Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.05.12 - klo:15:25
Lainaus käyttäjältä: Teemu Tanila - 22.05.12 - klo:11:51
Toi 13mm ero on tosiaan niin että big piston keulassa olevaa top out jousta ei ole otettu huomioon. Öhlärissä sitä ei ole ollenkaan.
Oliks sula se öläri osissa vai mist tiedät ett top-outtia ei ole?
Lainaa
Mittasin sen kyllä tosta vakiosta mutta en nyt muista mikä sen vaikutus oli. Kirjoitin sen takia että ulosjousto, koska mun järjen mukaan keula nousee ilmaan aikalailla siinä vaiheessa kun se vakiokeula menee ton top out jousen alueelle. Omalla painollaan tai varsinaisen jousen voimalla se ei sieltä laske koko pituuteensa.
Tohon vaikuttaa top-out jousen pituus ja jäykkyys, ja pääjousen jäykkyys ja esijännitys.
LainaaEli toisin sanoen tolla Öhlärillä keula pysyy kiihdytyksissä hieman pidempään radassa kiinni. Se että onko sillä mulle tai ylipäätään kuinka paljon merkitystä niin ei mitään hajua. Ihan akateeminen pohdinta tässä vaiheessa.
Teoriassa kyllä mutta käytännössä molemmat keulat pysyy yhtä pitkään radassa.
Lainaa
Mutta joo, mietin kyllä sen top out jousen osuutta sagin asettamisessa siinä vaiheessa kun älysin että Öhlärissä sitä ei ole ollenkaan. Öhlinssin takaiskarissa sellainen taas on joka tuntui hieman ihmeelliseltä. Takaiskarin jousi kun voittaa helposti sen top out jousen eli se iskari on aina maksimipituudessa kun perä on ilmassa. No kaipa se hieman pehmentää sitä viimeistä muutaman millin liikerataa.
Sempä takia se siellä on.
Ei se öhläri ihan atomeina ollut mutta sillä tavalla irti että jousi, sen alla oleva holkki ja alapään liukuputki oli erillään niin että shimmipakka ja mäntä oli siinä kanssa erikseen yhtenä osana. Lisäksi kattelin dokumentaatiota ja siinäkään sitä ei ollut piirrettynä eikä mainittuna.
Niin ja sitten tein sellaisen käytännön testin että eka sillä vakiokeulalla nostin etupään pukilla ilmaan. Top out jousen vaikutuksesta se keula ei tullut koko pituuteensa ulos vaan sitä joutui painamaan aika lailla renkaan päältä että se tuli kokonaan ulos ns. "kovaan pohjaan" saakka. Vastaava testi öhlins hiluilla niin keula tuli itsestään kokonaan ulos ja sitä vielä renkkasin siinä ees taas niin se oli todellakin ns. "kovassa pohjassa".
Kyllä tuo edellämainittu sai ainakin mut ajattelemaan, että tossa setupissa se öhlins on hieman kauemmin maassa kiinni kuin vakio. Yksinkertaisesti siitä syystä, että keula tulee omalla voimallaan öhlärissä reilun sentin enemmän ulos. Siis keulaputkea on reilu sentti enemmän ulkona. En siis teoretisoinut mitään yleistä vaan kommentoin tota nimenomaista tapausta.
Miten murmela ajattelit että se menee, kun sanoit että ne on käytännössä yhtä kauan maassa kiinni? Saattaa mulla olla tossa joku ajatusvirhe jota en kuitenkaan nyt ihan heti hoksaa.
Ymmärrän kyllä että top out jousen vaikutus pitää ottaa huomioon sagia mitattaessa. Mutta tosiaan ainakin tollanen himojäykkä top out jousi joka tossa vakiossa on tuntuu ihan järjettömältä, sen takia öhlins on varmaan sen heittäny mäkeen kokonaan.
Vaikea uskoa takaiskarissakaan siitä olevan juuri mitään hyötyä, sitäkin on tullut renkattua käsipelissä pyörän takapään ollessa ilmassa niin että jousi on paikallaan iskarissa ja ilman sitä.
Teemu