MP-Rata

RATAKALUSTO => Pyörät => Aiheen aloitti: -Dani- - 18.04.17 - klo:14:50

Otsikko: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: -Dani- - 18.04.17 - klo:14:50
Morje,

Tätä(kin) foorumia tullut lueskeltua hyvä tovi ja paljon tietoa löytynyt peukku_1  mutta silti moni asia jäänyt mitityttämään ratamopon huoltoihin ja huoltoväleihin liittyen. Luvassa luultavasti tyhmiä kysymyksiä, mutta uskompa että moni ratailu hommaa aloitellut on miettinyt samoja asioita. Ei jaksaisi aina häiritä varikolla kokeneempia kuskeja näiden asioiden tiimoilta.

Eli pyöränä allekirjoittaneella kilvissä oleva Yamaha R1 2005 jossa mittarissa karvan alta 30tkm. Pyörä ollut rataneitsyt viime kesään asti, jolloin kävin radalla sen kuuluisan ensimmäisen kerran, sitten toisen, kolmannen jne.. Rata-ajoa kertyi viimekesänä 10 päivää ja katuajot jäi normaaliin tapaan oikeastaan kokonaan pois. Nyt onkin sitten mietityttänyt, että mitenkäs pyörää jolla ajellaan pääsääntöisesti radalla tulisi huoltaa? Öljyt vaihdoin viime kesänä viiden ratakerran jälkeen, ja yleinen käytäntö taitaakin olla 500km välein. Myös kaikki kulutusosat vaihdoin uusin ja mms. Jarrut purin ja huolsin viime kesän aikana. Venttilivälyksiä ei ole vielä tarkastettu, ehkä vasta ensi talvena?

Kuinka usein vaihdetaan uuteen/huolletaan? Jarrunesteet, alusta, ketjut, venttiilien säätö/tarkastus, tulpat, ilmansuodatin, pyöränlaakerit, kaasuläppien synkkaus, tankohapsut :) jne.. Myös kiinnostavaa olisi tietää esimerkiksi ilmansuodattimen osalta, kannattaako ostaa joku "tyning" suodatin kuten K&N, vai kenties halvempi orkkis ja vaihdella sitä useemmin?

Kiitos ja anteeksi,
-Dani



Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: Nitrous - 18.04.17 - klo:17:00
Jarrunesteet muutaman päivän välein. Oiskohan 5-10 päivää sopiva väli. Ketjuilla (520) ajaa tonnarilla kauden, kusiaisella jopa kaks. Tulpat ja ilmansuodatin kerran kauteen. Ite oon menny vakiosuotimella. Alustan huolto kerran kaudessa.

Toki vauhti ja ajomäärä vaikuttaaa huoltoväleihin pirusti.Hitaassa köröttely ei juuri katuajoa kummempaa ole, mutta kisavauhdeissa kuluminen on varmaan kymmenkertaista katuajoon verrattuna.
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: murmela - 18.04.17 - klo:17:24
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 18.04.17 - klo:14:50
Rata-ajoa kertyi viimekesänä 10 päivää
Kuinka monta settiä per päivä?
Kuinka monta kierrosta per setti?
Mikä ryhmä/ vauhti?
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: -Dani- - 18.04.17 - klo:18:24
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.04.17 - klo:17:00
Jarrunesteet muutaman päivän välein. Oiskohan 5-10 päivää sopiva väli. Ketjuilla (520) ajaa tonnarilla kauden, kusiaisella jopa kaks. Tulpat ja ilmansuodatin kerran kauteen. Ite oon menny vakiosuotimella. Alustan huolto kerran kaudessa.

Toki vauhti ja ajomäärä vaikuttaaa huoltoväleihin pirusti.Hitaassa köröttely ei juuri katuajoa kummempaa ole, mutta kisavauhdeissa kuluminen on varmaan kymmenkertaista katuajoon verrattuna.

Kiitän! Montako ratapäivää tai paljonko ajoa toi mainitsemas kausi pitää yleensä suunnilleen sisällään?

Lainaus käyttäjältä: murmela - 18.04.17 - klo:17:24
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 18.04.17 - klo:14:50
Rata-ajoa kertyi viimekesänä 10 päivää
Kuinka monta settiä per päivä?
Kuinka monta kierrosta per setti?
Mikä ryhmä/ vauhti?

Ei pääse nyt Racechronosta katsomaan, mutta tulisko päivässä keskimäärin 5-6 settiä ajettua ja yhellä setillä ajoa se keskimäärin 15min.. Vauhti on aloittelijan tasolla, eli Alastarossa lähenee pikkuhiljaa 1.30 min. Nahkaset sivulaukut siis tiukasti vielä pyörässä kiinni..

Mites toi venttiilivälysten tarkastus? kohta 30tkm ajettu Rykkönen ja 10 ratakertaa takana( joista ensimmäiset mentiiin todella rauhassa), onko jo tulikiire vai meneekö vielä ensi talveen?
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: Nitrous - 18.04.17 - klo:19:40
Pitäs kaivella chronosta ajomäärä, mutta oisko ollu 2500km.
Jos venttiilivälykset epäilyttää niin äkkiähän ne tarkastaa, että onko kohdillaan. Samalla sit selviää se säätötarve. Ja vaikka välykset olisi kohdillaan on sitten joku referenssi mihin kauden jälkeen/aikana verrata, että muuttuuko välykset johonkin suuntaan.
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: -Dani- - 18.04.17 - klo:20:38
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.04.17 - klo:19:40
Pitäs kaivella chronosta ajomäärä, mutta oisko ollu 2500km.
Jos venttiilivälykset epäilyttää niin äkkiähän ne tarkastaa, että onko kohdillaan. Samalla sit selviää se säätötarve. Ja vaikka välykset olisi kohdillaan on sitten joku referenssi mihin kauden jälkeen/aikana verrata, että muuttuuko välykset johonkin suuntaan.

Jees, kyllä tosta jo suuntaa saa km määrästä kaudelle! Tarkistin äsken omasta chronosta, joka tosin ollut käytössä vasta viimeiset kuusi kertaa, niin kilometrejä tuona aikana kerääntynyt vaan ~400km. 

Ei ole tullut ennen venttilienvälyksiä tarkastettua, niin menee eka kerta opetellessa (kiroillessa). Taidan tehdä sen vasta ensi talvena, sen verran antanut mittasuhteita huoltoväleihin jo tämä ketju  peukku_1 

Kuka muuten etelä-suomen alueella katsoisi kartat kohdalleen Bazzaziin? Viaber ainut jonka tiedän..

Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: murmela - 19.04.17 - klo:07:55
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 18.04.17 - klo:20:38
Kuka muuten etelä-suomen alueella katsoisi kartat kohdalleen Bazzaziin? Viaber ainut jonka tiedän..
Heitä bazzaz kuikkaan ja säädätä ecua suoraan.
Esim Samin Autopaja.
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: -Dani- - 19.04.17 - klo:15:07
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.04.17 - klo:07:55
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 18.04.17 - klo:20:38
Kuka muuten etelä-suomen alueella katsoisi kartat kohdalleen Bazzaziin? Viaber ainut jonka tiedän..
Heitä bazzaz kuikkaan ja säädätä ecua suoraan.
Esim Samin Autopaja.

Pakko kysyä että mitä parempaa tai höytyä on säätää suoraan ecua, versus sitten vaikka Bazzazia. Jos ei lasketa mahdollista rahan hukkaamista mukaan :) ? Omia rahoja en luultavasti olisi laittanut moiseen mokkulaan, mutta sattuu löytymään edellisen omistajan toimesta..
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: T1mppa - 19.04.17 - klo:15:49
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 19.04.17 - klo:15:07
Pakko kysyä että mitä parempaa tai höytyä on säätää suoraan ecua, versus sitten vaikka Bazzazia. Jos ei lasketa mahdollista rahan hukkaamista mukaan :) ? Omia rahoja en luultavasti olisi laittanut moiseen mokkulaan, mutta sattuu löytymään edellisen omistajan toimesta..

Omaan ecuun kun pääsee käsiksi, niin siinä on enemmän pisteitä mitä pystyy säätämään.
Nyt lähtee mutulla tiedot: Jos Bazzasissa on vaikka 100 rpm välein bensakartan säätömahdollisuus, niin omassa ecussa on 50 rpm.

Eli saadaan tehtyä tarkempi kartta.

Käytännön puolelta katsottuna ei tarvitse tuhlata rahaa bazzaziin, raahaa sitä mukana sekä mahdollisesti murehtia sen rikkoutumisesta (kaato tai sähkövika ym.)

Veikkaan, että kuskin kaasukäden tuntemukseen ei käytännönosalta ole merkitystä. Pääasia on, että teho tulee lineaarisesti ja kaasunvaste on hyvä.
Sitten vielä sanoisin, että keskittyy edellä mainittuun lineaariseen tehoon (ei tehokuoppia tai -piikkejä) sekä kaasunvasteeseen. Huipputeho on vain Esson edustalla olevia ihmisiä kiinnostava asia. Näkee sillä suunnan, mutta ratavehkeissä ajettavuus on kaiken aa ja oo.

Sulla kun on tommonen hieno yamaha, niin siinä on säädettävissä ainakin bensakartta, sytkäkartta, toisioläpät (imupuolen palikat). Näitä hieromalla voidaan tehdä enemmän huipputehoa tai ala-/keskitehoa tai jotain muuta. Mutta kyllä Vittaniemi osaa, kun sanoo mihin tarkoitukseen mopo tulee.

Huoli pois -> mopo Vittaniemelle (samin autopaja) -> maksu kuntoon -> koko mopon loppuelämän toimiva moottorinohjaus. Ei muuta kuin hard racing.
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: T1mppa - 19.04.17 - klo:16:34
Tohon alkuperäiseen kysymykseen palaten;
Pyöränlaakerit itse oon vaihtanut siinä kohtaa, kun edelliset ovat menneet rikki. Eli renkaita kun nylkyttää vinoittain/poikittain/vaakatasossa/pystysuunnassa eli miten vaan, niin ei saisi olla välystä. Välystä ei myöskään saa olla ohjauslaakereissa, swingin ja rungon välisissä laakereissa, linkun laakereissa, takaiskarin ylä- ja alapään laakereissa (muistaakseni molemmissa päissä on laakerit).

Jos vaihtaa jossain vaiheessa uudet ketjut, niin tarkkailee niiden kireyttä. Jotkut mallit saattaa hieman venyä alkuunsa. Ja kun katsot sen ketjun kireyden siinä kohtaa, kun takarenkaan akselia ei olla vielä kiristetty, niin katsoppa se uudelleen kiristyksen jälkeen. Tässäkohtaa on tapahtunut jotain mystistä ja ketju on itsestään kiristynyt! :) Eli kerjunkireys tarkistetaan vasta siinä kohtaa, kun taka-akseli on kunnolla (momenttiin jos mahdollista) kiristetty.

Öljyjä on joo vaihdeltu ~500 km välein. Mun mielestä voi halvoilla öljyillä rullailla hyvin kolme täyttä päivää tai neljä, jos on vähän vajaata ollut seassa. Itse suosin 10W-40 mineraaliöljyä (jotain mitä saa Tokmannilta, Motonetistä tai Agrimarketista ym.). Käytännössä eri öljyjen "erot" huomaa vaihteiston toiminnasta. Kun vaihteet menee sujuvasti sisään, niin öljy rokkaa mainiosti. Mutta halvoilla öljyillä ajellessa vaihtaa mielummin liian usein, kuin liian myöhään. Kuitenkin tuolla 1:30 Alastaron ajalla painelet aika haipakkaa menemään ja kun tonnari on alla, niin suorilla aika kovaa.

Jarru- ja jäähdytysnesteet oon vaihtanut kerta kauteen, mutta mulla on aikoinaan tullut se 5-15 ratapäivää kauteen...
Jos haluut Iridium-tulpat, niin ebaysta saa sopivaan hintaan. Iridiumit toimii ratapyörissä hyvin, kun niillä ei ajella pakkasella.
Ketjuja ja rattaita oon puhdistellut lamppuöljyllä ja rätillä. Reilusti kastelee rättiä ja hinkkaa sillä liat pois. Lamppuöljyllä voi sitä pyörääkin putsailla, mutta siitä jää harmaa kalvo pintaan.

Ilmansuodattimen olen tainnut kaksi kertaa kauteen putsata ja öljytä. Oli joku race-suodatin silloin. Se suodatin on niin iso, että harvemmin se tukossa on ja radalla ei yleensä pölyä ole kauheasti, joten ei niiden suodatusominaisuuksienkaan kanssa ole niin tarkkaa (oma mielipide). Kunhan on mekaanikolle riittävän hyvä, niin se riittää :)

Alusta olisi hyvä huoltaa tosiaan kerta kauteen. Harvemmin sitä kuitenkaan tehdään, vaikka on melkeimpä tärkein yksittäinen komponentti koko pyörän ajettavuudessa. Jos sitä ei oo aikoihin huollettu ja nyt et malta sitä tehdä, niin voit tehdä sen hyvin vaikka keskellä kesää. Alustanhuoltoammattilaiset tekee huollon parissa päivässä. Eli maanantaina ruuvaat iskarit irti. Tiistaina kiikutat ne huoltoon. Perjantaina haet ne ja asennat. Lauantaina pääsetkin taas ajamaan. Tämä siis leppoisalla aikataululla mieittynä.

Yksi iso askel parempaan rata-ajoon on race-penkki. Sillä saa paremman tuntuman pyörään ja tulee enemmän yhdeksi pyörän kanssa. Sun pyörään saattaa löytyä käytettynä hyviä osia, joten kannattaa kysellä. Uutena sellainen penkki voisi olla jossain ~150€ hujakoilla (pohjamaalilla ja ilman pehmustetta). Nyt en löytänyt sitä saksalaista kauppaa, mitä oon suosinut. Mutta tämän tai .orgin palstoilta oli alkuvuonna juttua katteista yleisesti.

edit. Ja vielä hieno juttu, että olet päätynyt hienon harrastuksen pariin! Nuoria täällä tarvitaan. Yleisesti varikoilla taitaa keski-ikä olla ~40v huitteilla. ;)
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: parjan_fin - 19.04.17 - klo:16:43
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 19.04.17 - klo:16:34
Tohon alkuperäiseen kysymykseen palaten;
Pyöränlaakerit itse oon vaihtanut siinä kohtaa, kun edelliset ovat menneet rikki. Eli renkaita kun nylkyttää vinoittain/poikittain/vaakatasossa/pystysuunnassa eli miten vaan, niin ei saisi olla välystä. Välystä ei myöskään saa olla ohjauslaakereissa, swingin ja rungon välisissä laakereissa, linkun laakereissa, takaiskarin ylä- ja alapään laakereissa (muistaakseni molemmissa päissä on laakerit).

Jos vaihtaa jossain vaiheessa uudet ketjut, niin tarkkailee niiden kireyttä. Jotkut mallit saattaa hieman venyä alkuunsa. Ja kun katsot sen ketjun kireyden siinä kohtaa, kun takarenkaan akselia ei olla vielä kiristetty, niin katsoppa se uudelleen kiristyksen jälkeen. Tässäkohtaa on tapahtunut jotain mystistä ja ketju on itsestään kiristynyt! :) Eli kerjunkireys tarkistetaan vasta siinä kohtaa, kun taka-akseli on kunnolla (momenttiin jos mahdollista) kiristetty.

Öljyjä on joo vaihdeltu ~500 km välein. Mun mielestä voi halvoilla öljyillä rullailla hyvin kolme täyttä päivää tai neljä, jos on vähän vajaata ollut seassa. Itse suosin 10W-40 mineraaliöljyä (jotain mitä saa Tokmannilta, Motonetistä tai Agrimarketista ym.). Käytännössä eri öljyjen "erot" huomaa vaihteiston toiminnasta. Kun vaihteet menee sujuvasti sisään, niin öljy rokkaa mainiosti. Mutta halvoilla öljyillä ajellessa vaihtaa mielummin liian usein, kuin liian myöhään. Kuitenkin tuolla 1:30 Alastaron ajalla painelet aika haipakkaa menemään ja kun tonnari on alla, niin suorilla aika kovaa.

Jarru- ja jäähdytysnesteet oon vaihtanut kerta kauteen, mutta mulla on aikoinaan tullut se 5-15 ratapäivää kauteen...
Jos haluut Iridium-tulpat, niin ebaysta saa sopivaan hintaan. Iridiumit toimii ratapyörissä hyvin, kun niillä ei ajella pakkasella.
Ketjuja ja rattaita oon puhdistellut lamppuöljyllä ja rätillä. Reilusti kastelee rättiä ja hinkkaa sillä liat pois. Lamppuöljyllä voi sitä pyörääkin putsailla, mutta siitä jää harmaa kalvo pintaan.

Ilmansuodattimen olen tainnut kaksi kertaa kauteen putsata ja öljytä. Oli joku race-suodatin silloin. Se suodatin on niin iso, että harvemmin se tukossa on ja radalla ei yleensä pölyä ole kauheasti, joten ei niiden suodatusominaisuuksienkaan kanssa ole niin tarkkaa (oma mielipide). Kunhan on mekaanikolle riittävän hyvä, niin se riittää :)

Alusta olisi hyvä huoltaa tosiaan kerta kauteen. Harvemmin sitä kuitenkaan tehdään, vaikka on melkeimpä tärkein yksittäinen komponentti koko pyörän ajettavuudessa. Jos sitä ei oo aikoihin huollettu ja nyt et malta sitä tehdä, niin voit tehdä sen hyvin vaikka keskellä kesää. Alustanhuoltoammattilaiset tekee huollon parissa päivässä. Eli maanantaina ruuvaat iskarit irti. Tiistaina kiikutat ne huoltoon. Perjantaina haet ne ja asennat. Lauantaina pääsetkin taas ajamaan. Tämä siis leppoisalla aikataululla mieittynä.

Yksi iso askel parempaan rata-ajoon on race-penkki. Sillä saa paremman tuntuman pyörään ja tulee enemmän yhdeksi pyörän kanssa. Sun pyörään saattaa löytyä käytettynä hyviä osia, joten kannattaa kysellä. Uutena sellainen penkki voisi olla jossain ~150€ hujakoilla (pohjamaalilla ja ilman pehmustetta). Nyt en löytänyt sitä saksalaista kauppaa, mitä oon suosinut. Mutta tämän tai .orgin palstoilta oli alkuvuonna juttua katteista yleisesti.

edit. Ja vielä hieno juttu, että olet päätynyt hienon harrastuksen pariin! Nuoria täällä tarvitaan. Yleisesti varikoilla taitaa keski-ikä olla ~40v huitteilla. ;)

Isoimpia etuja mielestäni kuitenkin yleisesti säädettävyys sekä viive.

Aina kun laitetaan ECU:n jatkeeksi joku muu matolaatikko, niin tulee viivettä lisää. Joissakin yhdistelmissä se näkyy konkreettisesti siten, että joltain alueelta tehot vähenee lisälaatikon kanssa vs. vakio.
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: murmela - 19.04.17 - klo:16:43
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 19.04.17 - klo:15:07
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.04.17 - klo:07:55
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 18.04.17 - klo:20:38
Kuka muuten etelä-suomen alueella katsoisi kartat kohdalleen Bazzaziin? Viaber ainut jonka tiedän..
Heitä bazzaz kuikkaan ja säädätä ecua suoraan.
Esim Samin Autopaja.

Pakko kysyä että mitä parempaa tai höytyä on säätää suoraan ecua, versus sitten vaikka Bazzazia. Jos ei lasketa mahdollista rahan hukkaamista mukaan :) ? Omia rahoja en luultavasti olisi laittanut moiseen mokkulaan, mutta sattuu löytymään edellisen omistajan toimesta..
Timpan mainitsemien lisäksi, karrikoidusti:
Bazzaz pistää aina vakion määrän plussaa tai miinusta siihen ecun päälle. Se ei muutu olosuhteiden mukana, kun sitten taasen ecu anturoi ja muuttaa plussan tai miinuksen määrää olosuhteiden mukaan.
Lisäksi ecusta voidaan säätää monia eri asioita. Bazzazista "vain yhtä".
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: wbaum - 19.04.17 - klo:17:24
Puhumattakaan että bazzazin takia sai ihmetellä puoli kesää miksei suzuki toimi. Mystisesti alkoi lämmetessään seota.

Tietysti oman mausteensa voi antaa siitä, kun välillä joutunut hakea koko boksin 50metriä moposta erkaantuneena hietikolta ja sen johtosarjoista oli johtoja poikki. Mut joo, ihan turha pitää tota, jos vie asiansaosaavalle säätäjälle.

Mullahan olis tohon sulle a-zfm-purkki, millä periaattees vois ite säätää seoksia, mutta käytän sitä ite loggaukseen vaan. Jos sulla on bazzaz-shifteri paketissa niin senkin luulis saavan yamahan ecuun kiinni, ettei tarvi ostaa toista? En kyllä yamahasta tiedä onnistuuko siinä.
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: Nitrous - 19.04.17 - klo:18:39
Ei se yammunkaan ecu taida tietää minkä merkkinen shifterianturi siellä polkimen jatkeena on. Mut kuten edellä mainittua, bazzaz kuikkaan ja oma ecu säätöihin.

Tuota Timpan mineraaliöljyhölmöilyä kyllä ihmettelen. Miks kaadat koneeseen öljyä, josta sinne jää lietettä ja joka tuhkaantuu helposti? Hyvää synteettistä saa kuitenkin n. 7-9€/litra, joten säästö on ihan marginaalinen.
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: -Dani- - 19.04.17 - klo:20:06
Kiitän erittäin asiallisista vastauksista! peukku_1 Noiden perustelujen jälkeen on helppo todeta että Bazzaz joutaa todella purkuun.  Jospa joku jonne vaikka maksais muutaman kympin siitä.. Pitää ottaa puhelua tuonne suosittelemaanne paikkaan ja varailla aikaa.

Aikaisemmat harrastelut ollut autopuolella ja siellä ollut hyvinkin luonnollista tehdä muutokset omaan ecuun, ilman mitään ylimääräsiä bokseja. Ei vaan jotenkaan ole tullut ajatelleeksi että ehkä tosiaan samat hommat koskee täällä mopopuolella. Iso vaikutus on tietenkin myös sillä että noi kyseiset boksit on saatu hyvin lobattua normi kuluttajien mieleen, niin ettei esson baarissa kehtaa käydä ilman PC tai Bazzazia.. :)

Hommasin viimekesänä JT-racingin 520 ketjut ja rattaat (e-1, t+2). Muistelisin että on tarvinut vaan kerran kiristää ja silloinkin vain aavistuksen. Joten ei ne ainakaan vielä pahasti venähtäneet ole noilla ajoilla. Täytyy seurailla tilannetta nyt kun tiedän miten lyhytikäisiä ne tuossa käytössä on. Jarrunesteinä oon käyttänyt sitä Motul racingiä jota saa Moponetistäkin. Ilmeisesti ihan asiallinen neste.

Mitä öljyihin tulee niin se tuntuu olevan joka hommassa vähän uskon asia. Toiset vannoo kalliiden öljyjen nipeen ja toiset käyttää halvempia. Ite olen käyttänyt Castrollin power 1 racingiä eli taidan kuulua siihen porukkaan joka vannoo kalliimpien nimeen toistaiseksi. Noi öljyt tuntunut ainakin vaihteita vaihtaessa hyvältä.

Alustan huolto ois tosiaan tehtävä.. Paljonko Etu ja taka pumppujen huollosta kannattaa maksaa ja missä kannattaa käyttää?

Off topic ja pahasti: Tuossa ylempänä onnitteltiin hyvästä valinnasta harrastuksen suhteen ja valiteltiin nuorten harrastajien vähyyttä rata hommissa. Pakko myöntää että olen itsekkin ihmetellyt oman ikäisten moottoripyöräilyä jo jonkun aikaa. Itseltäkin löytyy monta hyvänpäivän tuttua jolla on tehokas sporttipyörä, mutta ketään heistä ei ole edes ajatellut käyttää sitä siihen mihin se on suunniteltu. Nykyään tuntuu olevan muodissa raiskata se oma sporttifillari crossitangolla ja pitkällä swingillä, sitten on hienoa polttaa kumia ympäri kyliä. Ja taas on mukavasti enemmän moottoripyöräilyä vihaavia siviilejä. No jokainen tehkööt sitä mistä saa kiksinsä.

Oli se ajo sitten millasta tahansa, niin voin itse kokemuksen kautta todeta, että kadulla on helppo olla kylän mahtavin kuski, mutta eka kerta radalla vetää nöyräksi. Ite en olen koskaan kuulunut edellä mainittuihin "bombereihin" mutta kadulla tuli ajeltua just niinku isolla sporttipyörällä pitääkin eli adrenaliini hakuisesti. Katu on vaan vähän väärä paikka siihen. En tiedä mistä sain rohkeutta käydä ekan kerran radalla, mutta varmaan sen päätöksen ansiosta ollaan toistaiseksi edes hengissä. Kun menin ekaa kertaa radalle oli mulla jo tavallaan tiedossa kuinka paska kuski minäkin olen. Vaikka olin ajanut kakspyöräisellä junnusta asti ja isomman pyörän ostanut heti 18 vuotiaana.

Olin sentään katsellut netistä videoita miten pyörää pitäisi suunnilleen ajaa, ja tiesin siis jo perus tekniikoita teoriatasolla. Yllätys olikin miten nopeasti tuli semmoinen perus "ajotaito". Joku joskus todennut että radalla oppii aluksi päivässä enemmän kun 10vuodessa kadulla, piti ainakin omalla kohdalla paikkaansa. No nyt kun on nähnyt miten isot pojat vie pyörää voin todeta että olen edelleenkin paska, mutta ehkä aavistuksen vähemmän kun ennen. Se kai tässä hommassa onkin yksi syy mikä koukuttaa niin perusteellisesti, kaiken muun hienon lisäksi. Loppuun voin vielä todeta että ite koitan jakaa ratailun ilosanomaa muillekkin nuorisolle, jotta ei tarvis hakea niitä rajoja tuolla muun liikenteen seassa!
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: Mikko K. - 19.04.17 - klo:20:11
Käytetyn pyörän läpi käyntiin mulla menee yleensä pitkä viikonloppu. Kaikki, mistä ei väännetä netissä isolla tunteella, on yleensä päin hel****iä. Öljynvaihdot, jäähdytysnesteet ja semi ok jarrupalat yleensä löytyy. Muuten laittaa kaiken kuntoon, niin pyörä onpi hyvä :)
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: murmela - 19.04.17 - klo:21:17
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 19.04.17 - klo:20:06
Hommasin viimekesänä JT-racingin 520 ketjut ja rattaat (e-1, t+2). Muistelisin että on tarvinut vaan kerran kiristää ja silloinkin vain aavistuksen. Joten ei ne ainakaan vielä pahasti venähtäneet ole noilla ajoilla. Täytyy seurailla tilannetta nyt kun tiedän miten lyhytikäisiä ne tuossa käytössä on.
Jos muistat voidella niitä ketjuja sopivan usein (esim päivän päätteeksi lämpimiin ketjuihin riittävästi, ja rätillä ylimääräset pois), niin sun ajomäärillä kuivalla radalla ketjut kestää vuosia, vaikka tonnari onkin.
Mutta jos unohtaa voidella ja ajaa muutaman päivän "kuivilla" ketjuilla niin ne onki sit aika pitkälti sayonara jo siinä vaiheessa.
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: murmela - 19.04.17 - klo:21:24
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 19.04.17 - klo:20:06No nyt kun on nähnyt miten isot pojat vie pyörää voin todeta että olen edelleenkin paska, mutta ehkä aavistuksen vähemmän kun ennen. Se kai tässä hommassa onkin yksi syy mikä koukuttaa niin perusteellisesti, kaiken muun hienon lisäksi. Loppuun voin vielä todeta että ite koitan jakaa ratailun ilosanomaa muillekkin nuorisolle, jotta ei tarvis hakea niitä rajoja tuolla muun liikenteen seassa!
Joko sulla on kärry, pukit ja lämppärit?
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: -Dani- - 19.04.17 - klo:21:44
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.04.17 - klo:21:24
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 19.04.17 - klo:20:06No nyt kun on nähnyt miten isot pojat vie pyörää voin todeta että olen edelleenkin paska, mutta ehkä aavistuksen vähemmän kun ennen. Se kai tässä hommassa onkin yksi syy mikä koukuttaa niin perusteellisesti, kaiken muun hienon lisäksi. Loppuun voin vielä todeta että ite koitan jakaa ratailun ilosanomaa muillekkin nuorisolle, jotta ei tarvis hakea niitä rajoja tuolla muun liikenteen seassa!
Joko sulla on kärry, pukit ja lämppärit?

Jep! Ei jaksanut kärryn kanssa montaa kertaa ajella, niin vaihdoin auton ja kärryn pakuun :D. Ja tosiaan lämppärit ja pukit löytyy. Pyöräänkin olen jo päivitellyt perus ratailu kilkkeet, joten siltäkin osin homma lähtenyt jo lapasesta. Shifteriä en ole vielä raaskinut ostaa ja aattelin ensin kaataa noilla vakiokatteilla ja sitten vasta hommata kuituversiot..Varmistuslangat laittelin jo öljyproppuun, täyttökorkkiin ja suodattimeen, muuallekkin ois tarkotus. Foameja ei ole vielä tankissa, oisko syytä laittaa?

Ja tosiaan  alkuperänen aihe olikin täsmentyä juurikin ratapyörän huoltoon ja huoltoväleihin, kun tuntui ettei asiasta löydy hirveesti keskustelua. Eli kaikkeen siihen ei niin eroottiseen rutiiniin mutta silti tän harrastuksen osalta perus asiaan = kunnossapito.

Edit: Ketjut olen rasvaillut lämpimänä ajon jälkeen, jollain Castrollin peräöljyllä mitä jäänyt jostain. Sitä sitten tippakannulla ketjuihin ja rätillä ylimääräset pois.
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: wbaum - 20.04.17 - klo:01:27
En mä oikein usko että kannattaa niitä vakiokatteita kipata. 300egen pintaan saa jo kuitukatesarjaa ja siihen saa jo rataisemmalle penkilleki sopivan alustan.
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: parjan_fin - 20.04.17 - klo:08:09
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 19.04.17 - klo:20:06
Mitä öljyihin tulee niin se tuntuu olevan joka hommassa vähän uskon asia. Toiset vannoo kalliiden öljyjen nipeen ja toiset käyttää halvempia. Ite olen käyttänyt Castrollin power 1 racingiä eli taidan kuulua siihen porukkaan joka vannoo kalliimpien nimeen toistaiseksi. Noi öljyt tuntunut ainakin vaihteita vaihtaessa hyvältä.

Alustan huolto ois tosiaan tehtävä.. Paljonko Etu ja taka pumppujen huollosta kannattaa maksaa ja missä kannattaa käyttää?


Itse käyttänyt Yamahassa samoja öljyjä. Halpa henkivakuutus koneelle uudet ja hyvät öljyt. Se että miksi jotain merkkiä joku suosittelee jne., niin riippuu varmasti siitä mitä hänelle on ollut helpoimmin saatavilla ja sitä kun on tottunut käyttämään jne. jne.

Oleellisempaa kuitenkin noissa öljyissä se että mitä ne viskositeetit on kummassakin päässä. Ettei ole liian lirua (mopokäytössä tuskin voi ollakaan liian lirua) ja että kestää lämpökuormaa hyvin.

Alustan huolloista jokaisella on varmasti hyvä ja oma luotettu henkilö / paja, jossa alustansa käyttää huollossa.

Tuossa kohtaa kannattaa pitää mielessä, että öljynvaihto keppeihin ei ole huolto. Huollossa käydään läpi kaikki tiivisteet, liukulaakerit, shimmit jne. Pestään kaikki huolella ja käydään osat muutoinkin läpi, ettei löydy yllätyksiä. Se että mitä tuollainen maksaa, niin se kai riippuu pajasta melkoisen pitkälti.

Itse käyttänyt Nurmelan Arin palveluksia MP-Racingissä. Toimii Öhlinsin maahantuojana ja Ari on melkoinen kävelevä "Tietojätti". Huoltaa Öhlinsin lisäksi WP, KYB ja Showa.

Ja kun kerran autopuolella olet jo touhuillut, niin olet varmasti törmännyt useamminkin sanontaan "Hyvää ei saa halvalla", pätee melko pitkälti myös mopoilussa. Ts. joka kohdassa pennin venyttäminen ei ole loppupelissä fiksua. Moottorin hajoaminen autossa vs. mopossa ja jälkiseuraukset on pikkusen eri tontilla. Samoin jos alusta porsii alta.
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: T1mppa - 20.04.17 - klo:09:00
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.04.17 - klo:18:39
Tuota Timpan mineraaliöljyhölmöilyä kyllä ihmettelen.

Itse kun olen käyttänyt mineraalia, semi-syn ja joskus tais olla jotain täyssynteettistäkin, niin tuo mineraali on tuntunut parhaalta. Koneen rohinat on hiljaisimmat sekä vaihteet vaihtuneet sulavimmin.

Itse olen siihen myös luottanut, kun öljynvaihtoväli on mielestäni ollut kohtuullisen lyhyt. Tällaisella porskuttelen tulevaisuudessakin.
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: Nitrous - 20.04.17 - klo:09:26
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 20.04.17 - klo:09:00
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.04.17 - klo:18:39
Tuota Timpan mineraaliöljyhölmöilyä kyllä ihmettelen.

Itse kun olen käyttänyt mineraalia, semi-syn ja joskus tais olla jotain täyssynteettistäkin, niin tuo mineraali on tuntunut parhaalta. Koneen rohinat on hiljaisimmat sekä vaihteet vaihtuneet sulavimmin.

Itse olen siihen myös luottanut, kun öljynvaihtoväli on mielestäni ollut kohtuullisen lyhyt. Tällaisella porskuttelen tulevaisuudessakin.
Laitakko vielä, että mitä öljyä oot käyttäny niin vilkasen mitä se on syönyt.
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: T1mppa - 20.04.17 - klo:12:18
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.04.17 - klo:09:26
Laitakko vielä, että mitä öljyä oot käyttäny niin vilkasen mitä se on syönyt.

Tästä oli 15W-40
https://www.neste.fi/tuote/neste-turbo-lxe-10w-40
Tuota sai agrimarketista hyvään hintaan. Tuon valmistus on taidettu lopettaa.

Jossain vaiheessa oli yksi tämmönen semi-syn
http://www.motonet.fi/fi/tuote/599550/Motox-SemiSyn-10W-40-20l-SLCF
Ihan teki tehtävänsä, mutta jotenkin tuli fiilis että ei enää tuota.

Hitto en muista sitä uusinta pönttöä. Joku teboilin öljy se on, mutta googlen kuvat ei näyttäneet tutuilta. En oo sitä vähään aikaan käyttänyt, kun kurapyörissä pitää olla yläpää 50-asti. Kohta on auton öljynvaihto, niin voi kesäksi heittää ne sisään. Saapa kulutettua pönikkää pois.

Alkuun oli hienoa öljyä, kun pyörä oli vielä vahattu ja puunattu. Mutta tästä ei oo referenssejä käytännönajosta, kun silloin kaikki oli uutta ja ihmeellistä.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/593001/MP-Castrol-Power-1-10W-40-synteettinen-1L

Tuota nesteen kamaa on ollut eniten.

Laitetaan nyt vielä tiedoksi, että pyörät ei ollu mitään uusia kikkareita: -98 YZF600R, -99 ZX6R, -04 GSXR.
Joskus on mun öljyjä mennyt myös -05 ZX10R (ehkä) ja -07 Triumph 675.
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: jarska - 22.04.17 - klo:19:42
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 19.04.17 - klo:20:06Kiitän erittäin asiallisista vastauksista!  Noiden perustelujen jälkeen on helppo todeta että Bazzaz joutaa todella purkuun.

Höpöhöpö, tiedän kyllä että kehitys kehittyy ja taatusti tulee parempi tulos kun juilitaan Yoshin Ecuilla, kittisähköillä, yms. ecuhakkerointipenkitysmetodeilla.
Mutta mielestäni päästään taas aiheeseen, mikä on kellekin riittävä/tarpeellinen.
Kawassa oli paljon parjattu PC, jonka asiantunteva taho sai säädettyä mielestäni vähintäänkin siedettävälle jos ei jopa namulle tuntuvalle tasolle...radalle, keskinkertaiselle kuskille.
Suskassa taas näkyy olevan Bazzaz, kaikilla sen aikaisilla ja tämänkin päivän "herkuilla".
Jos mä tuon tuuppaan penkkiin tuollaisenaan, kera parjatun Bazzazin ja asiansa osaavan säätäjän, saan varmasti jälleen minulle riittävän, jopa jälleen namun, ratakäyttöön, taantuneelle, keski-ikäiselle kuskille.

Eli ennenkuin nakkelette vesilintuja ja roskakoreja niillä PeeCeillä ja Bazzazeilla, muistakaa että kyllä niistäkin vielä jotain saa revittyä irti ja olihan ne sentäs muutama vuos sitten huippukamaa. :P
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: murmela - 22.04.17 - klo:21:17
Lainaus käyttäjältä: jarska - 22.04.17 - klo:19:42
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 19.04.17 - klo:20:06Kiitän erittäin asiallisista vastauksista!  Noiden perustelujen jälkeen on helppo todeta että Bazzaz joutaa todella purkuun.

Höpöhöpö, tiedän kyllä että kehitys kehittyy ja taatusti tulee parempi tulos kun juilitaan Yoshin Ecuilla, kittisähköillä, yms. ecuhakkerointipenkitysmetodeilla.
Mutta mielestäni päästään taas aiheeseen, mikä on kellekin riittävä/tarpeellinen.
Kawassa oli paljon parjattu PC, jonka asiantunteva taho sai säädettyä mielestäni vähintäänkin siedettävälle jos ei jopa namulle tuntuvalle tasolle...radalle, keskinkertaiselle kuskille.
Suskassa taas näkyy olevan Bazzaz, kaikilla sen aikaisilla ja tämänkin päivän "herkuilla".
Jos mä tuon tuuppaan penkkiin tuollaisenaan, kera parjatun Bazzazin ja asiansa osaavan säätäjän, saan varmasti jälleen minulle riittävän, jopa jälleen namun, ratakäyttöön, taantuneelle, keski-ikäiselle kuskille.

Eli ennenkuin nakkelette vesilintuja ja roskakoreja niillä PeeCeillä ja Bazzazeilla, muistakaa että kyllä niistäkin vielä jotain saa revittyä irti ja olihan ne sentäs muutama vuos sitten huippukamaa. :P

Jos pyörä on menossa säätöön, ja on mahdollisuus säätää pyörän omaa ecua, niin onhan se nyt vaan ihan saa****an sairasta tunkee sinne joku ylimääränen boxi joka oli v**un hyvä sillon ku pornossa oli viel kunnon karvapuskat ja ecuja ei päässy korkkaamaan.
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: Nitrous - 22.04.17 - klo:21:34
Se on Jarska tässäkin asiassa niin, että tieto lisää tuskaa. Saisit siitä sun suskasta paremman ja vähemmän vikaherkän kun otat bazzazin pois ja säädät omaa ecua.
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: jarska - 22.04.17 - klo:22:03
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 22.04.17 - klo:21:34
Se on Jarska tässäkin asiassa niin, että tieto lisää tuskaa. Saisit siitä sun suskasta paremman ja vähemmän vikaherkän kun otat bazzazin pois ja säädät omaa ecua.

Tässäkin lajissa jokainen säästetty euro tuo kesän jäähyllä olevan parisuhteen lähemmäs täydellistä, talvella paikattua, rakkauden täyttävää elämää, joten miten lienee on..
kumpi sydeemi on tarve/osaavat kädet-suhteeltaan edullisempi vaihtoehto, viedä mopo Bazzazilla ryyditettynä penkkiin vai se toinen, mystisempi ecun hakkerointi vaihtoehto? (josta ei mitään hajua mitäkaikkeapitäätehdäjaostaa)

Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: TommoKe - 22.04.17 - klo:22:18
Lainaus käyttäjältä: jarska - 22.04.17 - klo:22:03
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 22.04.17 - klo:21:34
Se on Jarska tässäkin asiassa niin, että tieto lisää tuskaa. Saisit siitä sun suskasta paremman ja vähemmän vikaherkän kun otat bazzazin pois ja säädät omaa ecua.

Tässäkin lajissa jokainen säästetty euro tuo kesän jäähyllä olevan parisuhteen lähemmäs täydellistä, talvella paikattua, rakkauden täyttävää elämää, joten miten lienee on..
kumpi sydeemi on tarve/osaavat kädet-suhteeltaan edullisempi vaihtoehto, viedä mopo Bazzazilla ryyditettynä penkkiin vai se toinen, mystisempi ecun hakkerointi vaihtoehto? (josta ei mitään hajua mitäkaikkeapitäätehdäjaostaa)



Onkos toi se luistonestoa tekevä bazzaaz? Voiskos niitä molempia käyttää silloin? Hakkeroittis ecua ja jättäs sen purkin siihen koittaan rajoittamaan yletöntä sudittelua.
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: murmela - 22.04.17 - klo:22:19
Lainaus käyttäjältä: jarska - 22.04.17 - klo:22:03
kumpi sydeemi on tarve/osaavat kädet-suhteeltaan edullisempi vaihtoehto, viedä mopo Bazzazilla ryyditettynä penkkiin vai se toinen, mystisempi ecun hakkerointi vaihtoehto? (josta ei mitään hajua mitäkaikkeapitäätehdäjaostaa)
Ecua säädetään, sitä ei hakkeroida.
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: Nitrous - 22.04.17 - klo:22:23
Lainaus käyttäjältä: jarska - 22.04.17 - klo:22:03
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 22.04.17 - klo:21:34
Se on Jarska tässäkin asiassa niin, että tieto lisää tuskaa. Saisit siitä sun suskasta paremman ja vähemmän vikaherkän kun otat bazzazin pois ja säädät omaa ecua.

Tässäkin lajissa jokainen säästetty euro tuo kesän jäähyllä olevan parisuhteen lähemmäs täydellistä, talvella paikattua, rakkauden täyttävää elämää, joten miten lienee on..
kumpi sydeemi on tarve/osaavat kädet-suhteeltaan edullisempi vaihtoehto, viedä mopo Bazzazilla ryyditettynä penkkiin vai se toinen, mystisempi ecun hakkerointi vaihtoehto? (josta ei mitään hajua mitäkaikkeapitäätehdäjaostaa)


Sulla vissiin on vakioecu siinä sun vehkeessä? Ihan yhtä helppo/vaikee se on vakioecun säätö on kuin bazzazinkin. Tuu varikolla nykii hihasta niin voin näyttää koneelta, että mitä se säätötyö käytännössä on.
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: jarska - 22.04.17 - klo:22:25
Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.04.17 - klo:22:19
Ecua säädetään, sitä ei hakkeroida.

Pitäähän se vacioecu ensin hakkeroida ja sitten vasta säätää?
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: jarska - 22.04.17 - klo:22:30
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 22.04.17 - klo:22:23Sulla vissiin on vakioecu siinä sun vehkeessä? Ihan yhtä helppo/vaikee se on vakioecun säätö on kuin bazzazinkin. Tuu varikolla nykii hihasta niin voin näyttää koneelta, että mitä se säätötyö käytännössä on.

Jeps, vakioecu löytyy, Bazzazin purkkien alta.
Tuun nykiin ja pöllin Yoshin..
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: Nitrous - 22.04.17 - klo:22:41
Lainaus käyttäjältä: jarska - 22.04.17 - klo:22:30
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 22.04.17 - klo:22:23Sulla vissiin on vakioecu siinä sun vehkeessä? Ihan yhtä helppo/vaikee se on vakioecun säätö on kuin bazzazinkin. Tuu varikolla nykii hihasta niin voin näyttää koneelta, että mitä se säätötyö käytännössä on.

Jeps, vakioecu löytyy, Bazzazin purkkien alta.
Tuun nykiin ja pöllin Yoshin..
Ok, eli sinne pöäsee woolichilla sisään. Toki jos se on nyt jo säädöissä niin sit lienee turha koskee kumpaankaan.
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: murmela - 22.04.17 - klo:22:48
Lainaus käyttäjältä: jarska - 22.04.17 - klo:22:25
Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.04.17 - klo:22:19
Ecua säädetään, sitä ei hakkeroida.
Pitäähän se vacioecu ensin hakkeroida ja sitten vasta säätää?
Ei tarvitse. Säätösoftan piuha kiinni ja säätää. Ainoa mikä vakioecun sisällä muuttuu on säätökartat.

Ja useimmiten japsiecun muuttaminen kisaekuksi menee tekniikalla; piuha kiinni ja koko softan flässäys, ja sen jälkeen sit säätöö säätöö.
Bemarin kohdalla taitaa muutos-tilanne olla se että ecun kuoren joutuu avaamaan jotta muutos-flässys-"piuhan" saa kiinni, ja kisasoftan flässättyä vakioekuun.
Sen jälkeen riittääkin sitten läppärin datapiuha kiinni mopon vakiojohtosarjan vakiodata-töpseliin ja säätöö säätöö.

Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: -Dani- - 24.04.17 - klo:07:05
Varasin säätö ajan tonne Samin Autopajaan. Kerroin että meikäläisellä on Bazzaz, joten revinkö sen helv*ttiin heti suosiolla? Vastaus oli että ootas vähän kattelen mitäs tohon sun vuosimalliin tehään.. Joo siinä oleva ecu pitää säätää irtiollessa, joten tehdään perussäätö ecuun ja hienosäädetään Bazzazilla..  :) 
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: murmela - 24.04.17 - klo:07:19
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 24.04.17 - klo:07:05
Varasin säätö ajan tonne Samin Autopajaan. Kerroin että meikäläisellä on Bazzaz, joten revinkö sen helv*ttiin heti suosiolla? Vastaus oli että ootas vähän kattelen mitäs tohon sun vuosimalliin tehään.. Joo siinä oleva ecu pitää säätää irtiollessa, joten tehdään perussäätö ecuun ja hienosäädetään Bazzazilla..  :)
Mä en kelpuuttais tota vastausta. Hienosäätö pitäis tehä nimenomaan ecuun. Toki voi ottaa paljonkin enemmän aikaa kun ecua säädetään, mutta siitähän sit tekijälle maksetaan. Ja lopputulos on parempi.
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: -Dani- - 24.04.17 - klo:07:48
Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.04.17 - klo:07:19
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 24.04.17 - klo:07:05
Varasin säätö ajan tonne Samin Autopajaan. Kerroin että meikäläisellä on Bazzaz, joten revinkö sen helv*ttiin heti suosiolla? Vastaus oli että ootas vähän kattelen mitäs tohon sun vuosimalliin tehään.. Joo siinä oleva ecu pitää säätää irtiollessa, joten tehdään perussäätö ecuun ja hienosäädetään Bazzazilla..  :)
Mä en kelpuuttais tota vastausta. Hienosäätö pitäis tehä nimenomaan ecuun. Toki voi ottaa paljonkin enemmän aikaa kun ecua säädetään, mutta siitähän sit tekijälle maksetaan. Ja lopputulos on parempi.

Mä kelpuutan tässä kohden. Ainut syy miksi nyt edes käyn penkissä tuon kanssa on se, että tällähetkellä siellä on "jonkun" säätämä ohjelma. Jonka siis edellinen omistaja laittanut. Haluan vain varmistua ettei sielä oo mitään täysin perseelleen tehtynä.. 
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: murmela - 24.04.17 - klo:08:13
...
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: santerik - 24.04.17 - klo:09:59
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 24.04.17 - klo:07:48
Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.04.17 - klo:07:19
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 24.04.17 - klo:07:05
Varasin säätö ajan tonne Samin Autopajaan. Kerroin että meikäläisellä on Bazzaz, joten revinkö sen helv*ttiin heti suosiolla? Vastaus oli että ootas vähän kattelen mitäs tohon sun vuosimalliin tehään.. Joo siinä oleva ecu pitää säätää irtiollessa, joten tehdään perussäätö ecuun ja hienosäädetään Bazzazilla..  :)
Mä en kelpuuttais tota vastausta. Hienosäätö pitäis tehä nimenomaan ecuun. Toki voi ottaa paljonkin enemmän aikaa kun ecua säädetään, mutta siitähän sit tekijälle maksetaan. Ja lopputulos on parempi.

Mä kelpuutan tässä kohden. Ainut syy miksi nyt edes käyn penkissä tuon kanssa on se, että tällähetkellä siellä on "jonkun" säätämä ohjelma. Jonka siis edellinen omistaja laittanut. Haluan vain varmistua ettei sielä oo mitään täysin perseelleen tehtynä..

En tiedä minkä tasoinen kuski olet ja mikä on vaatimustasosi, mutta kokemus omasta elämästä tasolla nopean ryhmän hidas pääty: Vaihdoin pyörääni vaimentimen melurajoja varten jonka jälkeen huomasin, ettei pyörä futaa kunnolla. Painelin paikalliselle penkkiukolle ja sanoin, notta tehdään sellainen kartta notta toimii auttavasti molemmilla vaimentimilla.

Säätö tehtiin pyörän omaan ecuun (se ei tässä tarinassa mielestäni ole ratkaisevaa) mutta laskusta päätellen mittavia osakaasuhieromisia ei tehty.

Oliko menettely optimaalinen? Tuskin. Onko pyöräni paska? Mahdollisesti. Onko kuski paska? Varmasti. Nautinko pyörälläni ajamisesta? Kyllä.

En epäile, etteikö muiden kommentoijien vinkeillä päästä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen, mutta kyllä siitä varmaan ihan ajokelpoisen saa muutenkin, esimerkiksi nyt sitten sitä bazzazia ronkkimalla.
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: -Dani- - 24.04.17 - klo:15:19
"En epäile, etteikö muiden kommentoijien vinkeillä päästä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen, mutta kyllä siitä varmaan ihan ajokelpoisen saa muutenkin, esimerkiksi nyt sitten sitä bazzazia ronkkimalla."

Juurikin näin  peukku_1  
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: murmela - 24.04.17 - klo:18:07
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 24.04.17 - klo:07:48
Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.04.17 - klo:07:19
Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 24.04.17 - klo:07:05
Varasin säätö ajan tonne Samin Autopajaan. Kerroin että meikäläisellä on Bazzaz, joten revinkö sen helv*ttiin heti suosiolla? Vastaus oli että ootas vähän kattelen mitäs tohon sun vuosimalliin tehään.. Joo siinä oleva ecu pitää säätää irtiollessa, joten tehdään perussäätö ecuun ja hienosäädetään Bazzazilla..  :)
Mä en kelpuuttais tota vastausta. Hienosäätö pitäis tehä nimenomaan ecuun. Toki voi ottaa paljonkin enemmän aikaa kun ecua säädetään, mutta siitähän sit tekijälle maksetaan. Ja lopputulos on parempi.

Mä kelpuutan tässä kohden. Ainut syy miksi nyt edes käyn penkissä tuon kanssa on se, että tällähetkellä siellä on "jonkun" säätämä ohjelma. Jonka siis edellinen omistaja laittanut. Haluan vain varmistua ettei sielä oo mitään täysin perseelleen tehtynä..
Paljonko maksaa? Ja mitä maksais ecun hienosäätö?
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: jarska - 25.04.17 - klo:11:42
Entäs jos joskus sorrun poistamaan Bazzazin hilppeet ja säädättämään omaa  ecua, voinko mennä rahatukun kanssa jollekin Pohjois-Pohjanmaan pajalle, ilman mitään omia johtosarjoja+ohjelmistoja?
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: murmela - 25.04.17 - klo:12:06
Lainaus käyttäjältä: jarska - 25.04.17 - klo:11:42
Entäs jos joskus sorrun poistamaan Bazzazin hilppeet ja säädättämään omaa  ecua, voinko mennä rahatukun kanssa jollekin Pohjois-Pohjanmaan pajalle, ilman mitään omia johtosarjoja+ohjelmistoja?
Eikös se bazzaskin tarvitse jonkunnäkösiä johtosarjoja ja ohjelmistoja?
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: jarska - 25.04.17 - klo:13:23
Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.04.17 - klo:12:06
Lainaus käyttäjältä: jarska - 25.04.17 - klo:11:42
Entäs jos joskus sorrun poistamaan Bazzazin hilppeet ja säädättämään omaa  ecua, voinko mennä rahatukun kanssa jollekin Pohjois-Pohjanmaan pajalle, ilman mitään omia johtosarjoja+ohjelmistoja?
Eikös se bazzaskin tarvitse jonkunnäkösiä johtosarjoja ja ohjelmistoja?

Jos vien Bazzazin säädettäväksi kotiseuduilleni, ei tarvitse viedä kuin mopo koska tarvittavat ohjelmistot ja piuhat löytyy säätöpajalta.
Samaa haen oman ecun säätöön, löytyykö täältäpäin?

Capice Murmis?
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: wbaum - 25.04.17 - klo:14:44
Bazzaziin ei tarvi kuin mini-usbin kylkeen ja softan netistä, ihan asiallinen kysymys tuo on.

Sinänsä vähän yllättää kun tuo Vittaniemi pitäis kai olla huippusäätäjiä niin jätettäisiin tahallaan bazzazin purkki systeemiin. Tod näk siellä vaan tehdään kivat eculle, fuel cutit pois ja ehkä joku saastekartta veke ja geneerinen järkevämpi tilalle, ja loput sitten bazzazilla. Liekö tuo pyörä sitten vähän jo harvinainen niiden penkkiin?

Jotenki tuli semmonen helpottava tunne kun tuon johtotollon nykäisi irti pyörästä.


Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: TommoKe - 25.04.17 - klo:22:47
Jos bazzaaz on luistonestolla oleva purkki, niin ei sitä välttis kannata hukata pois. Ajattelette nyt vain kovin kapeasti tätä asiaa. Vai onko tuon mallin vakioecunn jotenkin mahdollista saaha sama ominaisuus muuten?
Otsikko: Vs: Ratapyörän huollot (apua aloittelijalle)
Kirjoitti: Mikko K. - 26.04.17 - klo:08:44
Ton ikäsessä pyörässä etenisin ihan ns. järkevän budjetin kanssa... miten pääsee helpoimmalla. Bazaazi sinne tai tänne, kun joku vanha Mikunin mooottorinohjauksella varustettu 90-luvun seiskapuolikas menee ohi niin, että saappaat pyörii jaloissa :D
Oma mielipide luistonestoihin ja muihin lisäelektroniikka hässäköihin on siinä main selkeä, että tervetuloa vaan heti, kun on aikaa säätää, opetella säätämään ja opetella ajamaan niitä vasten. Joskus varmaan sille puolelle tulee siirryttyä, mutta esim. tuohon vanhaan RN19 yamahaan en niitä väkisin koita viritellä. Viime kesänä aina uudelle radalle siirryttäessä tuli osa noista luistonestovehkeistä nätisti perä edellä vastaan, kunnes saivat kartat kohdilleen. Yllättävissä olosuhteissa taisi olla komeasti samassa läjässä sulassa sovulla monen valmistajan moottorin ohjausta ja luistonestoa usean pyörän verran.
Jos luistonestolla haluaa rakentaa täysin apupyörät ratapyörään, niin sekin onnistuu.. alkaa vaan jossain kohdin taas rajoittaa menoa ja kun siitä pitäisi asetuksta kiristää, ollaan vanhoilla tottumuksilla äkkiä katollaan.

Ratapyörän huoltoon palatakseni:

*Alusta kuskin painolle ja ajotyylille opivaksi geometria edellä
*Tolkullinen ergonomia, clipareiden asennolla ja tankiin tavaraa teippailemalla pääsee pitkälle
*Kaikkien nivelpisteiden läpikäynti ja oikeaksi säätäminen (ohjauslaakeri, linkut etc).
*Koneen perusasioiden tarkastus vähän tiuhempaan. Yamahassa avaisin joskus kytkinkopan ja tarkistaisin, ettei kytkinkorin niittaus ole kovin väljä vetorattaaseen. Se kun särkyy, niin tuho on aika totaalinen.
*Tonnisesta yli 150 hevoista suunnilleen hallittavaa tehoa