Lainaus käyttäjältä: rranta - 21.11.12 - klo:20:55
Mutta mitenkäs sen keulan suhteen? Vaikuttaako mikään tai lämpeneekö vai ei? Ja ennen kaikkea onko sillä mitään merkitystä.
Lämpenee hiukan, keulaöljyt on speksattu 40 asteeseen. Tosin johtuen keulaöljyn suuresta määrästä ja suuresta jäähdytyspinta-alasta, ja suomen kesästä. Niin käytännössä ainoan eron minkä harrastelija huomaa on vaimennuksien muuttuminen päivän mittaan. Esim jos mopo on ollu yön pihalla ja sattunu oleen kylmä yö ja aamu, niin aamun ekassa setissä keula voi olla vähän tönkkö.
Tai jos keli sattuu olemaan pilvinen +10, ja keulan vaimennussäädöt samat kuin aurinkoisessa +30 kelissä, niin keulan toiminta voi olla huomattavan erilainen vaimennuksien suhteen. Mutta jos harrastelija ei kiinnitä asiaan erityistä huomiota, niin todennäkösesti hän ei huomaa mitään eroa eri ratapäivien välillä keulan toiminnassa.
Riippuu myöskin keulaöljyn laadusta ja iästä että paljonko se viskositeetti-indeksi loppujen lopuks on, eli että paljonko se öljyn juoksevuus muuttuu eri lämpötiloissa.
Joten jos haluaa että keula pysyy vaimennuksien toiminnan suhteen samana, niin niit nuppeja pitäis kliksutella aina sen mukaan minkä lämpöset ne öljyt siel keulassa on ja minkä ikäset ne öljyt on.
Toinen ja yleisin vaihtoehto on se:"Säädä vähemmän, aja enemmän." Ts älä ajattele tai opettele mitään turhaa, niin jos ei muuta niin ainaki wanhat ketut on tyytyväisiä ku taaperrat samaan tahtiin ja tyyliin kuin mitä ne on aikoinaan taapertaneet. Niin voit sitten itsekkin wanhana kettuna toistaa samaa wanhaa hyväksi koettua mantraa ja pitää perinnettä yllä.
Keula sinänsä yhdessä suhtessa poikkeaa selkeästi takapampusta siinä, että tuo keulan kokoonpainumisen aikaansaama ilmajousi on yksi asia mikä suunnittelussa/mitoituksessa otetaan huomioon, koska se oleellisesti vaikuttaa keulan kykyyn vastustaa pohjaamista. Ja mihin pystyy vaikuttamaan sillä paljonko sinne keulaan pistää öljyä.
Kun taasen takapampussa tuo kokoonpainumisen aiheuttama paineen muutos on lähinnä turha ominaisuus.
Ja sit erittäin vahva mutu:
Lämpötilan vaikutus keulan painaumaan...
Esim jos oletetaan että keulassa on 0,9 jouset, keulapampun korkin tiivisteet on kunnossa, ja pampun ilmatilan lämpötilan muutos on 10 astetta, niin sen vaikutus painaumaan on suurusluokkaa 1,8 mm.
Käytännössä ongelmaksi jääkin sit enää pohtia, ett miten se käytännössä on. Eli onko se ilmatila kuinka tiivis, mitä siellä oli lähtöpaine, ja paljonko se ilman lämpö siel on/ lämpeneekö se edes/ paljoko se ehtii jäähtyä.
Mun veikkaus olis ett joo, kyl se lämpötila vaikuttaa siihen keulan painaumaan, mut sit käytännössä toi esim pari millii hukkuu helposti kohinaan, joten käytännön merkitystä sillä ei ole.
Mut jos haluu über-hifistellä, niin kylmällä (+10) kelillä kierros pari lisää esijännitystä ja lämpimällä (+30) kelillä kierros pari vähemmän esijännitystä. Toi säädin kun usein on millisellä kierteellä, niin siihen painaumaan voi vaikuttaa tyyliin milli ja kierros.