Pistetään tänne pieni raportti Almeriasta kun tuli käytyä ekaa kertaa tällä kaudella korjatulla -08 10R:llä radalla. Ongelmat alkoi heti alusta ja ehkä siitä johtuen virheitä sattui aivan liikaa neljään päivään.
Eka päivä radalle kun oli päällisin puolin tarkastellut että kaikki on kiinni kunnolla. Oikeastaan tuli katsottua vaan etukolmioiden tiukkuus etuputkiin ja jarrusatulat, samalla kun katsoin makaukset ja vaihdettiin toinen jousi toiseen putkeen eteen että sai painumat kohdalleen.
Ekasetillä meno hyytyi neljän kierroksen jälkeen täysin ja jonkun aikaa odoteltua pääsi ajamaan takaisin varikolle. Vikaa ihmetellessä huomattu että kaatoanturi kiinni huonosti ja seuraavana päivänä uudelleen radalle jolloin meno hyytyi uudelleen jo portilta avatessa kolmoselle vaihdossa.
Kaksi päivää meni aivan hukkaan ja kolmantena aamuna tuli korjaamon omistaja itse paikalle varaosia mukanaan ja vaihtoi ekaksi uuden kaatoanturan ja bensapumpun, jossa vika todennäköisesti olikin koska sen jälkeen alkoi veto olla kunnossa ja kone veti iloisesti yli 13K (kittiecu)
Eka setillä jotain 1.48.6 ja seuraavalla 1.47.0 vaikka joutui ajamaan kakkosesta ulos suoraan hiekoille kun käänsin liian aikaisin pimeään kurviin ja linja oli väärä kun sai kurvin näkyviin. Pystyssä pysyin vaikka vauhti loppui vasta kun etupyörä kosketti rengasvallia.
1.47.0 tai jäädä ekan ajopäivän parhaaksi. Renkaat vaihtoon seuraavaksi päiväksi ja siinä vaihdossa sitten jäi jostain syystä oikeanpuolen etujarrusatula kiristämättä kunnolla kiinni.
Neljännen päivän ekalla setillä sitten nostin vauhtia ja sitten alkoi tapahtua, Pitkän vasurin joka nousee ylämäkeen lopussa kun jarrutin jostain 180 kmh vauhdista shikaaniin jossa jarrussa vaihto normaalisti kakkoselle ei jarru pitänytkään kunnolla vaan kahva painui kiinni tankoon eikä vauhti laskenut riittävästi, oli pakko vetää suoraan hiekkojen kautta ja onnistuin tulemaan takaisin radalle josta läksin ajamaan varovaisemmin tarkoituksena tulla varikolle. Kuitenkin tuolla pitkällä suoralla tulin vaihtaneeksi vitosen sisälle kun kilsan pituinen suora ja siitä oikealle käännyttäessä lähtee vasemmalta puolelta varikkotie.
Vauhtia liikaa siihen nähden että jarru ei pitänyt kunnolla mutta jotenkin koska olin tullut tuohon jarruun myös normaalia kovemmmin pää laittoi tuon pehmeyden osittain tuon vauhdin syyksi ja niin tulikin sitten suoran päässä yllätyksenä että kahva pohjaan ilman jarrua ja siitä takajarrulla aika hyvällä vauhdilla pysäytyshiekoille.
Ihmeen kaupalla taas pysyin pystyssä ja siitä kun katsoin etujarruja huomasin että oikeanpuolen satula roikkuu ulkona pelkän jarruletkun varassa!
Ihmekyllä mitään ei mennyt rikki enkä loukkaantunut vaikka tossa olis voinut lähteä henki helposti huononmalla tuurilla. Tämän opetuksen jälkeen en enää lähde ilman varmistuksia jarruissa radalle.
Ensihätään laitoin loctitella uudet pultit kiinni ja kun saan uudet jarrut niin niihin pultit varmistussokilla/langoilla. Uudemmassa ratapyörässä nuo jo onkin paikoillaan.
Kaiken tuon hässäkän jälkeen sain vielä kasattua paketin sellaiseen kuntoon että päivän viimeisellä setillä jäin viimevuotisesta enkasta (1.43.97) enää 0.8 sekunttia johon olin enemmän kuin tyytyväinen kaiken sähläyksen jälkeen.
Tämän tarinan opetus oli itelle se että kun tulee liikaa säätämistä pitäisi aina rauhoittaa tilanne ja ennen kuin lähtee radalle käydä se pyörä vielä kerran läpi ajatuksen kanssa että kaikki on varmasti kiinni kunnolla, ja jos ei aika riitä tarkistamiseen niin sitten jätän setin seuraavalla kerralla väliin.