Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.05.12 - klo:21:22
Tässä sitä taas ollaan...
eli kun Wehnä sääteli hieman mun pyörän alustaa, niin tuli huomattua kuinka soppelista öölinssin jousesta huolimatta, tai siitä johtuen takapampun vaimennukset piti säätää kokolailla tappiin.
Oli puhetta iskarin shimmauksesta ja muistaakseni myös app:n pamppuun tuo oli tehty ja hyväksi havaittu.
Ja tiedän kyllä et alusta riittää ihan hyvin mun vauhteihin tuollaisenaankin, mut unohdetaan se.
Paras vaihtoehto on tietysti ostaa koko Öhlinssin pamppu taakse ja kattelinkin niitä käytettyinä, en löytänyt ja uutena on kyllä aika suolaiset hinnat...jos joku löytää niin linkkiä otetaan kiitollisena vastaan.
Noh, kuitenkin ajattelin kysyä tosta shimmauksesta, miten paljon sillä saa parannusta aikaan, kellä kannattaa teettää, jos kannattaa ja kokemuksia?
Vannoivatpa jotku vanhat ketut miten paljon tahansa vakioalustojen ja tehdasasetusten puolesta, niin siltikin katuiskari on katuiskari. Minusta on jotenkin säälittävää että sitä vakio+tehdasasetukset-mantraa jaksetaan vuodesta toiseen hokea koko ajan.
Meno ja paluuvaimennuksen suhde ja määrä on suunniteltu katuajoon, ja on eri kuin mitä rata-ajossa painotetaan.
Hitaan ja nopeen vaimennuksen suhde ja määrä; meno ja paluuvaimennuksissa, on suunniteltu katuajoon, ja on eri kuin mitä rata-ajossa painotetaan.
Säätimien säätöalue on suunniteltu siten että urpå ei saa mitään damagea alustalle ja sitä kautta itselleen aikaiseksi. Kun taas rataisammissa palikoissa säätöalue on laajempi, ja niillä voi jossain tapauksissa saada alustasta täysin toimimattoman ja sitä kautta kuskin sairaalaan.
Mutta jos vakiovaimentimeen tarvittaessa vaihtaa männän/ modaa sen öljykanavat, ja shimmaa sen, lisäksi ehkäpä katkasee säätimien cross-talkit takaiskuventtiilillä, niin siitä saa lähes öhlärin veroisen palikan. Tosin öhläreissäkin voi olla shimmaamisen tarvetta, joten ei nekään aina ole suora oikotie onneen. Mutta useammin silti kuin vakiohilut.
Shimmaaminen tarkottaa käytännössä sitä että vaimentimen meno/paluu/hidas/nopee määriä ja suhteita muokataan.
Sillä saa vakiovaimentimeen samanlaisen vaimennuskäyrän kuin mitä öhlärissä on.
Ja esim öhläriin samanlaisen vaimennuskäyrän kuin mitä vakiossa on.
Ts shimmaamalla voidaan muuttaa vaimentimen vaimennustoimintaa aivan täysin.
Eli joo, jos löydät oikeasti asiansa osaavan shimmaajan, niin se on se oikotie onneen. Ko heppu osaa varmasti myös öögailla sen riittääkö männän öljykanavien virtaus, vai pitääkö sitäkin modata, tai vaihtaa.
Kysäse vaikka motovilleltä josko hänen kauttaan löytyisi apua.
http://www.motoville.fi/Tai gustaffson racingilta wp:n takapamppua soppeliin hintaan/ kysy samalla keulakittiä.
http://www.gracing.net/Yks apu vois olla kans mp-huolto jossa iskaridynamometri.
http://www.mphuolto.fi/Noiltakin vois ehkä kysästä/ niilläkin tais olla iskaridyno.
http://www.motoracingcompany.com/Ja kallio racing taitaa kans tehä noit shimmauksia.
http://www.kallioracing.com/Tai niinku app mainosti niin wehnä.
http://www.karivehniainen.com/