Lainaus käyttäjältä: Sippe - 14.09.13 - klo:17:21
Olen miettinyt missä vauhdeissa tietyn renkaan ominaisuudet muuttuvat vaarallisiksi/muuta ongelmaa.
Eli varmaan melkein millä tahansa touring kumilla ajaa 1.40 jos nyt Alastaroa esimerkkinä.
Entäs tämän alle, vaikka 1.30-1.35 ajat. Kuvittelisin että tuohon pääsee kaikilla ratapainotteisilla sporttikumeilla, olettaen luonnollisesti että kuski osaa asiansa.
Entä slicksit siten, taitaa osa keskiryhmästäkin ajaa slikseillä, antaako tämä lisää turvallisuutta vai missä pointti? Onko muilla kuin ratarenkailla ongelmaa jos vauhti on liian alhainen, eli ei saa renkaita lämpenemään riittävästi. Yhteen lauseeseen tiivistettynä: Pitääkö rengasvalinnoissa ottaa huomioon oma vauhti, lähinnä se (koskee itseäni) ettei toimisi liian hitaassa ajossa.
Tälläisenä uutena harrastelijana kerron hiukan omaa historiaa, missä vaiheessa itse etenin noiden renkaiden kanssa.
Aloittelin tämän rataharrastuksen kesällä 2012 Heinäkuussa.
Ilman mitään suunnitelmaa ja aivan tavallisella katupyörällä (ZX12R Kawasaki) , ajatuksena oli vain parannella ajotaitoa mutkateiden ajeluun.
Ensimmäiset ratapäivät alla Pirellin Diablot, mutta profiilin takia vaihdoin nuo melkein heti misukan Power Pure renkaisiin , joilla ajelin Alastarolla 1:36 aikoja, siinä vauhdissa alkoi olla jo välillä hiukan ohjelmaa ja lipsumista avauksissa.
(Tässä pitää muistaa että kuski kokematon ja ainakin minulla vauhti kasvoi kokoajan nopeammin kuin mitä ajotaidot olisivat sallineeet. )
Seuraava askel oli ostaa lämmittimet ja Pirellin Supercorsa SC renkaat ja noilla ajat tippui heti 1:33 alkuisiin, ilman mitään isompaa ohjelmaa avauksissa.
Tälle kesälle vaihdoin sitten alle Pirellin Superbike SC renkaat. Noilla ajellut tämän kesän ja pitkän tahkoamisen jälkeen pääsin alle 1:29 Alastarolla.
Omana ajatuksena on ollut ajaa koko ajan niin hyvillä renkailla kuin vain perse kestää, koska tiedostan omat puutteeni , kuin myös tuon käytössä olevan painavan ja tehokkaan pyörän mukanaan tuomat haasteet. Yrityksenä ollut koko ajan saada lisää turvallisuutta hyvillä renkailla.
Omasta mielestäni on ihan ok ajella keskiryhmässä seosrenkailla kun käyttää lämppäreitä.
Itse aloin siinä vaiheessa kun vauhti alkoi olla siellä nopeimmassa päässä keskiryhmää, käyttämään sellaista taktiikkaa että lähdin vasta sitten radalle kun keltaiset liput oli poissa ja ekat kuskit ehtineet ajella kierroksen tai pari ja kaikilla renkaat lämpimänä.
Joskus tein niin kun oli jo itsellä hyvä vauhti päällä, että menin jonoon ajoissa niin pääsin ensimmäisenä radalle ja heti vauhti päälle.
Tuo takasi sen että sai ajaa muutaman kierroksen yleensä aivan tyhjää rataa. Tuota ei kannata aivan kylmimmillä ilmoilla harrastaa, ettei renkaat ehdi jäähtyä liikaa siinä odotellessa vihreää.
Kaikilla renkailla ajellesssa tärkeintä on pitää huoli että paineet on oikeat suhteessa vauhtiin ja käytettäviin renkaisiin.
Hitaan ryhmän vauhdeissa toimii samat renkaat ja rengaspaineet kuin kadulla. Noillakin kannattaa katsoa radalta tullessa että paineet eivät nouse liikaa, ja jos kuitenkin nousee, niin laskee sen mukaan hieman painetta lähtiessä.
Keskiryhmässä katurenkailla, laitoin lähtiessä paineet johonkin 2.2 paikkeille lähtiessä, ja seurailin ettei nousisi paljon yli 2.5 Bar radalta tullessa.
Seosrenkailla olen mitannut paineet ennen radalle menoa lämpimänä ja samoin tarkistus radalta tullessa. Joskus olen joutunut lämpimänä päivänä tiputtelemaan paineita kun tulee pois radalta.
Eli itse olen ekalle setille lähtiessä mitannut paineet mennessä ja sen jälkeen vain hienosäätänyt tullessa niin että paine ei ylitä suositusta.
Tuossa on omia aloittelijan kokemuksia, joku kokeneempi tekisi varmasti jotain eritavalla.
Minunkin olisi kannattanut vaihtaa pyörää hieman urheilullisempaan ennen kuin menin tuonne nopeaan ryhmään ajelemaan.