KTM 250 4-t enskan ohjekirajassa on mäntä+kiertokanki+kampiakselin laakerit = 80h. Suomalaiset amatöörit kyllä ajelee 100-150h. Jos tietää, että käyttökuorma on kohtuullista, niin oman tunnon mukaan.
Mun mopo on tommonen +400h ajettu ja kyllä siinä kaikki osat oli aika kuluneita. Mm. eturenkaan laakerit vaihtanut, takapampun ylä- ja alapään laakerit, iskarit huollettu, ketjut+rattaat, ketjulaaharit (kaikki), renkaat ja sisäkumit, taakse vannelukko, taakse uusi jarrulevy (vetäsin kiveen, ja eteen on tulossa levy, kun senkin oon vetänyt kiveen), jarrupalat eteen ja taakse, kytkinkahva uusi (vanha taipunut), uudet tupet, akku.
Vielä on swingin laakerit sekä ohjauslaakeri ok. Ohjaustanko ei ole murtunut ja pakoputki ihan ok. Sähköt ja jäähdytyskin toimii.
Tein tuohon koneeseen täysremontin vuoden alussa kun kiertokangen ja kampiakselin välinen laakeri sanoi itsensä irti. Öljypumppu, startti ja kansi kokonaisuudessaan on vanhaa. Aikalailla muu uutta
Uusin samalla jäähdytysjärjestelmän vesiputkia.
Ostaessa oli just vaihdettu uudet muovit ja takavanne. Edellinen oli ajanut löysillä pinnoilla, niin oli keskiö mennyt jotenkin paskaks.
Itse menin ostotilanteessa jotenkin lukkoon. Ihastelin vaan uusia muoveja ja kävin koeajamassa. Ajo meni hyvin ja pyörä hymyilytti. Mutta en sitten osannut keskittyä mihinkään myöhemmin esiintulleeseen asiaan. Huoltohistoria oli pyörässä osittain epäselvä. "Liike tehnyt huollon" oli ollut kommentti ja paperissa kilometrimäärä + tuntimäärä + liikkeen leima.
Toi 200h on sellainen määrä, että kisakuski rykäisee semmoisen vuodessa-puolessatoista. Harrastaja ajaa monta vuotta. Kisakuski osaa ainakin huoltaa ja pitää pyörästä huolta, mutta meno on huomattavasti rasittavampaa. Eli puolensa ja puolensa. Shimmaus on yleistynyt paljon myös kuramopopuolella, mutta myös niitä säätäjiä on paljon. Taso ei ole yhtä tasalaatuista kuin rr-puolella.
PS. Mun pyörä on aikoinaan ollut MotoJyskyn safaripyöränä, eli tyhjäkäyntisuutin on enimmäkseen kulunut.
edit. ostin kaasariin neulasarjan, jossa tuli kohoa lukuunottamatta uudet sisuskalut. (asensin BigBoren, puristukset nousi ja modasin pakoputkea, niin vakio ois käynyt liian laihalla)