Lainaus käyttäjältä: wiltzu - 22.05.12 - klo:12:31
Tonnista kyykkyä tekis mieli tuon nykyisen tilalle, kun alkanut ratailu kiinnostaa aikaista enemmän.
Mitäs hyviä/huonoja puolia löytyy n.2005 vm gikseristä, R1:stä, zx-10r:stä tai cbr1000rr:stä.
Kattohinta reilun 6k€:n paikkeilla.
Muita merkkejä en äkkiseltään harkitse varaosien hinnan/saatavuuden vuoksi.
Eli minkä itse ostaisit ja miksi juuri sen?
Saa myös linkata, jos tiedossa sopiva kriteerit täyttävä yksilö, turha kuitenkaan linkata liian kalliita kun niitä ei kuitenkaan voi ostaa.
No itselläni on hieman kokemusta, kun olen moisen pelin rakentanut ja kadulla sillä ajelin viimeksi eilen. Tässä pari huomiota, joita saa toki torpata ja kiistellä jos siltä tuntuu:
- Katuajelu alkaa olemaan hel***in tylsää muutaman ratapäivän jälkeen jolloin kilosen vakuutusten makselu alkaa risomaan. Ratapelin vakuutukset taitaa huidella siinä 200e tietämissä. 600cc tai 750cc on hieman halvempi katu/ratapelinä. Heseltä saat ostaa hyvin koulutetun ja huolletun 750 gikserin radalle ja kadulle. Taitaa olla -06 ja mulle kaljat jos menee
- Jos ostat katumopon radalle, niin siinä on todennäköisesti:
* Huoltamaton alusta
* Alkuperäiset jarrunesteet ja letkut
* Alkuperäiset välitykset
* Alkuperäiset jalkatapit ja perinteinen vaihdekaavio
* Vähäiset varusteet (shifteri, ohjausiskari, jalkatapit, kliparit)
* Katalysaattori putkessa (käy aika kuumana radalla)
* Vaikeasti irrotettava rekkarikilpi ja valojärjestelmät
* Surkeat renkaat rata-ajoon
* Alkuperäiset kytkinlevyt, jotka voi tulla uransa loppuun
- Ja noista kaikki maksaa rahaa. 6ke voi muuttua äkkiä seiskaksi, kasiksi tai ysiksi..
- Vakiokatteet menee yleensä aika päreiksi kaaduttaessa. En tiedä kuinka kovaa ajelet, mutta jos muovit menee asfalttiin, niin ne menevät aika herkästi korjauskelvottomiksi. Lasikuitua vetelee nopeasti ja halvalla ja ne eivät mene ihan yhtä helposti heikkoon happeen ja maksavatkin vähemmän. Askartelua toki luvassa kun lamppua laittaa.
- Mulla ei ole mopossa sivuseisontatukea, joten ajelen joko kotoa kotiin, jätän mopon nojaamaan johonkin, tai laitan repun selkään ja bilteman sivutuen sinne. Asennekysymys, kai.
- Ohjausrajoittimet ja kliparien asennot estävät ainakin mulla rattilukon käytön. Toisaalta sen kai varas murtaa parissa sekunnissa, joten ei liene hirveä ongelma.
- Joissain mopoissa, kuten esim suzukissa, vilkut on peileissä. Hirveä homma ottaa irti. Ja irroittaahan ei toki tarvitse jos ei kaadu, mutta muuten ne on ylimääräistä kulua.
- Speedohealer on aika kova juttu. Mulla ei ole hajuakaan, mitä vauhtia ajan jos mittarissa seisoo 80... Pitäisi ehkä laskea.
Itse kävin eilen ajelemassa kadulla ja voisin todeta että vanha (50tkm) ja huoltamaton kawasaki zx-6r:n alusta oli pelkkää pumpulia verrattuna öhlinsin rata-alustaan routaisella asfalttitiellä... Noh.. Perseestä siellä on muutenkin vedellä kun saa pelätä kaikkea sinivuokoista valkohäntäpeuroihin.
Ja ei. Ei ollut myyntipuhe. Ei, en myy. En varmasti myy... kai.. Mieli tekisi kilpuria mutta tietää miten siinä sitten taas käy, kun kaikilla muilla on teltassa kiloset...