Onko kellään tietoo/kokemuksia onko uuden pyörän takuu voimassa, jos sillä ajetaan radalla?
Ratapäivät ei liene takuuta rajoita, mutta entäs jokkiskisat?
Selvinnee parhaiten kun kysyt suoraan maahantuojalta tahi lunttaat ko. merkin takuuehdot läpi.
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.02.17 - klo:19:21
Selvinnee parhaiten kun kysyt suoraan maahantuojalta tahi lunttaat ko. merkin takuuehdot läpi.
Ei oo ihan helppoa. Aprilian maahantuoja vaihtui. Kumpikaan ei netissä ilmoittele Apriliasta. Otto-Brandtia ei taida kiinnostaa. Googlekaan ei kerro hakusanoilla "aprilia takuuehdot" mitään.
Tarttee varmaan tehdä vanhanaikaisesti eli soittaa...
Ite käytin omaa aprillia takuuhuollossa n.3000km kohdalla. Siellä sanottiin ettei oikeastaan kuuluisi tehdä hommaa takuuseen ku renkaiden perusteella selvästi ajettu radalla.
Jos haluat iltalukemista niin saat multa sitä takuukirjaa lainaan.
Ei rata-ajo ennenkään oo torpannut takuuta. Kilpapyörän kanssa voi olla toinen asia, mutta muu harraste eri. Takuuhan on myyjän myöntämä lisäarvo, mutta virhevastuusta ei pääse millään luistaan.
Soittelin Aprilian maahantuojalle. Takuu ei ole periaatteessa voimassa jos kilpaillaan - mutta maalaisjärkeä kuulemma käytettäisiin. Jotenkin kuitenkin jäänyt semmoinen kuva jotta takuusta enempi tapellaan, kuin käytetään maalaisjärkeä.
Kuluttajansuojalain virhevastuu menee näin:
"
12 § (5.1.1994/16)
Yleinen virhesäännös
Tavaran on lajiltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan ja pakkaukseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun.
Jos muuta ei voida katsoa sovitun, tavaran tulee:
1) soveltua tarkoitukseen, johon sellaisia tavaroita yleensä käytetään;
2) soveltua siihen erityiseen tarkoitukseen, johon tavaraa oli tarkoitus käyttää, jos myyjän on kaupantekohetkellä täytynyt olla selvillä tästä tarkoituksesta eikä hän ole ennen kaupantekoa ilmoittanut ostajalle, että tavara ei mahdollisesti sovellu aiottuun käyttötarkoitukseen;
"
Katumoottoripyöriä käytetään yleensä kadulla, joten ratahommat rajautunee ulkopuolelle. Kuitenkin, jos mainonnassa kehutaan rataominaisuuksia, niin kuluttajalle saattaapi syntyä kuva että rata-ajo on "yleensä käyttöä" ja virhevastuupykälä olisi voimassa.
Rmheinolle laitoin kyselyn Bemarin takuusta.
Eli kirjallisena myyjän ja maahantuojan vastaus kysymykseen, että soveltuuko tämä ajoneuvo rata-ajoon?
Mites muuten myyjä pystyy varmistumaan, että laitetta on huollettu asiallisin välein jos sitä käytetään rata-ajossa? Veikkaan, että kone on aika jännän näkönen jos sillä yrittäs tuutata 10tkm rataa samoilla öljyillä. Tia edes puolet tuosta määrästä.
^
Eikös manuskoissa, ainakin Fiatin, ole maininta tihennetyistä huoltoväleistä rata-ajoa varten.
Jopa ihan numeerisesti.
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.02.17 - klo:20:00
Mites muuten myyjä pystyy varmistumaan, että laitetta on huollettu asiallisin välein jos sitä käytetään rata-ajossa? Veikkaan, että kone on aika jännän näkönen jos sillä yrittäs tuutata 10tkm rataa samoilla öljyillä. Tia edes puolet tuosta määrästä.
Tarvis vaihtaa pikkuninjaan takas se radalla 30k ajettu kone. Ja sementoida alakate&sivukatteet sellaseks paketiks ettei öljyt pääse karkuun jos veivi tulee moikkaan. Delvakit sisään ja sit koko kesä samoilla öljyillä. wheely
Lainaus käyttäjältä: JMH - 13.02.17 - klo:20:05Eikös manuskoissa, ainakin Fiatin, ole maininta tihennetyistä huoltoväleistä rata-ajoa varten.
Tommonen lause:
(6) Every 5000 Km (3107 mi) if the vehicle is used for racing
Engine oil (6)
- RSV4:n service manuaalista
Ja tuostahan voisi päätellä jotta laitteen yksi käyttötarkoitus on Racing ja virhevastuu olisi voimassa :)
Tämmösiä juttuja löysin ulkomailta:
https://www.tapatalk.com/topic/114330-apriliaforum/320973-warranty-denied-14-rsv4-factory-2900mi-spun-rod-bearing-1yr-left-on-warranty
http://www.apriliaforum.com/forums/attachment.php?attachmentid=296740&d=1451510368
^Aika kova olis kyllä vetää yksikin kausi samoilla öljyillä. Mut onhan tuo nyt jotenkin aika naivia ajatella, että takuun pitäisi kattaa myös rata-ajo. Ainakin moottorin olisin valmis sulkemaan suoraan takuun ulkopuolelle jos käyttö on pelkkää rataa ja kisojakin ajetaan.
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.02.17 - klo:21:01Mut onhan tuo nyt jotenkin aika naivia ajatella, että takuun pitäisi kattaa myös rata-ajo.
Lähinnä pelkäisin jotain tyyppivikoja. Eiks esim bemareissa ollut jotain kiertokangen kiinnitysongelmia, vaihteistohuolia tms. Paska juttu jos pari ratapäivää ja kerhokisaa epäis takuun.
Tänä vuonna on tullut uusia malleja Suzukilta ja Hondalta. Aikamoinen riski olisi ottaa betatestaajan rooli jos selkeät tyyppiviat menis omasta pussista.
^
Kai recallit pitäis ainakin hoitaa. Muistaakseni Streehawkin pataan tehtiin jokin remppa, eikä varmistuslangat paljoa kulmakarvoja nostatellut.
Ja toisekseen, kuten aiemmin on mainittu, ei virhevastuusta vissiin pääse karkuun.
Tiän pari italialaista moottoria vaihdetun takuisiin vaikka kuinka ajettu rataa ja omiin mopedeihin laitetun jarrulevyä yms, vaikka on kuinka reunasta risahtaneet renkaat.
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 13.02.17 - klo:21:26
Lähinnä pelkäisin jotain tyyppivikoja. Eiks esim bemareissa ollut jotain kiertokangen kiinnitysongelmia, vaihteistohuolia tms
Kiertokankien pultit vaihdettu tiettyyn moottorisarjaan.
Vaihteiston rattaat oli aluks tehty liian kevyiks/ohkaseks eikä ne kestäny kovempaa käyttöö juurikaan.
Eikä vissiin vieläkään laatikko ole mikään kovinkaan pitkäikänen aktiivisessa ratakäytössä.
10 kertaa kesässä radalla käyvällä harrastelijalla ei juurikaan ongelmia enää tule.
Lisäksi voitelun/nokkien kanssa on vissiin ollu jotai ongelmia.
Susipaskoja vehkeitä kaikenkaikkiaan ku vertaa hajuttomiin ja mauttomiin japseihin.
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 13.02.17 - klo:21:26
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.02.17 - klo:21:01Mut onhan tuo nyt jotenkin aika naivia ajatella, että takuun pitäisi kattaa myös rata-ajo.
Lähinnä pelkäisin jotain tyyppivikoja. Eiks esim bemareissa ollut jotain kiertokangen kiinnitysongelmia, vaihteistohuolia tms. Paska juttu jos pari ratapäivää ja kerhokisaa epäis takuun.
Tänä vuonna on tullut uusia malleja Suzukilta ja Hondalta. Aikamoinen riski olisi ottaa betatestaajan rooli jos selkeät tyyppiviat menis omasta pussista.
Virhevastuu ja takuu on karvan eri asioita.
Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.02.17 - klo:23:29
Susipaskoja vehkeitä kaikenkaikkiaan ku vertaa hajuttomiin ja mauttomiin japseihin.
On ne ainakin ilmeisen kalliita ehjätä kun joku paikka porsii.
Bemarin jälleenmyyjä vastasi ettei ratakäyttö poista takuuta.
Aprilian maahantuojalta tuli takuuehdot lontooksi:
"
4.2.
The Customer loses the right to Commercial Warranty if:
a) he uses the Vehicle in any competitive event of any
kind, sports events, shows, tests and trials, or uses it on
the track without complying with the maintenance
requirements specifically indicated by the Manufacturer.
"
Ymmärränkö oikein, jotta takuu on voimassa jos valmistajan ohjeita noudatetaan ?
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 15.02.17 - klo:09:08
Aprilian maahantuojalta tuli takuuehdot lontooksi:
"
4.2.
The Customer loses the right to Commercial Warranty if:
a) he uses the Vehicle in any competitive event of any
kind, sports events, shows, tests and trials, or uses it on
the track without complying with the maintenance
requirements specifically indicated by the Manufacturer.
"
Ymmärränkö oikein, jotta takuu on voimassa jos valmistajan ohjeita noudatetaan ?
Et, tai on mielestäni pois sulkeva, eli jos kisaat tahi et huolla fiiattia ratahuoltoohjelman mukaan, ei takuu ole voimassa.
Ostat nyt vaan reippaasti uuden ja nautit sillä ajosta :-)
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 15.02.17 - klo:14:02
Ostat nyt vaan reippaasti uuden ja nautit sillä ajosta :-)
Meikäläinen reippaasti mitään osta. Selkä menis melko kyyryyn, jos 25ke pitäis johonkin laitteeseen laittaa. Reippaasti kuitenkin suunnittelen 2015+ vuosimallista laitetta.
Takuujutut rupes samalla kiinnostaan noin niinku yleissivistyksenkin kannalta.
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 15.02.17 - klo:15:02
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 15.02.17 - klo:14:02
Ostat nyt vaan reippaasti uuden ja nautit sillä ajosta :-)
Meikäläinen reippaasti mitään osta. Selkä menis melko kyyryyn, jos 25ke pitäis johonkin laitteeseen laittaa. Reippaasti kuitenkin suunnittelen 2015+ vuosimallista laitetta.
Takuujutut rupes samalla kiinnostaan noin niinku yleissivistyksenkin kannalta.
-15 ja siitä uudempia on aika huonosti tarjolla käytettynä nykysin.
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 15.02.17 - klo:16:12
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 15.02.17 - klo:15:02
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 15.02.17 - klo:14:02
Ostat nyt vaan reippaasti uuden ja nautit sillä ajosta :-)
Meikäläinen reippaasti mitään osta. Selkä menis melko kyyryyn, jos 25ke pitäis johonkin laitteeseen laittaa. Reippaasti kuitenkin suunnittelen 2015+ vuosimallista laitetta.
Takuujutut rupes samalla kiinnostaan noin niinku yleissivistyksenkin kannalta.
-15 ja siitä uudempia on aika huonosti tarjolla käytettynä nykysin.
Kotimaassa vähän heikosti, mutta kun katseen suuntaa eurooppaan niin tarjontakin paranee.
Susukilta vastaus: "Kilpailukäyttö katkaisee moottoripyörän takuun".
Osta multa ratavalmis bemari.
http://www.mprata.fi/index.php?action=classifieds;sa=view;id=527
Hinta ei oo kiveen hakattu.
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 20.02.17 - klo:15:17
Susukilta vastaus: "Kilpailukäyttö katkaisee moottoripyörän takuun".
Toikin koskee lähinnä pelkästään kisakäyttöä. Jos sullon kilpipeli, jolla ratailet ja ajat hymyssä suin jonkun kerholähdön, niin ei vaikuta asiaan.