Tarinaa omasta kokemuksesta vakuutuksista ratakaadon yhteydessä ulkomailla. Keväällä olin Slovakiaringillä, Zenergy racingin ratapäivillä. Ajoin ulos ja kaduin, ihan huolella. Selästä murtui 2 nikamaa, kämmenestä 3 luuta ja rintakehään rustovaurioita. Viikko Slovakiassa sairaalassa ja sitten siirto paareilla Suomeen. Eurooppalainen sairasvakuutuskortti kannattaisi olla, helpottaa todella paljon sairaalaan tuloa ja hoidon alkua. 3kk saikkua ja kuntoutus päälle.
Ja korvaukset. Pyörä kilvellinen. SOS Internationaalille soitto ja vakuutustiedot sinne. Liikenne(pop) ja matkavakuutus(If),sekä itse soitin ilmoitukset yhtiöihin. Matkavakuutuksesta korvauspäätös heti ja muutenkin loisto palvelu. Liikennevakuutus epäröi heti ja alkoi pyörittelemään asiaa virkailijalta toiselle. Aikaa kului useita päiviä, eikä asia ratkennut. Onneksi oli matkavakuutus. Yksin ulkomailla, selkä murtuneena, ei ole kiva asioita järjestellä. Sos International sai matkavakuutuksesta maksusitoumuksen ja kotimatkan järjestäminen alkoi ja järjestyi. Suomessa sairaalaan ja sitten kotiin toipumaan.
Matkavakuutus maksanut kaiken tähän mennessä, tulihan kotiin vasta nyt. Uudelleen selvitys tapahtuneesta liikennevakuutukseen. Yhtiön asiantuntijan päätös: ei korvata. Perustelun pääkohtina: Suljettu rata-alue. Radan käyttötarkoitus, FIM sääntöjen mukainen kilparata. Ajoneuvon käyttö ollut ajoneuvon ja kuljettajan taitojen testausta. Ajoneuvon suuri nopeus, 190km/h. Lisäksi muutama vähäpätöinen väite. Kaikki perustelut pohjautuu Slovakiaringin internet sivuun ja mainokseen, minkä myös tuovat julki. Lakipykälät, joihin vedotaan:Liikennevakuutuslain 1 luku 1§ ja Liikennevakuutuslain 2 § määritelmän kohdan 6.
Järjestettynä ratapäivänä radan eristys ja muut järjestelyt, eivät vastaa netissä olevaa, kilparadan mainosta. Olin yhteydessä asianajajaan. Juttu voitettavissa, mutta kallis. Vaatii matkan Slovakiaan ja todisteiden haun sieltä. Ystäväni, joka oli myös mukana ajamassa, pyysi ennen lähtöä omalta yhtiöltä ennakkopäätöksen asiasta. Sai sen suullisena, liikennevakuutus on voimassa.
Loppupäätelmänä, Pelkän liikennevakuutuksen varassa ei kannata ulkomailla ajella. Onneksi en törmännyt muihin, saattaisi olla vähän maksuja pystyssä. Suullisella lausunnolla, virkailijan toimesta, ei ole mitään arvoa, kun korvauksia aletaan päättämään.