Pistän tämän tänne yleiseen jakoon, koska kaikki asiat mitä tässä on koskee myöskin kaikkia muita kuskeja. Ihan samojen ongelmien parissa kaikki kuskit on painineet, oli sitten hidas ensikertalainen tai nopea kisakuski. Itse olen tapellut näiden samojen asioiden kanssa 13 kautta (tosin tämä kausi on vieläKIN korkkaamatta...).
Fokusoidu enemmän siihen mitä teet ennen jarrumerkkiä, ja jarrumerkin ja apeksin välillä.
Älä yritä päästä nopeasti ja kovaa kaasulle.
Kierrosaikaa ei tehdä kaasulla avauksessa. Kierrosaika tehdään ajolinjalla jarrumerkin ja apeksin välissä.
Jos ajolinja osuu jarrumerkin ja apeksin välillä, siitä seuraa automaattisesti se, että avaus on nopea ja kova vaikka et edes yritä tehdä niin.
Toki ajaminen silloin antaa vähiten fiiliksiä, koska kuskilla on ihan liikaa aikaa ajatella mitä tekee, ja ajaminen on rauhallista (eri asia kuin hidasta) ja sujuvaa.
Ja kierrosajat ovat hämmästyttävän nopeita ja paranevat koko ajan todella nopeaa tahtia, vaikka ajaa nopeassa ryhmässä, niin silti sekuntti per päivä ei olisi edes mikään ihme.
Jos ajolinja ei osuu jarrumerkin ja apeksin välillä, siitä seuraa automaattisesti se, että riskikerroin kasvaa jos yrittää lisäksi "väkisin" avata nopeasti ja kovaa.
Toki ajaminen silloin antaa eniten fiiliksiä, koska ohjaamo on koko ajan täynä käsiä ja paniikki päällä, eikä kuski ehdi lepäämään missään välissä.
Mutta kierrosajat on mitä on, ja mitään kehitystä niissä ei tapahdu.
Oikea ajolinja mahdollistaa tehokkaan jarruttamisen ja tehokkaan avauksen.
Väärällä ajolinjalla et voi jarruttaa tai avata tehokkaasti.
Oikealla ajolinjalla ajaminen on tylsää.
Väärällä ajolinjalla ajaminen on tapahtumarikasta.
Videosta näkee että vauhdin kasvaminen on tuonut uusia ongelmia.
Yksi niistä on radan käyttö ennen mutkaa, koska ulostulo edellisestä mutkasta on vielä kesken. Ja ulostulo on kesken sen takia, että mutkaan on menty väärällä linjalla, ja apeksin jälkeen on keskitytty vääntämään kaasua, joten mopo on väärällä linjalla ulostulossakin.
Eli, ennen kuin menet portille, pysähdy varikolla hetkeksi, pistä silmät kiinni, vaihda asennetta, avaa silmät, ja vasta sitten mene portille.
Fokusoidu enemmän siihen mitä teet ennen jarrumerkkiä, ja jarrumerkin ja apeksin välillä.
Älä yritä päästä nopeasti ja kovaa kaasulle.
Ota seuraavaksi kohteeksi vaikkapa radan käyttö ennen jarrumerkkiä. Avaa pehmeästi edellisestä mutkasta, ja käytä koko rata ulostulossa, eli keskity ajolinjaan avauksen kustannuksella. Avauksesta ei tarvi hellittää kuin 10% niin sulla onkin yhtäkkiä 90% enemmän kapasiteettia tehdä asioita.
Ja ulostulon aikana fokusoidu siihen että ulostulon jälkeen saat mopon ajoissa sinne minne haluat, eli seuraavan mutkan jarrumerkille. Ja mopon pitää olla täsmälleen oikeassa paikassa ja nokan pitää osoittaa täsmälleen oikeaan suuntaan, silloin kun osut jarrumerkille. Voit myös ajolinjan suhteen hieman varastaa tuossa kohtaa, ja ennakoida, eli ajaa hieman väärää linjaa ulostulosta jarrumerkkille, jotta mopo oikeasti osuu siihen mihin pitääkin jarrumerkin kohdalla/ mopo on jo linjalla ja osoittaa oikeaan suuntaan hieman ennen jarrumerkkiä.
Veikkaisin että pelkästään tuolla tippuu 3 sekunttia kierrosajasta.
Jos olet oikeassa paikassa ja menossa oikeaan suuntaan jarrumerkin kohdalla, sen jälkeen sinulla on mahdollisuus jarruttaa tehokkaasti ja ajaa oikeaa ajolinjaa apeksille. Jolloin mopo on oikeassa paikassa ja menossa oikeaan suuntaan myöskin apeksissa, ja se taas johtaa siihen että avaus on tehokas. Tuntuu hitaalta ja kello tykkää.
Jos olet väärässä paikassa ja menossa väärään suuntaan jarrumerkin kohdalla, sen jälkeen sinulla ei ole mahdollisuutta jarruttaa tehokkaasti ja ajat väärää ajolinjaa apeksille. Jolloin mopo on väärässä paikassa ja menossa väärään suuntaan myöskin apeksissa, ja se taas johtaa siihen että avauskin menee vituiksi. Tuntuu nopeelta ja kierrosajat on mitä on.
Rata-ajo on Yksinkertaista, ei tehdä siitä vaikeaa. :]
Jos sinua epäilyttää onko jarrumerkki oikealla paikalla, niin sitä et voi tietää ennen kuin oikeasti saat joka kerta mopos siihen jarrumerkille suurin piirtein samalla tavalla. Vasta sen jälkeen kun jarrumerkille saapuminen on vakioitu, voit ottaa seuraavan askeleen ja pohtia pitäisikö jarrumerkkiä siirtää johonkin suuntaan vai ei.
Jokatapauksessa ajaminen ja ajolinja lähtee liikkeelle jarrumerkistä ja mopon paikasta ja suunnasta jarrumerkillä. Siksi se on ensimmäinen asia mikä pitää osua kohdilleen, jotta sitten taasen sitä seuraavat palaset voisivat osua kohdilleen.
Jos ei osu, niin ei osu seuraavatkaan.
Noin muutoin toi ajelu tuossa videolla on ihan kivan näköistä, toki vähän liikaa menee eniten yrittämiseksi ja mopo sinkoilee sinne tänne pitkin rataa, mutta mitään katastrofaalisen isojen virheiden jatkuvaa tekoa ei ole havaittavissa.
Kamerakulma on vahän hämäystä aiheuttava, jos saisit kameran mopon keskilinjalle ja suoraan, niin olisi parempi.
https://www.youtube.com/watch?v=ciHMMbZ3JcU