Yllätin itseni, enkä jaksanu alkaa funtsia asiaa syvällisemmin, koska joku tämänkin jo tietää ennestään. Paljonko paino noin niinkuin teoriassa vaikuttaa kierrosaikaan? Elikkäs montako kymppää kymmenen lisäkiloa (täysi tankki) vaikuttaa kierroksella jos oletetaan, että kuski ei ole se rajoittava tekijä?
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.03.16 - klo:08:49
Yllätin itseni, enkä jaksanu alkaa funtsia asiaa syvällisemmin, koska joku tämänkin jo tietää ennestään. Paljonko paino noin niinkuin teoriassa vaikuttaa kierrosaikaan? Elikkäs montako kymppää kymmenen lisäkiloa (täysi tankki) vaikuttaa kierroksella jos oletetaan, että kuski ei ole se rajoittava tekijä?
Riippuu mikä pyörä alla, mutta minua on infottu, että lähes sekuntin vaikuttaa kusiaisella kymmenen kiloa.
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 18.03.16 - klo:10:19
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.03.16 - klo:08:49
Yllätin itseni, enkä jaksanu alkaa funtsia asiaa syvällisemmin, koska joku tämänkin jo tietää ennestään. Paljonko paino noin niinkuin teoriassa vaikuttaa kierrosaikaan? Elikkäs montako kymppää kymmenen lisäkiloa (täysi tankki) vaikuttaa kierroksella jos oletetaan, että kuski ei ole se rajoittava tekijä?
Riippuu mikä pyörä alla, mutta minua on infottu, että lähes sekuntin vaikuttaa kusiaisella kymmenen kiloa.
Oho...yllättävän paljon. Mähän oon pirulainen melkein aina ajellu enkat täydellä tankilla. (Ainakin väitän niin!) :D Pitääkin ruveta ajamaan tyhjällä niin paukkuu enkat mennen tullen. Tosin on tota voimaakin nyt vähän (75hp) enempi kuin viime kaudella.
Eiköhän tuos pari muuttujaa ole... Ihan mielenkiintoinen testi olisi sitoa lyijypainoja mopoon suunnilleen painopisteeseen ja sama sitten ukolle. Varmaan jollain 10+kg punnuksilla alkaisi saada jo selkeesti virhemarginaalin ylittäviä mittatuloksia jos jotain rutiinia kuskilta löytyy.
Kallis on varmaan sekunti, jos se painonpudotuksesta peruspulliaisen mopoon pitäisi tehdä. Aloin ite viime kaudella tankkaamaan vaan ~setille kerrallaan, en kyl kokenu siitä olevan kauheeta hyötyä käytännös. Sekään nyt ei mennyt ihan putkeen kun välillä luulin että ajoin käytännös tyhjällä tankilla niin sinne menikin tankatessa täyteen vain kuutisen litraa.
Oli miten oli, fiilis kyl on että vähemmän vaikuttaa jos alla on kilonen.
Kuskin vauhdilla lienee myös iso merkitys paljonko lisäpainosta kärsii. Jos ei mutkissa vie laitetta luistossa niin aika paljon saanee painoa lyödä että suorilla häviää sekunnin.
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 18.03.16 - klo:18:00
Kuskin vauhdilla lienee myös iso merkitys paljonko lisäpainosta kärsii. Jos ei mutkissa vie laitetta luistossa niin aika paljon saanee painoa lyödä että suorilla häviää sekunnin.
Jep, tuo sekunti olikin arvio silloin, kun mutkat ajetaan molempien renkaiden luistossa ja vauhti sen mukaista. En usko, että kovin paljoa tuo kymppi vaikuttaa, jos vauhti on viisi sekuntia rataennätystä hitaampaa.
Oma mutu on että käytännössä painon vaikutus ei ole lineaarista ainakaan alussa. Paino vaikuttaa pitoon ja renkaat sutii enemmän tai vähemmän koko ajan. Sitten kun pyörä on pystyssä ja kiihdytetään tuppi nurin. F=ma niin kyllähän se paino lineaarisesti fysiikan mukaan vähentää kiihtyvyyttä samalla voimalla tuupattaessa. Sit vastaavasti jarrutusmatka pitenee.
Totahan vois arvioida racechronon datasta että lyö kiihtyvysarvoihin jonkun kertoimen ja summaa kuinka paljon kauemmin menee aikaa samaan matkaan.
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 20.03.16 - klo:09:02
Oma mutu on että käytännössä painon vaikutus ei ole lineaarista ainakaan alussa. Paino vaikuttaa pitoon ja renkaat sutii enemmän tai vähemmän koko ajan. Sitten kun pyörä on pystyssä ja kiihdytetään tuppi nurin. F=ma niin kyllähän se paino lineaarisesti fysiikan mukaan vähentää kiihtyvyyttä samalla voimalla tuupattaessa. Sit vastaavasti jarrutusmatka pitenee.
En nyt sanois ett jarrutusmatka pitenee _vastaavasti_. Vähäcen joo, mut jarrut/ilmanvastus on paljon tehokkaampi kuin mikään kusiaisen tai tonnarin kone. Ja toisaalta, jarruteho kasvaa aika samaa tahtia painon kasvun kans.
Lainaus käyttäjältä: Bobo - 18.03.16 - klo:20:42
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 18.03.16 - klo:18:00
Kuskin vauhdilla lienee myös iso merkitys paljonko lisäpainosta kärsii. Jos ei mutkissa vie laitetta luistossa niin aika paljon saanee painoa lyödä että suorilla häviää sekunnin.
Jep, tuo sekunti olikin arvio silloin, kun mutkat ajetaan molempien renkaiden luistossa ja vauhti sen mukaista. En usko, että kovin paljoa tuo kymppi vaikuttaa, jos vauhti on viisi sekuntia rataennätystä hitaampaa.
Samaa mieltä olen minäkin. Teoriassa tuo sekuntti voi olla aika lähellä totuutta noilla kärkiukoilla jotka vetelee noita rataenkkoja. Sitten tavallisella harrastajalla tuo vaikutus hukkuu "taustakohinaan" eikä sitä huomaa kuin jossain tietyssä jarrussa jos sattuu olemaan hyvä jarrumerkki.
Datasankarit... nyt sitä integraalia kehiin, kun kerrankin on kysyntää... minen osaa tai ainakaan jaksa. Oisko omalla kohdalla radasta riippuen joitain kymmenyksiä, max. puoli sekkaa per 10kg / kierros. Hukkuu kohinaan, mutta ei tarkoita sitä, etteikö keveneminen tosiaan hyödyttäis. Kisamitalla joitain kymmenyksiä kiekalla tarkottaa äkkiä suoran mittaa ruutulipulla.
Koska olut on hyvää ja ruoka vielä parempaa, olen ottanut pyörän keventämisen vakavammin.
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 26.03.16 - klo:20:07
Datasankarit... nyt sitä integraalia kehiin, kun kerrankin on kysyntää... minen osaa tai ainakaan jaksa. Oisko omalla kohdalla radasta riippuen joitain kymmenyksiä, max. puoli sekkaa per 10kg / kierros. Hukkuu kohinaan, mutta ei tarkoita sitä, etteikö keveneminen tosiaan hyödyttäis. Kisamitalla joitain kymmenyksiä kiekalla tarkottaa äkkiä suoran mittaa ruutulipulla.
Koska olut on hyvää ja ruoka vielä parempaa, olen ottanut pyörän keventämisen vakavammin.
Näinpä. On vaan datasankariutta silmällä pitäen harvassa ne kuskit jotka pystyy ajamaan niin tasaisesti ja virheittä ettei homma huku kohinaan. Yleensä sitten hoitavat muunkin puolen sen verran hyvin ettei ole 10kg ylipainoa, jos ei erikseen tätä juttua varten testata :D
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 26.03.16 - klo:20:07
Datasankarit... nyt sitä integraalia kehiin, kun kerrankin on kysyntää... minen osaa tai ainakaan jaksa. Oisko omalla kohdalla radasta riippuen joitain kymmenyksiä, max. puoli sekkaa per 10kg / kierros. Hukkuu kohinaan, mutta ei tarkoita sitä, etteikö keveneminen tosiaan hyödyttäis. Kisamitalla joitain kymmenyksiä kiekalla tarkottaa äkkiä suoran mittaa ruutulipulla.
Koska olut on hyvää ja ruoka vielä parempaa, olen ottanut pyörän keventämisen vakavammin.
Derivaattaa ei tarvinnu, mut toisen asteen yhtälöä kylläkin.
Tommoset veikkailut sain aikaseks, kun otin omasta Alastarodatasta apeksinopeudet ja avausmatkan.
Ts miten 10 kiloo kevyempi paketti ois kiihtyny samalla avauksella/ missä ajassa se olis kulkenut saman matkan.
Ja jos joku haluaa laskeskella samoja, niin tuo auttaa:
http://zonalandeducation.com/mstm/physics/mechanics/kinematics/EquationsForAcceleratedMotion/AlgebraRearrangements/Displacement/DisplacementAccelerationAlgebra.htm
Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.03.16 - klo:22:25
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 26.03.16 - klo:20:07
Datasankarit... nyt sitä integraalia kehiin, kun kerrankin on kysyntää... minen osaa tai ainakaan jaksa. Oisko omalla kohdalla radasta riippuen joitain kymmenyksiä, max. puoli sekkaa per 10kg / kierros. Hukkuu kohinaan, mutta ei tarkoita sitä, etteikö keveneminen tosiaan hyödyttäis. Kisamitalla joitain kymmenyksiä kiekalla tarkottaa äkkiä suoran mittaa ruutulipulla.
Koska olut on hyvää ja ruoka vielä parempaa, olen ottanut pyörän keventämisen vakavammin.
Derivaattaa ei tarvinnu, mut toisen asteen yhtälöä kylläkin.
Tommoset veikkailut sain aikaseks, kun otin omasta Alastarodatasta apeksinopeudet ja avausmatkan.
Ts miten 10 kiloo kevyempi paketti ois kiihtyny samalla avauksella/ missä ajassa se olis kulkenut saman matkan.
Ja jos joku haluaa laskeskella samoja, niin tuo auttaa:
http://zonalandeducation.com/mstm/physics/mechanics/kinematics/EquationsForAcceleratedMotion/AlgebraRearrangements/Displacement/DisplacementAccelerationAlgebra.htm
Kiitti!
Kuva ei näy tapatalkissa kunnolla. Eli 10 kg ero vaikuttaa teoriassa noin puoli sekkaa. Käytännössä on lineaarinen vaikutus, eli 20kg on noin sekunti?
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 27.03.16 - klo:11:26
Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.03.16 - klo:22:25
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 26.03.16 - klo:20:07
Datasankarit... nyt sitä integraalia kehiin, kun kerrankin on kysyntää... minen osaa tai ainakaan jaksa. Oisko omalla kohdalla radasta riippuen joitain kymmenyksiä, max. puoli sekkaa per 10kg / kierros. Hukkuu kohinaan, mutta ei tarkoita sitä, etteikö keveneminen tosiaan hyödyttäis. Kisamitalla joitain kymmenyksiä kiekalla tarkottaa äkkiä suoran mittaa ruutulipulla.
Koska olut on hyvää ja ruoka vielä parempaa, olen ottanut pyörän keventämisen vakavammin.
Derivaattaa ei tarvinnu, mut toisen asteen yhtälöä kylläkin.
Tommoset veikkailut sain aikaseks, kun otin omasta Alastarodatasta apeksinopeudet ja avausmatkan.
Ts miten 10 kiloo kevyempi paketti ois kiihtyny samalla avauksella/ missä ajassa se olis kulkenut saman matkan.
Ja jos joku haluaa laskeskella samoja, niin tuo auttaa:
http://zonalandeducation.com/mstm/physics/mechanics/kinematics/EquationsForAcceleratedMotion/AlgebraRearrangements/Displacement/DisplacementAccelerationAlgebra.htm
Kiitti!
Kuva ei näy tapatalkissa kunnolla. Eli 10 kg ero vaikuttaa teoriassa noin puoli sekkaa. Käytännössä on lineaarinen vaikutus, eli 20kg on noin sekunti?
Njoo, jos toi mun lähtökohtanen idea tossa laskelmoinnissa ei pahasti pieleen mennyt, niin sitä luokkaa juu.
Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.03.16 - klo:12:01
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 27.03.16 - klo:11:26
Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.03.16 - klo:22:25
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 26.03.16 - klo:20:07
Datasankarit... nyt sitä integraalia kehiin, kun kerrankin on kysyntää... minen osaa tai ainakaan jaksa. Oisko omalla kohdalla radasta riippuen joitain kymmenyksiä, max. puoli sekkaa per 10kg / kierros. Hukkuu kohinaan, mutta ei tarkoita sitä, etteikö keveneminen tosiaan hyödyttäis. Kisamitalla joitain kymmenyksiä kiekalla tarkottaa äkkiä suoran mittaa ruutulipulla.
Koska olut on hyvää ja ruoka vielä parempaa, olen ottanut pyörän keventämisen vakavammin.
Derivaattaa ei tarvinnu, mut toisen asteen yhtälöä kylläkin.
Tommoset veikkailut sain aikaseks, kun otin omasta Alastarodatasta apeksinopeudet ja avausmatkan.
Ts miten 10 kiloo kevyempi paketti ois kiihtyny samalla avauksella/ missä ajassa se olis kulkenut saman matkan.
Ja jos joku haluaa laskeskella samoja, niin tuo auttaa:
http://zonalandeducation.com/mstm/physics/mechanics/kinematics/EquationsForAcceleratedMotion/AlgebraRearrangements/Displacement/DisplacementAccelerationAlgebra.htm
Kiitti!
Kuva ei näy tapatalkissa kunnolla. Eli 10 kg ero vaikuttaa teoriassa noin puoli sekkaa. Käytännössä on lineaarinen vaikutus, eli 20kg on noin sekunti?
Njoo, jos toi mun lähtökohtanen idea tossa laskelmoinnissa ei pahasti pieleen mennyt, niin sitä luokkaa juu.
Toki sitä lisääntynyttä pitoa ei tuossa pysty tarkastelemaan.
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 28.03.16 - klo:14:13
Lainaus käyttäjältä: murmela - 27.03.16 - klo:12:01
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 27.03.16 - klo:11:26
Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.03.16 - klo:22:25
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 26.03.16 - klo:20:07
Datasankarit... nyt sitä integraalia kehiin, kun kerrankin on kysyntää... minen osaa tai ainakaan jaksa. Oisko omalla kohdalla radasta riippuen joitain kymmenyksiä, max. puoli sekkaa per 10kg / kierros. Hukkuu kohinaan, mutta ei tarkoita sitä, etteikö keveneminen tosiaan hyödyttäis. Kisamitalla joitain kymmenyksiä kiekalla tarkottaa äkkiä suoran mittaa ruutulipulla.
Koska olut on hyvää ja ruoka vielä parempaa, olen ottanut pyörän keventämisen vakavammin.
Derivaattaa ei tarvinnu, mut toisen asteen yhtälöä kylläkin.
Tommoset veikkailut sain aikaseks, kun otin omasta Alastarodatasta apeksinopeudet ja avausmatkan.
Ts miten 10 kiloo kevyempi paketti ois kiihtyny samalla avauksella/ missä ajassa se olis kulkenut saman matkan.
Ja jos joku haluaa laskeskella samoja, niin tuo auttaa:
http://zonalandeducation.com/mstm/physics/mechanics/kinematics/EquationsForAcceleratedMotion/AlgebraRearrangements/Displacement/DisplacementAccelerationAlgebra.htm
Kiitti!
Kuva ei näy tapatalkissa kunnolla. Eli 10 kg ero vaikuttaa teoriassa noin puoli sekkaa. Käytännössä on lineaarinen vaikutus, eli 20kg on noin sekunti?
Njoo, jos toi mun lähtökohtanen idea tossa laskelmoinnissa ei pahasti pieleen mennyt, niin sitä luokkaa juu.
Toki sitä lisääntynyttä pitoa ei tuossa pysty tarkastelemaan.
Kumin pitokerroin riippuu kumiin kohdistuvasta painosta ja tyypillisesti kumin pitokerroin heikkenee painon kasvaessa.
Mut ku on ylivoimaa, ni pystyy siirtämään mutkassa enemmän painoa ja siten ajamaan mutkat lujemmin innocent_1
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 29.03.16 - klo:20:16
Mut ku on ylivoimaa, ni pystyy siirtämään mutkassa enemmän painoa ja siten ajamaan mutkat lujemmin innocent_1
Sun mopo on kans sen näkönen, että painoo ei joko siirretty tarpeeks tai sit sitä on siirretty liikaa. :D
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.03.16 - klo:20:48
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 29.03.16 - klo:20:16
Mut ku on ylivoimaa, ni pystyy siirtämään mutkassa enemmän painoa ja siten ajamaan mutkat lujemmin innocent_1
Sun mopo on kans sen näkönen, että painoo ei joko siirretty tarpeeks tai sit sitä on siirretty liikaa. :D
Ylimääränen paino hiottu pois?
Lainaus käyttäjältä: murmela - 29.03.16 - klo:23:31
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.03.16 - klo:20:48
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 29.03.16 - klo:20:16
Mut ku on ylivoimaa, ni pystyy siirtämään mutkassa enemmän painoa ja siten ajamaan mutkat lujemmin innocent_1
Sun mopo on kans sen näkönen, että painoo ei joko siirretty tarpeeks tai sit sitä on siirretty liikaa. :D
Ylimääränen paino hiottu pois?
Tais olla karvan hiompaa rankemmat materiaalia poistavat menetelmät käytössä. :D