi esim. motoparkin pitkän suoran jälkeen tokassa vasurissa kun avataan kallellaan (5.? mutka). Muita oireita alustasta on keulan tärrääminen syvään jarrutettavissa mutkissa, esim. motoparkissa sokeen vasurin jälkeinen jarru ja siellä montun pohjalla se oikeelle taittuva jarru. Lisäksi eturengas kuluu melko paljon.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

parjan_fin

18.06.14 - klo:13:51 #875 Viimeisin muokkaus: 18.06.14 - klo:13:54 käyttäjältä parjan_fin
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.06.14 - klo:13:30
Nyt olis taas viksu ja vilmaattinen kysymys:

Mitäs pitäs muuttaa kun avauksessa perä alkaa ensin luistaa ja sitten pumpata? Ensin oli ongelmana heikko avauspito, joka parani selkeästi avaamalla paluuvaimennusta, mutta siinä vaiheessa kun pito alkoi olla ok, alkoi myös tuo pumppaaminen. Eli tuo luistaminen on ihan ok, mutta jos ton pumppaamisen sais pois niin olis helpompi pitää linjaa. Loppuuko iskarissa ulosjoustovara liian jäykän jousen takia vai onko mulla ennemmin vaimennukset pielessä? Painuma takana oli n. 30mm ja iskarissa on suhteellisen pitkä top-out jousi. Eniten tuota pumppaamista esiintyi nyt Motoparkissa siinä takasuoran jälkeisen tokan vasurin avauksessa, mutta ongelmaa oli myös muualla. Ja pumppaaminen esiintyy nimenomaan isossa kallistuksessa avatessa. Renkaastahan ei nyt tietenkään tähän hätään ole kuvaa.

Tuossa kohden rataa jos pumppailee, niin ennemmin väittäisin, että se perä on jo kasassa ja alkaa pumppaamaan, kun perä pohjailee.

Itse käytän lastattuna painumana 25mm lukemia, eli sitä voisi koittaa kirrata ihan inan sun tapauksessa. Samoin hidasta menovaimennusta naksu kerrallaan lisää takaiskariin. Itse lähtisin varmaan noista liikkeelle.

EDIT: Tai muutat ajo-asentoasi ensiksi etupainoisemmaksi ja sitten takapainoisemmaksi. Noilla voisit päästä jyvälle siitä kumpaa siellä peräpäässä tapahtuu, eli pohjaako vai onko liian ylhäällä. Oma veikkaus on pohjaamisen puolella.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.06.14 - klo:13:31
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.14 - klo:13:15
Olisko kellään tiedossa Honda  CBR600RR:n linkun välityssuhdetta tai vielä mieluummin niitä linkun mittoja? PC40 malli siis kyseessä. En ihan pienellä haeskelulla löytäny noita.
Mitäss sä yrität tehdä?

Ihan alkuun tietäs, että paljonko takaiskarin pituuden muuttaminen muuttaa perän korkeutta. Mittaamallahan tuo tietysti selviää. Sit jos olis aikaa niin askartelisin paskartelisin 3D mallin tosta mopon alustasta, että olis helpompi funtsia ja visuailisoida näitä geometriajuttuja.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 18.06.14 - klo:13:51
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.06.14 - klo:13:30
Nyt olis taas viksu ja vilmaattinen kysymys:

Mitäs pitäs muuttaa kun avauksessa perä alkaa ensin luistaa ja sitten pumpata? Ensin oli ongelmana heikko avauspito, joka parani selkeästi avaamalla paluuvaimennusta, mutta siinä vaiheessa kun pito alkoi olla ok, alkoi myös tuo pumppaaminen. Eli tuo luistaminen on ihan ok, mutta jos ton pumppaamisen sais pois niin olis helpompi pitää linjaa. Loppuuko iskarissa ulosjoustovara liian jäykän jousen takia vai onko mulla ennemmin vaimennukset pielessä? Painuma takana oli n. 30mm ja iskarissa on suhteellisen pitkä top-out jousi. Eniten tuota pumppaamista esiintyi nyt Motoparkissa siinä takasuoran jälkeisen tokan vasurin avauksessa, mutta ongelmaa oli myös muualla. Ja pumppaaminen esiintyy nimenomaan isossa kallistuksessa avatessa. Renkaastahan ei nyt tietenkään tähän hätään ole kuvaa.

Tuossa kohden rataa jos pumppailee, niin ennemmin väittäisin, että se perä on jo kasassa ja alkaa pumppaamaan, kun perä pohjailee.

Itse käytän lastattuna painumana 25mm lukemia, eli sitä voisi koittaa kirrata ihan inan sun tapauksessa. Samoin hidasta menovaimennusta naksu kerrallaan lisää takaiskariin. Itse lähtisin varmaan noista liikkeelle.

Ok, kiitos vinkistä. Pitää kokeilla vähän pienentää painumaa. Tosin ite en oo tykänny ajaa ihan niin pienillä painumilla kuin sinä. Hidas vaimennus oli 7 klikkiä auki ja säätöalue on n. 20. Hitto kun olis se alustapotikka niin ei tarttis arvailla pohjaako toi vai ei.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.14 - klo:13:50
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.06.14 - klo:13:29
Mitesse punppaa, eli pysyykö se abaut linjalla, vai karkaako perä pikkuhiljaa ulos, vai pakkaako se sitä perää sisään?
Pitää kutakuinkin linjan, mutta luistonhallinta on karvan hankalaa tuon pumppaamisen takia eikä ihan viimesiä uskalla avata kun ei oo tuntumaa, että riittäskö renkaassa vielä pito vai karkaako luisto kerralla liian isoksi.
Pahiten tämä tulee ilmi esim. motoparkin pitkän suoran jälkeen tokassa vasurissa kun avataan kallellaan (5.? mutka). Muita oireita alustasta on keulan tärrääminen syvään jarrutettavissa mutkissa, esim. motoparkissa sokeen vasurin jälkeinen jarru ja siellä montun pohjalla se oikeelle taittuva jarru. Lisäksi eturengas kuluu melko paljon.
Jos ripari on takana tontilla, niin mä kokeilisin pistää napsun pari menovaimennusta lisää.

Onks edessä hydraulistopparit?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.06.14 - klo:15:01
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.14 - klo:13:50
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.06.14 - klo:13:29
Mitesse punppaa, eli pysyykö se abaut linjalla, vai karkaako perä pikkuhiljaa ulos, vai pakkaako se sitä perää sisään?
Pitää kutakuinkin linjan, mutta luistonhallinta on karvan hankalaa tuon pumppaamisen takia eikä ihan viimesiä uskalla avata kun ei oo tuntumaa, että riittäskö renkaassa vielä pito vai karkaako luisto kerralla liian isoksi.
Pahiten tämä tulee ilmi esim. motoparkin pitkän suoran jälkeen tokassa vasurissa kun avataan kallellaan (5.? mutka). Muita oireita alustasta on keulan tärrääminen syvään jarrutettavissa mutkissa, esim. motoparkissa sokeen vasurin jälkeinen jarru ja siellä montun pohjalla se oikeelle taittuva jarru. Lisäksi eturengas kuluu melko paljon.
Jos ripari on takana tontilla, niin mä kokeilisin pistää napsun pari menovaimennusta lisää.

Onks edessä hydraulistopparit?

Ei pitäisi olla. Ymmärtääkseni shimmauksen yhteydessä noilla on heitetty vesilintua. Pitääpä kokeilla kompin vaikutusta myös.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

18.06.14 - klo:15:53 #880 Viimeisin muokkaus: 18.06.14 - klo:22:31 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.14 - klo:15:44
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.06.14 - klo:15:01
Onks edessä hydraulistopparit?
Ei pitäisi olla. Ymmärtääkseni shimmauksen yhteydessä noilla on heitetty vesilintua. Pitääpä kokeilla kompin vaikutusta myös.
Sit vois kokeilla ottaa komppia edestä napsu pari pois jos se vaikka vähentäis renkaan rasitusta. Jos ei auta nii napsut takas, vika voinee olla tuossa Janin jo ehdottamassa, eli paino on liikaa edessä. Jos ei painon siirto taaemmas auta, niin sit vois kokeilla hieman nostaa keulaa, ts geometriaongelma.

Muistaakseni @Janza  lla oli kauan kauan sitten vähä vastaava ongelma keulan kans? Eli eturengas meni viduix parissa setissä? Ja parani keulaa nostamalla?

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.06.14 - klo:15:53
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.14 - klo:15:44
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.06.14 - klo:15:01
Onks edessä hydraulistopparit?
Ei pitäisi olla. Ymmärtääkseni shimmauksen yhteydessä noilla on heitetty vesilintua. Pitääpä kokeilla kompin vaikutusta myös.
Sit vois kokeilla ottaa komppia edestä napsu pari pois jos se vaikka vähentäis renkaan rasitusta. Jos ei auta nii napsut takas, vika voinee olla tuossa Janin jo ehdottamassa, eli paino on liikaa edessä. Jos ei painon siirto taaemmas auta, niin sit vois kokeilla hieman nostaa keulaa, ts geometriaongelma.

Muistaakseni @janza lla oli kauan kauan sitten vähä vastaava ongelma keulan kans? Eli eturengas meni viduix parissa setissä? Ja parani keulaa nostamalla?

Eturenkaan kuluminen kyllä viittaa periaatteessa geometriaongelmaan, eli mopo olis liikaa keulalla. Tai oikeemmin etujättöö olis liian vähän, mutta kokonaisuudessa toi on parempi ajaa 190/55 kumilla kuin 180/55 kumilla, mikä taas viittais siihen, ettei oo liian nokallaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.14 - klo:16:24
Eturenkaan kuluminen kyllä viittaa periaatteessa
Kuva ois kiva?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.06.14 - klo:17:07
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.14 - klo:16:24
Eturenkaan kuluminen kyllä viittaa periaatteessa
Kuva ois kiva?

Siinä olis pari.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal