MP-Rata

RATAKALUSTO => Modit => Aiheen aloitti: wbaum - 30.07.15 - klo:16:32

Otsikko: DIY blipper
Kirjoitti: wbaum - 30.07.15 - klo:16:32
Aloin tässä kasailemaan tee-se-itse-ja-ylläty-hengessä blipperiä. Käytännössä monostabiililla NE555-ajastinpiirillä säädettävä aika, minkä kytkinkahvan pohjaanpainainen liipaisee. Suzukissa näyttää vakiona olevan tuo kytkin, antanee maata. Ei pitäis teoriassa paha rasti olla, pitää vähän tutkia vielä tarkemmin, mutta osat tilasin jo. Säädettävä aika olisi esim 0-1000ms, trimmerillä hoidetaan.

Moposta ei löydy sähköistä kaasua, mutta lähdetään siitä että kaasusäätimen toppariin tankin alle tulee push-solenoidi, joka jousivaimennettuna painaa stoppari-ruuviin "läpi" tapilla kaasuläppiä. Pitää vielä mittailla tarkemmat liikkeet, mutta kovin paljon hönkää tän ei tarvine avata kaasusta. Joku tapa toteuttaa lienis joku magneettivena imukurkkuihin, mutta niitä kai pitäis olla neljä.

Tähän mennessä osiin mennyt 7 euroa.
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: murmela - 30.07.15 - klo:16:51
Ootkos kattonu jostain mallia, vai keksitkö ihan itte ton periaatteen?
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: wbaum - 30.07.15 - klo:17:19
Apinoin tamin blipperiä, löyty jokunen linkki kyl diy blipperistäki googlella ainaki autohommiin. 555 piiristä nyt on netti täynnä juttua.

Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: murmela - 30.07.15 - klo:17:30
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 30.07.15 - klo:17:19
Apinoin tamin blipperiä, löyty jokunen linkki kyl diy blipperistäki googlella ainaki autohommiin. 555 piiristä nyt on netti täynnä juttua.
Lähinnä tota solenoida tarkotin?
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: wbaum - 30.07.15 - klo:19:00
Lainaus käyttäjältä: murmela - 30.07.15 - klo:17:30
Lähinnä tota solenoida tarkotin?
En varsinaisesti tuollaista nähnyt, funtsin ihan itse. Eli idle-ruuvin kantaan ruuvataan solenoidi jollain adapterilla ja solenoidin tanko on sitten se idle-stoppari. Jousi sitten siihen pitämään tappia aisoissa ja muutenkin keventämään ettei solenoidi ammu itseään tai kaasukehää paskaksi.

Vähän samaa ideologiaa oli jossain, missä siirrettiin kaasuvaijerin kiinnitys-mounttia niin että siihen tuli liipaistaessa lisää pituutta, mutta tätä ei tehty solenoidilla vaan jollain painekytkimellä.
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: Taffu - 30.07.15 - klo:19:36
Jotenki sellain fiilis, että lopputulemana wbaumi kokeilee miten rata ajetaan ympäri kaasu pohjassa kaikki mutkat :)
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: murmela - 30.07.15 - klo:20:36
Säätimestä tuli mieleen ett Arduino vois sopii siihen. Ei paljoo maksa (kympin pari) ja saa innii ja outtii ja säädettävyyttä ja toiminnan loggauksen.
...Ja sit rupes tuleen villejä ideoita...
Entäs jos korvais solenoidin servolla, blibberin lisäks sais esim täysin kontrolloitavan moottorijarrun. Riittäisköhän servoks samanlainen kuin mitä on esim toisioläpissä.
Ja tai jos "siirtäis" kaapelikehän kiinni uuteen TPS-anturiin, jolloin systeemistä sais myös täysin RBWn.
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: Vuorela - 30.07.15 - klo:20:41
Ettei nyt vaan sattus mitään ja mikä vois mennä vikaan :D
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: murmela - 30.07.15 - klo:20:48
...Ja sit vielä jos käyttäis RaceDACin G-sensoria, ja sen yhtä outtia antamaan ohjaussignaalia, niin siinähän oiski jo DTC:n ainekset...
Arduiinonhan sais myös etu ja takarenkaan anturin liitettyä.
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: tamik87 - 30.07.15 - klo:21:29
Joku turvakatkaisu siihen ois hyvä saada tosiaan vielä. Eli joku erillinen ajastin joka katkaisee piirin aina 500ms jälkeen joka tapauksessa.

Siksi "normaalisti kiinni" solenoidi olisi turvallisempi kuin servo.
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: murmela - 30.07.15 - klo:21:30
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 30.07.15 - klo:21:29
Joku turvakatkaisu siihen ois hyvä saada tosiaan vielä. Eli joku erillinen ajastin joka katkaisee piirin aina 500ms jälkeen joka tapauksessa.

Ohan mopossa pakollisena/vakiovarusteena tappokytkin. :)

Josta tulikin mieleen ett sehän ois kätsä systeemi jos jarrukahvassa olevasta kytkimestä ottaa signaalin joka katkasee sytytyksen jos kaasuläppien asento on jonkun määrätyn rajan yli? Esim jos primäärit on yli 5-10 astetta auki, niin sen voi tulkita siten että kaasu on jumissa. Toki ei sit taas toimi niillä kuskeilla jotka on tottunu blibbaan kaasulla.

Mut mut mä ny en ainakaan äkkiseltään keksi rata-ajo tilannetta jossa pitäis olla reilusti kaasulla ja etujarrulla samaan aikaan?
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: tamik87 - 30.07.15 - klo:21:32
Lainaus käyttäjältä: murmela - 30.07.15 - klo:21:30
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 30.07.15 - klo:21:29
Joku turvakatkaisu siihen ois hyvä saada tosiaan vielä. Eli joku erillinen ajastin joka katkaisee piirin aina 500ms jälkeen joka tapauksessa.

Ohan mopossa pakollisena/vakiovarusteena tappokytkin. :)

Ei se Stoneriakaan näyttäny pelastavan. Se tosin käytti kytkintä. Itellä hirttäny kaasu kiinni ja siinä en kerinnyt kuin tajuamaan mitä tapahtuu ja sit kaaduin heti.
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: wbaum - 30.07.15 - klo:22:32
Halt! Lähtipä laukalle :D

Omakaan luotto ei riitä siihen että alkais DIY-RBW-arduino-racedac-punalippukittisähköillä ajamaan :D ,  tää solenoidi nyt on jo aika limitillä tuossa paikassa. Infon kyllä blipperiltä vois racedacille vetää kun semmosen tuos tilasin... Mähän oon jo ylpeä siitä että sentäs johdotin kill switchin vaikka siinäki sessiossa meinas juotoskolvi tehdä jarrunestesäiliöön reiän.

Periaatteessa tässä ei mitään säädettävyyttä oo kuin kaasuajalle. Eli solenoidi säädetään johonki kiinteeseen arvoon ja sitten ajalla neppaillaan käytös trimmerillä kohdilleen. Tietty jos siihen jotain älyä haluis niin pitää ekana heittää tuo 555 jorpakkoon ja alkaa vääntää picille softaa vaikka kierrosluvun ja vaihteen funktiona. Ei mitään kummempaa mutta järkyn paljon isompi homma ja pitää alkaa kysyä konsultointia jo elektroniikkasuunnittelijalta.

Solenoidin halusin nopean vasteen takia, servot ja askelmoottorit maksaakin jo reilusti enemmän jos ne on sitä kaliberia mitä haluan käyttää.
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: murmela - 31.07.15 - klo:00:10
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 30.07.15 - klo:22:32
Periaatteessa tässä ei mitään säädettävyyttä oo kuin kaasuajalle. Eli solenoidi säädetään johonki kiinteeseen arvoon ja sitten ajalla neppaillaan käytös trimmerillä kohdilleen. Tietty jos siihen jotain älyä haluis niin pitää ekana heittää tuo 555 jorpakkoon ja alkaa vääntää picille softaa vaikka kierrosluvun ja vaihteen funktiona. Ei mitään kummempaa mutta järkyn paljon isompi homma ja pitää alkaa kysyä konsultointia jo elektroniikkasuunnittelijalta.
Ei tarvi mitää piccii tai konsultointia, se on old skool. Arduinolle väännät koodit kohilleen, nii johan laukkaa.
Ja voithan sä tehdä silleen ett servo säätää sitä solenoidin asemaa. Win-win! :)
Lainaa
Solenoidin halusin nopean vasteen takia, servot ja askelmoottorit maksaakin jo reilusti enemmän jos ne on sitä kaliberia mitä haluan käyttää.
Ostat jonku käytetyn kusiaisen tai tonnarin throttle bodyn, nii siin on pari TPSää ja yks servo. Ja hinta on luokkaa pari kymppii.
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: TommoKe - 04.08.15 - klo:23:18
On muuten hiukan hieno laite toi bemarin uus sifteri, joka antaa vaihtaa pienellekin ilman kykää. Ai että! <3
Ja itte asiaan... Yamahoihin saa jostain brittein saarilta ihan valmista auto blipperiäkin. Bike HPS tais ainakin myydä.

http://www.bikehps.com/acatalog/Downshifters.html
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: wbaum - 04.08.15 - klo:23:26
^ Juu tuosta paketistahan se ideointi lähti. Testasin tänään paljonko tarvitaan kaasunavausta ja aika pienellä liikkeellä pärjätään, tuo on tyyliin pari milliä stopparin kohdalta.

Botniaringin katsomosta kuuntelin että uudessa rsv4:ssa taitaa jotain autoblipperiä olla.
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: murmela - 04.08.15 - klo:23:46
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 04.08.15 - klo:23:26
Testasin tänään paljonko tarvitaan kaasunavausta ja aika pienellä liikkeellä pärjätään, tuo on tyyliin pari milliä stopparin kohdalta.
Silloin ku läpät on melkein kiinni, pienikin akselin kulman muutos aiheuttaa suuren muutoksen virtausaukon pinta-alassa.
Bimmerissä näyttäs noin 8% avauksella olevan noin 8000RPM.
Pääset muuten kohta (ke?) loggaamaan ihan ite.
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: wbaum - 26.10.15 - klo:20:57
Sorvailin tuon mekaniikan nyt. Eli solenoidi painaa tuolla tapillaan kaasukehää. Tämä tulis sen normistopparin tilalle. Tuossa nyt joku 1,5mm liike mikä saattanee riittää.
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: tomik - 29.10.15 - klo:15:28
Noissa kaupallisissa blippereissä vakioasetus kaasunavaukselle on noin 30%. Omassa pyörässä joku 20% tuntuu järkevämmältä. Aikaa en oo vielä päässy säätämään radalla, mutta säätöalue tuossa Proshiftin blipperissä on 0...250ms.

Kaasunavauksen pitää olla kuitenkin reipas, että kierrokset nousee tarpeeksi nopeasti.
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: wbaum - 29.10.15 - klo:17:40
Lainaus käyttäjältä: tomik - 29.10.15 - klo:15:28
Noissa kaupallisissa blippereissä vakioasetus kaasunavaukselle on noin 30%. Omassa pyörässä joku 20% tuntuu järkevämmältä. Aikaa en oo vielä päässy säätämään radalla, mutta säätöalue tuossa Proshiftin blipperissä on 0...250ms.

Kaasunavauksen pitää olla kuitenkin reipas, että kierrokset nousee tarpeeksi nopeasti.
Kas, noillahan oli tuommoisia solenoidi-kamoja joka lähtöön. Hassua ettei googleen tarttunut kun noita katselin. En ihan tajua miten tuo 20%-30% auki voi olla, siis mitkä läpät siellä sen verran on raollaan? Voisin kuvitella jotain että halutaan nostaa kierroksia 20-30% koko kierrosalueesta.  Luulis että siellä on kovilla kamat heilutella läppiä tommosilla aukaisuilla ~250 millisekunnissa.

Eihän sen kierroksia tarvi nostaa, luulisin että siinä vaiheessa ku blipperi aktivoituu niin kierrokset on vasta laskeutumassa punarajalta ja blipperi hidastaa kierrosten laskeutumista. Veikkaan kyl että tässä mun tapauksessa pitää käyttää pitempiä aikoja, esim 500ms->

Tuo paketti yamahassa ei muistaakseni tyhjäkäynniltä nostanut kuin ~3500-4000 asti kierrokset ku varikolla katoin. Toki riippuu varmaan aikasäädöstä, en tiä ehtikö nousta maksiinsa.
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: tamik87 - 29.10.15 - klo:18:11
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 29.10.15 - klo:17:40
Lainaus käyttäjältä: tomik - 29.10.15 - klo:15:28
Noissa kaupallisissa blippereissä vakioasetus kaasunavaukselle on noin 30%. Omassa pyörässä joku 20% tuntuu järkevämmältä. Aikaa en oo vielä päässy säätämään radalla, mutta säätöalue tuossa Proshiftin blipperissä on 0...250ms.

Kaasunavauksen pitää olla kuitenkin reipas, että kierrokset nousee tarpeeksi nopeasti.
Kas, noillahan oli tuommoisia solenoidi-kamoja joka lähtöön. Hassua ettei googleen tarttunut kun noita katselin. En ihan tajua miten tuo 20%-30% auki voi olla, siis mitkä läpät siellä sen verran on raollaan? Voisin kuvitella jotain että halutaan nostaa kierroksia 20-30% koko kierrosalueesta.  Luulis että siellä on kovilla kamat heilutella läppiä tommosilla aukaisuilla ~250 millisekunnissa.

Eihän sen kierroksia tarvi nostaa, luulisin että siinä vaiheessa ku blipperi aktivoituu niin kierrokset on vasta laskeutumassa punarajalta ja blipperi hidastaa kierrosten laskeutumista. Veikkaan kyl että tässä mun tapauksessa pitää käyttää pitempiä aikoja, esim 500ms->

Tuo paketti yamahassa ei muistaakseni tyhjäkäynniltä nostanut kuin ~3500-4000 asti kierrokset ku varikolla katoin. Toki riippuu varmaan aikasäädöstä, en tiä ehtikö nousta maksiinsa.

Joo mulla se on säädetty sillain että nostaa reilu 2000 rpm kierroksia.
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: tomik - 29.10.15 - klo:19:39
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 29.10.15 - klo:17:40
Lainaus käyttäjältä: tomik - 29.10.15 - klo:15:28
Noissa kaupallisissa blippereissä vakioasetus kaasunavaukselle on noin 30%. Omassa pyörässä joku 20% tuntuu järkevämmältä. Aikaa en oo vielä päässy säätämään radalla, mutta säätöalue tuossa Proshiftin blipperissä on 0...250ms.

Kaasunavauksen pitää olla kuitenkin reipas, että kierrokset nousee tarpeeksi nopeasti.
Kas, noillahan oli tuommoisia solenoidi-kamoja joka lähtöön. Hassua ettei googleen tarttunut kun noita katselin. En ihan tajua miten tuo 20%-30% auki voi olla, siis mitkä läpät siellä sen verran on raollaan? Voisin kuvitella jotain että halutaan nostaa kierroksia 20-30% koko kierrosalueesta.  Luulis että siellä on kovilla kamat heilutella läppiä tommosilla aukaisuilla ~250 millisekunnissa.

Eihän sen kierroksia tarvi nostaa, luulisin että siinä vaiheessa ku blipperi aktivoituu niin kierrokset on vasta laskeutumassa punarajalta ja blipperi hidastaa kierrosten laskeutumista. Veikkaan kyl että tässä mun tapauksessa pitää käyttää pitempiä aikoja, esim 500ms->

Tuo paketti yamahassa ei muistaakseni tyhjäkäynniltä nostanut kuin ~3500-4000 asti kierrokset ku varikolla katoin. Toki riippuu varmaan aikasäädöstä, en tiä ehtikö nousta maksiinsa.

Eipä mitään, proceed with your approach niin kuin sanotaan. Yritin vain auttaa, ettei tarvi kaikkea kokeilla kantapään kautta ;)
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: murmela - 29.10.15 - klo:19:59
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 29.10.15 - klo:17:40
Lainaus käyttäjältä: tomik - 29.10.15 - klo:15:28
Noissa kaupallisissa blippereissä vakioasetus kaasunavaukselle on noin 30%. Omassa pyörässä joku 20% tuntuu järkevämmältä. Aikaa en oo vielä päässy säätämään radalla, mutta säätöalue tuossa Proshiftin blipperissä on 0...250ms.

Kaasunavauksen pitää olla kuitenkin reipas, että kierrokset nousee tarpeeksi nopeasti.
Kas, noillahan oli tuommoisia solenoidi-kamoja joka lähtöön. Hassua ettei googleen tarttunut kun noita katselin. En ihan tajua miten tuo 20%-30% auki voi olla, siis mitkä läpät siellä sen verran on raollaan? Voisin kuvitella jotain että halutaan nostaa kierroksia 20-30% koko kierrosalueesta.  Luulis että siellä on kovilla kamat heilutella läppiä tommosilla aukaisuilla ~250 millisekunnissa.

Eihän sen kierroksia tarvi nostaa, luulisin että siinä vaiheessa ku blipperi aktivoituu niin kierrokset on vasta laskeutumassa punarajalta ja blipperi hidastaa kierrosten laskeutumista. Veikkaan kyl että tässä mun tapauksessa pitää käyttää pitempiä aikoja, esim 500ms->

Tuo paketti yamahassa ei muistaakseni tyhjäkäynniltä nostanut kuin ~3500-4000 asti kierrokset ku varikolla katoin. Toki riippuu varmaan aikasäädöstä, en tiä ehtikö nousta maksiinsa.
Kokeileppa pistää dacci loggaamaan 100 Hz taajuudella, ja pöräytät koneen käymään, ja sit blibbailet kaasusta, ja sit katot logista, ett kuin paljon koneen kierrokset lagaa kaasunavauksen perässä, niin pääset tontille siitä mitä tomik yritti sanoa.
Ts, sä vot blibata kaasulla vaikka 0-100-0, jos on tarpeeks nopee ranne, ilman ett kierrokset karkaa yhtään mihinkään.

Ja ne sun läpät heiluu milli/mikro/nanosekuinneissa kokoajan ees taas ilman blibberiäkin; moottori tärisee, mopo tärisee, kaasuvaijerit tärisee, käsi tärisee.
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: wbaum - 29.10.15 - klo:20:40
Lainaus käyttäjältä: murmela - 29.10.15 - klo:19:59
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 29.10.15 - klo:17:40
Lainaus käyttäjältä: tomik - 29.10.15 - klo:15:28
Noissa kaupallisissa blippereissä vakioasetus kaasunavaukselle on noin 30%. Omassa pyörässä joku 20% tuntuu järkevämmältä. Aikaa en oo vielä päässy säätämään radalla, mutta säätöalue tuossa Proshiftin blipperissä on 0...250ms.

Kaasunavauksen pitää olla kuitenkin reipas, että kierrokset nousee tarpeeksi nopeasti.
Kas, noillahan oli tuommoisia solenoidi-kamoja joka lähtöön. Hassua ettei googleen tarttunut kun noita katselin. En ihan tajua miten tuo 20%-30% auki voi olla, siis mitkä läpät siellä sen verran on raollaan? Voisin kuvitella jotain että halutaan nostaa kierroksia 20-30% koko kierrosalueesta.  Luulis että siellä on kovilla kamat heilutella läppiä tommosilla aukaisuilla ~250 millisekunnissa.

Eihän sen kierroksia tarvi nostaa, luulisin että siinä vaiheessa ku blipperi aktivoituu niin kierrokset on vasta laskeutumassa punarajalta ja blipperi hidastaa kierrosten laskeutumista. Veikkaan kyl että tässä mun tapauksessa pitää käyttää pitempiä aikoja, esim 500ms->

Tuo paketti yamahassa ei muistaakseni tyhjäkäynniltä nostanut kuin ~3500-4000 asti kierrokset ku varikolla katoin. Toki riippuu varmaan aikasäädöstä, en tiä ehtikö nousta maksiinsa.
Kokeileppa pistää dacci loggaamaan 100 Hz taajuudella, ja pöräytät koneen käymään, ja sit blibbailet kaasusta, ja sit katot logista, ett kuin paljon koneen kierrokset lagaa kaasunavauksen perässä, niin pääset tontille siitä mitä tomik yritti sanoa.
Ts, sä vot blibata kaasulla vaikka 0-100-0, jos on tarpeeks nopee ranne, ilman ett kierrokset karkaa yhtään mihinkään.

Ja ne sun läpät heiluu milli/mikro/nanosekuinneissa kokoajan ees taas ilman blibberiäkin; moottori tärisee, mopo tärisee, kaasuvaijerit tärisee, käsi tärisee.
No siis. Tietty se mitä käsketään ja mitä ehtii tapahtua ja tapahtuu on tietty eri asia. Se mitä funtsin on mitä oikeesti tapahtuu jos puhutaan 20pinnaa kaasua auki. Nooh, näis kivikauden RR mopoissa nyt voi vähän soveltaa, oli se nyt miten oli. Jos tämä ei haittaa ajoa nii voidaan laskea onnistuneeksi projektiksi...
Otsikko: Vs: DIY blipper
Kirjoitti: wbaum - 29.10.15 - klo:23:07
Lainaus käyttäjältä: tomik - 29.10.15 - klo:19:39
Eipä mitään, proceed with your approach niin kuin sanotaan. Yritin vain auttaa, ettei tarvi kaikkea kokeilla kantapään kautta ;)
Juu katsellaan kunhan saa testisetupin pystyyn, experimenttiä, experimenttiä :D