Lainaus käyttäjältä: murmela - 02.03.16 - klo:10:03
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 01.03.16 - klo:17:41
Tarvitsen tiedon siitä, kuinka pohjassa iskari käy. Jos ajo tuntuu siltä, että pitäisi löystää alustaa ja nippusidemerkki näyttää, että 40 mm on joustovaraa käytettävissä, niin voin hyvillä mielin alustaa löystää. Jos se on joka setillä käynyt pohjassa, pitää keksiä jotain muuta.
No siinäpä hyvä harhaluulo heti esimerkiksi.
Ts kuski tekees mikä näyttää ja tuntuu hyvältä.
Ei mitään väliä missä vika oikeasti on, tai kuinka perseellään alustan säädöt/ balanssi/ mitotus on.
No niin. Tietysti etsitään oikeaa syytä. Muutoksia tehdessä pitää olla ajatus miksi jotain säätöä rupeaa tekemään sekä jonkinlainen tieto, mihin muualle se vaikuttaa. Pitää puntaroida eri asioita, sillä kompromissi tämä koko homma on kuitenkin.
Mainitsit tuossa:"kuski tekees mikä näyttää ja tuntuu hyvältä." Samaa mieltä ja sitten enää katsotaan kelloon, menikö säädöt juuri minulle sopivaan suuntaan. Perussäädöissä otetaan kuitenkin huomioon mitä lajia ajetaan ja minkälainen pyörä on, mikä on kuskin paino, mitkä on pyörän muut asetukset mm. penkki ja ohjaustanko. Lisäksi yksi tärkeimmistä kriteereistä on ajotyyli. Sopiiko asetukset juuri minun ajotyylilleni?
Itse pidän suurena asiana, että kokeilen eri esijännityksiä ja vaimennuksia. Geometriaan koitan nykyään olla puuttumatta, kun se oli sittenkin enemmän rakettitiedettä mitä käytännöntestit osoitti. Kaikkiin asetuksiin löytyy eri speksit, riippuen mistä lähteestä niitä saa. Tehtaan ilmoittamista arvoista on ok lähteä, mutta muitakin lähteitä ja perusteluita suosin.
RR-puolella mun elämä on helppoa, kun saan hyvällä sopimuksella lainata kunnon pyörää, jossa perusasiat on kunnossa. Enskapuolella maasto tuo haastetta alustan säätöön tai edes tulkintaan.
Mielellään muuten tulisin sun iskarikurssia kuuntelemaan, mutta en ikävä kyllä pääse paikalle.
Sieltä saisi toisesta näkökulmasta tietoa näihin asioihin.
Yksi suuri ero kurapuolen ja ratapuolen iskareiden päivittäisessä huollossa on (ainakin minun kokemuksen mukaan). Kurapuolella otetaan joka ajopäivän jälkeen etuiskareista pölysuojat irti ja putsataan liat pois. Samalla pistetään rasvaa, jotta kumi pysyy elastisena ja staattinen kitka pysyy minimissä. RR-puolella en tällaisesta kuullut kertaakaan.
Toinen juttu on eturenkaan kohdistamiseen liittyvä asia. Pidetään huolta, että pumput eivät kanita kolmiopaloista tai kun eturenkaan kiristää, putket ovat suorassa. Yllättävän helposti saa putket olemaan liian vastakkain tai harottamaan. Tämä aiheuttaa ymmärrettävästi myös kitkaa.
Edit. Tässä video kuinka minäkin olen eturenkaan rr-puolella asentanut. Missään kohtaa ei kiinnitetä huomiota etupumppujen linjaukseen. En osaa sanoa, onko niissä eroja tai tarvitseeko sitä ottaa huomioon. Seuraavalla kerralla kyllä tarkistan.
https://www.youtube.com/watch?v=blH9XSxHN94&feature=youtu.be&t=366