Lainaus käyttäjältä: rranta - 21.11.12 - klo:06:52
Ihan tiedon halusta kysysin nyt tällasia. Miten sitten keulaan vaikuttaa vai vaikuttaako mikään? Lämpeneekö keulassa öljyt, kun ajoviimahan jäähdyttää aika kovasti keulaputkia vai? Osa keulaöljyistähän taitavat olla enemmän stabiileja lämpömuutoksille (viskositeetin muutokset) kuin toiset. Onhan tämä nyt aika hiusten halakomista vaan noin mielenkiinnosta...
Ja löytyskö tähän keulan täristämiseen selitystä mitä ja miksi ja aiheutanko ite vai onko jotain talven aikana mekaanisesti korjattavaa? Ainoa misä ko ilimiötä esiintyy on Kemoran karusellissä ja varsinki se ylämäkeen nouseva jyrkkä oikea. Mistä lähtis liikkeelle? Varmaan se on penkin ja tangon välissä oleva ilmiö niinkuin yleensä mulla
Keulasta oon tarkistanu että rengas on keskitetty ennen pulttien kiristystä ettei etuputkessa oo kiilausta. Jarrusatulat ja männät toimivat tasasesti eikä mikään mäntä jumi. Ohjauslaakerissa ja etuakselin laakerissa ei tunnu ylimääräsiä välyksiä. Ideoita?
Oletan, että ajat Dunlopin etusilla jos pelkästään Karusellissa ravistaa. Tuo on jostain syystä nimenomaan Dunlopin etusten ominaisuus ja tärinän syystä liikkuu kahta eri teoriaa.
1) Etusella on liikaa painoa.
2) Etusella on liian vähän painoa.
Tuota voi kokeilla muuttamalla ajoasentoa ko. mutkassa jompaan kumpaan suuntaan pyörän päällä tai vaihtoehtoisesti lisäämällä tai vähentämällä esijännitystä keulasta. Säädön suuntaa tietenkin riippuu siitä, että kumpaa epäilee syyksi. Esijännitystä veks -> lisää painoa keulalle ja päinvastoin. Itse olen tuon 1) vaihtoehdon kannalla, mutta en enää ehtinyt kokeilla käytännössä korjauksia tuohon ongelmaan viime kesänä. Toisaalta kannattaa muistaa, ettei hiero liikaa niitä säätöjä pelkästään yhtä mutkaa varten. Itselläni tuo tärinä esiintyy vain tasakaasulla ja loppuu heti kun saa vedon päälle, joten pieni pompotus Karusellissa on jotain, minkä kanssa pystyn elämään. Jos pompotusta esiintyy myös muualla ja etenkin jarruissa, kannattaa asialle ehdottomasti tehdä jotain. Yksi syy etusen pompottamiseen voi olla myös kantille kulunut etunen, mutta tällöin pomppiminen tapahtuu pääasiassa jarruissa pyörä kallellaan (suht mielenkiintoista kun sattuu ekan kerran kohdalle) ja ongelma korjaantuu etusen vaihtamalla.
Ja tästä päästäänkiin kivasti pientä aasinsiltaa pitkin aiheeseen renkaat: Yleensähän porukka heittää alle uutta takasta, mutta edessä pyöri joku 300+ kierrosta ajettu kumi. Itse totesin viime kesänä, että ennemmin kannattaa ajella roskistakasilla ja heittää riittävän usein uutta etusta alle, koska pyörä kääntyy huomattavasti paremmin uudella renkaalla. Tuo etu uudella etusella vieläpä kertaantuu, koska samalla pystyy jarruttamaan paljon pidemmälle mutkaan kovalla jarrulla, eikä pyörä pyri liikaa pystyyn. Tämmösiä hajatelmia tähän aamuun.