Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.09.13 - klo:17:04
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 24.09.13 - klo:13:37
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 24.09.13 - klo:10:57
Kysytäämpäs sitten, onko kukaan kiinnittänyt huomiota painopisteeseen? Eli tarkoituksella nostanut tai madaltanut sitä. (Voi kommentoida myös eteen/taakse siirtoa, mutta se on hieman hankalampaa toteuttaa)
Se, että katteet raapii maata ja sen takia nostetaan pyörää, ei käy vastaukseksi
Se mitä itse tuota nyt viimoisten kisojen jälkeen tonkinut ja tutkinut, niin kyllä osasyyllinen on juurikin tuo mitä sanoit, että katteet raapii maata.
Tai noh, ei pelkästään katteet, vaan myös koneenposket. Itsellä on raappamat koneenposkessa sekä katteissa.
Eli nykyrenkailla pystyy linttaamaan tuollaisen R6R:n jo niin lappeelleen, että heikompaa hirvittää ja silti kumi vielä pitää. Nyt ainoa vaihtoehto kallistuskulman tai turvamarginaalin lisäämiselle on koko keksinnön nostaminen. Haittapuolena on tietysti tuo nopeiden shikaanien läpi ajaminen, sillä niissä laite on hiukan kankeampi.
Oliko tämä myös vastaus siihen kun ihmettelit aiemmin kesälläm että miksi porukka korottaa R6R:n keulaa ja tekee siitä näin ollen kankeamman?
Tuo selittäisi sellaisen 3-4 mm keulan korottelun, mutta ei samanmoisia ja isompia perän laskuja. Ja kun sitä geometriaa yhteensä liikutellaan 7 - 12 mm, niin sitä se ei selitä myöskään.
Jottei menis pelkästään huhuiluksi, niin sanottakoon, että omassa pyörässä oli ja on edelleenkin geometria niin, että 11mm näkyy keulaputkia (korkin kanssa) sekä takaiskari on 294mm pitkä pultista-pulttiin ja 2mm prikka siellä istukan ja rungon välissä.
Vakiossa on muistaakseni 292mm + 3mm takapään mitta ja keulaputkia näkyy 12 mm. Vakioarvot nyt heitettynä ihan ulkomuistista. Eli kaiken kaikkiaan olen jo 2008 kaudella päätynyt nostamaan vaan koko pyörää 1mm, en muuttamaan geometriaa varsinaisesti mihinkään.
Ja renkaista sen verran, että 2008 kaudella oli Contin kummite 190/55 takasella ja nyt on ollut Pirellin 180/60 sekä 190/55 takasella. Ja kuten Virtasalmen kisankin jälkeen jo sanoin, niin sen neljä päivää ajoin tismalleen samoilla säädöillä, kun en osannut sanoa yhtään mitään moitittavaa, enkä osannut alustalta vaatia yhtään mitään enempää.