Kausi 2018, ensimmäinen varsinainen puhtaasti rata kausi (aikaisemmin ajettu katupyörillä). Tarkoitus oli käydä +20 ratapäivää, josta nyt sitten vähän jäätiin.
Talven aikana tuli katu R6:sta rakennettua vähän enempi ratapyörä. Lasikuitukatteet, suora ränni, jalkatappisetit, takapampun shimmaus ja kaiken turhan riisuminen. Ja sitten haettiinkin pakettiautoa, varikkotelttaa, ramppia ja sun muuta hyödyllistä varikolle. Ja totta kai penkissä käytiin vielä toukokuun alussa, jossa ilmeni kauden ensimmäinen ongelma. Shifteri ei toiminut, ei inahtanutkaan ja sitä sitten tuli ihmeteltyä kauden alku. Lopputulos oli se että Healtech:n ohjain boksi oli vain hajonnut, antoi kyllä dataa anturista ja koneesta mutta ei pätkässyt sytytystä.
Ensimmäinen ratapäivä oli Ahvenistolla 13.5, ja ajo oli aivan hukassa. Kuin ei olisi ikinä pyörällä ajanutkaan. Uusi ergonomia pyörässä, "väärinpäin" oleva vaihdekaavio, shifterin toimimattomuus aiheutti päänvaivaa eikä ajo kulkenut mihinkään. Paras taisi jäädä jonnekkin 1:40 tietämille. Mutta eipä se vaivannut kun otin sen vain ruosteen poistona ja pyörän testaamisena.
19.-20.5 käytiin Kemoralla, 2017 kaudella ajelin siellä tasasia matalia 1:21-1:22, joten odotus oli että pääsisi edes sinne. Mutta kauas jäätiin, 1:25,01 oli viikonlopun paras. Ajo sentään ei tuntunut enään niin kauhealta, mutta en jaksanut enään alkaa vaivaa päätäni shifterin puuttumisella joten fuck it ja ajetaan tää kausi ilman. Sama tarina jatkui Alastarolla 2.-3.6, mikä ollut aina mulle jotenkin vaikea rata (kun ei osaa eikä kädet riitä) mutta tällä kertaa pääsin jo samaan vauhtiin kuin viime vuonna 1:34,89. Tällä viikonlopulla kävin myös suorittamassa kuljettaja tutkinnon, niin se söi vähän ajoaikaa.
Tähän asti kausi ollut hissuttelua, ja turvallista sunnuntai köröttelyä, mikä sitten muuttui kun mentiin Virtasalmen Motoparkkiin 9.-10.6. Osallistuin Tumpin vetämään AT4 kurssille yhdessä muutaman muun keskiryhmän töhön kanssa. Sieltä sain hyvää palautetta miten nostaa vauhtia turvallisesti, sekä ajolinjan näyttöä. Ja jokin lukko aukes, ja jo ensimmäisen päivän viimesellä setillä kun otin kellon käyttöön oli ennätyksestä lähteny reilut 2sec 1:45 > 1:43. Josta sitten sunnuntaina hiottiin vielä vähän pois 1:42,38, ja ongelmaksi tuli että keskiryhmässä ei enään meinannut saada ajettua omia kierroksia.
Parin viikon tauko, ja opit sai hautua rauhassa. 30.6-1.7 oli sitten taas Kemoran vuoro, nyt oli hyvää fiilistä ja päästiin tasaisesti alle 1:20, ja ajo tuntu paremmalta kuin koskaan aikaisemmin. 1:19,53 jäi viikonlopun parhaaksi. Ja sama sävel jatkui Alastarolla pari päivää(4.-5.7) myöhemmin ja tällöin päästiin ekaa kertaa hapsutakkirajan alle 1:29,03.
8.7 kävin kokemassa jotain uutta ja se oli että ensimmäistä kertaa menin jonkun muun järjestämille päiville kuin Org:in. Ja tämä oli Kondismiesten Alastaro, 10-15 ajoaikaa joten ehti rykimään hyvin 5 settiä. Ja ehkä tekemisen puolesta paras päivä koko kesältä, tasasesti nostettiin vauhtia. 1:28,91, 1:28,81, 1:28,61, 1:28,28, 1:28,11 olisin varmaan päässyt 1:27 puolelle jos olis ollut enemmän settejä.
Sitten tuli odotettu (taas) Alastaro viikonloppu(14.-15.7) jolloin oli Org:in kerhokisa. Joka setti kulki tasasesti alle 1:29 ja odotukset olis korkealla, jos sais vielä vetoapua parilta nopeammalta. Mutta penkin alle se meni, omaa sähläystä, parit vaihdemissit meinas sitä että sijoituksissa tiputtiin. Ja totta kai kirsikkana kakun päällä lowsideri Palmasin avauksesta 8. kierroksella, koska totta kai pitää mennä eniten kovaa ja ottaa pari kaveria kiinni jotka meni ohi. Olishan tämä täytyny välttää, renkaana oli vähän turhan kova seos joka olis vähän jo luistellut aikaisemminkin ja kova helle. Katson että pieni kippi, pyörä liukuu nippanappa hiekoille, ei ehkä mitään isompaa kuin vähä katteita ja maybe jalkatappi/clipari. Tai niinhän sen piti olla, huomasin jos kun olisin asfaltilla että pyörä huutaa rajotinta vasten kyljellään ja sitten tuli kiire. Mutta ei ehtiny sammuttamaan ennen kuin oli jo myöhästä. Tiesin jo tässä että kone on entinen ja kausi ehkä paketissa. Ja miksi kaatoanturi ei katkassut? Sitä en tiedä vieläkään.
Pienen motivaation puutteen takia seuraava viikko menikin mopoa purkaessa, ja perjantai iltana saatiin sitten pannu auki. 3 veiviä ja kampi-akseli oli lievästi sanottuna vähän kuluneet. Myös pytyt kaipasi ehkä viimeistely hoonauksen ja nokissa oli hyvin pientä jälkeä, en jaksanu tätä edes tutkia sen enempää. Siinä sitten mietittiin että uusi kone jostakin vaiko mopo osina myyntiin ja jotaki muuta alle. No kaveri sitten linkitti että SRRA foorumin puolella ollut hetken aikaa myynissä 08 vuotiseen 26tkm ajettu katukone. Yksi puhelinsoitto, ja kävin hakemassa uuden koneen lauantaina iltapäivällä. Sunnuntai/Maanantai meni kun tein pienet huollot kyseiseen koneeseen, lähinnä uudet tulpat ja pair-airin tukkiminen sekä myös muiden kaato osien korjailu vaihto. Tässä vaiheessa oli tarkoitus päästä Kemoralle 28.-29.7 seuraavaksi viikonlopuksi.
Tiistai iltana saatiin kone kiinni ja käynti kuntoon. Kaikki tuntui toimivan eikä ihmeempiä ongelmia tullut eteen. Keskiviikko ja torstai yöt tuli vietettyä tallilla klo 02-03 asti, mutta sain pyörän jotenkin ajokuntoon perjantaiksi. Suoraan töistä suunta Kemoralle, nahat kävin hakemassa suutarilta matkalla (eurobikerin suutari, teki hel***in hyvää työtä). Lauantaina ekoilla seteillä vauhti täysin hukassa, hyvä jos edes alle 1:30 pääsi. Ja pari pientä ongelmaa ilmeni kanssa, vaihdenäyttö oli pimeä sekä uudet halvat DZ:n tupit olivat liian pehmeät ja pyörivät clipareilla. Uutta konetta en ehtiny säädättää, mutta siellä oli vanhat kovat kartat, joten ei se kauheasti pielessä voinut olla. Mutta kävi näköjään laihalla matalilla kierroksilla, mikä johti vittumaiseen nykimiseen hitaissa mutkissa kun menit kaasulle (karuselli, kahvila). Sekä myös ainoa pleksi minkä sain hommattua oli "vakio" korkuinen ja todella matala mikä taas toi omat haasteensa. Mutta näistä huolimatta sain lauantaina taas ajosta jotenkin kiinni ja päivän parhaaksi sain 1:18,61, ja sunnuntaina siitä vielä vähän kiristettiin 1:17,97. Tiedä sitten miten olis kulkenut ilman näitä ongelmia.
Viime viikonloppu jäi sitten varmaan tän kauden viimeiseksi, ja se oli lempiradallani Motoparkissa. Ja Kemora viikonloppua vaivanneet ongelmat oli joltain osilta korjattu, pyörä oli säädetty kuntoon ja paremmat tupit pyörässä. Ajo tuntu hyvältä koko viikonlopun ja hauskaa oli, 1:37,13 jääden parhaaksi.
Paljon jäi käteen tästä kaudesta, tavoitteet tuli täytettyä isoilta osin (päästä nopeaan ryhmään). Jäi vain harmittamaan että elokuun Motoparkin kisoihin ei pysty lähtemään, tarkoitus oli lähteä ajamaan yksi SSC viikonloppu mutta tämä koneremppa vähän romutti sen idean.
Paljon tuli uusia ystäviä/kavereita/hyvänpäintuttuja, ja jos ensi kausi sitten menis enemmän putkeen ja pääsis ehkä sitten kokeilemaan sitä kisaamista jos budjetti antaa myöten. Taas on talveksi puuhaa mopon kanssa, sekä pitää myös omaa kuntoa alkaa nostamaan että jaksaa ajaa pitempiä settejä kovaa.
Kiitos.