Lainaus käyttäjältä: visu - 19.11.12 - klo:19:08
Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.11.12 - klo:18:56
Totta on tuo, että en huomannut ottaa huomioon iskarin kokoon painamisen vaikutusta tuohon työpaineeseen.
Olisi kyllä pitänyt koska se on juuri se tekijä joka saa sen männänvarren tuossa mainitsemassasi esimerkissä työntymään ulos.
Nimittäin mikäli iskarin sisällä vallitseva paine ei muuttuisi sen iskun aikana, ei sitä männänvartta mikään voima sieltä työntäisi.
Vrt. vaikka typpipaineistettu ohjausiskari: Jää juuri siihen asentoon mihin sen jättää koska rakenne on sellainen että sisätilavuus eikä -paine muutu iskun aikana.
Kun olet selkeästi innostunut laskemisesta ja kaavoista niin seuraavaksi voisit laskea kuinka paljon oman pyöräsi iskarin sisällä vallitseva paine muuttuu kun se painetaan maksimimitasta minimimittaan
Suurempi vaikutus on sillä paineella mikä siihen takaiskariin ladataan, esim se 10 baarii, koska toi iskarin kasaan painaminen muuttaa sitä painetta ehkä baarin pari?
Mutta sitten taasen se kokoonpainaminen ei käytännössä muuta sitä painaumaa kylmä vs kuuma iskari tilanteessa, siis sitä mitä mä alunperin laskeskelin.
Se miksi ohjausiskari ei väännä suuntaan eikä toiseen johtuu siitä että se männänvarsi menee koko sylinterin läpi jolloin pinta-alat joihin paine vaikuttaa on männän molemmin puolin samat.
Jos sä haluut todistaa itselles tuon väitteesi paikkansa pitävyyden, niin sahaa takaiskarin mäntä irti varresta, ja törkkää se männänvarsi siihen iskariin, sulje typpisäiliön kansi (tässä vaiheessahan se iskari on kokoonpainettu ja se varsi pysyy siel sisällä koska sylinterin ulko ja sisäpuolella on sama paine) ja sit lataa 10 baarii painetta iskariin.
Jos se männänvarsi pysyy siel iskarissa sisällä, niin olet oikeassa.
Mä taasen veikkaisin että ei pysy, syystä että siihen männänvarren päähän vaikuttaa se 10 baarin paine joka pyrkii työntämään sitä männänvartta, kun taasen männänvarren toisessa päässä on vaan normi ilmakehän paine panemassa vastaan.
Mutta toisaalta olet myös ihan oikeassa. Jos kokoonpainettuun iskariin lataa sen 10 baarii painetta, ja se paine työntää iskarin täyteen mittaansa, niin kyllähän se paine laskee sen baarin pari.
Editoitu Edit:
Mutulla nopeesti laskien mun mopon takaiskarin paine (geneerinen japsimopoissa oleva vakiovaimennin) muuttuu baut 1,5 baarii max vs min pituudessa. Eli tuo muutos itsessään aiheuttaa noin 2,4 kilon voiman, joka sit taas näkyy taka-akselille 0,6 kilon voimana, joka sit taas vaikuttaa painaumaan max 0,2 millii.
Joten oletkos vielä sitä mieltä että noi alkuperäiset mutulaskelmat on täyttä potaskaa, vai tulikohan tässä yhteydessä opetettua yhtä oppi-isistäni...?