Kirjoitellaan nyt yleisön pyynnöstä muutamia ajolinjavinkkejä.
Eilen ajettu R1:llä oma enkka 1.25,6. Varmasti olisi itselläkin parannettavaa, mutta näin olen tuohon aikaan päässyt:
Pääsuoran päässä 3->2 vaihto. Hevosenkenkä jouheasti ja ulos pitäisi päästä suurinpiirtein varikkoviivan päältä. Ei kierrellä ulkokanttarille. Varikon edessä vaihto 2->3.
Varikon mäkeen taitetaan katkoviivan päältä, tai sen oikealta puolelta. Pyritään ajamaan jouheasti samalla linjalla nyppylän päälle asti, jolloin ollaan nyppylän vasemmassa reunassa valmiina kääntymään oikealle. Ei jarrua/kevyt jarrutus. Taittoa pitää malttaa odottaa, jolloin päästään avaamaan tarua kohti.
Tarussa vaihto 3->2. Myöhäinen taitto. Pitää malttaa odottaa, että pyörä kääntyy, jolloin päästään avaamaan hyvin suoralle. Koko suolenkki ajetaan 2-vaihteella.
Seuraavassa vasurissa, eli ns. Peten mutkassa pitää myös malttaa odottaa, avaus on tärkeä. Näissä vasureissa moni "varastaa" taitossa, avaus kärsii.
Seuraavassa kolmessa mutkassa olennaista on, että ulostulossa ei anna linjan valua ulos, panostaa ulostuloon, jolloin ollaan valmiiksi oikealla linjalla seuraavaan mutkaan.
Suoranpätkille saa reilusti lisää vauhtia, kun pyrkii tekemään niistä mahdollisimman pitkiä. Ekassa vasurissa mennään sisään radan vasemmasta reunasta jarrun kanssa ja tehdään terävä kääntö. Sillan jälkeisessä vasurissa on uria, jos joutuu liian ulos. Kaikkiin mutkiin jarrulla sisään. Sillan alle menevään vähän kevyemmällä jarrulla. Kannattaa uhrata vähän mutkavauhtia avauksen kustannuksella, kunhan saa nokan oikeaan suuntaan.
Neulansilmän kiihdytys kohti maaliviivaa on koko radan vaarallisin paikka, pitäkää huolta, että rengas on kunnossa. Tässä vaihto 2->3. Tornin mutkaan ulkoa sisään, taitto vähän myöhemmin. Tässä moni varastaa ja meinaa tulla ulkokanttari silmille.
Mitä olen tuolla .Org!:in keskiryhmässä ajellut, niin suurin ongelma kuskeilla on kanttarien kiertely. Ei niitä ulkokanttareita ole pakko käyttää. Pitää antaa mielen odottaa, että pyörä kääntyy, eikä hosua kaasulle.
Näillä linjoilla olen pyrkinyt aina ajamaan, ja sain kilvellisellä R6:lla ajaksi 1.28,1 ja nyt R1 kilpurilla 1.25,6. Vauhdin kovetessa on tullut myös "turvallisuuden" tuntua, pyörä elää varsin vähän, eikä mitään lipsumisia tai high siderin alkuja ole ilmennyt.
Välttäkää piiskakaasua!
Tulkaa rohkeasti varikolla nykimään hihasta.
R1Kaitsu #81