Lainaus käyttäjältä: MyRa - 22.08.18 - klo:18:22
Viitsitkö avata noita ajatusvirheitä linjassa? Mieluusti napsisin löysät pois kierrosajasta.
Kaikissa mutkissa pääsääntoisesti ihan aavistuksen liian nopea taitto. Taittokohta on sinänsä ihan ok, mutta taita ihan aavistuksen hitaammin. Hyvin usein monessa mutkassa mopo menee sen taiton takia apeksista pitkän matkaa ohi, ennen kuin pääset kaasulle edes vähän.
Ja tuolla kierrosaikatasolla se että mopo on oikealla linjalla, ennen jarrumerkkiä ja/ taittomerkkiä eli yleensä ulkoreunassa, alkaa nousemaan todella kriittiseksi tekijäksi koko ajamisen kannalta.
Kakkoseen lähtee valuun aina hieman liian aikasin ja tuolla vauhdilla se vaan ei toimi.
Palmas, pysy siellä ulkoreunassa, jos haet nopeampaa linjaa, älä aja ns kahdella apeksilla. Jarrumerkin jälkeen paljon syvemmälle ja pyöreämmin.
Ja kyllä, se nopeampi linja tuntuu aluksi aivan saa****an typerältä ja hitaalta, mutta se nyt vaan on nopeampi linja, halusi tai ei.
Nopee vasuri liian aikainen taitto koska tod näke et huomaa että sisäänmenossa rata on leveämpi ja ulostulossa kapeampi. Olet lähes aina ulostulossa maksimikallistuksessa ulkokanttareella.
Nopeessa vasurissa auttaa alkuun myös se että ottaa ulkokanttareen abaut kiinni abaut satasen kyltin kohdalla, eli vähän liian aikaisin, eikä haahuile keskellä rataa siinä kohtaa.
Lemminkäinen sama kuin palmas, jos haluat ajaa nopeampaa linjaa, älä hae ns kahen apeksin linjaa. Ja älä lähde haahuilemaan sinne lemminkäiseen puolesta välistä suoraa. Tosin se johtunee siitä että olet tottunut ajamaan nopeen vasurin vituiks, eli ulostulo täydessä kallistuksessa, ja sitten kun linja vahingossa osuukin, löydät itsesi keskeltä rataa koska ajat ulostulon edelleen täydessä kallistuksessa vaikka linja ei sitä edellyttäisi, joten mopo kiertyy keskelle rataa.
Selkein ajatusvirhe:
Kikkamutkassa kevennä kaasua ihan hetkeksi ennen mäen nyppylän sisäkanttaretta, jotta saat mopon kääntymään sisäreunaan, ja nostettua mopon pystyyn siinä mäen päällä/alamäessä, ja ajettua viimeiseen vasuriin ulkoreunasta.
Nyt ajat kikkamutkasta ulos puoleenväliin rataa, teet välillä ylimääräsen ässän välillä et, viimeisestä vasurista läpi, ja joudut sen takia tekemään ylimääräisen ässän viimeisen vasurin ja kahvilanmutkan välissä.
Ja sen ässän takia kahvilanmutkassa tulee aina ihan liian kiire ja se menee sen takia ihan vituiks joka kerta.
Yhen kerran osut vahingossa kikkamutkassa oikealle linjalle, ja pasmat heti ihan sekasin, vauhti loppuu sen takia, ja sit sen takia taasen kahvilan mutka osuu nappiin.