Vähän mutua Kasawakin luistokykistä...
Kawasakin kittimanuaaleja kun selailin, niin ninjoissa luistokytkintä voi säätää lähinnä pakan kokonaispaksuutta säätämällä (0-1,2 mm): Vaihtamalla eripaksuisia välilevyjä orginaalien tilalle (saatavilla 1,6/ 2,0/ 2,3/ 2,6/ 2,9 mm).
Ymmärtääkseni tällä määritetään se kuinka nopeasti luistokytkimen mekanismi ottaa kiinni painelevyyn ja alkaa työntämään pakkaa auki.
Luistokytkimen aukasumaksimi on 0,45-0,75 mm.
Ymmärtääkseni tuo tarkoittaa sitä että jos pakka on maksimipaksuinen, niin silloin luistokytkimen mekanismi ottaa vasta liikkeensä loppuvaiheessa kiinni painelevyyn, josta tuo 0,45 mm avaus.
Ja silloin kun pakka on minimipaksuinen, niin luistokytkimen oma liikerajoitin määrää maksimiksi tuon 0,75 mm.
Tuo tahtoisi sanoa myöskin sitä että kun kytkimen levyt kuluu, niin luistokytkimen toiminta muuttuu suuremmaksi, jos se on ollut "uutena" alle tuon maksimin.
Vaihtamalla lehtijousien määrää säädetään myös luistokytkimen herkkyyttä, mutta erityisesti sen avautumisen herkkyyttä/ jäykkyyttä alussa. Orginaalimäärä on 4 kpl.
Jos määrää pienentää, joutuu vaihtamaan myöskin välimutterin vastaavasti paksummaksi (saatavana kittiosana) jotta systeemin kokonaismitoitus pysyy samana. Tosin tuon voi kiertää sillä että leikkaa lehtijousesta sakarat pois ja jättää rungon shimmiksi.
Esim 05-06 ZX6R:ssä vakio pakan paksuudeksi on ilmoitettu 39,1 mm ja RR:ssä 38,8 mm. Molemmat käyttää samoja kitkalevyjä, 8 kpl (paksuus 2.72-2.88mm), ja välilevyjäkin on sama määrä 7 kpl.
R:ssä tuo pakan laskennallinen paksuus on saatu aikaiseksi 5:llä 2.3 mm ja 2:lla 2.6 mm välilevyllä, ja käyttämällä massalevyille keskiarvoa 2.8 mm.
Se mikä on hassua, on että kireämpiä kytkinjousia ei ole saatavilla kittiosana. Vaan tarjolla on 1 mm "kireämmät" jousihatut. Orginaaleissa offset 6 mm, kittihatuissa 5 mm. Eli nuo painaa jousia millin enemmän kasaan. Tosin jos samalla pakkaa ohentaa millin verran niin silloin jouset on taas orginaalimitoituksessa.
Jos pakkaa ohentaa, niin ohjeissa käsketään myöskin vaihtamaan kytkimen avausmekanismiin välishimmi. Orginaalin paksuus R:ssä on 2.0 mm, ja RR:ssä 0.6 mm.
Optioina R:ssä 1.5 ja 1.2 millinen (löytyy 07-12 vuosimallin kit manuaalista). Ja RR:ssä 0.4 millinen tai kokonaan ilman.
Muutoin kytkinkahva voinee jäädä jopa kantamaan.
Kymppininjoissa taitaa olla muutoin täysin sama kytkin, mutta välilevyjä on vain pari enemmän, eli pakka on paksumpi, ja muut aksiaaliset mitat sen mukaan.