MP-Rata

MP-RATA => Varikolla => Aiheen aloitti: pienisopoapina - 25.12.12 - klo:12:15

Otsikko: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: pienisopoapina - 25.12.12 - klo:12:15
Taloudellinen tilanteeni vaikuttaa parantuvan kesää kohti, joten voinen toteuttaa vanhan unelmani moottoripyörällä kisaamisesta. Pistämpä pari ajatusta tänne palstalle, jos vaikka joku pohtii samoja asioita.

Kuljettelijatutkinnon
voinee taas suorittaa JMU:n kevätpäivillä. Kemorassa on 26/27.4 yksityinen tilaisuus, onkohan tuo JMU:n varaus ?

Nopeuden kasvattaminen
Kemora-aikani (1.16.6) ei vielä oikein riitä kuin venäläisten ja eestiläisten vauhteihin (Harjun ajot parilta vuodelta). Tuosta pitäisi pari sekunttia saada pois, jottei olisi jaloissa. Viime kesänä kierrosaika parani 10 sekunttia rengasta säästellen. JMU:n ja MPradan (10.5) päivillä voisi kokeilla pienemmillä vaihteilla kovempia avauksia. Tavoitteena minulla on välttää viimeinen sija, joten jos nuo venäläiset tulee paikalle, niin se saattaisi onnistua.

Suzuki
on kyllä jo aika vanha kisahommiin, mutta kuskin ja pyörän yhteenlaskettu kuivapaino (160 + 58 kg) on kohillaan. Öhlinssien huoltaminen ja säätäminen täytyy tehdä huolella. Samoin jarruhuolto. Varmistukset pitää vielä varmistaa.

Kuski
on kans aika vanha, mutta hyvin säilynyt. Kroppa on melkein kestänyt neljät painikilpailut tänä vuonna. Alle parikymppisiä 10 kiloa painavampia vastaan pystyn treenamaan huoletta. Voltit sujuu molempiin suuntiin ja jalat kestää juoksemisenkin. Pää on toipunut vuoden -11 ulkoilusta ja ajaminen on tuntunut mukavalta.

Kerho
Raahessa ei oo moottoriliiton jäsenkerhoa, joten jäsennyys on hommattava muualta. Tornio ja Jyväskylä lienee lähimmät, joissa RR:ää. Pitänee kysellä JMU:n ajoleirillä, huoliiko ne mut.

Kisat
Helrc järjesti viime kesänä Endurancen Bikeweekin yhteydessä. Ens kesänä niiden SM-kisat on 8.-9.6.2013. Onkohan tuossa yhteydessä Endurancekin? Ois mukava saada oma tiimi kasaan ja lähteä kokeileen kisailua vaikka MP-rata/Raahe porukalla.
JMU:n Harjun ajot on 28-30.6. Tuonne ois tavoite lähteä kokeileen viimeisen sijan välttämistä.

Tämmöisiä pohdiskelen pimeinä talvi-iltoina. Toivottavasti homma onnistuu ja tulevina talvina on jotain muisteltavaa. Kiva ois kuulla onko muilla samanlaisia mietteitä ja erityisen mukava olisi kuulla vasta kisauran aloittaneiden kommentteja.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Pete_L - 25.12.12 - klo:18:10
Oulun moottorikerho on myös yksi vaihtoehto. Ajattelin liittyä ite siihen  beer_2
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: pienisopoapina - 25.12.12 - klo:18:52
Lainaus käyttäjältä: Pete_L - 25.12.12 - klo:18:10
Oulun moottorikerho on myös yksi vaihtoehto. Ajattelin liittyä ite siihen  beer_2
No niinpä onkin. Miten lienee menny ohi korvien. Kiitti vinkistä.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Wper - 25.12.12 - klo:19:24
Ite liityin vetelin uahan. Ja ehkä jos uskallan niin osallistun jokkiskisaan.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: slowrider - 25.12.12 - klo:19:45
Eikö tuohon riitä kun liittyy vaikka mp-tuki ry:hyn? pääsee samalla ajamaan kerhokisojakin :) ainakin se löytyi tuolta sml:n sivulta kun haki kerhoja...

Ycc itsellä vakavassa harkinnassa

edit: Eri kerhojen kerhokisat hyvä alku kisailuun
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Cat - 25.12.12 - klo:22:46
Onko YCC ajamista järkevää edes harkita, jos vuositulot on luokkaa 30ke? Olettaen että on asuntolainaa ja tallitilatkin olisi erikseen vuokrattava.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: slowrider - 25.12.12 - klo:23:35
Lainaus käyttäjältä: Cat - 25.12.12 - klo:22:46
Onko YCC ajamista järkevää edes harkita, jos vuositulot on luokkaa 30ke? Olettaen että on asuntolainaa ja tallitilatkin olisi erikseen vuokrattava.

kilpailu ei ole järkevää kuten ei mopoilukaan
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Cat - 25.12.12 - klo:23:39
Kaikki mikä on hauskaa on järkevää.  03Biker
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Vuorela - 26.12.12 - klo:00:06
Lainaus käyttäjältä: Cat - 25.12.12 - klo:22:46
Onko YCC ajamista järkevää edes harkita, jos vuositulot on luokkaa 30ke? Olettaen että on asuntolainaa ja tallitilatkin olisi erikseen vuokrattava.

Vähemmän ratapäiviä ja enemmän kisaviikonloppuja, niin ei se budjetti siitä mihinkään muutu. Siis oletuksena ettei tartte kaiken olla parempaa kuin muilla (mikä tuntuu olevan yleinen tekosyy jättää kisaaminen väliin). Ainahan sitä voi vain yhden kisan käydä kokeilemassa, jos ei halua koko kauteen panostaa.

Normaali rataviikonloppu kallistuu lisenssin ja kisamaksun verran, kun siitä tekee YCC kisan. Jos treenaa kisaviikonloppuna vähemmän, niin ei mene treeni maksuja. Tulee myös ajettua vähemmän kuin muuten, joten renkaat ja bensaa kuluu vähemmän.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Vuorela - 26.12.12 - klo:00:11
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.12.12 - klo:12:15
Nopeuden kasvattaminen
Kemora-aikani (1.16.6) ei vielä oikein riitä kuin venäläisten ja eestiläisten vauhteihin (Harjun ajot parilta vuodelta). Tuosta pitäisi pari sekunttia saada pois, jottei olisi jaloissa. Viime kesänä kierrosaika parani 10 sekunttia rengasta säästellen. JMU:n ja MPradan (10.5) päivillä voisi kokeilla pienemmillä vaihteilla kovempia avauksia. Tavoitteena minulla on välttää viimeinen sija, joten jos nuo venäläiset tulee paikalle, niin se saattaisi onnistua.

Mihin sarjaan meinasit mennä ajamaan? YCC vai SBB? YCC puolesta tuon vauhdin pitäisi riittää hienosti. Kisassa se sitten paranee lähes itsestään. Viime kaudellakin lähdetty paljon huonommilla ennätyksillä mukaan. Mielestäni joka tapauksessa aivan turha huoli, jos ei ole kisaa pakko voittaa.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: JPB - 26.12.12 - klo:02:52
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 26.12.12 - klo:00:11
Viime kaudellakin lähdetty paljon huonommilla ennätyksillä mukaan. Mielestäni joka tapauksessa aivan turha huoli, jos ei ole kisaa pakko voittaa.

No hemmetti, joskohan sitä sitten itsekkin uskaltautuisi jonkun kisan kokeilemaan...
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: pienisopoapina - 26.12.12 - klo:09:27
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 26.12.12 - klo:00:11
Mihin sarjaan meinasit mennä ajamaan? YCC vai SBB? YCC puolesta tuon vauhdin pitäisi riittää hienosti. Kisassa se sitten paranee lähes itsestään. Viime kaudellakin lähdetty paljon huonommilla ennätyksillä mukaan. Mielestäni joka tapauksessa aivan turha huoli, jos ei ole kisaa pakko voittaa.

Oikeestaan sillä ei oo väliä kumpaan osallistuisin. Pääasia ois päästä kisailun tunnelmaan ja toteuttaa vanha unelma. SBB:tä pidin liian kovana, mutta kun huomasin naapurimaalaisten ajelevan saavutettavissa olevia aikoja, niin se alkoi kiinnostamaan. Eihän sitä tiedä vaikka tulevaisuudessa ois vara ajaa koko kausi...
Keväällä totuus selviää. Jos ajan parantuminen jatkuu, niin kisasuunnitelmat kasvaa, mutta jos tulee seinä vastaan, niin sitten vaan fiilistellään.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Raaseri - 26.12.12 - klo:11:54
Yleisenä kommenttina tuohon kierrosaikojen parantamiseen. Harvalla se ongelma avauksessa ja vaihteessa on. Sieltäei sekunteja pois saada. Sen sijaan jarruissa liruttelusta muutama sekka on otettavissa.

Threadin aloittajan avauksia en ole nähnyt, mutta jarrut ja ajolinja on se joka merkkaa. Oikealla linjalla pykälää isommallakin vaihteella tonninen poistuu siten että kierrosaikaan ei puolta sekkaa eroa tule. Eri asia on sitten kun jaetaan sijoituksia, silloin noilla muutamilla metreillä paremmalla kiihtyvyydellä saadaan ero aikaan.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: pienisopoapina - 26.12.12 - klo:12:51
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 26.12.12 - klo:11:54
Threadin aloittajan avauksia en ole nähnyt, mutta jarrut ja ajolinja on se joka merkkaa. Oikealla linjalla pykälää isommallakin vaihteella tonninen poistuu siten että kierrosaikaan ei puolta sekkaa eroa tule. Eri asia on sitten kun jaetaan sijoituksia, silloin noilla muutamilla metreillä paremmalla kiihtyvyydellä saadaan ero aikaan.
Viime kesä oli käytännössä mun eka ratakesä. Lähinnä säästösyistä ajelin isoilla vaihteilla siten etten käyttäny kakkosta kuin kahvilassa. Takarengas kestikin koko kesän. Voimaa oisin tarvinnu pääsuoran avauksessa, paluusuoralle lähdössä sekä karusellin ja kahvilan välissä.
Pari kertaa mielestäni heikkotehoisemmat karkas pääsuoran lähdössä vaikka yritin ajaa sen linjalla jossa pääsee avaamaan aikaisemmin. Näin kakkosmutkassa en päässy eelle. Toki jos tuon lähtee kakkosella, niin sen käyttö jää lyhkäseksi. 
Paluusuoralle vaihdoin neloselle jo kolmosen ja nelosen välissä. Loiva vasen meni näin vakaasti. Pari kertaa kokeilin kolmosella rajoittajaan ja homma olikin iloisempaa.
Karusellin ja kahvilan välin avasin kolmosella joka mun nopeuksilla oli liian suuri vaihde. Tuossa keskityin jo kahvilan ajolinjaan. Mielestäni kahvila alkoi jo sujumaan, joten voisin tuossa kokeilla nopeampaa avausta.
Tuo jarru on varmasti suurin edistymisen kynnys minulle. Onneksi mulla ei ollu 10hz gepsiä vielä viime kesänä. Ois voinu palaute olla aika jäätävää. Ens kesänä kokeillaan kehittää jarrua ensin ilman data-analyysejä ja kun alkaa tulla hyviä jarruja, niin otetaan data käyttöön.
Ensin pitää kuitenkin saada ajo sille mallille, että kierrokset on suurinpiirtein samanlaisia. Sitten muutetaan jotakin ja katsotaan vaikuttiko se. Nyt ei kahta samanlaista kierrosta tuu peräkkäin ja muuttujien vaikutusta on mahdotonta verrata.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Streethawk - 26.12.12 - klo:13:30
Itse aloitin kisailun 2011 YCC:ssä. Lähdin täysillä mukaan ja päätin ajaa koko kauden. Budjetti oli sen verran suuri, että uutta rengasta sai alle aina kisoihin ja treeneissäkin paljon uutta kumia enkä ajanut ollenkaan huonoilla renkailla. Kisa- ja ratapäivät yhteensä taisi olla vähän yli 30 päivää kaudessa. Pyörä pistettiin iskuun (Öhlins, Bazzaz, PP tuning jne. jne.) ennen kautta ja siihen paloi myös paljon rahaa. En oikeesti edes tiedä paljonko tuo kaikki panostus tuli maksamaan, mutta taisi se olla jotain 15-20'000e.
Kausi olikin sitten todella hieno. Kaikki odotukset ylittyi moninkertaisesti. Raskasta se oli, kun kokoajan jossain menossa. Ja jos ei ollut radalla, niin sitten piti käyttää pyörää huollossa, hakemassa uusia renkaita, vaihdattamassa uutta kumia vanteille yms.
Mutta, mutta... sitten tuli kausi 2012. Eipä enää ollutkaan tuollaisia summia laittaa rahaa harrastukseen. Pari YCC:tä kävin ajelemassa eikä se innostus ollutkaa enää samanlaista, kun ratapäiviä muutenkin oli aika vähän, niin ajotuntuma oli melkolailla hukassa. Sen verran vähän olen ajanut, että vaatisi paljon ratakierroksia, että saa taas hyvän ajotuntuman ja -fiiliksen päälle. Normaalit ratapäivät ei nekään enää maistunut samalle, kun tiesi ettei pysty kunnolla kisailemaan, niin oli vähän päämäärätöntä ajelua. Seuraava kausi 2013 voi olla ihan välivuosi ettei välttämättä tule yhtään ratapäivääkään ajettua. Tiedän jo ettei ole rahaa panostaa kokonaiseen kisakauteen, niin ei ehkä ole innostusta käydä vain kruisailemassa ratapäivillä.
Itse olen vähän tällainen, että mennään täysillä sitten kun mennään. Siksi tällainen puolittain kisaaminen ei oikeen maistu. Sain kisakaudesta 2011 hel***in hyviä muistoja, paljon uusia kavereita, mutta samalla (rahan puutteen takia) kuoli ainakin toistaiseksi innostus ajella rataa ilman panostusta kisaamiseen. Nauttisinko edelleen yhtä paljon kuin ennen normaaleista ratapäivistä, jos en olisi lähtenyt mukaan kisaamaan? En tiedä. Asiassa oli minun kohdalla omat plussansa ja miinuksensa. Varmasti paljon myös luonne kysymys, että mikä riittää kellekin.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Wper - 26.12.12 - klo:17:55
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 25.12.12 - klo:19:45
Eikö tuohon riitä kun liittyy vaikka mp-tuki ry:hyn? pääsee samalla ajamaan kerhokisojakin :) ainakin se löytyi tuolta sml:n sivulta kun haki kerhoja...

Ycc itsellä vakavassa harkinnassa

edit: Eri kerhojen kerhokisat hyvä alku kisailuun
Taitaa mp tuen kerhokisoihin pääseminen vaatia että oot jäsen?
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: jiknnn - 26.12.12 - klo:17:56
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.12.12 - klo:12:15
Kerho
Raahessa ei oo moottoriliiton jäsenkerhoa, joten jäsennyys on hommattava muualta. Tornio ja Jyväskylä lienee lähimmät, joissa RR:ää. Pitänee kysellä JMU:n ajoleirillä, huoliiko ne mut.

eikös steelcross ole sml jäsenkerho?
omk:n jäsenmaksun saat kylläkin takaisin niiden ratapäivän alennuksena...

...nyt alkaa kuulostaa vakavalta :)
Otsikko: Re: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: slowrider - 26.12.12 - klo:18:13
Lainaus käyttäjältä: Wper - 26.12.12 - klo:17:55
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 25.12.12 - klo:19:45
Eikö tuohon riitä kun liittyy vaikka mp-tuki ry:hyn? pääsee samalla ajamaan kerhokisojakin :) ainakin se löytyi tuolta sml:n sivulta kun haki kerhoja...

Ycc itsellä vakavassa harkinnassa

edit: Eri kerhojen kerhokisat hyvä alku kisailuun
Taitaa mp tuen kerhokisoihin pääseminen vaatia että oot jäsen?

Juu vaatii, mutta eikös toi jäsenyys riitä sitten kisailuihin asti. Siis tarkoitan että ei tarvi erikseen muihin kerhoihin liittyä ja samalla pääsee kerhokisoja ajamaan.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Otsikko: Vs: Re: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: app - 26.12.12 - klo:22:39
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 26.12.12 - klo:18:13
Lainaus käyttäjältä: Wper - 26.12.12 - klo:17:55
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 25.12.12 - klo:19:45
Eikö tuohon riitä kun liittyy vaikka mp-tuki ry:hyn? pääsee samalla ajamaan kerhokisojakin :) ainakin se löytyi tuolta sml:n sivulta kun haki kerhoja...

Ycc itsellä vakavassa harkinnassa

edit: Eri kerhojen kerhokisat hyvä alku kisailuun
Taitaa mp tuen kerhokisoihin pääseminen vaatia että oot jäsen?

Juu vaatii, mutta eikös toi jäsenyys riitä sitten kisailuihin asti. Siis tarkoitan että ei tarvi erikseen muihin kerhoihin liittyä ja samalla pääsee kerhokisoja ajamaan.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

30 € liittymismaksu Mp-Tukeen, ja jäsenmaksu 22 € vuodessa. Siinä vuosilisenssi kerhon kisoihin. Kilpailumaksu samalla tasolla ratapäivän hinnan kanssa.
Ja niin kuin tiedämme, kovaa pitää ajaa mikäli kärkipäässä maaliin aikoo.
Otsikko: Vs: Re: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Wper - 26.12.12 - klo:22:59
Lainaus käyttäjältä: app - 26.12.12 - klo:22:39
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 26.12.12 - klo:18:13
Lainaus käyttäjältä: Wper - 26.12.12 - klo:17:55
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 25.12.12 - klo:19:45
Eikö tuohon riitä kun liittyy vaikka mp-tuki ry:hyn? pääsee samalla ajamaan kerhokisojakin :) ainakin se löytyi tuolta sml:n sivulta kun haki kerhoja...

Ycc itsellä vakavassa harkinnassa

edit: Eri kerhojen kerhokisat hyvä alku kisailuun
Taitaa mp tuen kerhokisoihin pääseminen vaatia että oot jäsen?

Juu vaatii, mutta eikös toi jäsenyys riitä sitten kisailuihin asti. Siis tarkoitan että ei tarvi erikseen muihin kerhoihin liittyä ja samalla pääsee kerhokisoja ajamaan.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

30 € liittymismaksu Mp-Tukeen, ja jäsenmaksu 22 € vuodessa. Siinä vuosilisenssi kerhon kisoihin. Kilpailumaksu samalla tasolla ratapäivän hinnan kanssa.
Ja niin kuin tiedämme, kovaa pitää ajaa mikäli kärkipäässä maaliin aikoo.


Se tuskin on ongelma, Koska mitään aikomusta kärkeen pääsystä ei ole  hesse_yahoo kunhan pääsis ajeleen :D
Otsikko: Vs: Re: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: jupa771 - 27.12.12 - klo:10:14
Lainaus käyttäjältä: Wper - 26.12.12 - klo:22:59
Lainaus käyttäjältä: app - 26.12.12 - klo:22:39
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 26.12.12 - klo:18:13
Lainaus käyttäjältä: Wper - 26.12.12 - klo:17:55
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 25.12.12 - klo:19:45
Eikö tuohon riitä kun liittyy vaikka mp-tuki ry:hyn? pääsee samalla ajamaan kerhokisojakin :) ainakin se löytyi tuolta sml:n sivulta kun haki kerhoja...

Ycc itsellä vakavassa harkinnassa

edit: Eri kerhojen kerhokisat hyvä alku kisailuun
Taitaa mp tuen kerhokisoihin pääseminen vaatia että oot jäsen?

Juu vaatii, mutta eikös toi jäsenyys riitä sitten kisailuihin asti. Siis tarkoitan että ei tarvi erikseen muihin kerhoihin liittyä ja samalla pääsee kerhokisoja ajamaan.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

30 € liittymismaksu Mp-Tukeen, ja jäsenmaksu 22 € vuodessa. Siinä vuosilisenssi kerhon kisoihin. Kilpailumaksu samalla tasolla ratapäivän hinnan kanssa.
Ja niin kuin tiedämme, kovaa pitää ajaa mikäli kärkipäässä maaliin aikoo.


Se tuskin on ongelma, Koska mitään aikomusta kärkeen pääsystä ei ole  hesse_yahoo kunhan pääsis ajeleen :D

eikös tarvi myös ostaa moottoriliiton harraste lisenssi että pääsee ajaamaan kerhokisoja,maksaa n.50€ kalenterivuosi
Otsikko: Vs: Re: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: app - 27.12.12 - klo:10:29
Lainaus käyttäjältä: jupa771 - 27.12.12 - klo:10:14
Lainaus käyttäjältä: Wper - 26.12.12 - klo:22:59
Lainaus käyttäjältä: app - 26.12.12 - klo:22:39
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 26.12.12 - klo:18:13
Lainaus käyttäjältä: Wper - 26.12.12 - klo:17:55
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 25.12.12 - klo:19:45
Eikö tuohon riitä kun liittyy vaikka mp-tuki ry:hyn? pääsee samalla ajamaan kerhokisojakin :) ainakin se löytyi tuolta sml:n sivulta kun haki kerhoja...

Ycc itsellä vakavassa harkinnassa

edit: Eri kerhojen kerhokisat hyvä alku kisailuun
Taitaa mp tuen kerhokisoihin pääseminen vaatia että oot jäsen?

Juu vaatii, mutta eikös toi jäsenyys riitä sitten kisailuihin asti. Siis tarkoitan että ei tarvi erikseen muihin kerhoihin liittyä ja samalla pääsee kerhokisoja ajamaan.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

30 € liittymismaksu Mp-Tukeen, ja jäsenmaksu 22 € vuodessa. Siinä vuosilisenssi kerhon kisoihin. Kilpailumaksu samalla tasolla ratapäivän hinnan kanssa.
Ja niin kuin tiedämme, kovaa pitää ajaa mikäli kärkipäässä maaliin aikoo.


Se tuskin on ongelma, Koska mitään aikomusta kärkeen pääsystä ei ole  hesse_yahoo kunhan pääsis ajeleen :D

eikös tarvi myös ostaa moottoriliiton harraste lisenssi että pääsee ajaamaan kerhokisoja,maksaa n.50€ kalenterivuosi

Lisenssejä ei kyselty ainakaan viime vuonna. Minulla ei ollut sellaista.
Otsikko: Re: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: slowrider - 27.12.12 - klo:11:55
Juu ei ole pakollinen.  Riittää kun on vakuutukset niinkuin ratapäivillä yleensäkin. Ei minullakaan mitään lisenssiä ollu ja pari kerhokisaa ajoin

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: MRi - 27.12.12 - klo:18:55
Kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa miltä kisaaminen tuntuu.

Itsellä kaudella 2010 tuli 7 ratapäivää. Aloitus goret päällä hitaassa ryhmässä, kauden lopussa mentiin keskiryhmässä nahoissa. Tuo vakiolla kilvellisellä mopolla.

Kaudelle 2011 tuli hankittua kilpuri jolla 6 ratapäivää ennen kisauran korkkausta joka tapahtui YCC:ssä Alastaron skanuissa.

Paljon "ohuemmalla" kokemuksella ei juuri voi kisailua aloittaa...

Kisaaminen itsessään ei kustannuksia hirveästi nosta. Kerhokisoissa ei käytännössä lainkaan.

Ei ole tullut laskettua paljon meni euroja ratatouhuun mutta jokainen niistä oli saatujen kokemusten arvoinen eikä todellakaan kaduta että touhuun tuli lähdettyä.

Kaluston myynnin jälkeen tuli käytyä katsomassa Räyskälän kisa ja olihan se fiilis katsomon puolella vähän että ois aika kiva olla ajamassa... Mutta aikansa kutakin.

Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Jukka_R - 29.12.12 - klo:12:11
Tulevalla kaudella olisi tarkoitus järjestää ainakin kolmet kerhokisat ja toiveissa on ollut yksien järjestäminen Kemorallakin, joten siellä varmaan sellaiset sitten Jussina.

Järjestävään kerhoon liittyminen kustantaa 30 euroa (+ vuotuinen jäsenmaksu, joka tällä hetkellä 22 euroa). Jäsenmaksua nostetaan elinkustannusindeksin mukaan tasaeuroin, jottei tule sitten parkua miksi nostettu 25 % kun pitäisi nostaa 25 euroon joskus. Tuossa vastaus siihen miksi 22 euroa eikä 20 tai 25. Pankkitilille kun nuo maksetaan, niin ei tule edes vaihtorahan kanssa pelaamisen ongelmia.

Kerhokisaan osallistuminen ei vaadi lisenssiä, muttei siitä haittaakaan ole. Kerhokisoja matalammaksi osallistumiskynnystä kilpailemiseen ei saa, ellei sitten aja kisojaan Pleikkarilla. Pleikkarin hankinta tosin vaatii suuremmat aloituskustannukset (oletuksella, että mopo jo on).

Kausikortit, kerhokisojen ilmoittautumiset ym. tulevat tuotantoon ensi viikolla, vuoden vaihduttua. Tuosta tarkemmin yhdistyksen virallisilla sivuilla (www.mp-tuki.fi) myöhemmin jahka kerkeän hoitamaan tämän vuoden paperityöt kondikseen.

Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: app - 29.12.12 - klo:13:06
Tulen starttaamaan jokaiseen näistä, jos vehkeet ja kuski kunnossa. Ei muita lisäkustannuksia kauteen ainoastaan pehmeämpi rengas kisapäivänä.
Voi olla että innostun jokkistakin kokeilemaan, mutta panostan treeniin, ja katson sitten joskus, mikäli kiinnostaa koko kausi ajaa. Mulle aivan sama ajanko numerolapun kanssa, vai ilman. Kello kertoo sen, kuinka hyvin olen edistynyt touhuissani.

Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: poutis - 29.12.12 - klo:22:35
Joo kyllä se kello kertoo jotain edistyksestä mut kyllä kisa on eri asia.
Ensin pitää suorittaa aika-ajo ja mieluiten oma ennätys airrev_1

Siitä tullaan sitten lähtöön.Itse olen siinä ryssinyt yleensä aika huolella.
Saa hyvän raivon päälle kun päästää muutaman ohi ja hyvä aika-ajo on muisto vaan :)  Ei ole ohitukset niin helppoja kuin treeneissä kun pirulaiset laittaa ovet kiinni,jarruttaa liian aikaisin ja sotkee oman rytmin.
Nyt on ohitettu kaikki ketkä pystyy ja kärki on karannut niin kauas et ajellaan sijalla 5-8 rauhassa maaliin. Sama kaava on toistunut jo monessa kisassa et pitäis vissiin lähtee Jukan lähtö treeniin!
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: MRi - 30.12.12 - klo:08:38
Lainaus käyttäjältä: poutis - 29.12.12 - klo:22:35
Joo kyllä se kello kertoo jotain edistyksestä mut kyllä kisa on eri asia.
Ensin pitää suorittaa aika-ajo ja mieluiten oma ennätys airrev_1

Siitä tullaan sitten lähtöön.Itse olen siinä ryssinyt yleensä aika huolella.
Saa hyvän raivon päälle kun päästää muutaman ohi ja hyvä aika-ajo on muisto vaan :)  Ei ole ohitukset niin helppoja kuin treeneissä kun pirulaiset laittaa ovet kiinni,jarruttaa liian aikaisin ja sotkee oman rytmin.
Nyt on ohitettu kaikki ketkä pystyy ja kärki on karannut niin kauas et ajellaan sijalla 5-8 rauhassa maaliin. Sama kaava on toistunut jo monessa kisassa et pitäis vissiin lähtee Jukan lähtö treeniin!

Juurikin näin. Kyllä noissa kisoissa on ihan eri fiilis. Sekä aika-ajo että kisa laittaa yrittämään 110 % ja parhaimmillaan se näkyy kellossa positiivisesti.

Tulosten kannalta noi lähdöt kannattaa tosiaan opetella heti alusta onnistumaan. Mielummin sitä on jäniksenä kuin jahtaa sitä...

Alkuvaiheessa treeneissä oli kivaa kun enkka parani joka ratapäivällä. Nopeasti tulee kuitenkin se realiteetti vastaan että näin ei käy vaan ajat alkaa junnaamaan paikoillaan.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: pienisopoapina - 15.01.13 - klo:18:57
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.12.12 - klo:12:15
Kuljettelijatutkinnon
voinee taas suorittaa JMU:n kevätpäivillä. Kemorassa on 26/27.4 yksityinen tilaisuus, onkohan tuo JMU:n varaus ?

Voihan perskele. JMU:N sivuilta: "Ajoleiri jää tänä vuonna valitettavasti seuran osalta pitämättä. Tapahtuma on turhan altis sään vaihteluille ja lisäksi..."
Moottoriliiton sivuilla ei vielä ole tämän vuoden ajattelijatutkintojen päivämääriä. Toivottavasti Kemoraankin sellainen tulee.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: jarska - 15.01.13 - klo:19:42
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 15.01.13 - klo:18:57
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.12.12 - klo:12:15
Kuljettelijatutkinnon
voinee taas suorittaa JMU:n kevätpäivillä. Kemorassa on 26/27.4 yksityinen tilaisuus, onkohan tuo JMU:n varaus ?

Voihan perskele. JMU:N sivuilta: "Ajoleiri jää tänä vuonna valitettavasti seuran osalta pitämättä. Tapahtuma on turhan altis sään vaihteluille ja lisäksi..."
Moottoriliiton sivuilla ei vielä ole tämän vuoden ajattelijatutkintojen päivämääriä. Toivottavasti Kemoraankin sellainen tulee.

Tätähän mä yritin sulle moneen kertaan sanoa, mutta kun miehelle syttyy kilpailuvietti ja kovaa, niin ei se kuuntele. innocent_1
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: poutis - 15.01.13 - klo:21:50
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 15.01.13 - klo:18:57
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.12.12 - klo:12:15
Kuljettelijatutkinnon
voinee taas suorittaa JMU:n kevätpäivillä. Kemorassa on 26/27.4 yksityinen tilaisuus, onkohan tuo JMU:n varaus ?

Voihan perskele. JMU:N sivuilta: "Ajoleiri jää tänä vuonna valitettavasti seuran osalta pitämättä. Tapahtuma on turhan altis sään vaihteluille ja lisäksi..."
Moottoriliiton sivuilla ei vielä ole tämän vuoden ajattelijatutkintojen päivämääriä. Toivottavasti Kemoraankin sellainen tulee.


Edellisellä kaudella putosi pyörät lähtöviivalla aika radikaalisti niin eiköhän noita tilaisuuksia tule!
Kyllä sinne kaikki maksavat halutaan mukaan .
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Jukka_R - 17.01.13 - klo:13:43
Lainaus käyttäjältä: poutis - 15.01.13 - klo:21:50
Kyllä sinne kaikki maksavat halutaan mukaan .

Jep, ja Kreikka maksaa kyllä velat pois korkoineen, Venäjä ei ole Suomelle uhka ja valikoimattomastakin maahanmuutosta on vain positiivisia seurauksia.

Pikkaisen kylmä tässä ulkosalla. Pylväässä käskettiin olla valmiina kun se Jeesus kohta tulee, mutta jos joku viitsisi heittää kupin lämmintä kaakaota ja töppöset, vähän kyntelöittää varpaita tuo pakkanen pikkukengissä. Kyynisempi saattaisi epäillä, minä en!

Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: pienisopoapina - 25.03.13 - klo:17:12
Dodii.  Ajajatutkintomahdollisuus (http://www.mprata.fi/ratakurssit-and-koulutukset/6/ajajatutkinto-2013/694/msg12127#msg12127) on sitten Jyväskylässä. Se este poistui. Mutta nyt rupes puntit tutiseen:

"Merkittävimpänä muutoksena voidaan pitää sitä, että jatkossa A- ja B-luokkien kisat ajetaan samassa lähdössä. Molemmista luokista tulee toki edelleen omat tulokset ja pisteet. Tässä pyritään siihen, että radalla on enemmän kuljettajia ja sitä kautta yleisölle nähtävää. Asia tuli SRRA:n edustajille täytenä yllätyksenä emmekä ole voineet kysyä kuljettajien yleistä mielipidettä asiaan. Minä ajajayhdistyksen puheenjohtajana ja Käkelän Jani aktiivikuljettajana vastustimme muutosta turvallisuuden nimissä, mitä mieltä muut ovat? Pitäisikö ainakin kisaan mahtuvien prosenttia tiukentaa 115%:sta esimerkiksi 107%:iin?"

http://www.srra.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=8235



Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Pete_L - 12.04.13 - klo:09:10
Onko pohjosesta porukkaa menossa ajajatutkinnon teoriaosaan 20.7 Jyväskylä tai 27.4 Helsinki?
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: pienisopoapina - 12.04.13 - klo:09:51
Lainaus käyttäjältä: Pete_L - 12.04.13 - klo:09:10
Onko pohjosesta porukkaa menossa ajajatutkinnon teoriaosaan 20.7 Jyväskylä tai 27.4 Helsinki?

Tais tulla painovihre. Ite olen mennossa 20.4 Jyskälään.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Wper - 12.04.13 - klo:09:59
Oon myös menossa 20.4 teoriaan. Muistakaahan ilmottaa että ootte menossa.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Pete_L - 12.04.13 - klo:13:36
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 12.04.13 - klo:09:51
Lainaus käyttäjältä: Pete_L - 12.04.13 - klo:09:10
Onko pohjosesta porukkaa menossa ajajatutkinnon teoriaosaan 20.7 Jyväskylä tai 27.4 Helsinki?

Tais tulla painovihre. Ite olen mennossa 20.4 Jyskälään.

Joo, painovirhe paholainen...  Mutta joo, mulla tulee mentyä Helsinkiin 27.4.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: pienisopoapina - 20.04.13 - klo:21:32
Noniin. Yks etappi kohti kisaa takana: ajajatutkinnon teoriaosuus suoritettu!

Mutta... tuli perskele ylitsepääsemätön este. Sääntöjen (SBB) mukaan pyörä ei saa olla viittä vuotta vanhempi.

Vaihtaisko joku -02 suskan -08:iin päittäin?

edit:
googlettelun jälkeen löysin rr tekniset säännöt 2009 (http://www.kisat.moottoriliitto.fi/liite/RR%20tekniset%20saannot%2009.pdf) dokkarin, jossa luvataan ajaa kansainvälistä sääntöä vanhemmalla kalustolla.
Uudempaa kotimaista muutosta kansainvälisiin sääntöihin en löytänyt. Oisko kellään parempaa googletus-taitoa?
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Vuorela - 21.04.13 - klo:10:18
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 20.04.13 - klo:21:32
Noniin. Yks etappi kohti kisaa takana: ajajatutkinnon teoriaosuus suoritettu!

Mutta... tuli perskele ylitsepääsemätön este. Sääntöjen (SBB) mukaan pyörä ei saa olla viittä vuotta vanhempi.

Vaihtaisko joku -02 suskan -08:iin päittäin?

edit:
googlettelun jälkeen löysin rr tekniset säännöt 2009 (http://www.kisat.moottoriliitto.fi/liite/RR%20tekniset%20saannot%2009.pdf) dokkarin, jossa luvataan ajaa kansainvälistä sääntöä vanhemmalla kalustolla.
Uudempaa kotimaista muutosta kansainvälisiin sääntöihin en löytänyt. Oisko kellään parempaa googletus-taitoa?

Kannattaa kysyä liitosta saako vanhemmalla kalustolla osallistua. Ainakin vielä toissa vuonna näkyi yli viisi vuotta vanhoja pyöriä kisoissa. Viime kesältä ei pysty sanomaan, kun ei tullut oltua juurikaan kisoissa paikalla.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: late - 21.04.13 - klo:10:46
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 21.04.13 - klo:10:18
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 20.04.13 - klo:21:32
Noniin. Yks etappi kohti kisaa takana: ajajatutkinnon teoriaosuus suoritettu!

Mutta... tuli perskele ylitsepääsemätön este. Sääntöjen (SBB) mukaan pyörä ei saa olla viittä vuotta vanhempi.

Vaihtaisko joku -02 suskan -08:iin päittäin?

edit:
googlettelun jälkeen löysin rr tekniset säännöt 2009 (http://www.kisat.moottoriliitto.fi/liite/RR%20tekniset%20saannot%2009.pdf) dokkarin, jossa luvataan ajaa kansainvälistä sääntöä vanhemmalla kalustolla.
Uudempaa kotimaista muutosta kansainvälisiin sääntöihin en löytänyt. Oisko kellään parempaa googletus-taitoa?

Kannattaa kysyä liitosta saako vanhemmalla kalustolla osallistua. Ainakin vielä toissa vuonna näkyi yli viisi vuotta vanhoja pyöriä kisoissa. Viime kesältä ei pysty sanomaan, kun ei tullut oltua juurikaan kisoissa paikalla.

Sama viime vuonna. Tuskin tunkua gridiin tänäkään vuonna niin paljon on, että vanhempaa kalustoa pitää karsia pois. Oleellista luulisi olevan, että katsastus toteaa mopon turvalliseksi kisaa varten - ei muutama vuosi sinne tänne.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: raukkis - 21.04.13 - klo:10:57
Lainaus käyttäjältä: late - 21.04.13 - klo:10:46
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 21.04.13 - klo:10:18
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 20.04.13 - klo:21:32
Noniin. Yks etappi kohti kisaa takana: ajajatutkinnon teoriaosuus suoritettu!

Mutta... tuli perskele ylitsepääsemätön este. Sääntöjen (SBB) mukaan pyörä ei saa olla viittä vuotta vanhempi.

Vaihtaisko joku -02 suskan -08:iin päittäin?

edit:
googlettelun jälkeen löysin rr tekniset säännöt 2009 (http://www.kisat.moottoriliitto.fi/liite/RR%20tekniset%20saannot%2009.pdf) dokkarin, jossa luvataan ajaa kansainvälistä sääntöä vanhemmalla kalustolla.
Uudempaa kotimaista muutosta kansainvälisiin sääntöihin en löytänyt. Oisko kellään parempaa googletus-taitoa?

Kannattaa kysyä liitosta saako vanhemmalla kalustolla osallistua. Ainakin vielä toissa vuonna näkyi yli viisi vuotta vanhoja pyöriä kisoissa. Viime kesältä ei pysty sanomaan, kun ei tullut oltua juurikaan kisoissa paikalla.

Sama viime vuonna. Tuskin tunkua gridiin tänäkään vuonna niin paljon on, että vanhempaa kalustoa pitää karsia pois. Oleellista luulisi olevan, että katsastus toteaa mopon turvalliseksi kisaa varten - ei muutama vuosi sinne tänne.

Käytännön tietoa tuosta ei vielä ole kun olivat tälle vuodelle vaihtaneet tulkittavan säännöstön sml säännöistä pohjoismaiseksi (sama kuin idm) ja tuo ikävaatimuskohta on jäänyt huomioimatta. Uskaltaisin väittää että tulkinta ei rajaa pois vanhempia laitteita ellei välttämättä haluta osanottajamäärien pysyvän laskusuunnassa. Kannattaa nyt odottaa hetki ennen kirveen kaivoonheittoa kun saavat asian käytyä läpi.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: pienisopoapina - 22.04.13 - klo:07:57
En löytänyt suomenkielistä käännöstä noista säännöistä. Tuli vaan mieleen, jotta taitaa nuo mun etupään öhlinssit olla laittomat.
Eli oisko kellään suomenkielistä selostusta tästä: "Nordic Superbike, Pohjoismaisen luokkasäännön mukaisesti"
edit:
Tämmöisen (http://www.helrc.com/files/pdf/152/2003-2%20maalis.pdf) löysin vuodelta 2003:
- Katteet saa vaihtaa lasikuituisiin, mutta alkuperäisiä vastaaviin
- Runkoon ei sallita minkäänlaisia muutoksia, taka- ja etuhaarukka pitää säilyttää alkuperäisenä.
- Takaiskunvaimentimen saa vaihtaa alkuperäisiin kiinnikkeisiin.
- Etuiskunvaimentimien sisäosat saa vaihtaa
- Ohjausiskunvaimentimen saa vaihtaa tai asentaa
- Vanteet pitää säilyttää alkuperäisinä
- Jarrulevyt ja –sylinterit pitää säilyttää alkuperäisinä. Jarrupalat ja –letkut saa vaihtaa
- Kahvat ja jalkatapit saa siirtää ja vaihtaa alkuperäisen kaltaisiin.
- Airbox pitää säilyttää alkuperäisenä, Kaasuttimiin saa vaihtaa suuttimet, neulat ja jouset, muuten alkuperäiset.Ruiskujärjestelmä pitää säilyttää alkuperäisenä, mutta lisäksi järjestelmään saa kytkeä Powercommanderin tai vastaavan
- Moottori tulee säilyttää kaikilta osin alkuperäisenä. Startin ja laturin tulee olla toiminnassa
- Pakoputken saa vaihtaa
- Vaihteisto pitää säilyttää alkuperäisenä, ketjut ja rattaat saa vaihtaa
- Sähköjohtosarja tulee säilyttää alkuperäisenä.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: pena1 - 22.04.13 - klo:09:34
Superbike säännöt linkki:  http://www.superbike-idm.de/images/dokumente/reglement/Technical_Regulations_Category_Superbike_2013.pdf


Jotain pokkeuksia SML urheilusäännöstö/lajisäännöissä. Esim äänirajat.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Pete_L - 28.04.13 - klo:09:00
Teoriaosa suoritettu!  Saataiskohan me MP-radan päivälle 24.5. Kemoraan  joku joka vois ottaa ajo näytöt?
Jarska... :)

Lähtöharjotus ei välttämätön, ihan normi ajamisen seuranta riittää. Ei mee muilta hyvää ajoaikaa...
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: jarska - 28.04.13 - klo:09:21
Lainaus käyttäjältä: Pete_L - 28.04.13 - klo:09:00
Teoriaosa suoritettu!  Saataiskohan me MP-radan päivälle 24.5. Kemoraan  joku joka vois ottaa ajo näytöt?
Jarska... :)

Lähtöharjotus ei välttämätön, ihan normi ajamisen seuranta riittää. Ei mee muilta hyvää ajoaikaa...

Millanen ukko siihen hommaan kelpaa?
Wehnä?
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: juice09 - 28.04.13 - klo:09:27
jukka relander, varmaan joku muukin
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: jarska - 28.04.13 - klo:09:34
Lainaus käyttäjältä: juice09 - 28.04.13 - klo:09:27
jukka relander, varmaan joku muukin

Ok, ja mitä siihen tsekkaamiseen vaaditaan, onko Wehnällä valtuudet?
Weeeehnäää?
Oon aivan varma et sillon joku nainen..nuori, joka syö miehestä mehut....ollu tosi hiljaa, eikä mopokaan taida olla vielä iskussa...ei pääse enää tallille...tunnusta suosiolla?
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Pete_L - 28.04.13 - klo:10:28
Wehnällä on myös pätevyydet, mutta onko sitte aikaa ku tais vetää niitä koulutuksia?
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: pienisopoapina - 16.05.13 - klo:06:40
Moottoriliitto oli julkaissut: http://www.moottoriliitto.fi/lajiryhmien-sivut/road_racing/?x71726=906598 (http://www.moottoriliitto.fi/lajiryhmien-sivut/road_racing/?x71726=906598)
Lyhennelmä:
NSS600 / NSB B- LUOKKIEN YHDISTÄMINEN
Luokissa Nordic Superbike ja Nordic Superstock 600 joudutaan melkoisella varmuudella
yhdistämään A ja B luokat samaan lähtöön. Lopullisesti yhdistämistarve selviää
kilpailuilmoittautumisten yhteydessä, ilmoittautuneiden määrän perusteella.
Jos luokat ajetaan samassa lähdössä, noudatetaan aika-ajossa 115 % sääntöä.
Kuljettajan on mahdollista osallistua YCC kilpailuun jos karsiutuu aika-ajon perusteella.
Lisätietoa yhdistämisestä saa hyväksymisilmoituksesta ja ajajakokouksessa ennen
kilpailua.

NSS 600 / NSB B-LUOKKIEN TEKNISET SÄÄNNÖT
Ko. luokat ajetaan IDM sääntöön pohjautuvalla Nordic säännöllä. IDM säännöissä
ilmenevää FIM luokittelua on kuitenkin B- luokkien osalta päätetty muuttaa seuraavasti:
- B- luokan pyörien pitää täyttää IDM säännöt, mutta pyörä voi olla jo poistunut
FIM luokittelusta.
Vanhoilla Superbike ja Supersport pyörillä ei siis saa ajaa, mutta laitteiden ei tarvitse olla
FIM:n hyväksymislistalla. Vuosimallia 2008 vanhemmilla, aiemmin hyväksytyillä, pyörillä
saa siis ajaa.

KILPAILUIHIN ILMOITTAUTUMINEN JA KILPAILUNUMEROT
Ilmoittautuminen katsotaan tapahtuneeksi vasta sitten kun ilmoittautuminen on suoritettu
sähköisesti tai paperilomakkeella ja ilmoittautumismaksu maksettu.
Jälki-ilmoittautuminen on mahdollista kilpailuviikonlopun perjantaihin saakka,
mahdollisuus loppuu perjantaina klo 20:00! Tämän jälkeen kilpailuun ei enää voi
osallistua, jos ilmoittautuminen on tekemättä!
Kilpailunumeroita voi varata toukokuun 15 päivään saakka SML:n nettisivuilta
osoitteesta http://www.moottoriliitto.fi/lajiryhmien-sivut/road_racing
Tämän jälkeen kilpailunumeron antaa kilpailun järjestäjä hyväksymisen yhteydessä.

SÄÄNTÖTARKENNUKSIA
Lajiryhmä on laatinut katsastuksesta erillisen ohjeen, joka on toimitettu kaikille
kilpailunjärjestäjille. Moottoripyörä toimitetaan alakate irrotettuna katsastuksen. Muilta
osin pyörä, ajovarusteet ja kuljettaja ovat täsmälleen samassa kunnossa kuin
varsinaiseen kilpailuun osallistuttaessa!
30.4.2013
Kauden ensimmäisessä kilpailussa tarkistetaan myös, että pyörien numeroinnit ovat
sääntöjen mukaiset. Lisätietoa numeroista ja numeropohjista löytyy lajisäännöistä.
Urheilusäännöstö on päivitetty. Päivitetty säännöstö löytyy osoitteesta
http://www.moottoriliitto.fi/saannot_ja_lomakkeet/urheilusaannosto_ja_lajisaannot/sml_la
jisaannot/

AJAJATUTKINTO
Road Racing ajajatutkinto on tarkoitettu sellaisille uusille kuljettajille jotka eivät ole
osallistuneet aikaisemmin Road Racing kilpailuihin.
Road Racing ajajatutkinto koostuu kahdesta osasta, teoriaosuudesta ja ratatutkinto-
osuudesta. Teoriaosuus kestää noin 2-3 tuntia ja kyse on koulutuksesta jossa käydään
läpi sääntöjä ja käyttäytymistä kilpailutapahtumassa.
Tutkinnon rataosuuden voi suorittaa seuraavissa tapahtumissa:
- MP-Tuki ajoleirit, sovittava erikseen ennakkoon Jukka Relanderin kanssa
http://www.mp-tuki.fi/
- HelRC ajoleiri Botniaring 5- 7.7.2013. Lisätietoja lähempänä tapahtumaa
http://www.helrc.com/
- Mikäli nämä tilaisuudet eivät sovi sinulle, ota yhteyttä lajiryhmään.
Lajiryhmä päivittää tutkintojen tilanteen lajiryhmän nettisivuilla olevaan taulukkoon.

UUSI ILME
Kauden 2013 aikana lanseerataan RR- sarjalle uusi ilme, yhteistyössä lajiryhmän,
kilpailunjärjestäjien ja SRRA:n kanssa. Sarjan uusi nimi on Finnish Superbike!

LAJIRYHMÄ
SML:n hallitus on hyväksynyt Road Racing lajiryhmälle seuraavan kokoonpanon:
Outi Kalliomäki, lajipäällikkö
Mikko Kyyhkynen, lajivalmentaja
Marko Reinikainen, tekninen asiantuntija
Sami Pulkkinen, nuorisovastaava ja Minimoto
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Vuorela - 24.05.13 - klo:23:31
Lisää tietoa luokkien yhdistämisestä:
"Nyt olisi vihdoin hieman lisätietoa luokkien yhdistämisasiasta. Selvyyden vuoksi todettakoon, että luokkia ei tulla yhdistämään, jos kuljettajia on tarpeeksi. Mikä sitten on tarpeeksi, on jokaisen kilpailunjärjestäjän päätettävissä. Sen verran voi maalaisjärjellä päätellä, että luokat yhdistetään, jos kuskeja on alle 10 per luokka. Jos taas heitä on yli 15, luokat ajetaan erillään. Tuohon väliin jää harmaa alue ja järjestäjät tekevät parhaaksi näkemänsä päätöksen.

Sain tietoa kuljettajista, jotka ovat varanneet itselleen kilpailunumeron koko kaudelle. Olettaisin, että näillä henkilöillä on aikomus myös osallistua kisoihin eivätkä he ole varanneet numeroa vain huvin vuoksi. Nordic Superbikeen on numeron varannut 13 kuljettajaa ja Superbike B:hen 21 kuljettajaa. Mikäli vähintään nämä kuljettajat ilmoittautuvat ajoissa ja ilmestyvät paikalle, luokkia ei tarvitse yhdistää. Sen sijaan 600-kuutioisissa liikutaan rajamailla. Siellä numeronvaraajia on 13+13. Tässä on riski, että ainakin osa kilpailunjärjestäjistä tulee luokat yhdistämään, jos osallistujia ei tule tämän enempää.

Pallo on nyt teillä, kuljettajat! Kaikilla on halu ja intressi ajattaa luokat erillään ja saada näyttäviä kisoja yleisölle nähtäväksi. Muistakaa ilmoittautua ajoissa, koska se on nyt erityisen tärkeää. Kilpailunjärjestäjät tekevät päätökset ja laativat aikataulut ennakkoilmoittautumisten perusteella. Motoparkin kauden avaukseen tulee ilmoittautua viimeistään su 26.5. mennessä ja Alastaroon pe 31.5. mennessä. Ilmoittautumiset joko SML:n virallisella ilmoittautumislomakkeella tai sähköisellä ilmoittautumisjärjestelmällä osoitteessa www.iceroadracing.com/eilmo Kahden ensimmäisen kilpailun kutsut ja lisämääräykset löytyvät srra.fi -> Kilpailut -> Ratainfo"
http://www.srra.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=8358
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: MJJ - 27.05.13 - klo:10:14
Onko kellään tietoa voiko ajajatutkinnon suorittaa seuraavan kerran vasta keväällä, vai vieläkö kesällä jossai  tutkinto menee.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Jukka_R - 27.05.13 - klo:14:33
Lainaus käyttäjältä: Mjj - 27.05.13 - klo:10:14
Onko kellään tietoa voiko ajajatutkinnon suorittaa seuraavan kerran vasta keväällä, vai vieläkö kesällä jossai  tutkinto menee.

Lajipäälliköllä lienee tietoa, kannattaa olla yhteydessä sinne.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: pienisopoapina - 30.05.13 - klo:08:04
Tilannepäivitys kisailuhaaveeni osalta:
Aurinko on jälleen alkanut paistamaan myös kisahaaveeni osalta. Ajajatutkinnon teoriaosuus on takana ja rataosuuden voin suorittaa kisaviikonlopun perjantaina.
Jokkiskisaan osallistumiseni este on poistunut, joten aloitusluokaksi tullee SBB:n tilalta jokkis kuten sen loogisesti pitääkin olla.
Kierrosaika parani alkukesästä huonolla ajolla. Odotukset kisaan ovat korkealla.

Jänskättää !

edit:
Unohtu mainita, että ajelen vain Kemorassa.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Wper - 30.05.13 - klo:08:11
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 30.05.13 - klo:08:04
Tilannepäivitys kisailuhaaveeni osalta:
Aurinko on jälleen alkanut paistamaan myös kisahaaveeni osalta. Ajajatutkinnon teoriaosuus on takana ja rataosuuden voin suorittaa kisaviikonlopun perjantaina.
Jokkiskisaan osallistumiseni este on poistunut, joten aloitusluokaksi tullee SBB:n tilalta jokkis kuten sen loogisesti pitääkin olla.
Kierrosaika parani alkukesästä huonolla ajolla. Odotukset kisaan ovat korkealla.

Jänskättää !

Mitä esteitä oli jokkislähtöön?
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Cat - 30.05.13 - klo:22:01
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 30.05.13 - klo:08:04
Tilannepäivitys kisailuhaaveeni osalta:
Aurinko on jälleen alkanut paistamaan myös kisahaaveeni osalta. Ajajatutkinnon teoriaosuus on takana ja rataosuuden voin suorittaa kisaviikonlopun perjantaina.
Jokkiskisaan osallistumiseni este on poistunut, joten aloitusluokaksi tullee SBB:n tilalta jokkis kuten sen loogisesti pitääkin olla.
Kierrosaika parani alkukesästä huonolla ajolla. Odotukset kisaan ovat korkealla.

Jänskättää !

Hieno juttu! Ootko torstaista asti reenaamassa? ite meen keskiviikko iltana paikalle, näillä näkymin. Ikinä en ole motoparkissa ajanut, mutta onhan siinä kaksi päivää aikaa reenata. Ootko ajanut siellä ennen?

Harmi kun vaan 12 osallistujaa nyt listoilla. Olis ehkä ollut mukavampi jos olisi ollut A ja B erikseen. Taino mistäpä minä tiedän kun en ole ikinä kisannut.

Muakin jänskättää. Nyt on vasta jarrut varmistettu. Huomenna foamit löytää tiensä tankkiin ja kerääjäsäiliö myöskin. Kiire ei tule ei.

Itsehän ostin koko vuoden lisenssin ja vedän kaikki kisat läpi. Olettaen että kuski, pyörä ja lompakko kestää.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: pienisopoapina - 30.05.13 - klo:23:01
Lainaus käyttäjältä: Cat - 30.05.13 - klo:22:01
Hieno juttu! Ootko torstaista asti reenaamassa? ite meen keskiviikko iltana paikalle, näillä näkymin. Ikinä en ole motoparkissa ajanut, mutta onhan siinä kaksi päivää aikaa reenata. Ootko ajanut siellä ennen?

Sori - jäi mainitsematta, että tarkoitin Kemoran kisaa. Mää oon tämmönen eläimellinen ja lapsellinen ukko, en mää voi (saa) lähteä Kemoraa kauemmas (2 koiraa, 4 hevosta, 3 kouluikäistä)
Mutta kovasti tsemppiä sulle - me ollaan Jarskan kanssa seurailtu sun kehittymistä ja pidetään peukut pystyssä.

Muokkaus: Liite lisätty
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: jarska - 08.06.13 - klo:22:09
En tiedä vaikuttaako nauttimani olut vai nämä keskustelut, mutta ujo kysymys...
vieläkö teoriaa voi jossain suorittaa? ;D
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: app - 08.06.13 - klo:22:29
Lainaus käyttäjältä: jarska - 08.06.13 - klo:22:09
En tiedä vaikuttaako nauttimani olut vai nämä keskustelut, mutta ujo kysymys...
vieläkö teoriaa voi jossain suorittaa? ;D


Olutta nauttimattomana voin laittaa tähän videon, jossa käydään läpi keskeisimpiä perusteita ensimmäiseen kilpailuun valmistautuville ratailijoille. Näillä opeilla olen itse valmistautunut omiin kahteen ensimmäiseen kisaani vime kesänä, ja lopputuloshan oli loistava:



http://www.youtube.com/watch?v=8bHBvBKv5wY
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: slowrider - 08.06.13 - klo:23:24
Lainaus käyttäjältä: jarska - 08.06.13 - klo:22:09
En tiedä vaikuttaako nauttimani olut vai nämä keskustelut, mutta ujo kysymys...
vieläkö teoriaa voi jossain suorittaa? ;D

No itsekkin aloin hommaa kartoittamaan vaikka puitteet on aika huonot. App:ltä saadut kumit alla joilla jo ajettu paljon, lämppärit palaneet, puku 3 kertaa kaaduttu (toivotavasti menee katsastuksesta läpi).  Mutta joo. näillä näkymin lauantaina alastarolla viivalla  peukku_1.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: pienisopoapina - 09.06.13 - klo:08:34
Lainaus käyttäjältä: jarska - 08.06.13 - klo:22:09
En tiedä vaikuttaako nauttimani olut vai nämä keskustelut, mutta ujo kysymys...
vieläkö teoriaa voi jossain suorittaa? ;D

Ei ollu moottoriliiton sivuilla muuta tietoa kuin nuo kaksi keväällä järjestettyä. Relanderi on ainakin joskus pitänyt teorioita myös myöhemmin. Kerätkää täällä palstalla iso porukka ja laittakaa adressi Jukalle.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Jukka_R - 09.06.13 - klo:09:08
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 09.06.13 - klo:08:34
Lainaus käyttäjältä: jarska - 08.06.13 - klo:22:09
En tiedä vaikuttaako nauttimani olut vai nämä keskustelut, mutta ujo kysymys...
vieläkö teoriaa voi jossain suorittaa? ;D

Ei ollu moottoriliiton sivuilla muuta tietoa kuin nuo kaksi keväällä järjestettyä. Relanderi on ainakin joskus pitänyt teorioita myös myöhemmin. Kerätkää täällä palstalla iso porukka ja laittakaa adressi Jukalle.

Hyviä perusteluja vastaan voin pitää ylimääräisen. Hyviksi perusteluiksi voi laskea vaikkapa a) riittävän määrän rahaa (summa riippuu siitä mihin saakka pitää vaivautua jos täytyy vaivautua vaivautumattomien puolesta) b) riittävä määrä väkeä jotka sitovasti lupautuvat myös ihan aikuisten oikeasti osallistumaan kisoihin c) joku muu omavalintainen houkutteleva vaihtoehto. Kerran, pari kaudessa tuo on ihan mukavaakin puuhaa kun aikaa on. Jos taas kaiken muun kiireen keskellä yrittää järjestää, niin vähäinenkin hermo menee. Tehokkaasti vedettynä tuo vie aikaa n. 1,5h kun käy perusteet läpi. En tee tätä ansaintatoimenani, siihen on muut hommat, joten jos kuluja ei tule ja joku sopiva rako löytyy (en viittaa luontaismaksuihin tässä yhteydessä), niin homma voidaan hoitaa kyllä, vaikka jo alkavalla viikolla. WCRC jousti jotta saadaan porukkaa viivalle, joustaa voin minäkin.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: app - 09.06.13 - klo:09:18
Tähän ei tarvitse vastata. Olettaisin että riittää kun on paikan päällä Alastarossa ajoissa viikonloppuna, niin voi ostaa kertalisenssin ja ilmottautua kisaan paikan päällä.

Vastaus olikin jo toisessa ketjussa. Laitan siis minäkin sähköpostia Outille.

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 09.06.13 - klo:09:18

Eli kuten jo yllä mainittu, kannattaa laittaa tiedot Outille. Jos oikein joulu käy, niin osallistujalistat eivät ole menneet vielä painoon. Outi näyttäisi olevan kilpailun valvojana täällä Motoparkissa, joten tuskin on kovin paljoa vääntänyt tuon kisan hommia täällä kun täälläkin hommia riittää.

Kilpaileminen on oikeasti (ainakin itsestäni) kaikkein hauskinta kun ruudut ovat täynnä porukkaa. Tällöin melkoisen varmasti jokaiselle löytyy kilpakumppani tai vaikka rykelmä ja pääsee sellaisen kunnon ohitteluvääntöihin. Toki jos on pisteiden ja muovikippojen perään, niin silloin kannattaa ilmoittautua vaikka BoTTiin tai johonkin muuhun luokkaan johon ei ketään muuta ole ilmoittautunut ja mestaruuskin on varma.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Jukka_R - 09.06.13 - klo:09:21
Lainaus käyttäjältä: app - 09.06.13 - klo:09:18
Tähän ei tarvitse vastata. Olettaisin että riittää kun on paikan päällä Alastarossa ajoissa viikonloppuna, niin voi ostaa kertalisenssin ja ilmottautua kisaan paikan päällä.

Olettaisin, että oletit oikein. Tule viivalle niin päästään ajamaan keskenään kisaa. Jos warm up menee täällä samalla kaavalla kuin eiliset aika-ajot, niin mä luultavasti ajan Alastarolla yksinäni B-lähdön tai joudun diskatuksi prosenttisäännön perusteella. Toivotaaan että edes oikeaan suuntaan osaan lähteä kiertämään rataa kohta.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: app - 09.06.13 - klo:09:50
Ilmottauduin äsken kisaan. Hyvä näin. On tässä jo sentään 11 ratapäivää takana, ja mopokin tuntuu jo tutulta. Radan sitä on jo oltava, kun neljättä kautta siellä kiertelen. Jänikset radan sivussa, ja peikot ynnä möröt enää unissa, ja niissäkin vaan absinntilatausta seuraavana yönä.

Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: pienisopoapina - 09.06.13 - klo:09:52
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 09.06.13 - klo:09:08
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 09.06.13 - klo:08:34
Lainaus käyttäjältä: jarska - 08.06.13 - klo:22:09
vieläkö teoriaa voi jossain suorittaa? ;D
Kerätkää täällä palstalla iso porukka ja laittakaa adressi Jukalle.

Hyviä perusteluja vastaan voin pitää ylimääräisen. ...
b) riittävä määrä väkeä jotka sitovasti lupautuvat myös ihan aikuisten oikeasti osallistumaan kisoihin

Eli aloittaisko joku innollinen ketjun: "Ylimääräinen ajajatutkinnon teoriaosuus xx.xx, pyyntö Jukalle"

Tekstiksi esim:
"Minä Antti Ajattelija haluan osallistua ajajatutkinnon teoriaosuuteen xx.xx. Olen innokas osallistumaan YCC kisoihin. Minua harmittaa kun vanha ukko, vanhalla susukillakin aikoo osallistua ja minä en ole vielä kokeillut. Tulen näytämään sille miten nuori koiras vääntää.

Antti Ajattelija

ps. Samalla toivon, että kisajärjestäjät pitävät YCC:n yksipäiväisenä."

tai jotain muuta.

Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Cat - 09.06.13 - klo:10:18
Samaa mieltä siitä, että aika-ajot ja kisa samana päivänä. Eli lauantaina.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: Jukka_R - 09.06.13 - klo:10:56
Lainaus käyttäjältä: Cat - 09.06.13 - klo:10:18
Samaa mieltä siitä, että aika-ajot ja kisa samana päivänä. Eli lauantaina.

Muiden järjestäjien osalta tuo varmaan onnistuukin, meidän ei. Kyse puhtaan taloudellinen. Lauantai on paras päivä myydä ajoharjoitteluun, sunnuntaina mahtuu ajamaan kisaakin. Rahalla tuonkin toiveen saa toteutetuksi kun maksaa yhdistyksen tilille kauden alussa 4.000 euroa, niin silloin järjestämme lauantaina aika-ajon ja kisan.
Otsikko: Vs: Kisailun aloittaminen 2013
Kirjoitti: pienisopoapina - 02.07.13 - klo:08:08
Kisailuun osallistuminen onnistui sittenkin ! Kemora 30.6 YCC !

Näin suunnitelma toteutui:
"Taloudellinen tilanteeni vaikuttaa parantuvan kesää kohti, joten voinen toteuttaa vanhan unelmani moottoripyörällä kisaamisesta. Pistämpä pari ajatusta tänne palstalle, jos vaikka joku pohtii samoja asioita."
Rahat riitti just ja just. Pari sähkölaskua rästissä.

Kuljettelijatutkinnon
voinee taas suorittaa JMU:n kevätpäivillä. Kemorassa on 26/27.4 yksityinen tilaisuus, onkohan tuo JMU:n varaus ?

Jyväskylässä oli keväällä teoria ja rataosuus onnistui kisaviikonlopun perjantaina.

Nopeuden kasvattaminen
Kemora-aikani (1.16.6) ei vielä oikein riitä kuin venäläisten ja eestiläisten vauhteihin (Harjun ajot parilta vuodelta). Tuosta pitäisi pari sekunttia saada pois, jottei olisi jaloissa. Viime kesänä kierrosaika parani 10 sekunttia rengasta säästellen. JMU:n ja MPradan (10.5) päivillä voisi kokeilla pienemmillä vaihteilla kovempia avauksia. Tavoitteena minulla on välttää viimeinen sija, joten jos nuo venäläiset tulee paikalle, niin se saattaisi onnistua.

Luokaksi vaihtui YCC, joten ajalla ei loppupeleissä ollutkaan väliä. Ennen kisaviikonloppua se oli 1.15.0, aika-ajojen jälkeen 1.14.3 ja kisassa meni juuri alle 1.14

Suzuki
on kyllä jo aika vanha kisahommiin, mutta kuskin ja pyörän yhteenlaskettu kuivapaino (160 + 58 kg) on kohillaan. Öhlinssien huoltaminen ja säätäminen täytyy tehdä huolella. Samoin jarruhuolto. Varmistukset pitää vielä varmistaa.

Suska toimi mainiosti. Rikoin sitä hieman ennen kisaa, mutta Fasun kanssa saatiin se viivalle. Öhlinssit jäi huoltamatta rahapulan takia.

Kuski
on kans aika vanha, mutta hyvin säilynyt. Kroppa on melkein kestänyt neljät painikilpailut tänä vuonna. Alle parikymppisiä 10 kiloa painavampia vastaan pystyn treenamaan huoletta. Voltit sujuu molempiin suuntiin ja jalat kestää juoksemisenkin. Pää on toipunut vuoden -11 ulkoilusta ja ajaminen on tuntunut mukavalta.

Talven juoksu- ja painitreenien avulla kunto oli kohillaan. Oisin voinut vetää toisen kisan perään.

Kerho
Raahessa ei oo moottoriliiton jäsenkerhoa, joten jäsennyys on hommattava muualta. Tornio ja Jyväskylä lienee lähimmät, joissa RR:ää. Pitänee kysellä JMU:n ajoleirillä, huoliiko ne mut.

Oulun moottorikerho huoli mut jäsneksi. Kiitos pete-l:lle vihjeestä.

Kisat
Helrc järjesti viime kesänä Endurancen Bikeweekin yhteydessä. Ens kesänä niiden SM-kisat on 8.-9.6.2013. Onkohan tuossa yhteydessä Endurancekin? Ois mukava saada oma tiimi kasaan ja lähteä kokeileen kisailua vaikka MP-rata/Raahe porukalla.
JMU:n Harjun ajot on 28-30.6. Tuonne ois tavoite lähteä kokeileen viimeisen sijan välttämistä.

Endurancea ei järjestetty. Kisa toteutui kemorassa, mutta luokaksi vaihtui YCC ja tavoitteeksi puolivälisijoitus ja oma enari. Enari tuli ja sijoitus meni yli odotusten eli 3.

Tämmöisiä pohdiskelen pimeinä talvi-iltoina. Toivottavasti homma onnistuu ja tulevina talvina on jotain muisteltavaa. Kiva ois kuulla onko muilla samanlaisia mietteitä ja erityisen mukava olisi kuulla vasta kisauran aloittaneiden kommentteja.

Kannatti pohdiskella ja tuleviin talviin jäi muisteltavaa. Mahtava kokemus !

http://www.youtube.com/watch?v=Cpt4Nj7Kq1o