MP-Tuki kerhokisat

Aloittaja jarska, 24.02.12 - klo:22:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Jarrut paskana, paha hidastaa.

mic

Lainaus käyttäjältä: app - 25.07.12 - klo:10:30
Lainaus käyttäjältä: mic - 25.07.12 - klo:08:24


No niin, näinhän sen piti mennä =)

Avataanpas sitten se kirja Palautteen vastaanotto heikkohermoisille ja kohdasta herneenpalko...

Tarkoitus ei ollut saada sinussa aikaan reaktiota, joka yllä näkyy, mutta tulipa se sitten kuitenkin. Tämän takia yritin pidättäytyä kommentoimasta. En ole missään kohtaa todennut sinun oleva huono kuljettaja tai toimintasi olevan epätoivoista vaan otin kantaa kisan tapahtumiin. Omasta mielestäsi ajo oli varmaa ja minun silmiini ei. Miksi muuten se pyörä pätki sitten jo heti ekassa lähdössä jos kerran vika oli bensamäärässä? En ainakaan ajossa huomannut mitään muutosta toiseen lähtöön.


Eka lähtö on kuvattu murmelan toimesta, ja siinä minun ajoni on jokaisen katsottavana punalippuun asti. Jäin startissa 5-10 sijaa, ja jättäydyin hännille pois siitä ruuhkasta. Katso vielä se pätkä, niin näet uudelleen. Siinä ei ollut rataa vapaana juuri linjoja valita. Ladattu Sunnuntaina muistaakseni 21.xx (eka startti). Ei pätkinyt mopo.

Aika-ajossa jäin sinulle tasan sekunnin. Olin juuri silloin nopealla kierroksella kun tuli punalippu. Ja ihmettelenkin kyllä miten ehdit ajaa 8 kierrosta aika-ajoa kun itse ehdin vain 4. Aika-ajoonhan oli varattu 10min/vuoro ja meillä ei ollut kuin 8min punalipun takia. Ilmeisesti olet sitten jo puolet nopeampi.

Aika-ajossa oli keskiryhmässä, joka starttasi 10 min nopean jälkeen. Ennen aika-ajoa oli ajanut 1.28.05, joten siksi olin sieelä. 8 kierrosta näkyy aika-ajon tulosluettelossa, ja on tarkistettavissa. Väitänpä vielä että en ohittelin siellä useamman pyörän, ja sain pari puhdasta kierrosta.

Olen tulossa lauantaina Alastaroon mikäli taivaalta ei tule vettä. Saat pitää ratamaksun ja sen satasenkin mikäli ajan paremman kierrosajan kuin sinä, näihin hommiin mulla on rahaa ihan omasta takaa. Mikäli et aja tuoreella bemarilla kovempaa aikaa kuin minä vakio -06 R6R:llä olen vain hel***in ihmeissäni. Rataennätyksiin nyt ei kannata verrata ihan heti meinaan bemari on aika paljon lähempänä Kallion 2009 Kotaria kuin R6R Tatun 2009 Yammua. Ja erohan rataennätyksissä on 1,363 sekuntia. Haluatko siis antaa sen nyt mulle eteen vai lähdetäänkö kuitenkin tasatilanteesta? Ja sovitaan vielä niin, että ei ajeta peräkkäin vaan ihan eri puolilla rataa.

No niin. Se tuli tähän päähän nolo paikka tässä kohtaa. ;D. Katdsoin pikkutuneilla mic-nickin perusteella aika-ajon nimilistan, ja siellä oli nimi, joka alkoi Mi.., joten sekoitin henkilön. Olet siis minua sen 3 sekuntia nopeampi, joten pidän haasteen voimassa omasta puolestani, lähtien ottamaan tappion 100%lla varmuudella, jos vaan haluat. Ihan miten vaan.

Ennätykseni tuolla vaimon pyörällä on nyt kolmen ajokerran jälkeen 1.26.5 (ajettu aika-ajon jälkeisessä setissä) eli sama kuin sinun aika-ajoaikasi. Viime vuonna tonnisella parhaaksi jäi 1.23.5 eli sinne on vielä matkaa.

Sama vastaus kuin edelliseen, eli en pääse sinun vauhtiisi missään tapauksessa ainakaan kalenterivuoden aikana.

Ja sitten taas ihan sinne alkuperäseen ajatukseen eli palautteen vastaanottoon. Jos oikeasti joku huomioi jotain ajossasi niin eikös se kannattaisi kuitenkin ottaa jollain tapaa huomioon eikä vain uhoilla ja vedellä herneitä pitkin kanttareita? Sulla on selvästi hyvä vauhtikehitys meneillään, mutta kuitenkin vielä paljon tehtävissä jolla sitä saisi parannettua. Voit olla varma, että teitpä sitten aivan mitä tahansa en ole enää kommentoimassa asiaa jatkossa. Olen pahoillani jos sain tunteesi kiehumaan ja mielesi matalaksi. Edellä olet kuitenkin kommentoinut itse pyörässä olleen vian ja vehkeiden pätkineen. Minä taas kommentoin siihen mitä näin ja koin ennen kuin pääsin ohi. Eli oliko ajosi siis kuitenkin aivan normaalia vaikka pyörä pätki koko ajan ekasta mutkasta lähtien vai näinkö minä vaan väärin ja mitään ongelmaa ei ollut?

En todellakaan ole varma, mutta ongela-sana on ehkä nyt liioittelua sinun taholtasi. 2 kierrosta menin toisessa startissa, ennen kuin alkoi tööttäilemään mopo, ja kerroinkin jo, että kisassa kun oltiin, koitin ajaa mutkiin sisään selvästi normaalista poikkeavalla linjala, eli aivan sisältä. Suorilla tulivat ohi viimeisillä kierroksilla muut. Vaappumistakin saattoi olla, kun 180-asteiaset nuolin sisäkanttareita myöten, kuten itse kerroin, ja sinäkin näit.
Nyt katson vielä sen murmelan videoa ekasta startista, jossa ajeltiin aika hiljaa takariveissä.

Kiitos palautteesta. Aina otan nämä huomioon. Ja sinultakin toivoisin hyväksynnän sille tosiasialle, että elämäni ensimmäisessä kisatartissa olin aika pirun jännittyneessä tilassa, ja oli liikaa asioita, joihin samaan aikaan keskittyä, kuten ajoasento ym. Pidin vaan huolen siitä, etten ruuhkiin lähtenyt sähläämään.

Jos sinulle sopii, olisin otettu, jos antaisit minun ajaa Alastarossa muutaman kierroksen edelläsi, ja katsoisit ajoani uudelleen, niin saisin palautetta siitä miltä se näyttää normi-oloissa. Ja jos mahdollista paääsisin peesisässäsi koittaman hiukan kovempaa kyytiä
Syy miksi en kisaile vielä tänä vuonna, on nimenomaan se, että en ole kypsä vielä jokkikseen, tai muihinkaan luokkiin. Kevään ensimäiseen kerhokisaan en osallistunut tästä samasta syystä.

Erikseen pyydän anteeksi pikkutuntien sävyä. Olin selvällä päällä, mutta wäsynyt


No niin, päästinhän me sitten takaisin asialinjalle =) Hyvä näin. Korostetaan nyt vielä kerran, että tarkoitus oli vaan jakaa huomioita, ei tuomita. Silloin kun olen alkuperäistä kommenttia kirjoitellut en ole mistään pätkimisistä ym. edes tiennytkään mitään.

Jos lauantaina Alastarossa ei sada, tulen paikalle. Jos radalla ei kamppailla sijoituksista eikä lyödä vetoja, voin tulla katsomaan ajoasi ja antaa siitä huomioita, en neuvoja. Oma vauhti ei tolla kutosella paljoa päätä vielä huimaa, mutta toivotaan että se siitä lähtee. On aivan uusi maailma siirtyä täysverisen 1000cc kilpurin klipareista täysin vakio 600cc klipareihin, kun ei ole pienemmillä pyörillä ajosta minkäänlaista kokemusta aikaisemmin.

Ota rauhassa, niin kuin jo aikaisemmin totesin vauhtikehitys sinulla on hyvä. Hosumalla saat kuitenkin vaan enemmän vahinkoa aikaan kuin hyvää. Älä jahtaa sitä 1.25 alastarolla tai 1.12 kemoralla vaan keskity rytmin löytämiseen ja ajon rauhoittamiseen. Kun rytmi löytyy ja ajoasento napsahtelee kohdalleen alkaa sekunit kellosta häviämään itsestään. Jos aina vaan tihrustaa kelloa ja uhoaa alittavansa joka kerta aikansa päätyy päällensä. Kokeiltu on ja moneen kertaan =)

app

25.07.12 - klo:11:15 #92 Viimeisin muokkaus: 25.07.12 - klo:11:17 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: mic - 25.07.12 - klo:11:03

No niin, päästinhän me sitten takaisin asialinjalle =) Hyvä näin. Korostetaan nyt vielä kerran, että tarkoitus oli vaan jakaa huomioita, ei tuomita. Silloin kun olen alkuperäistä kommenttia kirjoitellut en ole mistään pätkimisistä ym. edes tiennytkään mitään.

Jos lauantaina Alastarossa ei sada, tulen paikalle. Jos radalla ei kamppailla sijoituksista eikä lyödä vetoja, voin tulla katsomaan ajoasi ja antaa siitä huomioita, en neuvoja. Oma vauhti ei tolla kutosella paljoa päätä vielä huimaa, mutta toivotaan että se siitä lähtee. On aivan uusi maailma siirtyä täysverisen 1000cc kilpurin klipareista täysin vakio 600cc klipareihin, kun ei ole pienemmillä pyörillä ajosta minkäänlaista kokemusta aikaisemmin.

Ota rauhassa, niin kuin jo aikaisemmin totesin vauhtikehitys sinulla on hyvä. Hosumalla saat kuitenkin vaan enemmän vahinkoa aikaan kuin hyvää. Älä jahtaa sitä 1.25 alastarolla tai 1.12 kemoralla vaan keskity rytmin löytämiseen ja ajon rauhoittamiseen. Kun rytmi löytyy ja ajoasento napsahtelee kohdalleen alkaa sekunit kellosta häviämään itsestään. Jos aina vaan tihrustaa kelloa ja uhoaa alittavansa joka kerta aikansa päätyy päällensä. Kokeiltu on ja moneen kertaan =)

Juu, minulla on niin vaiheessa vielä tämä homma, kun vasta keskiviikkona-torstaina opin roikkumaan ensimmäistä kertaa mutkissa, kiitos Wehnän intensiivisen opetuksen. Tarkoitus onkin tästä eteen päin keskittyä pitämään asento mutkissa, ajaa setit rauhallisella alulla, ja kierros kierroselta lisäten vauhtia. Aika-ajossakin näin tein, ja hypin tasajalkaa, kun näin, kuinka alitin oman enkkani 1.5 sekunnilla. Nyt on hyvä kun pääsee taas lyhyen tauon jälkeen sinne ajamaan. Kun kolme viikkoa ennen kurssia kaaduin kolmosmutkan pieneen vesiuraan (josta minua varoitettiin),  tuntuma oli hirveä tauon jälkeen alkuviikosta. Kehityin taantumastani Wehnän kurssin, ja sen jälkeisen parin päivän aikana noin 5 sek.
1.28.05 oli viime kesältä.

Totean peiliin katsomatta, tässä ruudun äärellä nyt, että jalat maassa eteenpäin, paitti ajaessa, kun ne on pornomopon tapeilla.

mic

Lainaus käyttäjältä: app - 25.07.12 - klo:10:52
Tässä se ensimmäinen startti. Ajan  pitkän matkaa murmelan edellä. Ensimmäisissä mutkissa väistelyä, mutta ainakin Palmasin jälkeen näyttää ihan ookolta. Minulla sitruunan värinen puku, jossa musta patti. Palmasin jarrussa annan suosiolla periksi, ja murmela saavuttaa. Kohdassa 1.15 murmela saavuttaa minut uudelleen, ja sen jälkeen pääsuoralle asti aivan perässä.
http://www.youtube.com/watch?v=R2p__RcL7fY&feature=player_embedded

Nyt olen pahoitellut sanavalintojani pikkutunneilla.
Koska turvallisuus on tärkeinä näissä kerhokisoissa, ja muissakin, toivoisin palautetta omasta ajamisestani tässä rytinälähdössä. Enkö kuitenkin jättäytynyt varovasti hännille, enkä kokemattomana yrittänytkään kiilata mihinkään väliin.

Tämä kommentti ei nyt koske videolla ollutta ajoa, mutta omat kokemukseni kisalähdöissä koostuvat Jokkislähdöistä, B1000 lähdöistä ja parista kerhokisasta. Kertaakaan ei ole pelottanut niin paljon kuin tuossa ekassa lähdössä. Suurimmat läheltäpititilanteet eivät aiheudu niinkään väliin tuloista tai kiilaamisista. B1000 lähdöissä on aina voinut luottaa siihen, että kaveri edellä ajaa tiettyä ajolinjaa ja pyrkii häipymään horisonttiin. Tuossa lähdössä taas aika monella on vielä ajolinjat mitä sattuu ja ne vaihtelevat monesti kesken mutkan joka aiheuttaa ohittavalle tilanteita.

Mutta tärkein safety pointti näihin kerhokisoihin on edelleen se, että kisaa ei tarvitse voittaa ekassa mutkassa eikä sitä voikaan. Jos joku tulee ohi niin antaa mennä. Aina sen saa ottaa kiinni seuraavassa mutkassa jos tuntuu siltä oma ajo kulkee.

app

25.07.12 - klo:11:33 #94 Viimeisin muokkaus: 25.07.12 - klo:11:35 käyttäjältä app
Eikä siinä pystynyt valitsemaankaan ensimmäisissä mutkissa linjaansa. Itsekin jouduin startin jälkeen ihan sinne ulos, jossa oli ajettava ykösmutkasta kolmoseen. Sitten rauhoittui.

Saitko sinäkin niin huonon lähdön ekassa startissa mic, että olit noin 20. siellä kolmosmutkassa? Oma sija oli sitä luokkaa.

app

Laitan vielä tähän omat kierrosaikani kisassa. Kerroin siis jo tuoreeltaan kisan jälkeen, että toisen kierroksen jälkeen alkoi pätkimään mopo suorilla, ja ehkä oikealle kääntyvissä mutkissakin.
Ajat kierroksittain:
1: 1.31.321
2: 1.28.410 (tämän jälkeen ekat katkokset)
3: 1.29.420
4: 1.29.357
5: 1.30.205
6: 1.31.984
Keskeytys pääsuoran oikeaan reunaan.

mic

Lainaus käyttäjältä: app - 25.07.12 - klo:11:33
Eikä siinä pystynyt valitsemaankaan ensimmäisissä mutkissa linjaansa. Itsekin jouduin startin jälkeen ihan sinne ulos, jossa oli ajettava ykösmutkasta kolmoseen. Sitten rauhoittui.

Saitko sinäkin niin huonon lähdön ekassa startissa mic, että olit noin 20. siellä kolmosmutkassa? Oma sija oli sitä luokkaa.

En niin huonoa lähtöä saanut, mutta kun mut meinattiin kilkata jo heti alkumetreillä niin jättäydyin taaemmas. Tulin susta ohi siinä kakkosmutkassa. Palmasin jälkeen kiersinkin sitten hiekan ja nurtsin kautta, kun edellä ajava kaatui avauksessa suoraan eteen.

app

25.07.12 - klo:13:44 #97 Viimeisin muokkaus: 25.07.12 - klo:13:48 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: mic - 25.07.12 - klo:12:31
Lainaus käyttäjältä: app - 25.07.12 - klo:11:33
Eikä siinä pystynyt valitsemaankaan ensimmäisissä mutkissa linjaansa. Itsekin jouduin startin jälkeen ihan sinne ulos, jossa oli ajettava ykösmutkasta kolmoseen. Sitten rauhoittui.

Saitko sinäkin niin huonon lähdön ekassa startissa mic, että olit noin 20. siellä kolmosmutkassa? Oma sija oli sitä luokkaa.

En niin huonoa lähtöä saanut, mutta kun mut meinattiin kilkata jo heti alkumetreillä niin jättäydyin taaemmas. Tulin susta ohi siinä kakkosmutkassa. Palmasin jälkeen kiersinkin sitten hiekan ja nurtsin kautta, kun edellä ajava kaatui avauksessa suoraan eteen.

Jep.

Tilasin Wehnältä mopon tankkiin letkun ja pumpun. Letku laitetaan aukosta pohjaan, ja siitä mitataan tikulla polttoaineen taso. Lisäksi tilattiin pumppu, jolla saan aina päivän päätteksi tyhjätä tankin, niin osaan annostella oikein. Näin ei enää toistu ratapäivilläkään tuo mopon nyökkäily, mikä ihan varmasti oli hirveetä katseltavaa kisan aikana. vielä kamalammalta se tuntui, kun pelotti, että joku tällää perään hetkellä millä hyvänsä.

Soitin kisan jälkeen wehnälle, ja oireet olivat asaman tyyppiset, kuin hänen sähkövikansa, joka sai pätkimään, kun kaasu on auki. Tästä alun virhearvio.

Siten kun lopulta tankkasin tarkalla kannulla mopon, tankkiin meni 15 litraa, ja vielä oli varaakin muutama sentti. Tankin tilavuus 17 l.

Wehnä kertoi sitten, että Buimuri alkaa haukkailla tyhjää siinä kohtaa kun tankissa on jäljellä enää n. 1.5 l. Polttoaineletku lähtee tankin (muistaakseni) vasemmasta reunasta. Varmuudella kuitenkin etuosasta, polttoaineen pakkautuessa tankin takaseinään avausissa. Tästä se hirvittävältä tuntunut ja näyttänyt nyökkiminen.

Ajossani on paljon petrattavaa teknikassa ja muussakin, mutta väärinkäsityksillä puolin ja toisin oli osansa myös. Koska olin jo toisaalla kertonut pari päivää sitten keskyttäneeni nimenomaan sen takia, että oma kenguru-ajoni oli jo vaarallisen tuntuista, luulin tuon yöllä ilmestyneen viestin olevan jonkun sortin ivallista läppää.

Nyt on tankissa tuo 15 litraa, ja lisään sinne aina varmuuden vuoksi radalla käynnin jälkeen niin päljon, että näen pinnan korkista. Foamien yläräjä on noin 5-10 cm pinnasta, joten ei ihan täydellä tarvitse ajaa. Kun saan letkysyteemin laitettua, voin taas mennä hiukan kevyemmällä lastilla.

Launantaita odotellen, nöyrästi vihreistä oppineena: a-p

mic

Tuohon polttoainehommaan on aika hyvä ihan letkulla varustettu kaatonokallinen 5L kannu. Itse täytän aina 5 litraa kun varavalo syttyy (tai vaikka 2 setin välein). Ei ole koskaan loppunut kesken. Kisan pituudesta riippuen sitten n. 7-10 litraa ainetta tankkiin ja hyvin pärjää. Näin ainakin R1:llä.

app

25.07.12 - klo:14:58 #99 Viimeisin muokkaus: 25.07.12 - klo:15:03 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: mic - 25.07.12 - klo:13:52
Tuohon polttoainehommaan on aika hyvä ihan letkulla varustettu kaatonokallinen 5L kannu. Itse täytän aina 5 litraa kun varavalo syttyy (tai vaikka 2 setin välein). Ei ole koskaan loppunut kesken. Kisan pituudesta riippuen sitten n. 7-10 litraa ainetta tankkiin ja hyvin pärjää. Näin ainakin R1:llä.

Tässäpä onkin ongelmama buimurissa, kun näyttää koko ajan tyhjää, täydellä tankillakin. Siellä on vanhanaikainen koho tankissa, joka menee jumiin fyllien takia.  Wehnä sanoi että saman ongelman kanssa painii kaikki joilla foamit on. Mulla on sellainen punainen 5 litran kannu, jossa taittuva kärsä. Sillä mittaan myös. Bensaa joko kertyy tai vähenee tasaisesti, kunnes on aivan täys tai tyhjä.
Kisassa laitoin tasan 8 litraa ennen aika-ajoa, varmana siitä, että oli pohjalla 3-5 litraa. Se oli kuitenkin sitten lähes tyhjä, ja se 8 litraan loppui kesken. Välineet ovat tulossa, ja sitten voi ajella vähemmällä lastilla.

Aika jännä homma, että on näin kivikautinen systeemi polttoainemittarina tässä mopossa.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: app - 24.07.12 - klo:14:06
Mopossa ei ollut dieseliä, mutta nyt se sitten selvis se konevikakin: 8.0 litraa, jotka tankkasin ennen kisastarttia, olivatkin ainoat bensat tankissa, kun luulin torstailta jääneen ainakin 3-4 ltr.

Saa kuittailla ken jaksaa.

Aika janoinen sun mopo. Mun mopo selviää Alastarolla alle 0,4 litraa/kierros, eli kerhokisa menee tutustumisine ja lämmitelykierroksineen alle kuuden litran.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

app

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 25.07.12 - klo:15:47
Lainaus käyttäjältä: app - 24.07.12 - klo:14:06
Mopossa ei ollut dieseliä, mutta nyt se sitten selvis se konevikakin: 8.0 litraa, jotka tankkasin ennen kisastarttia, olivatkin ainoat bensat tankissa, kun luulin torstailta jääneen ainakin 3-4 ltr.

Saa kuittailla ken jaksaa.

Aika janoinen sun mopo. Mun mopo selviää Alastarolla alle 0,4 litraa/kierros, eli kerhokisa menee tutustumisine ja lämmitelykierroksineen alle kuuden litran.

Siinäpä se mokailu olikin, kun laitettiin race-ecu äsken, ja laitoin bensaa reippaasti omasta mielestäni. 8 litraa (+ olettamani 3-5 ltr) ei riittänyt 21:een kierrokseen (aika-ajo ja kisa) läheskään. 62 km tuli kisassa ja aika-ajossa. Vakio-eculla mittasia ahvenistolla aika tasan 10l/100 km. Nyt menee lähes 15. Tästä on kokemuksia muillakin. Selvis mulle vasta Viime viikon sekoilun kautta.

pellevärit on mopossa, ja pellemeiningillä siis edettiin myös.

Tankki on nyt TÄYS.

app

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 26.07.12 - klo:08:58
Lainaus käyttäjältä: app - 26.07.12 - klo:07:14
Jokainen, arviokoon tarkasti tästä eteen päin, onko minun menoni radalla niin vaarallista, että ei ohi uskalla mennä (niitä kyllä tulee koko ajan nopsassa ryhmässä)

Ei ole. Kisassa odottaa vain että sulla loppuu bensa ja sen jälkeen ohitus on ihan turvallinen.

Mullakin on loppunut, mutta työnsin pyörän sentään maaliin enkä jäänyt muiden ajoa ihailemaan.

Oli kierros matkaa. Olisit kuitenkin repinyt tukasta radalta pois, jos olisin sitä kierrosta työntämään lähtenyt.
Eikä se ihan kokonaan loppunut, pätki vaan siinä vaiheessa. Luulin silloin vielä kyseessä olleen sähkövian.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: app - 26.07.12 - klo:09:58
Oli kierros matkaa. Olisit kuitenkin repinyt tukasta radalta pois, jos olisin sitä kierrosta työntämään lähtenyt.
Eikä se ihan kokonaan loppunut, pätki vaan siinä vaiheessa. Luulin silloin vielä kyseessä olleen sähkövian.

En olisi. Meidän kilsoilla tukka on kultaakin kalliimpaa (ja harvinaisempaa) joten siitä kannattaa pitää näpit erossa.

Mitä muuten olit syönyt ja/tai juonut kun tuon pyöräsi maalasit? Ensimmäiseksi tuli mieleen tuo(n) pyörä(n) (omistaja). http://kawabata.suntuubi.com/?cat=7&img=32 Kuva on pihastani, tosin vuosien takaa jo. Radallakin tuo on nähty.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

jarska

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 26.07.12 - klo:10:24
Lainaus käyttäjältä: app - 26.07.12 - klo:09:58
Oli kierros matkaa. Olisit kuitenkin repinyt tukasta radalta pois, jos olisin sitä kierrosta työntämään lähtenyt.
Eikä se ihan kokonaan loppunut, pätki vaan siinä vaiheessa. Luulin silloin vielä kyseessä olleen sähkövian.

En olisi. Meidän kilsoilla tukka on kultaakin kalliimpaa (ja harvinaisempaa) joten siitä kannattaa pitää näpit erossa.

Tää oli päivän paras. reps_1 reps_1

*kylkyl,ylläpito perkkaa viestejä...taas*

Powered by EzPortal