Jaaha, pitäiskö talven ratoksi alotella esim alustaläppää for dummies sarjaa.
Tässäpä part one:
Aivan aluksi kannattaa ymmärtää että iskari/ iskunvaimennin ei ole iskunvaimennin, vaan se on jousen vaimennin. Ilman jousen vaimenninta mopon alusta jatkaisi keikkumista loputtomiin.
Pääasiallinen iskunvaimennin on jousi. Jousi ottaa vastaan suurimman osan iskusta, eli liike-energiasta, jonka patti tai monttu radassa aiheuttaa renkaan ja vanteen kautta etu ja tai takahaarukkaan.
Kun jousi painuu kasaan, se varastoi tuon iskun energian. Eli iskun energia jää jouseen, eikä etene siitä eteenpäin mopon runkoon, ja rungon kautta kuskiin, ja kuskilta putoa tekarit suusta.
Mutta koska jousi on jousi, se ei varastoi tuota energiaa loputtomiin, vaan haluaa muuttaa sen sen takaisin liike-energiaksi heti ensimmäisen mahdollisuuden tullen. Eli palautua siihen tilaan/ pituuteen missä se oli ennen iskua.
Vaimentimen idea on se että energiahan on energiaa, ja se energia ei katoa mihinkään, mutta sitä voi muuttaa muodosta toiseen.
Vaimentimen tapauksessa liike-energia muutetaan lämpö-energiaksi. Siitä syystä siis vaimentimet lämpenee.
Etuvaimentimen öjyn ominaisuudet on speksattu 40 asteisena. Paljon öljyä, ja paljon lämmön siirtopinta-alaa etupampuissa. Siksi ne toimii kylmempänä.
Takavaimentimen öljyt 100 asteisteisena, koska vähän öljyä ja pieni lämmönsiirtopinta-ala. Siksi ne toimii kuumempana.
Ja koska kuvat on kivoja, niin tässäpä ohessa simplifioitu takaiskari. Eli ko palikka on hyvin riisuttu malli, ts siitä puuttuu sitä tätä ja tota, mutta ideana on lähteä simppelisti liikkeelle.
Vaimentimessa on siis sylinteri joka on täynä öljyä. Ja mäntä jossa on reikiä. Ja kun mäntää liikutetaan johonkin suuntaan, niin öljy virtaa reikien läpi. Koska reijät on pieniä, mäntä ei pääse liikkumaan vapaasti, vaan pyrkii vastustamaan liikettä.
Ja tuo liikkeen vastustaminen johtuu siitä että liike-energia (männän/ öljyn liike) muuttuu (öljyn ja männän välisen kitkan takia) lämpöenergiaksi, eli energia varastoituu vaimentimeen, ja loppujen lopuksi jossain vaiheessa lämpöenergia siirtyy männästä/ öljystä vaimentimen kuoreen ja säteilee vaimentimesta ympäröivään ilmaan.