Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.08.13 - klo:19:04
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 16.08.13 - klo:12:04
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.08.13 - klo:08:49
Tokihan tuolla voi olla myös joku ajotyyliero taustalla. Eli jos ajaa myös nopeat mutkat jarrulla apeksiin asti, ei peräpainoisuus liene suuri haitta. Siitä tosin ei ole hajua onnistuuko tuo kusiaisella kun on tullut pääasiassa ajettua tonnarilla. Toisaalta ainakin Superbike-puolella alustat on muuttuneet muutaman vuoden takaisesta huomattavasti pehmeämpään suuntaan. Eli ajetaan käsittääkseni löysemmillä jousilla kuin aiemmin. Liekö sama trendi sitten tuolla kusiaisissa? Sinähän ajoit muistaakseni aika kireällä alustalla ja suhteellisen pienillä esijännityksillä?
Veikkaan, että R6R:n geometriasta ja alustan säädöistä se viisasten kivi löytyy tällä hetkellä Suomessa tuolta Kallion pilttuusta.
Tuota vakauttahan se tekee, mutta haittapuolena on se, että keula on kevyempi ja pito keulalla heikempi mutkassa. Ellei sitten tosiaan tule ihan loppuun asti jarrulla ja sido keulaa alas, jotta geometria on mutkassa niin että siellä etusella on painoa riittävästi. Harrastelijalta en ihan heti tuon usko onnistuvan, ei meinaan onnistu vielä meikäläiseltäkään. Itseä ei houkuttele ajatus siitä, että nopeassa mutkassa keula lähtee alta, kun sinne ei pystykään painetta antamaan riittävästi...
Oletetaan että lähtötilanne on; akseliväli 1379 milliä, mopo 161kg, kuski kamppeineen 80 kg ja painojakauma 50/50 niin eturenkaalle tulee painoa 120,5 kg.
10 millin keulan korkeuden lisääminen vaikuttaa noin 2,8 milliä lisäävästi akseliväliin, jolloin edellisillä arvoilla laskeskellen keulan "paine" "kevenee" 244 grammaa...
Aika limitillä saa vetää hifi-käsillä, jotta vetää nurin tuon muutoksen takia.
Tai sitten vaikkapa ohentaa tankkipattia 1,4 milliä, niin taas on painojakauma tasan 50/50...
Lainaa
Oman mopon alusta on löysemmästä päästä, ollut oikeastaan aina. Itsellä keulassa 92,5 (vakio 90) ja takana 95/100/105, radasta riippuen, jousivakioita käyttänyt. Esijännitykset olleet Öhlinsin suosituksissa tai niiden lähellä ainakin. Keulassa maks 8 mm ja takana maks 12 mm, pääsääntöisesti kuitenkin 10 - 7 mm välissä. Noilla esijännityksillä ja jousilla on edessä saanut painumat aina kohdalleen sekä takana tiukemmilla jousilla kyllä, mutta löysimmällä joutunut hiukan antamaan periksi suosituksista. Ja se mitä itse noita jousia kysellyt sekä katsellut, niin ainakin keulan osalta olen paikoin aika paljonkin löysemmän puolella kuin muut, perä menee kokolailla linjassaan muiden kanssa. Siis verrannut tietenkin samanlaisiin laitteisiin.
Miksi tuijottaa niitä suosituksia esijännityksistä, kun ne ovat ainostaan väline sovittaa painaumat kohdilleen, oli mopossa sitten mitkä tahansa jouset?
Lainaan koko höskän, kun en jaksa alkaa säätämään, sillä säätämiseksi sekin kuitenkin menisi.
Eli tuo muutos painojakaumassa olisi siis silloin, kun jousien tilalla olisi leppätapit ja kuski pönöttäisi tismalleen samassa paikkaa koko ajan.
Kuitenkin käytännössä jarruttaminen tai kaasuttaminen, jousien jäykkyydet, kuskin liikkeet pyörän päällä, radan epätasaisuudet, geometrialle tehdyt muutokset vaikuttavat tuohon painojakaumaan, jopa vaimennuksien määrä vaikuttaa siihen. Annat ymmärtää, että kyseessä on teoriassa pieni muutos, noinhan se sitten kai on, ainakin teoriassa. Nyt vain teoriasta jäi kasa muuttujia pois, jotka myös vaikuttavat lopputulokseen.
Ja jos alkutilanne on jo sellainen, missä ei kauheasti ole varaa ylimääräisille muuttujille, niin silloin tuo 244 gr on jo ihan riittävästi viemään tilanne hyvästä huonoksi. Eli siihen, että eturenkaalta pito karkaa ja ollaan naamallaan.
Ja syy miksi itse ainakin tuijottelen suosituksia on se, että ne on joku minua viisaampi oikeasti miettynyt ja antanut. Ne ei ole hihavakioita tai tuosta noin vaan heitettyjä arvoja. Yleensä noilla on tapana kertoa asioita, esimerkiksi sellainen, että jos suositus arvojen jommalle kummalle puolelle joudutaan menemään, niin jotain haittavaikutuksia ilmenee ja niitä joudutaan kompensoimaan erilaisilla säädöillä, ajotyylillä tai sitten joku ominaisuus heikkenee.
Esimerkiksi takajousen esijännitys. Jos sen ohjearvoista joudutaan paljonkin poikkeamaan, niin haittapuolena on jouston alkuherkkyyden pieneneminen ja/tai löysän jousen tuomaa pohjaamista joudutaan kompensoimaan lisäämällä menovaimennusta, jolloin menetetään avauspitoa sekä herkkyyttä jousituksen liikkeissä. Toki, jos nuo on valmis uhraamaan, niin kannattaahan se.
Tuossa nyt yksi syy miksi itse koitan pysyä ohjearvoissa. Enkä koe menneeni niiden kanssa metsään.
Niin ja se mitä tulee noihin vastauksiin ja pointteihin. Ota Juha ihan rauhassa nyt vaan. En mä ole sun marjoja viemässä. Äläkä nyt ihan idioottina pidä, sillä kyllä mä tajuan mitä geometrian muutokset tarkoittaa ja miten niitä muutellaan sekä mihin suuntaan ne vaikuttaa. Jos nyt en ihan laskemalla millin tarkkuudella etujättöjä sun muita tiedä, mutta käytännössä kokeillut kuitenkin aika monta eri asiaa ja niitä huomioinut.
En vain edelleenkään ole saanut selkeää vastausta siihen, että miksi renkaiden tuomaa 3,5mm geometrian muutosta säädellään 17 mm geometria muutoksilla ja nimenomaan siihen "chopper" -tyylin suuntaan? Mikä on viidessä vuodessa muuttunut niin paljon, että noin pientä muutosta pitää säädellä noin isolla "haarukalla"?