Lainaus käyttäjältä: Tango - 19.09.12 - klo:00:11
Olisi mielenkiintoista tietää, onko kausikortti järjestäjälle edullinen.
Vastaus lyhykäisyydessään on, että ei ole. Yksittäistapauksissa se on, kun henkilö käy 1-5 kertaa. Tällaisia henkilöitä on vähän.
Syy kausikortin myyntiin on kaikessa karuudessaan se, että alkukaudesta tarvitsemme rahaa, jotta voimme maksella ennakkovarauksia ja, kuten nyt muutaman vuonna on käynyt, rästiin jääneitä ratavuokria heti vuoden vaihteessa.
Taloudellisesti järkevintä olisi ottaa laina ja myydä sitten markkinahintaan (mikä se sitten onkaan) lippuja sesongin aikana. Lainassa tuppaa olemaan se huono puoli, että jonkun/joidenkin tarvitsee olla siinä takaajana. Itse olen nyt limiitissä takaajana yksin ja omia rahojakin tuli aikoinaan lainattua kun moisia vielä sattui olemaan. Näissä kun pääsee parhainakin vuosina vain n. 5 %:n ylijäämään ja huonoina tulee turpaan niin että rutisee (tuolta voi vaikkapa luntata millainen bisnes tämä on:
http://www.finder.fi/Moottoripy%C3%B6ri%C3%A4,%20mopoja,%20skoottereita%20ja%20moottorikelkkoja/Ratarengas%20Oy/HELSINKI/taloustiedot/520052/ ja tuossa sitten tuoreemmilta vuosilta
http://yritys.taloussanomat.fi/y/ratarengas-oy/helsinki/1873421-3/) niin ei hirveästi viitsisi ottaa henkilökohtaista taloudellista riskiä kun voitto-odotuksiakaan ei ole luvassa.
Oma arvioni tämän vuoden tilanteesta on -15.000...-20.000. Oli huonoin vuosi koskaan. Lopullinen selviää kun tilinpäätös on tehty ja saamiset ja saamatta jäämiset summattu. Valistunut arvaukseni on, ettei muutkaan tapahtumanjärjestäjät ja kisojen järjestäjät suurilla voitoilla juhli tällä kaudella.
Kädestä suuhun siis mennään ja jos joskus saan omani pois, niin varikolla nököttää aika siisti mopo sinä päivänä. Leluja en ole tavannut lainarahalla ostamaan, työvehkeet sitten erikseen joilla jenejä yritetään tienata.
Jos kausikortit olisivat bisnes, varmasti toisellakin isolla tapahtumien järjestäjällä moiset olisivat. Ne jotka sattuvat ruuhkaisina lauantaipäivinä paikalle, ajattelevat varmaan, että kylläpä nyt rahaa tehdään ja illalla kaviaaria syödään meidän selkänahoista riivityillä. Mutta ne jotka sattuvat sateisena tiistaina, torstaina tai perjantaina tontille, niin siinä riittää aikaa laskea paljonko 220 euroa + alv/h + ambulanssi + järkkäreiden majoitukset jne maksavatkaan ja paljonko voittoa tulee kun kolme on ennakkoon maksanut ja paikalle saapunut käyttää rahansa makkaroihin ja sateenvarjoon. Ja jos tämä olisi muutoinkin bisnes, niin varmaan ei nuo pienemmät tapahtumanjärjestäjät olisi kaikonneet.
Joku voi tietysti kysyä, että miksi sitten otetaan paskoja päiviä (syyskuisia perjantaipäiviä ja toukokuisia arkipäiviä) eikä vain niitä hyviä. Voin kertoa, ettei ratayhtiölle ole mikään ongelma myydä keskikesän lauantaipäiviä, ottajia kyllä olisi. Ne jotka ottavat myös huonot päivät, pääsevät sitten valikoimaan noita parempiakin päältä. Jokainen vähääkään matematiikkaa osaava tietää, että jos radalla on lauantaina 100 maksanutta ajajaa (60-70 euroa/naama) ja ratavuokra on 250e x 10 + alv ja siihen päälle ambulanssi henkilökuntineen, niin jäähän tuosta ylijäämää. Mutta samalla matematiikalla voi päätellä, ettei ihan hirveästi jää kassaan euroja kun tontilla on ne pari hassua maksanutta ja samat kulut laukkaa.
Joku voisi ehdottaa, jos vaikka ambulanssista luovuttaisiin, onhan sen kustannus reilusti enemmän vuodessa kuin huonoimpienkin vuosien tappio. Yhtä kuskia turhaan elvyttäneenä ja 45 min ambulanssia odottaneena ja toisen, lantionsa murskanneen, kanssa reilu puoli tuntia sirraa odotelleena voin sanoa, etten kolmatta kertaa moista halua kokea. On muuten pitkiä minuutteja kun yrittää toiseen henkeä takoa tajuamatta asiasta mitään. Mieluummin maksan takausvastuuni kuin vietän unettomia öitä painajaisia väistellessä. Paskahousun ongelma, myönnän. Kovemmat bisnesgurut toimivat toisin.
Tulevalle kaudelle siis luultavimmin tullaan vähentämään kausikorttien määrää (nykyisin 15/ryhmä) ja nostamaan hintaa. Halvemmaksi (ja vaivattomammaksi) se tulee edelleen yksittäispäiviin verrattuna, osti sitten ennakkoon tai jätti sääennusteiden varaan. Hinnoittelu tulee muutoinkin muuttumaan. Nyt joudutaan aurinkoisina päivinä käännyttämään porukkaa pois ja sateisina ihmetellään tyhjää tonttia. Nyt ennakkolippu oli 60 euroa ja paikan päältä 70. Tulevalla kaudella paikan päällä saa maksella sitten 80 euroa ja ehkä ennakkoon ostettavaa sorvataan hieman alaspäin. Sateisia päiviä kuitenkin on tilastollisesti Suomessa kesällä vähemmän kuin sateettomia, tämä kesä nyt sattui olemaan yksi surkeimmista tuonkin suhteen, onneksi syyskuu sentään hyvällä tuurilla meni.
Ennakkoon myytäviäkin lippuja laitetaan vähemmän myyntiin joten ne tulevat loppumaan suosituimmilta päiviltä aika nopeasti ja ne jotka jättävät paikalle tulemisen sen varaan mitä Pekka Pouta on luvannut, maksavat sitten enemmän.
Nykykäytäntö ei siis toimi. On joko liikaa väkeä tai aivan liian vähän. Ei ollut montaakaan päivää jolloin olisi ollut sopivasti porukkaa. Yritetään siis korjata tilannetta hinnoittelun keinoin. Ne jotka osallistuvat sääriskin kantoon, pääsevät keskimäärin halvemmalla. Ne jotka pyrkivät kuorimaan kerman kakun päältä, kaivavat sitten kuvettaan.