Jos alotetaan vaikkapa perseestä.
Kaikissa katuvehkeissä tankin ja satulan muodot määrää lähinnä ulkonäkö. Sen takia tankin takaosa on mitä on. Nykyvehkeissä yleensä virtaviivainen luiska satulaa kohti. Ja satula on sitten taasen vähän kovera sivuprofiililtaan jotta se jatkaisi tankin muotoja tyylikkäällä tavalla. Mitään tekemistä noilla ei ole ajoergonomian kanssa.
Samoin ylhäältä katsoen; tankin posket on kaposet, takaosa terävä, satula kapea. Edelleen pääosassa on vain myyvä ulkomuoto. Satulan poikittaisprofiili etuosasta on kapea ja kupera, taas, jotta saataisiin tankin linjat jatkumaan tyylikkäästi satulaan. Ja satulan takaosa vähän tasaisempi ja leveämpi, jotta taasen takakatteen linjat sopisivat samaan jatkumoon.
Suurin osa ratakatteista mitä myydään, on suht suora kopio tuosta katumopon linjoista ja muodoista. Erittäin harvoin, jos koskaan, näkee ratakatteita jotka oikeasti olisi edes jossain määrin suunniteltu rata-ajoa ja sen ergonomiaa silmällä pitäen. Katepajoille on tärkeää saada mopon muoto kopioitua helposti (raha), nopeasti (raha) ja halvalla (raha). Ja ei ku myyntiin (raha). Joten lopputulos on mitä on.
Jopa tankkipatit on hyvin usein vain matkittu/jatkettu tuosta tavikselle myyvästä ulkomuodosta ja unohdettu se mitä sillä tankkipatilla pitäisi oikeasti hakea.
Kaikissa oikeissa kisavehkeissä taasen tankin ja satulan muodot ovat täysin erilaiset, koska kisavehjettä ei ole suunniteltu tavikselle myyvän ulkomudon ollessa prioriteettina. Vaan kuskin toimisto on suuunniteltu ajamista/kisaamista varten.
Sivuprofiililtaan tankin takaosa on pysty, ehkä vain aavistuksen eteenpäin kallistunut. Jolloin siitä saa tuen jarrussa nivuselle/reidelle, kun perse on ennen jarrua jo siirretty sivulle. Ja ainoa ruumiinosa joka koskee tankkiin/tankin takaosaan on ulkojalan nivunen/reisi.
Ylhäältä katsoen tankin takaosa on hieman leveä ja pyöreä. Joissakin näkee erikseen viistetyn osan, jolla saadaan nivuselle suoraa tukipintaa, silloin kun kuski on sammakkoasennossa jalat auki, ja nivusen tukipiste lähemmäks mopon keskilinjaa. Tuo viistetty osa ei jatku samaa linjaa kuin tankin poski, vaan on samassa kulmassa kuin reisi silloin kun perse on sivulla.
Tankkipatin koko (ts paljonko se siirtää tukipistettä taakseppäin) taasen riippuu siitä mikä on mopon orginaali mitotus vs kuskin henk koht mitotus/mittasuhteet, ja millasessa asennossa tykkää ajaa. Ja jo se että muuttaa tankin takaosan luiskasta pystyksi, siirtää tukipistettä taakseppäin. Sen takia sitä sitä patin kokoa kannattaa hieman testailla, koska se se pelkkä muodon muutos muuttaa sen tankin takaosan toiminnallisuuden ihan täysin. Eli mielummin tekee vaikkapa liian lyhyen tankkipatin, koska sen kasvattaminen on helpompaa kuin sen pienentäminen. Ja liian isolla tankkipatilla saa nopeasti tuhottua koko ajoergonomian.
Sivu- ja poikittaisprofiililtaan satulan pinta on suht suora ja tasainen. Ja etuosastaankin suht leveä. Jotta tuki perseelle säilyisi sillon kun perse hilataan esim satulan reunalle siten että puoli kankkua on satulalla ja puoli kankkua reunan yli. Vakiosatulaan/niistä kopioituihin ratakatteisiin verrattuna ero on tuen osalta kuin yöllä ja päivällä. Sit kun ensimmäistä kertaa menee radalle niin varmasti huomaa sen.
Varsinkin nykyisillä motogp-ajotyyleillä vaaditaan todella jäätävän leveää satulaa, luokkaa puoli metriä, jotta edes jonkinlainen tuki perseelle/takareidelle säilyisi sillon kun kuski on lähes kokonaan mopon sivulla. Eli se satulan kokonaisleveys on suoraa verrannollinen siihen, kuinka paljon kuski haluaa hilata persettään sivulle. Mitä enemmän, niin sitä leveämpi satula.
Satulan pitussuuntainen kallistuskulma on hyvin pikälle riippuvainen yksilön ajoasennosta kokonaisuutena, koska siihen vaikuttaa jalkojen mittasuhteet, jalkatapien sijainti ja perseen sijainti. Joiden lopputulos määrittelee sit taas polvi ja reisikulman.
Satulan pinnassa sama kulma kuin missä reisi on ollee minimivaatimus. Suorempi kulma haittannee, koska jalka ei pääse luonnollisesti jalkatapille, mutta hieman jyrkempi kulma ei haitanne juurikaan.
Pari sanaa kahvoista
Kahvojen sivuttaissuuntainen sijainti
Etu ja keski sormet ei lähe kämmenestä suoraan eteenpäin vaan hieman sisään päin. Lisäksi cliparitanko ei ole kohtisuoraan poikittain kämmeneen nähden, vaan kämmen kiertyy sen suhteen jonkin verran sisäänpäin.
Siistä syystä mulla ei ole kahvat suoraan grippien kohdalla, vaan siellä suunnassa mihin etusormi osottaa, kun kämmen on gripillä ja aukasee sormet.
Kahvojen ylös alas
Kyynevarren-ranteen-kämmenen-sormien linja.
Ainakin itse joudun kääntämään kahvoja todella paljon alaspäin, jotta ne sopis mulle. Pituus 188+pitkä selkä nostaa jarrussa hartialinjan korkealle, joten käsien linja on jyrkästi alaspäin.
Kliparien kääntö eteen taakse
Tullee aika pitkälti mulla siitä ett kun istuu mopon selässä selkä pystyssä ja kädet suorana klipareihin, niin rateen kulma olisi neutraali.