Lainaus käyttäjältä: JULLE - 10.04.17 - klo:20:46
Osaako joku (Murmela?) selittää tällaselle täysin turistille, onko tollanen LiFePo akku OK vaihtoehto "katu"&rata-pyörään (GSXR1000) vakio akun sijaan? Eli hakusessa ei ole seikkailu sähkälaitteiden parissa vaan käyttövarma mopo kesän rientoihin.
Lifepo-akku on ominaisuuksiltaan ja ominaisjännitteeltään sopiva tavallisen akun korvaajaksi.
Ainoa huono puoli on se että nollakeleissä virranantokyky voi olla heikko. Siihen yksi kikka on pistää ajovalot päälle ja odottaa että akku hieman lämpenee.
Lämpösillä keleillä taasen Lifepon hyvä puoli on se että se antaa paljon enemmän käynnistysvirtaa verrattuna tavalliseen akkuun.
Lainaa
Lähinnä kiinnostaa, mitä riskejä tuollasessa akussa voi olla vakio akkuun verraten?
Omien kokemusten mukaan tommonen lifepo kestää aika huonoa kohtelua. Eli en näe mitään varsinaista riskiä.
Lainaa
Tarvitseeko akkua ladata enemmän kuin vakioakkua?
Ei.
Lainaa
Voiko akku esim. vian syntyessä rikkoa mopon sähköjä
Kaikkihan on mahdollista, mutta en ny äkkiseltään keksi miten tavis ja lifepo eroais ton osalta.
Lainaa
tai jopa syttyä palamaan?
Lifepo-akku ei varsinaisesti syty palamaan, vaan lähinnä kuumenee ja savuaa.
Lipo-akku sitten taasen palaa oikein ilosella ja isolla liekillä ja nopeasti.
Lainaa
Onko muuta huomioitavaa?
Lifepo-akussa kannattaisi olla balansointiliitin. Tosin ilmankin sitä näyttää popula pärjänneen.
Lainaa
Ja lopuksi, mistä akku ja laturi kannattaa hankkia? Hobbykingissä molempia näytti olevan useita vaihtoehtoja... Eli suorat linkit akulle ja laturille.
Haluatko itse viritellä vai olisko suoraan paikoilleen asennettava parempi vaihtoehto?