Jaahans, ja oisko se sit ykkösmutkan pähkäilyy?
Eli ko mutka on noin 111-asteinen eli reilusti yli perus ysikymppi-mutka. Tämä kannattais muistaa sen takia, että ulostulo on jemmassa mäen/kumpareen takana, joten eniten täysiä ajamalla ei välttämättä hahmota sitä kuinka paljon mutka oikeasti kääntyy.
Ulostulossa rata on myöskin kupera, joten jos linja menee vähänkin leveeksi, joutuu hieman oottelemaan ennen ku pääsee kunnolla avaamaan, koska uloin osa radasta on ulospäin kallellaan.
Lisäksi ulostulossa on mäennyppylä joka keventää mopoa, ja jos mopo ei oo avauksessa tarpeeks pystyssä, ei voi avata maksimaalisesti.
Edit: Ja meinas ihan unohtuu, lähtösuora on levee, ykkösen jälkeinen suora kapee, eli sekin lisää tarvetta todella myöhäiseen apeksiin. Koska jos mielessään kuvittelee että exitti on yhtä levee kuin inni, niin avauslinja on monta metriä nurtsin puolella, ja kuski ihmettelee miks se ulkokanttare tulee joka v*tun kerta silmille.
Eli johtuen noista ratageometrisista jutuista, ykkösen tehokas avauslinja on poikkeuksellisen suoraviivainen. Siihen kun lisätään toi 111-asteisuus, niin apeksin pitää olla todella myöhäinen, ja avaus lähtee ihan sokkona koska exittiä ei näe.
Ykkösen jälkeen on abaut tasan 400 metriä ihan suoraa, ja apeksista apeksiin laskettuna noin 603 metriä. Jos esim tuon 400 m ajaa 1 kmh nopeammin, se näkyy kierrosajassa 0,04 sekunttina, nopean ryhmän tonnarivauhdissa/ keskinopeus tuolla 400 metrin matkalla 189 kmh.
Jos vähänkin kämmii avauksen leveeks, niin siitä kämmistä tulee kallis(?), esim 5 kmh = 0,194 sekunttia. Yhdellä 400 metrin suoralla.
Jaa/ei/kyllä/tyhjiä/poissa?
Edit2: Ja lisätääs kuva josta vähäce hahmottaa mutkaa.