Eikös se jälkimmäinen luku ole renkaan profiilin korkeus leveyden prosentteina? (Kylläpä tuli tyhmä lause)
Siis 195 mm x 0,55 = 107,25 mm
200 mm x 0,60 = 120 mm.
On tuo 200/60 rengas huomattavasti pyöreämpi ja korkeampi. Tämä vaikuttaa oleellisesti kääntymiseen. Jyrkemmän rengasprofiilin (valmistajasta ja mallista riippuvainen) sekä muuttuneen geometrian ansiosta (perä nousee -> trail pienenee) pyörä kääntyy herkemmin.
Yleensä, kun takanakki vaihtuu noin suureen, vaihtuu myös eturengas korkeampaan. Geometrian muutos pysyy pienempänä. Varmaan on jotain muitakin syitä.
Sitten vielä renkaan kehä muuttuu, joka vaikuttaa välityksiin. Mutta tästä ei välttämättä tarvitse stressata.
Lisäys/kysymys viisaammilta: Vaikuttaako isompi takarengas myös vakauteen? Eli ajosta tulee vakaampaa? Onko vakaus pelkästään mutka-ajossa vai myös suorilla? Kiihdytyksissä?