Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 05.09.13 - klo:22:10
Lainaus käyttäjältä: vernerik - 05.09.13 - klo:21:17
Painan 68kg. Ennen oli tuon pyörän kanssa kääntymisongelmia, johtuivat tosin pitkälti huonoista renkaista. Myös keulan löysääminen auttoi asiaa. Tykkään toisin sanoen hyvin kääntyvästä pyörästä, kuitenkaan liikaa tinkimättä muista ominaisuuksista, vaikka kaikki säätäminen lienee jonkun asteisia kompromisseja. Minkähän jäykkyiset jouset tuossa värkissä on vakiona?
Lienee samat kuin -07 eli edessä 9.07 N/mm ja takana 93.00 N/mm.
Itsellä vastaavasti 10N/mm ja 100N/mm. Painoa 10kg edemmän, mutta nämä pitäisi kyllä toimia sullakin hyvin.
Toi kääntyminen on aika ajotekniikkaan ja jarruttamiseen liittyvää hommaa. Voisin väittää että moni pitäis mun nykyisiä asetuksia kankeina. Makuasioita tietysti.
Tästä aiheesta on tullut omakohtaisia kokemuksia ja pohdintoja aika paljon ja kyllä ne jouset vaikuttaa laitteen kääntyvyyteen ihan merkittävästi. Myös käytettävä rengasmerkki ja malli saattaa vaikuttaa tuohon jousen valintaan, myös ratakohtaisesti. Ajotekninen homma tuo kääntyvyys on myös sekä ajotekniikka, etenkin jarrutustekniikka, vaikuttaa isosti siihen millaisilla keulajousilla kuljettaja voi ajaa.
On totta, että samanpainoiset kuskit voivat käyttää täysin eri tontilla olevia jousia (vrt. 92,5 vs 10,5) saman merkkisessä pyörässä ja silti molemmat tykkäävät omistaan, sekä saavat keulan pohjaamaan. Molemmilla jousivakioilla saadaan painumatkin vielä kohdalleen molemmille kuskille.
Noilla laskureilla pääsee oikeaan suuntaan ja varmasti riittävän tarkasti harrastelijalle, mutta kannattaa muistaa, että ne on suuntaa antavia ja loput on kiinni sinun ajotekniikasta sekä mieltymyksistä ja osaamisesta.
Alustan kanssa touhuaminen vaatii aikaa ja malttia, mikäli sitä itse lähtee kokeilemaan ja opettelemaan. Monesti pääsee helpommalla, kun vaan vie sen osaavalle iskarisepälle, oikeiden jousien kanssa, ja lähtee siitä liikenteeseen. Uskaltaisin veikata, että 80% tapauksista on varsin tyytyväisiä tuohon ratkaisuun.