Sanotaan alkuun, että kaikilla kuolema kutsuu, jos ei pidä järkeä päässä
Kyllä 2t:n kanssa joutuu suuttimia ja neulaa jumppaamaan, mikäli haluaa että se kunnolla vastaa kaasuun joka tilanteessa ja ettei kilahda taasen täysvedolla kiinni. Mitä tarkempi noiden kanssa on, sitä maukkaampaa on ajaminenkin.
Karkeasti vois sanoa, että pakkasrajassa menee isoin muutoksen kohta, eli tyhjäkäynti- ja pääsuutin sekä neula. Pakkasrajan molemmilla puolin käyttänyt omanlaisiaan. Sitten taas esim. +5 --> +25 välillä oikeastaan vaihtanut kuin pääsuutinta sekä sama sitten -5 --> -20 asteissa.
Ja nuo kun on kerran joku ropannut kohdalleen, niin kannattaa pyörän mukana suutintiedot kysellä.
Itse aloittanut 250 2t crossilla aikoinaan talvikuntoiluna ja kyllähän sellanen tukistaa ihan miehekkäästi ensimmäisenä pyöränä. Itsellä tuli aika paljon kunnioitusta kyseistä laitetta kohtaan. Mutta talvella ajaminen on pidon puolesta crossiradalla ihan eri asia, kuin esim. enskaa spoorissa. Enskan tosiaan aloitin 250 4t:llä 2009 ja spoorissa.
Kun noita vertailee, niin 250/4t on se helpoin peli opetella ajamaan, mutta vaarana on toki että aika pian alkaa tuntua tehottomalta. Sama tehottomuus saattaa iskeä piikin kanssa. Etenkin kesällä ja pehmeässä hiekassa. 250/2t kiskoo sielläkin varsin reippaasti. 125/2t:n puolesta puhuu keveys ja se että sillä kun oppii ajamaan, niin ajaminen on hauskaa.
Itselle vielä piikin tehot ovat piisanneet. Ja ihan kelpo kyytiä sellaisella pääsee. Hauskaa sillä ajaminen ainakin on.
Kuten aikaisemminkin mainitsin, niin nyt itse keikun 125/2t ja 250/2t välillä.
HOKS! Ehkä 200/2t ei olis paha vaihtoehto aloittelijalle?