Saanko mäkin kommentoida
Videota katsoessani oletan kuskin ajotekniikassa olevan jonkinlainen järjestelmällinen virhe. Ajolinja heittelee aika paljon ja kierrokset poikkeavat toisistaan. Eli todennäköisesti ajotekniikan perusteissa on joku vähän viksallaan kun toistotarkkuus kärsii (pikku virheitä tulee usein).
Kun ajetaan maksimilla niin virheitä tulee kaikille. Tässä kuitenkin näyttäisi siltä, että kuski kokee ajavansa turvallisesti eikä tunnista virhettä. Perusajossa riskitaso on aika korkealla ja kun tulee hieman isompi virhe niin sitten hietikko kutsuu. Järjestelmällistä virhettä on vaikea tunnistaa itse, koska virheen toistaa luultavasti melkein joka mutkassa ja sen olettaa olevan normaalia.
Näin lonkalta heitettynä poikkeamisia ajolinjalta (yli 1m) saisi tulla kerran kymmenessä kierroksessa. Tällöin toistotarkkuus on hyvä ja luultavasti ajotekniikka on kunnossa. Videolla kohtuu reiluja poikkeamia tulee usein ja oletan että kuski ei kiinnitä niihin huomiota.
Kun ajotekniikassa on joku järjestelmällinen virhe niin yleensä aina kaatuminen tulee aivan odottamatta. Samoin kaatumiseen on vaikea löytää yksiselitteistä syytä jälkeenpäin. Usein kehitellään teorioita pyörän säätöjen kautta, mutta ne ovat todella harvoin syynä kaatumiseen. Virhe on radalta ulos ajautuminen, mutta syy on jossain, mikä ei videolta selviä. Pyörän säädöissä voi olla vikaa, mutta tuskin ovat pääsyyllisiä.
Eli oppina kaikille voisi olla:
Selvitä ajamisen perusteet ja ajolinja. Sitä linjaa pitäisi pystyä ajamaan kierroksesta toiseen oli nopeus mikä tahansa. Jos siitä poikkeat tärkeissä paikoissa yli metrin niin joku meni pieleen. Kun pystyt toistamaan suorituksen viiden kierroksen ajan niin olet oppinut jotain
Niin ja on ihan oikeasti oleellista pitää ajolinja. Tehokkailla pyörillä ei riitä että ajaa vähän sinne päin. Kun vauhtia nostaa oman taitotason yläpuolelle niin takuulla pusikko kutsuu jos ei huomaa omia virheitä.
Toivottavasti kommenttini eivät loukkaa ketään. Sanon tämän siksi, että itse olen tehnyt VUOSIA urallani kaiken maailman virheitä ja kaatunut monesti ja omasta mielestäni täysin hallinnassa olevasta tilanteesta. Jälkeenpäin harmittaa kun kukaan ei koskaan kommentoinut ajoani ja sanonut, että mitäpä jos Kari opeteltaisiin ihan perusjuttuja ja sitten aletaan vasta ajamaan kovaa. Kenties minustakin olisi tullut jotain
Liitteenä video ensimmäisistä kierroksista Botniaringin uudella radalla. Vaikka mennään ihan matelemalla niin linjan linjan täytyy pitää joka ikinen kierros
Tsemppiä kaikille harjoitteluun, yritän järjestää koulutuksia mitä vaan ehdin