Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.07.15 - klo:12:03
Lainaus käyttäjältä: tuomas - 12.07.15 - klo:11:31
Noniin, nyt tarttis raadin mielipiteitä mitä tehdä bleidin etujousitukselle..
Nopeuden kasvaessa keula on tiukoissa jarruissa alkanut pohjaamaan. Painaumat kohdillaan, muuten keulan säädöt aika tavalla tehdasasetuksissa.
Keulassa on k-techin 25ssk-sisuskalut ja mun painolle sopivat jouset. Tässä vaiheessa kautta ei pysty alkaa oikein keulaa ropaa isommasti, joten öljymäärällä leikkiminen ja jousien vaihto on aika pitkälti pois laskuista.
Voiko keulan säädöillä jotenkin auttaa asiaa? Esim comp vaimennusta lisäämällä?
-tuomas
Tossa tapauksessa mä tekisin kompromissin, eli käyttäisin kaikkia niitä tapoja mitä ei sais ensisijaisesti käyttää pohjaamista vasten tappeluun.
Eli lisäisin molempiin putkiin 10 ml öljyä (ei se vaadi sen kuin että aukasee korkit kun tolpat on mopossa kiinni, ja ruiskulla lisää sen öljyn), keulan painaumaa vähentäisin 5 mm eli esijännitystä 5 mm eli 5 kierrosta lisää (koska ei se vaikuta kääntyvyyteen jos keula pohjaa senkin jälkeen), lisäisin reilusti comppia (siten ettei keula kuitenkaan mene liian tönköksi), ja reboundin säätäisin aivan aavistuksen liian löysäksi.
Toi esijännityksen lisäys voi omien kokemuksien nojalla johtaa siihen ettei pääse enää kunnolla avaamaan kun keula kevenee liikaa.
Mulla oli tuo sama ongelma keulan pohjaamisen kanssa viimekesänä kun vauhdit nousi Motoparkissa 1.40 lukemista 1.34 kantturoihin.
Alla sopivat jouset,painumat ok,shimmattu keula sekä matrissin kitti tuolla sisällä.
Kokeilin laittaa compin pikkuhiljaa aivan kiinni, mutta sekään ei riittänyt (keula ei mennyt tönköksi/tukkoon) lopulta auttoi kun lisäsin öljyä putkiin. Taisin lisätä 5 milliä molempiin¨kahteen kertaan (en jaksa lähteä tarkistamaan säätövihkosta).
Kuitenkin mulla oli tiedossa paljonko tuolla on öljyä koska keula just huollettu sekä tieto siitä mitä maksimissaan voi lisätä että keula vielä toimii kunnolla.
Tuon jälkeen keula on toiminut hyvin eikä ole pohjannut jarruissa vaikka käyttää koko matkan "kovissa jarruissa" (suhteellinen käsite)
Esijännityksellä en ole havainnut saavutettavan mitään muutosta keulan kantavuuteen jarruissa ja omasta olen pikkuhiljaa säädellyt esijännityksen aivan nollaan että olen saanut ajettavuutta parannettua avauksissa suorille.