Näin automaalarin näkökulmasta tuon maalauksen voisi tehdä hivenen eritavalla, kuitenkaan budjetin karkaamatta useihin satoihin/tuhansiin euroihin.
Rakennusmaaleja/kittejä ei noihin lasikuitu/muovi osiin kannata suuremmin sotkea.
Perinteisiä 2-komponenttisia (kovete+maali) automaaleja saa spraypulloon. Pullon hinta noin 20€ ja yhden katteellisen pyörän maalaukseen menee kolmisen pulloa. Pullossa kovetin erikseen ja kyseinen venttiili painetaan pohjaan ennen maalausta, jolloin kovetin sekoittuu maaliin. Käyttöaika maalissa tämän jälkeen noin 4h.
Maalin saa myös converterilla varustettuna. Eli purkkiin sekoitetaan ns ilmakuivaava kovetin pullon täytön yhteydessä. Tällöin spraylla on rajaton käyttöaika, mutta maalin ominaisuudet heikkenee verrattuna kemialliseen kovettumiseen.
Tollasen valmiin maalikalvon paksuus on keskimäärin 50µm, eli 0,05mm. Joten niillä ruiskukiteillä/fillereillä mitään naarmuja peitellä. Vaan naarmut tarvii aina kitata polyesterikitillä. Tollanen 1komponenttinen ruiskufilleri kutistuu ihan helvetisti kuivuessaan. Joten ihan älyttömästi sitä ei pinnalle kannata ladata.
Tollasella spraylla saa pieniin osiin ihan nätin pinnan ja maalin kestävyys aivan eriluokkaa mitä perus markettispray pulloilla. Tollasella saa myös "talliolosuhteissa" pölyttömän pinnan, sillä spraypullo ei kierrätä sitä huoneen ilmaan, kuten ruiskun hajotusilma. Seinien suojaukseen voi suositella
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Vari-ja-Saumaus/Muut/Suojamuovi-87048/. Tollasella helppo suojata seinät, eikä tollanen spraypullo edes juurikaan pölytä maalipölyä. Muovi on myös staattista, jollon kerää tehokkaasti pölyä.
Noita täyttöpulloja kannattaapi kysellä automaaliliikkeistä. Turun/Salon seudulla noita myy
http://www.provari.fi/Myöskään ajoneuvoteipit ei peitä minkäänlaisia naarmuja vaan pohjatyöt on tehtävä samalla tavalla kuten maalausta varten. Pinnan on siis oltava virheetön.