MP-Rata

RADAT => Motopark => Aiheen aloitti: PrivateeR - 19.06.18 - klo:15:04

Otsikko: SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato
Kirjoitti: PrivateeR - 19.06.18 - klo:15:04
Tässä oma aika-ajokierrokseni MotoParkissa SuperBike B-luokassa.
https://www.youtube.com/watch?v=9E9zg6NyTdE

Ja tässä Sunnuntain kisan kaatuminen, joka johtui katkenneesta eturenkaan venttiilistä. Rengas murtuu pois vanteelta T2:ssa.
https://www.youtube.com/watch?v=0nIq3usyM5U
Otsikko: Vs: SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato
Kirjoitti: T1mppa - 19.06.18 - klo:15:56
Mikä ihme siihen venttiiliin tuli? Ei kai siihen mitään muita voimia tuu kun keskipakovoimat?
Otsikko: Vs: SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato
Kirjoitti: PrivateeR - 19.06.18 - klo:16:07
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 19.06.18 - klo:15:56
Mikä ihme siihen venttiiliin tuli? Ei kai siihen mitään muita voimia tuu kun keskipakovoimat?
Se kumiosa murtui sieltä vanteen tyvestä puoliksi, ja ilma pääs vuotamaan siitä raosta pois. En tiedä mikä aiheutti, oliko Motoparkin supersileä pinnoite osasyynä.
Otsikko: Vs: SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato
Kirjoitti: murmela - 19.06.18 - klo:16:19
Eiköhän se ollu se kiinalainen kumin "laatu", kun näyttää muiltakin vastaavia hajonneen?
Eli älkää käyttäkö niitä:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/451343/MP-Tubeless-venttiili-90-astetta-jos-113-mm-lapivienti
Otsikko: Vs: SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato
Kirjoitti: Jone - 19.06.18 - klo:18:03
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.06.18 - klo:16:19
Eiköhän se ollu se kiinalainen kumin "laatu", kun näyttää muiltakin vastaavia hajonneen?
Eli älkää käyttäkö niitä:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/451343/MP-Tubeless-venttiili-90-astetta-jos-113-mm-lapivienti

Joo nämä ei oo moottoripyöriin, korkeitaan skoottereihin (sillä nimellä ne hyllyssäkin on).

En voi suositella kenellekkään.
Otsikko: Vs: SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato
Kirjoitti: PrivateeR - 19.06.18 - klo:19:28
On se ihanaa ku nettivalikoimassa nimi on MP venttiili, mutta meneekin skoottereihin :(
Otsikko: Vs: SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato
Kirjoitti: PrivateeR - 20.06.18 - klo:17:03
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 19.06.18 - klo:15:04
Tässä oma aika-ajokierrokseni MotoParkissa SuperBike B-luokassa.
https://www.youtube.com/watch?v=9E9zg6NyTdE
Nii joo sorry, unohdin pyytää tähän kierrokseen itseäni nopeammilta vinkkejä että missä häviän eniten aikaa...

JOO tiedän että eräs sanoo että "joka paikassa" tai "älä leiki kaasulla" mutta veikkaan että joissakin paikoissa ajolinjatkaan ei oo iha optimaaliset.
Kaikki JÄRKEVÄT neuvot otetaan vastaan (ens vuotta ajatellen).
Otsikko: Vs: SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato
Kirjoitti: murmela - 20.06.18 - klo:17:23
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 20.06.18 - klo:17:03
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 19.06.18 - klo:15:04
Tässä oma aika-ajokierrokseni MotoParkissa SuperBike B-luokassa.
https://www.youtube.com/watch?v=9E9zg6NyTdE
Nii joo sorry, unohdin pyytää tähän kierrokseen itseäni nopeammilta vinkkejä että missä häviän eniten aikaa...

JOO tiedän että eräs sanoo että "joka paikassa" tai "älä leiki kaasulla" mutta veikkaan että joissakin paikoissa ajolinjatkaan ei oo iha optimaaliset.
Kaikki JÄRKEVÄT neuvot otetaan vastaan (ens vuotta ajatellen).
Ootkos ajatellut sitä ollenkaan niin päin että kun leikit sillä kaasulla, niin se tuhoo sun ajolinjas, ja jos leikit sillä kaasulla joka paikassa niin se tuhoo sun ajolinjas joka paikassa, ja sen takia sun ajolinjas ei oo optimaaliset.
Eli jos lopettaisit sen kaasulla leikkimisen, niin se ei tuhois sun ajolinjaa, ja sun ajolinjas vois hyvinkin olla optimaalinen joka paikassa. Sulla kun kuitenkin on normaalia huomattavasti enemmän silmää ajolinjalle ton pleikkaritaustan takia.
Ett niinku ymmärrätkö sä vieläkään että toi sun kaasun käyttö ei edistä sun kierrosaikaa yhtään?
Vai oletko sä vieläkin siinä luulossa että toi sun kaasunkäyttö jotenkin edistää sun ajamista (mitä se ei tee) ja paikkaa jotain muita virheitä (mitä se ei tee)?
Otsikko: Vs: SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato
Kirjoitti: Nitrous - 20.06.18 - klo:18:12
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 20.06.18 - klo:17:03
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 19.06.18 - klo:15:04
Tässä oma aika-ajokierrokseni MotoParkissa SuperBike B-luokassa.
https://www.youtube.com/watch?v=9E9zg6NyTdE
Nii joo sorry, unohdin pyytää tähän kierrokseen itseäni nopeammilta vinkkejä että missä häviän eniten aikaa...

JOO tiedän että eräs sanoo että "joka paikassa" tai "älä leiki kaasulla" mutta veikkaan että joissakin paikoissa ajolinjatkaan ei oo iha optimaaliset.
Kaikki JÄRKEVÄT neuvot otetaan vastaan (ens vuotta ajatellen).
Kakkonen, kolmonen ja toka vasuri takasuoran jälkeen meet liian ajoissa kaasulla, etkä saa kaasua kunnolla auki tän takia kun linja levenee. Pysäkillä nostat turhan paljon, pitäs vauhdin kiihtyä koko pysäkin läpi. Nyt se tippuu ja syö suoranopeutta. Ennen sokeeta vasuria käännät liian kauan oikealle, aja se oikee kinkki siinä ylämäessä suoremmin --> Saat kanttarin kiinni ja mopo ei kevennä niin paljon nypyn päällä ->parempi avaus välisuoralle. Hevosenkenkä, alamäki ja montun pohja mun mielestä ihan ok. Shikaani on kevyempi ja nopeempi ajaa läpi jos on puolenvaihdossa karvan veto päällä. Saatto olla, mut videolta ei osaa sanoo varmaks. 

Kierrosajan kannalta kannattaa yleisesti funtsia mutkanopeus vs. suoranopeus. Monessa paikkaa tuhoaa suoranopeuden jos menee yhtään ajoissa kaasulle. Karvan myöhässä kaasulle tuntuu hitaalta, mutta monesti kello tykkää. Optimi tietty sit just oikeeseen aikaan.
Otsikko: Vs: SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato
Kirjoitti: tonde8 - 20.06.18 - klo:18:47
Hyvän ajan ajanut ja parannettavaa löytyi monesta paikkaa. 
Löytyykö tosta nitro miehen mainitsemasta ajolinjasta (sokee vasuri ) mitään kuvaa ?   Haastava paikka itsellekkin.
Otsikko: Vs: SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato
Kirjoitti: PrivateeR - 20.06.18 - klo:21:09
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.06.18 - klo:17:23Ootkos ajatellut sitä ollenkaan niin päin että kun leikit sillä kaasulla, niin se tuhoo sun ajolinjas, ja jos leikit sillä kaasulla joka paikassa niin se tuhoo sun ajolinjas joka paikassa, ja sen takia sun ajolinjas ei oo optimaaliset.
Eli jos lopettaisit sen kaasulla leikkimisen, niin se ei tuhois sun ajolinjaa, ja sun ajolinjas vois hyvinkin olla optimaalinen joka paikassa. Sulla kun kuitenkin on normaalia huomattavasti enemmän silmää ajolinjalle ton pleikkaritaustan takia.
Ett niinku ymmärrätkö sä vieläkään että toi sun kaasun käyttö ei edistä sun kierrosaikaa yhtään?
Vai oletko sä vieläkin siinä luulossa että toi sun kaasunkäyttö jotenkin edistää sun ajamista (mitä se ei tee) ja paikkaa jotain muita virheitä (mitä se ei tee)?
Oon todellakin ajatellut.

Mutta väitätkö oikeasti vakavalla naamalla että joka ikisessä mutkassa 101% ajasta mä räpellän väärin kaasua mutkissa?
Koska jossakin vaiheessa lakkaan uskomasta tuohon väittämään, varsinkin kun ottaa huomioon että pysyin ison osan kierrosta ihan nopeidenkin heppujen vauhdissa, ni ei se ihan ziljoonaa voinu metsään joka kerta mennä. Tuolla kierroksella mahdollisesti menee muutamassakin paikassa, mutta en suostu enää pelkästään sinun kertomana uskomaan että se on joka ikisen mutkan ongelma. Jos Nitrous ja pari nopeaa jannua sanoo mulle ihan saman ku sinä, ni siinä tapauksessa uskon sen.

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.06.18 - klo:18:12Kakkonen, kolmonen ja toka vasuri takasuoran jälkeen meet liian ajoissa kaasulla, etkä saa kaasua kunnolla auki tän takia kun linja levenee. Pysäkillä nostat turhan paljon, pitäs vauhdin kiihtyä koko pysäkin läpi. Nyt se tippuu ja syö suoranopeutta. Ennen sokeeta vasuria käännät liian kauan oikealle, aja se oikee kinkki siinä ylämäessä suoremmin --> Saat kanttarin kiinni ja mopo ei kevennä niin paljon nypyn päällä ->parempi avaus välisuoralle. Hevosenkenkä, alamäki ja montun pohja mun mielestä ihan ok. Shikaani on kevyempi ja nopeempi ajaa läpi jos on puolenvaihdossa karvan veto päällä. Saatto olla, mut videolta ei osaa sanoo varmaks.  

Kierrosajan kannalta kannattaa yleisesti funtsia mutkanopeus vs. suoranopeus. Monessa paikkaa tuhoaa suoranopeuden jos menee yhtään ajoissa kaasulle. Karvan myöhässä kaasulle tuntuu hitaalta, mutta monesti kello tykkää. Optimi tietty sit just oikeeseen aikaan.
Iso kiitos analyysistä!
Ai kakkosessakin avaan kaasun liian aikasin? Menikö apexi oikein T2:ssa vai menikö molemmat? Ku mitä oon kattonu videolta ni joku vetää 1:26 aikoja tollasella "leveällä" T2:lla... en tiiä mikä on se "oikea" tapa.

Joo toi T3 on hassu, ku tuntui että muut lähti kisassa horisonttiin ennenku ees avasin kaasua ja SILTI menin sen leveäksi, eikä niillä kovin radikaalisti erilainen linja ollut siihe mutkaan.... ehkä sitte otin liian aikasin sisään mutkaan?

Pysäkki oli 50 kierroksen harjoituksen pohjalta vielä sellanen että suoraan sanoen PELKÄÄN sitä mutkaa mennä läpi koko ajan kiihdyttämällä. Kyllä se varmaan menee sit jos joskus saan pyörän kasaan ja 100+ kierrosta lisää.

Toi sokee vasuri onki mielenkiintoinen koska varikkoheput jotka istui katsomossa ko. paikassa sanoi just mulle siinä Perjantaina että "ota se oikea lähempää radan reunaa" niinku otinki, ja se auttoi siihe vasuriin tosi paljon, mutta SILTI siihe sokeaan mutkaan kääntämiseen on vielä vähä epävarmuutta.

Tuota vikaa shikaania en tullutkaan kokeilleeksi tuolla tavalla.... eli siis tarkoitat että kaasu pitää avata siinä vasemman apexin kohdalla jo? Itse yritin avata sen siinä mutkan puolen välin kohdalla, mutta luonnollisesti se ajoituksellisesti osuu sitte siihe oikeaan apexiin vasta.

Kiitoksia! Eiköhä näillä saada ens vuonna se 1:28 puolelle.
Otsikko: Vs: SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato
Kirjoitti: murmela - 21.06.18 - klo:08:38
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 20.06.18 - klo:21:09
Jos Nitrous ja pari nopeaa jannua sanoo mulle ihan saman ku sinä, ni siinä tapauksessa uskon sen.
Et ole todellakaan ensimmäinen, etkä tule olemaan viimeinen, joka ei usko, ainakaan heti, että minä olen oikeassa.

Osta RaceDAC ja asenna se mopoos, niin saat kaasun asennon tuohon RaceChronon dataan, niin sit sun ei tarvitse uskoa yhtään muuta kuin itseäsi ja omia silmiäsi, kun näät sen kaasun käytön siitä videon ruudulta.

Otsikko: Vs: SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato
Kirjoitti: Mikko K. - 21.06.18 - klo:10:09
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.06.18 - klo:17:23
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 20.06.18 - klo:17:03
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 19.06.18 - klo:15:04
Tässä oma aika-ajokierrokseni MotoParkissa SuperBike B-luokassa.
https://www.youtube.com/watch?v=9E9zg6NyTdE
Nii joo sorry, unohdin pyytää tähän kierrokseen itseäni nopeammilta vinkkejä että missä häviän eniten aikaa...

JOO tiedän että eräs sanoo että "joka paikassa" tai "älä leiki kaasulla" mutta veikkaan että joissakin paikoissa ajolinjatkaan ei oo iha optimaaliset.
Kaikki JÄRKEVÄT neuvot otetaan vastaan (ens vuotta ajatellen).
Ootkos ajatellut sitä ollenkaan niin päin että kun leikit sillä kaasulla, niin se tuhoo sun ajolinjas, ja jos leikit sillä kaasulla joka paikassa niin se tuhoo sun ajolinjas joka paikassa, ja sen takia sun ajolinjas ei oo optimaaliset.
Eli jos lopettaisit sen kaasulla leikkimisen, niin se ei tuhois sun ajolinjaa, ja sun ajolinjas vois hyvinkin olla optimaalinen joka paikassa. Sulla kun kuitenkin on normaalia huomattavasti enemmän silmää ajolinjalle ton pleikkaritaustan takia.
Ett niinku ymmärrätkö sä vieläkään että toi sun kaasun käyttö ei edistä sun kierrosaikaa yhtään?
Vai oletko sä vieläkin siinä luulossa että toi sun kaasunkäyttö jotenkin edistää sun ajamista (mitä se ei tee) ja paikkaa jotain muita virheitä (mitä se ei tee)?


Shikaani.. koita ekan apeksin kohdalla raottaa kaasua sellanen 12,73%, niin alusta ei kyykkää niin pahasti ja tulee paremmin sen montun yli.. Itse ajan sen vielä osittain tapeilta. Bussipysäkki.. ihan hyvä. Kyl se sieltä aikanaan lähtee sujumaan. Tässä kohti on suhteessa voitettuun aikaan myös aika paljon hävittävää. Ykkösmutkasta voisi tulla ulos ehkä vähän aikaisemmin. Toki vaatii myös paljon kovemman sisääntulonopeuden.

Kaasun käytöstä en sano mitään, kun kaasun kääntöpuoli, eli moottorijarrut ei tunnu tänne penkille asti. Lähtökohtaisesti parissa kohti pientä hätäisyyttä havaittavissa, mut paikataanko sillä jotain muuta ongelmaa? Yleensä kun saa pyörää paremmaksi joltain osalta, niin menee hetki (== itsellä päivä), että sen asian osaa siirtää käytäntöön, eli oppii luottamaan uuteen tuntumaan. Malttia vaan, niin kyl siitä hyvä tulee.

Sain perjantaina keulan pelaamaan oikeasti halutulla tavalla. Heti sunnuntaina aamusta siihen osas jo luottaa enemmän ja Lauantain aika-ajotahtia pysty ajaan vanhoilla renkailla ns. vasen käsi taskussa.
Otsikko: Vs: SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato
Kirjoitti: T1mppa - 21.06.18 - klo:11:41
Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.06.18 - klo:08:38
Osta RaceDAC ja asenna se mopoos, niin saat kaasun asennon tuohon RaceChronon dataan, niin sit sun ei tarvitse uskoa yhtään muuta kuin itseäsi ja omia silmiäsi, kun näät sen kaasun käytön siitä videon ruudulta.

https://www.katsomo.fi/#!/jakso/933704
RaceDAC:lla pääsee ison maailman menoon. Videon lopulla Aki juttelee hieman tuosta datasta ja siitä, miten kuskeilta löytyy aina tarinoita, jos ei mennyt hyvin. Faktat on faktoja.
Otsikko: Vs: SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato
Kirjoitti: PrivateeR - 21.06.18 - klo:14:03
Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.06.18 - klo:08:38
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 20.06.18 - klo:21:09
Jos Nitrous ja pari nopeaa jannua sanoo mulle ihan saman ku sinä, ni siinä tapauksessa uskon sen.
Et ole todellakaan ensimmäinen, etkä tule olemaan viimeinen, joka ei usko, ainakaan heti, että minä olen oikeassa.

Osta RaceDAC ja asenna se mopoos, niin saat kaasun asennon tuohon RaceChronon dataan, niin sit sun ei tarvitse uskoa yhtään muuta kuin itseäsi ja omia silmiäsi, kun näät sen kaasun käytön siitä videon ruudulta.
Juu en hetkeäkään epäile ettenkö joissakin paikoissa menis kaasulle liian aikasin ja linja valuu sen takia leveäksi ja estää tehokkaan avauksen, mutta....

Nitrouksen versio : "Tx ja Tx avaat kaasun hiukan liian aikasin"
Sun versio : "Räpellät joka paikassa kaasua kuin amatööri"

Huomaatko minkäänlaista kontrastia noissa kahdessa? Ei toi sun palaute hirveän rakentavaa ole.
Ja katsoin äsken tuon aika-ajokierroksen sillä silmällä läpi että "mitä jos se Scuuba onki oikeassa!?!?!?" Keskityin pelkästään siihen missä kohtaa pyörän vauhti alkaa vähänkään kiihtymään (eli kaasu on edes hitusen auki).

Vertailupohjaksi sopinee Nitrouksen 1:28.2 kierros: https://youtu.be/zDpT9xkwxOg?t=223

Lopputulos oli se, että T2 kaasu aukes liian aikasin, samoin T3. Suolenkin alamäkivasurissa avaan vähä liian aikasin, mutta noita lukuunottamatta pyörä lähti kiihtymään lähes identisissä kohdissa. Joten ei se nyt ihan niin hirveästi voinu mennä metsään ku mitä annat ymmärtää.

Aivan satavarmasti tossa tekemisessä on muutakin korjailtavaa kuin pelkkä kaasusta jauhaminen, joka syö aikaa.
Otsikko: Vs: SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato
Kirjoitti: murmela - 21.06.18 - klo:14:39
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 21.06.18 - klo:14:03
Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.06.18 - klo:08:38
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 20.06.18 - klo:21:09
Jos Nitrous ja pari nopeaa jannua sanoo mulle ihan saman ku sinä, ni siinä tapauksessa uskon sen.
Et ole todellakaan ensimmäinen, etkä tule olemaan viimeinen, joka ei usko, ainakaan heti, että minä olen oikeassa.

Osta RaceDAC ja asenna se mopoos, niin saat kaasun asennon tuohon RaceChronon dataan, niin sit sun ei tarvitse uskoa yhtään muuta kuin itseäsi ja omia silmiäsi, kun näät sen kaasun käytön siitä videon ruudulta.
Juu en hetkeäkään epäile ettenkö joissakin paikoissa menis kaasulle liian aikasin ja linja valuu sen takia leveäksi ja estää tehokkaan avauksen, mutta....

Nitrouksen versio : "Tx ja Tx avaat kaasun hiukan liian aikasin"
Sun versio : "Räpellät joka paikassa kaasua kuin amatööri"

Huomaatko minkäänlaista kontrastia noissa kahdessa? Ei toi sun palaute hirveän rakentavaa ole.
Ja katsoin äsken tuon aika-ajokierroksen sillä silmällä läpi että "mitä jos se Scuuba onki oikeassa!?!?!?" Keskityin pelkästään siihen missä kohtaa pyörän vauhti alkaa vähänkään kiihtymään (eli kaasu on edes hitusen auki).

Vertailupohjaksi sopinee Nitrouksen 1:28.2 kierros: https://youtu.be/zDpT9xkwxOg?t=223

Lopputulos oli se, että T2 kaasu aukes liian aikasin, samoin T3. Suolenkin alamäkivasurissa avaan vähä liian aikasin, mutta noita lukuunottamatta pyörä lähti kiihtymään lähes identisissä kohdissa. Joten ei se nyt ihan niin hirveästi voinu mennä metsään ku mitä annat ymmärtää.

Aivan satavarmasti tossa tekemisessä on muutakin korjailtavaa kuin pelkkä kaasusta jauhaminen, joka syö aikaa.
Tarkkaan ottaen, se kommentti mikä näyttää jääneen todella pahasti korpeamaan, meni näin:
"Ja vieläpä ottaen huomioon että räplää kaasua amatöörimäisesti ennen apeksia ja apeksissa. Siitä saa vielä helppoja kymmenyksiä pois, ehkä jopa sekunnin pari, ku malttaa lopettaa ton kaasun räpläämisen väärässä paikassa."
Ja tuo kommentti koski jotain aikaisempaa ajamistasi jollain aivan muulla radalla. Ja jos katsot sitä kyseistä videota, niin tuo kommentti pitää edelleen sen suhteen ihan täysin paikkansa.

Sitten jos vertaat omaa ajaoasi toisen kuskin ajoon, niin kannattaa aina muistaa että siinä vaiheessa vertaat vain omia virheitäsi toisen kuskin virheisiin. Eli se toinen kuski voi ajaa ihan päin persettä, ja olla silti sinua nopeampi, ja jos vertailun perusteella päädyt ajamaan samalla tavalla päin persettä, niin onko siinäkään nyt sitten taasen niin paljon järkeä?

Syy miksi jauhan tuosta kaasun käytöstä, on tuossa kierrosajassasi. Se on jo sen verran nopea että yksi isoimmista asioista (ja helpoista), ellei jopa isoin, joka voi joko tuhota ajolinjan ja kierrosajan, tai edistää ajolinjan muokaamista opimaalisempaan suuntaan ja parantaa kierrosaikaa, on nimen omaan pienikin virhe kaasun käytössä.

Siinä vaiheessa kun kuski lopettaa sen kaasun räpläämisen, ja joutuu odottamaan apeksia, ja avaamaan apeksista, niin hän huomaa paljon helpommin ja nopeammin mitä muutoksia hänen täytyy tehdä jarrumerkkiin, jarruun ja jarrun ajolinjaan, jotta apeksi olisi oikeassa paikassa ja mopo osoittaisi oikeaan suuntaan apeksissa.
Vinkiksi, todella nopeat kierrosajat syntyvät nimenomaan jarrumerkin ja apeksin välissä, koska se määrää sen kuinka kova vauhti sinulla on jarrussa, ja mikä on apeksinopeutesi, ja kuinka nopeasti pääset täydelle kaasulle, ja mikä on suoranopeutesi.

Silloin kun kuski räplää kaasua, niin hänestä tuntuu että mopo kulkee ihan eniten, koska ohjaamo on koko ajan täynä käsiä sohimassa joka suuntaan. Ja kuski valehtelee itselleen että se kaasun räplääminen edistää ajamista, koska hänestä tuntuu siltä. Ja video, ja data, ja kierrosajat kertovat jotain ihan muuta.

Ja jos se sinua yhtään lohduttaa, niin mitäpä luulet, miksi minä tiedän noi kaikki virheet...? Oliskohan ehkä siksi, että olen tehnyt kaikki samat virheet itse, ja lisäksi olen nähnyt samat virheet kymmenien/satojen kuskien datoista ja videoista.
Ei ole mitään väliä onko kuski hitaan, keski, vai nopean ryhmän kuski, jokkis, sm, em vai mm tason kuski. Kaikki samat virheet toistuvat joka kuskilla, ainoa ero on virheiden suuruusluokka.

Mutta kuten sanoin, osta RaceDAC, sen auttaa sinua näkemään todellisuuden, ja sen avulla huomaat missä asioissa valehtelet itsellesi. Ja itselleen valehtelua tekevät kaikki kuskit, tasosta riippumatta. Video ja data ei valehtele.
Data on siinä suhteessa parempi kuin video, että voit tarkastella jotain aikaväliä yhdellä silmäyksellä, esim jarrumerkistä jarrumerkkiin, eli yhden mutkan osalta. Videolla sitä ei pysty tekemään.
Datan tulkinta on myöskin sinänsä hyvin helppoa; kaikki lineaariset asiat ja tasaiset muutokset on hyviä, kaikki siitä poikkeavat on pahoja.
Eli ei tarvitse vertailla omia virheitä muiden virheisiin ja yrittää sen avulla päätellä missä tekee virheen. Ja sen jälkeen vielä yrittää keksiä mikä se virhe on.
Otsikko: Vs: SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato
Kirjoitti: PrivateeR - 21.06.18 - klo:15:00
Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.06.18 - klo:14:39ja sen avulla huomaat missä asioissa valehtelet itsellesi. Ja itselleen valehtelua tekevät kaikki kuskit, tasosta riippumatta. Video ja data ei valehtele.
Tässä kohdassa sulla menee hiukan metsään. En yritä valehdella itselleni. Joka kerta ku tuun radalta pois ni pyöritän päässäni sitä että "missä hitossa mä nyt hävisin aikaa?" jotta voi välttää ne virheet tulevaisuudessa.

En oo niin toope että luulisin että olen kaikkivoipa joka ei tarvitse mitään opastusta, päinvastoin. Sen takia kysyn varikolla ja netissä jne kaikki mahdolliset vinkit mitä vaan voin saada jolla parantaa ajamista. Lähinnä vain sun argumentit alkoi menemään ignoren puolelle tuon sun asian esittämistavan ansiosta.

En ole ikinä väittänyt ettei mun ajamisessa ole aukkoja. Varmasti kaasunkäytön ohessa myös pyörän päällä sijoittautuminen vaatii hiomista ja moni muu asia.

Lähinnä sun palautteen antamistavasta tuli mieleen oma faijani kouluaikana. Siltä kun kysyi mihinkään kotitehtävään apua, ni se hoki ekan viiden minuutin ajan että "Mitä siinä kysytään? Mitä siinä kysytään? Mitä siinä kysytään? Mitä siinä kysytään? Mitä siinä kysytään? Mitä siinä kysytään?" ..... luuletko ettei tuossa vaiheessa käy jo lievästi v***ttamaan? Eli rakentavan ohjeistuksen sijaan aiheutti suoraan sen että avusta ei taatusti ollut mitään hyötyä.
Otsikko: Vs: SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato
Kirjoitti: murmela - 21.06.18 - klo:17:52
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 21.06.18 - klo:15:00
Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.06.18 - klo:14:39ja sen avulla huomaat missä asioissa valehtelet itsellesi. Ja itselleen valehtelua tekevät kaikki kuskit, tasosta riippumatta. Video ja data ei valehtele.
Tässä kohdassa sulla menee hiukan metsään. En yritä valehdella itselleni. Joka kerta ku tuun radalta pois ni pyöritän päässäni sitä että "missä hitossa mä nyt hävisin aikaa?" jotta voi välttää ne virheet tulevaisuudessa.
Pistä dataloggeri kiinni, niin huomaat kuinka paljon valehtelet itsellesi.
Ja jos haluat ajatella positiivisesti, niin kun huomaat nopeasti tavat joilla kusetat itseäsi, niin pystyt eliminoimaan ne nopeasti, ja kierrosaika paranee nopeasti.
Mä olen 12 vuotta kuunnellut kuskeja jotka eivät valehtele itselleen, ja jotka tiedostavat virheensä, ja silti jatkatkavat niiden virheiden tekemistä. Laske 1+1.

Kun katsotaan sun ulosantia, niin ihan samassa veneessä ollaan...
Otsikko: Vs: SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato
Kirjoitti: PrivateeR - 21.06.18 - klo:18:19
Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.06.18 - klo:17:52Pistä dataloggeri kiinni, niin huomaat kuinka paljon valehtelet itsellesi.
Ja jos haluat ajatella positiivisesti, niin kun huomaat nopeasti tavat joilla kusetat itseäsi, niin pystyt eliminoimaan ne nopeasti, ja kierrosaika paranee nopeasti.
Mä olen 12 vuotta kuunnellut kuskeja jotka eivät valehtele itselleen, ja jotka tiedostavat virheensä, ja silti jatkatkavat niiden virheiden tekemistä. Laske 1+1.

Kun katsotaan sun ulosantia, niin ihan samassa veneessä ollaan...
.......siis ymmärrätkö sen verran Suomen kielen alkeita, että mikä ero on lauseilla "En yritä huijata itseäni" vs "Huijaan itseäni" ????
Otsikko: Vs: SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato
Kirjoitti: murmela - 21.06.18 - klo:18:34
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 21.06.18 - klo:18:19
.......siis ymmärrätkö sen verran Suomen kielen alkeita, että mikä ero on lauseilla "En yritä huijata itseäni" vs "Huijaan itseäni" ????
En ole kertaakaan sanonut että _yrität_ valehdella itsellesi.
Otsikko: Vs: SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato
Kirjoitti: PrivateeR - 21.06.18 - klo:18:44
Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.06.18 - klo:18:34
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 21.06.18 - klo:18:19
.......siis ymmärrätkö sen verran Suomen kielen alkeita, että mikä ero on lauseilla "En yritä huijata itseäni" vs "Huijaan itseäni" ????
En ole kertaakaan sanonut että _yrität_ valehdella itsellesi.
Mutta silti jaksat painottaa kuinka paljon valehtelen itselleni..... etkö ymmärrä että jos mä hattu kädessä pyydän kaikkea mahdollista neuvoa porukalta, ni se ei ole itselleen valehtelua??? Se tarkoittaa että tiedostan varsin hyvin että parannettavaa on ties missä. Miten ihmeessä se on itselleen valehtelua?

Mutta se että asianomainen rupee jauhamaan kaasunräpeltämisen merkityksestä kierrosaikaan katsomalla videota joka on kuvattu rataa opetellessa alle 30 kierroksen kokemuksella, ni metsään menee ja aika helvetisti.... Yritin useita kertoja sanoa sulle että en yrittänyt mitää helkkarin kierrosaikaa (vaikkakin toki päivän nopeimman kierrosajan otin talteen) vaan yritin OPETELLA RATAA.... totta helvetissä silloin tulee alinopeuksia mutkiin ja se täytyy kompata laittamalla keskellä mutkaa hitunen lisää vauhtia kaasulla TAI nostamalla pyörä pystyyn keskellä mutkaa. Kumpikin tapa syö kierrosajan JOTA EDELLEENKÄÄN EN SIINÄ VAIHEESSA YRITTÄNYT TEHDÄ!
Otsikko: Vs: SM 2018 - Motopark aika-ajokierros sekä kaato
Kirjoitti: murmela - 21.06.18 - klo:19:00
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 21.06.18 - klo:18:44
Mutta se että asianomainen rupee jauhamaan kaasunräpeltämisen merkityksestä kierrosaikaan katsomalla videota joka on kuvattu rataa opetellessa alle 30 kierroksen kokemuksella, ni metsään menee ja aika helvetisti.... Yritin useita kertoja sanoa sulle että en yrittänyt mitää helkkarin kierrosaikaa (vaikkakin toki päivän nopeimman kierrosajan otin talteen) vaan yritin OPETELLA RATAA.... totta helvetissä silloin tulee alinopeuksia mutkiin ja se täytyy kompata laittamalla keskellä mutkaa hitunen lisää vauhtia kaasulla TAI nostamalla pyörä pystyyn keskellä mutkaa. Kumpikin tapa syö kierrosajan JOTA EDELLEENKÄÄN EN SIINÄ VAIHEESSA YRITTÄNYT TEHDÄ!
Ei syö. Se että pidät mopon kenossa, yrität paikata kaasulla syö kierrosajan (vaikka et sitä yrittänytkään). Ja sen tavan kun opettelit heti aluksi, niin nyt se tulee selkärangasta. Ja pilaa kierrosajan nyt kun yrität sitä kierrosaikaa.
Jos et usko, niin pistä dataloggeri kiinni ja analysoi.