MP-Rata

MP-RATA => Varikolla => Aiheen aloitti: rranta - 02.08.12 - klo:06:48

Otsikko: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: rranta - 02.08.12 - klo:06:48
http://www.roadracingworld.com/news/article/?article=49226
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: tonibergholm - 02.08.12 - klo:08:43
http://www.bmw-motorrad.com/com/en/bike/sportbikes/hp4/hp4_overview.html
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: app - 02.08.12 - klo:10:15
Näyttäis olevan aika samaa tekniikkaa. Mitä nyt kokorännin typpinen putki, jossa katti?
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: nopea57 - 02.08.12 - klo:17:21
Onhan siinä kaksi eri versiota. Ainakin hyvät luistoneston säädöt ja mm launch control. Nii ja aktiivialustaa yms.  Bmwsportbikes.fi
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: app - 02.08.12 - klo:17:36
Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 02.08.12 - klo:17:21
Onhan siinä kaksi eri versiota. Ainakin hyvät luistoneston säädöt ja mm launch control. Nii ja aktiivialustaa yms.  Bmwsportbikes.fi

launch kontrol? Tarkoittaako kuljettajan dieettiä? Luistoneston säädöt on mulla jo hyvät.
Otsikko: Re: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: mic - 02.08.12 - klo:17:58
Lainaus käyttäjältä: app - 02.08.12 - klo:17:36
Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 02.08.12 - klo:17:21
Onhan siinä kaksi eri versiota. Ainakin hyvät luistoneston säädöt ja mm launch control. Nii ja aktiivialustaa yms.  Bmwsportbikes.fi

launch kontrol? Tarkoittaako kuljettajan dieettiä? Luistoneston säädöt on mulla jo hyvät.

Tarkoittaa, että nappia painamalla rajoittaa kierrokset optimialueelle ja lähdössä keuliminen ja sutimisen rajoittaa luistonesto.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Otsikko: Vs: Re: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: app - 02.08.12 - klo:20:23
Lainaus käyttäjältä: mic - 02.08.12 - klo:17:58
Lainaus käyttäjältä: app - 02.08.12 - klo:17:36
Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 02.08.12 - klo:17:21
Onhan siinä kaksi eri versiota. Ainakin hyvät luistoneston säädöt ja mm launch control. Nii ja aktiivialustaa yms.  Bmwsportbikes.fi

launch kontrol? Tarkoittaako kuljettajan dieettiä? Luistoneston säädöt on mulla jo hyvät.

Tarkoittaa, että nappia painamalla rajoittaa kierrokset optimialueelle ja lähdössä keuliminen ja sutimisen rajoittaa luistonesto.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Liian etevä jo. Jotain pitää olla kuskinkin harteilla. En vaihda tätä koskaan tuohon, eikä olis onneks varaakaan, sen verran iso piikki on tilillä rästissä.
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: rranta - 02.08.12 - klo:21:39
Niin mua tässä kiinnosti oikiastaan ainuastaan juurikin tuo aktiivialusta. Mitähän se tarkottaa ja miten se toimii. Eipä silti hienoja pelejä on nuo. Eivät vaan oikein mun harrastusbudjettiin mahu. Ei uuemmat eikä vanahemmat...
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: app - 02.08.12 - klo:22:23
Varmaankin saman tyyppinen kuin Panigalessa. En vaan tiedä mitään senkään toiminnasta.
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: Juha_K - 02.08.12 - klo:23:21
Lainaus käyttäjältä: rranta - 02.08.12 - klo:21:39
Niin mua tässä kiinnosti oikiastaan ainuastaan juurikin tuo aktiivialusta. Mitähän se tarkottaa ja miten se toimii. Eipä silti hienoja pelejä on nuo. Eivät vaan oikein mun harrastusbudjettiin mahu. Ei uuemmat eikä vanahemmat...

Ainakin sivuilla kertovat, että se on vastaava kuin autoissa, eli säätää jatkuvasti ajon aikana. Eikös D:ssä vain valita eri asetuksia ja se on sitten siinä, kunnes vaihdat toisen asetuksen.
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: Turder - 03.08.12 - klo:12:52
Lainaus käyttäjältä: Juha - 02.08.12 - klo:23:21
Lainaus käyttäjältä: rranta - 02.08.12 - klo:21:39
Niin mua tässä kiinnosti oikiastaan ainuastaan juurikin tuo aktiivialusta. Mitähän se tarkottaa ja miten se toimii.

Ainakin sivuilla kertovat, että se on vastaava kuin autoissa, eli säätää jatkuvasti ajon aikana. Eikös D:ssä vain valita eri asetuksia ja se on sitten siinä, kunnes vaihdat toisen asetuksen.

Juuri näin, eli koko ajan mukautuu alustansäädöt. Panigalessa tai esim. Bemun matkalahnoissa oleva ESA-alusta säädetään napista halutuksi ja pysyy niissä säädöissä niin kauan ennen kuin uudestaan napista valitsee.

Mielenkiintoista nähdä ja kuulla miten tuo sitten pelaa todellisuudessa, onko enemmän kadulle vai radalle tehty?
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: jarska - 17.09.12 - klo:20:54
Hieno vehje on mitä testejä lukee.
Tähänkö alkaa kaikki valmistajat pikku hiljaa mennä, elektroniikka-apuja on niin paljon et kuski saattaa olla pitkän aikaa matkustaja, sitä edes tietämättään.
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: app - 17.09.12 - klo:21:14
Aktiivialustaa en kaipaa. On tämä nykyinenkin liian monimutkainen meikäläiselle. Gold Wingeissä tuollaiset alustat on omiaan. Ettei tuu töyssyissä epämukava olo.
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: murmela - 17.09.12 - klo:21:24
Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.09.12 - klo:20:54
Hieno vehje on mitä testejä lukee.
Tähänkö alkaa kaikki valmistajat pikku hiljaa mennä, elektroniikka-apuja on niin paljon et kuski saattaa olla pitkän aikaa matkustaja, sitä edes tietämättään.
Päinvastoin, mitä enemmän apuja, sitä pitemmälle rajat siirtyvät, ja sitä enemmän kuskilta vaaditaan.
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: jarska - 17.09.12 - klo:21:51
Lainaus käyttäjältä: murmela - 17.09.12 - klo:21:24
Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.09.12 - klo:20:54
Hieno vehje on mitä testejä lukee.
Tähänkö alkaa kaikki valmistajat pikku hiljaa mennä, elektroniikka-apuja on niin paljon et kuski saattaa olla pitkän aikaa matkustaja, sitä edes tietämättään.
Päinvastoin, mitä enemmän apuja, sitä pitemmälle rajat siirtyvät, ja sitä enemmän kuskilta vaaditaan.

Tulevaisuudessa nähdään sitten komeempia highsidereita, pyörien elektroniikan loppuessa, hämärän rajamailla, pikku luisut on historiaa.
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: murmela - 17.09.12 - klo:22:57
Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.09.12 - klo:21:51
Lainaus käyttäjältä: murmela - 17.09.12 - klo:21:24
Lainaus käyttäjältä: jarska - 17.09.12 - klo:20:54
Hieno vehje on mitä testejä lukee.
Tähänkö alkaa kaikki valmistajat pikku hiljaa mennä, elektroniikka-apuja on niin paljon et kuski saattaa olla pitkän aikaa matkustaja, sitä edes tietämättään.
Päinvastoin, mitä enemmän apuja, sitä pitemmälle rajat siirtyvät, ja sitä enemmän kuskilta vaaditaan.

Tulevaisuudessa nähdään sitten komeempia highsidereita, pyörien elektroniikan loppuessa, hämärän rajamailla, pikku luisut on historiaa.
Riippuu vähä siitä miten vehje on säädetty, ett kuin lähelle rajaa se antaa kuskin puskee, kuin ohut se raja on, ja mitä vehje tekee sen jälkeen ku se huomaa ett pito lähti ja sitä ei kannata yrittää ottaa takas.
Elektroniikka kummiskin mittailee yleensä(?) sen 100 kertaa sekunnissa, ja funtsii jollain megahertzivauhdilla mitä tapahtuu, ja pystyy junaileen aika monta asiaa jo siinä aikana kun kuski ei ehdi tekemään muuta kuin raidan byysiin.
Toki jos ecu on säädetty niin ett se on vedetty iha limitille ja yrittää keinolla millä hyvänsä pitää aina pidon, tapahtu mitä tahansa, niin kyllähän siinä luodaan edellytyksiä todella lennokkaalle suoritukselle.
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: nopea57 - 18.09.12 - klo:08:40
Hei app, siihen vakioalustan säätöongelmaanhan tuollaisen aktiivisysteemin väitetään juuri tuovan apua. Passiivisilla osilla tulos on aina jonkinlainen kompromissi. Aktiivialusta sen sijaan voi toimia eri tavalla eri tilanteissa, kiihdytyksessä, jarrutuksessa, kallistuksessa jne. Vaimennuksia voidaan muuttaa erittäin nopeasti ajotilanteiden mukaan, tietysti yhteistoiminnassa kaasun, luistoneston ja jarrujen kanssa. Ei paha, joskin jää nähtäväksi kuinka pärjää kun saadaan ratavertailuja.
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: app - 18.09.12 - klo:09:11
Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 18.09.12 - klo:08:40
Hei app, siihen vakioalustan säätöongelmaanhan tuollaisen aktiivisysteemin väitetään juuri tuovan apua. Passiivisilla osilla tulos on aina jonkinlainen kompromissi. Aktiivialusta sen sijaan voi toimia eri tavalla eri tilanteissa, kiihdytyksessä, jarrutuksessa, kallistuksessa jne. Vaimennuksia voidaan muuttaa erittäin nopeasti ajotilanteiden mukaan, tietysti yhteistoiminnassa kaasun, luistoneston ja jarrujen kanssa. Ei paha, joskin jää nähtäväksi kuinka pärjää kun saadaan ratavertailuja.

Enempi vitsinä kirjoitin tuon viestini. Ei alustan kanssa mitään ongelmaa ole, uskoisin jopa ajavani vakiolla ihan samoja kierrosaikoja, kunhan laittaa oikeat jouset.
Jää nähtäväksi auttaako aktiivisysteemi todella rata-ajossa, mutta vielä on kaasu- ja jarrukahvan aktiivisäädöillä + ajolinjojen aktiivisäädöillä otettavissa sen kahvitauon verran kierrosajoista pois.
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: jarska - 18.09.12 - klo:09:16
Lainaus käyttäjältä: app - 18.09.12 - klo:09:11
Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 18.09.12 - klo:08:40
Hei app, siihen vakioalustan säätöongelmaanhan tuollaisen aktiivisysteemin väitetään juuri tuovan apua. Passiivisilla osilla tulos on aina jonkinlainen kompromissi. Aktiivialusta sen sijaan voi toimia eri tavalla eri tilanteissa, kiihdytyksessä, jarrutuksessa, kallistuksessa jne. Vaimennuksia voidaan muuttaa erittäin nopeasti ajotilanteiden mukaan, tietysti yhteistoiminnassa kaasun, luistoneston ja jarrujen kanssa. Ei paha, joskin jää nähtäväksi kuinka pärjää kun saadaan ratavertailuja.

Enempi vitsinä kirjoitin tuon viestini. Ei alustan kanssa mitään ongelmaa ole, uskoisin jopa ajavani vakiolla ihan samoja kierrosaikoja, kunhan laittaa oikeat jouset.
Jää nähtäväksi auttaako aktiivisysteemi todella rata-ajossa, mutta vielä on kaasu- ja jarrukahvan aktiivisäädöillä + ajolinjojen aktiivisäädöillä otettavissa sen kahvitauon verran kierrosajoista pois.

Aika mielenkiintoista nähdä miten tuo alusta lopulta toimii rata-ajossa vai riisutaanko pois kättelyssä ja Öööläriä tilalle.
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: Juha_K - 18.09.12 - klo:09:24
Corser taisi sanoa, että ei pärjää kunnon kisa-alustalle, mutta vertasi mopoa vuoden 2007-2008 mm superbike kilpuriin vauhdin ja ominaisuuksien puolesta.
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: nopea57 - 18.09.12 - klo:09:41
Niiden kunnon kisa-alustojen kanssa tehdään ratakohtaisesti ja sääolojen mukaan aivan uskomattomasti töitä joka päivä huippumekaanikkojen toimesta, joten kai se lopputulos parhaimmillaan pitääkin olla aika hyvä. Huonoimmillaan se sitten on luokkaa 'I can not ride this bike'... Moniko teistä viilaa alustakomponentteja ja säätöjä erikseen jokaiseen treeni-/kisapäivään?
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: Raaseri - 18.09.12 - klo:10:01
Räyskälä oli ainoa paikka kilpa-aikoinani, missä omalla vauhdilla tarvitsi tehdä alustamuutoksia kerran säädettyyn alustaan. Nykyisellä harrasteluvauhdilla minun ei tarvitse säätää.

Jos säännöt sallii, uskon kyllä aktiivialustan tulemiseen myös kilpaluokkiin. Mutta ei ne komponentit todellakaan tule olemaan samaa kamaa kuin sarjatuotantomalleissa, edes pienten sarjojen erikoismalleissa. Nykysäännöillä esimerkiksi Superbiken MM-sarjan keula pitää olla kaikkien ostettavissa, Öhlins ei saa myydä erikoisoikeudella vain tietyille talleille. Keulan hinta tosin taisi olla yli 30000€... Jo tavan kaasukeula yksin maksaa 12000€.


Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: rranta - 04.10.12 - klo:07:46
Laitetaanpa lisäpohdintaa tästä aktiivialustasta. Ensinnäki mennäänkö täsä tulevaisuuesa siihen, että kohta jousitukseenki saa lisäpurkkeja? Meneekö säätäminen jatkossa niin, että läppäri kiinni ja pari klikkausta ja säätö on tehty? Näyttää, että noissa uutukaisissa pitää omistajan huolehtia ainoastaan geometriasta ym mekaanisista muutoksista. Iskareiden joustosuunnista ja vaimennusvoimista huolehtii iskareiden oma ecu. Miten huollot? Noihin jousituksiin ku ratakäytösä on ölijyjä vaihettava ja huollettava ja yleensä jollain lailla muutettavaki kuskin mieleiseksi. Ölijyjen vaihot ja huollot on tehty nyt jo joiltain osin vähän hankalammaksi, ku esim BMWn joitain takaiskareita ei voi ilman imu/alipainevehkeitä huoltaa. Tai Ducatin Panigalen keulan liittimet on ilimeisesti aika herkkää tavaraa. Saahaanpa näppärästi huollot merkkiliikkeiden tehtäväksi. Noissa saattaa olla hintaluokka hieman eri kuin monesti enemmän asiantuntevassa iskaripajassa. Puhumattakaan, jos haluais jotain muuttaa, kuinkahan kankeaa sen toteutus on.
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: rranta - 09.10.12 - klo:06:26
http://www.motorcycle-usa.com/65/14222/Motorcycle-Article/2013-BMW-S1000RR-HP4-First-Ride.aspx

Tuola oli eka maistiaisia...
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: Nitrous - 09.10.12 - klo:07:42
Lainaus käyttäjältä: rranta - 04.10.12 - klo:07:46
Meneekö säätäminen jatkossa niin, että läppäri kiinni ja pari klikkausta ja säätö on tehty?

Siinä vaiheessa kun nuo aktiivialustat yleistyy, helpottuu myös tiedonkeruu tavalliselle rataharrastajalle kun alustapotikat on jo valmiiksi olemassa.
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: murmela - 02.11.12 - klo:11:35
Jotain juttua alustasta:
http://feelthetrack.com/?page_id=967
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: Turder - 18.11.12 - klo:11:33
Rico Penzkofer ajaa Macao GP:ssä HP4:lla ja aktiivialustalla: http://www.stayontheblack.com/sport/macau-set-to-see-race-debut-of-bmw-hp4/
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: nopea57 - 21.11.12 - klo:13:19
Tuossa ehkä vähän nössöä (?) kyytiä, mutta ei paljoa pyörä sukella jos ei keulikaan. Tuossa muuten kuskille sattui virhe. Asetti TC:n arvoon +3, jolloin se hillitsi kuulemma menoa liikaa. TC-valo vilkkuu kierrosmittarin vasemmalla puolella?
http://www.youtube.com/watch?v=6G6e7NGlmSs&NR=1
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: murmela - 24.11.12 - klo:14:32
Aijjaha... HP race calibration kit II:lla ton HP4:sen alustan vaimennuksia vois säätää vaikka mutka kerrallaan.

http://www.sportrider.com/bikes/146_1212_2013_bmw_hp4_first_ride/viewall.html
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: poutis - 27.11.12 - klo:00:23
Älä sinä ainakaan tuommoista hommaa. Ennen juhannusta ei tuu metriäkään ajoa kun säädät asetuksia Alastaroon ihan vaan tallilla :)
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: Nitrous - 27.11.12 - klo:07:18
Lainaus käyttäjältä: poutis - 27.11.12 - klo:00:23
Älä sinä ainakaan tuommoista hommaa. Ennen juhannusta ei tuu metriäkään ajoa kun säädät asetuksia Alastaroon ihan vaan tallilla :)

Ja aina välillä pyöräytetään noi asetukset jonkun simulaation kautta ja todetaan, että vieläkin hukkuu ainakin sekunti kahvilanmutkaan. :D
Otsikko: Vs: Pemarilta pukkaa uutta...
Kirjoitti: app - 27.11.12 - klo:12:48
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 27.11.12 - klo:07:18
Lainaus käyttäjältä: poutis - 27.11.12 - klo:00:23
Älä sinä ainakaan tuommoista hommaa. Ennen juhannusta ei tuu metriäkään ajoa kun säädät asetuksia Alastaroon ihan vaan tallilla :)

Ja aina välillä pyöräytetään noi asetukset jonkun simulaation kautta ja todetaan, että vieläkin hukkuu ainakin sekunti kahvilanmutkaan. :D

Jos jätettäis se kahvitauko siellä Palmasin terassilla väliin joku kerta, niin saattais enkat petraantua jopa kaksikin sekuntia kertaheitolla idea_1

Niin, ja ennen kun joku kerkee muistuttaa, mä olen vakavasti harkinnut jättää sen yhden tähden jallutotin kyytipojan väliin, niin seuraavasta vasurista saattaa päästä paremmalla linjalla.