MP-Rata

RATAKALUSTO => Pyörät => Aiheen aloitti: T1mppa - 26.03.13 - klo:15:15

Otsikko: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: T1mppa - 26.03.13 - klo:15:15
Jälleen työ- ja vapaa-aikaa käytän hyödyllisesti.
Mietin, että minkä takia 1000cc pyöristä tulee useammin/helpommin liekkiä pakoputkesta kuin 600cc? Onko tämä vain kuvitelmaa?

Vertailupyörissä vakiomoottorit, mutta putkistot suorat. Pelkästään perus/tarvike äänenvaimentimet.

Johtuuko liekin pukkaaminen siitä, että imu- ja pakoventtiilit ovat hetkellisesti samanaikaisesti auki ja näin menovettä pääsee pakoputkistoon joka sitten syttyy? Onko 1000cc:ssä tämä samanaikainen aukioloaika suurempi?

Onko eroja R4, R3, V2, V4?

Käsittääkseni ralliautoissa venttiilit ovat todella suuret ja samanaikainen aukioloaika melkoisen pitkä. Ne saa myös paljon liekkiä aikaiseksi.

Liekit eivät vaikuta kierrosaikaan. Haluaisin tähän selkelkeyttä, josko sitä vaikka oppisi tekniikasta jotain lisää.
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: rranta - 26.03.13 - klo:15:21
No tämähän on nyt tämmönen diiba daaba vastaus, joka ei vastaa oikein mihinkään  :) Omassa tonnisessa K7 gixxerissä loppu putkessa paukkuminen ku tulppas sen pair systeemin. Parempi noin, jaksa kuunnella jokaisella sifteriavusteisella vaihteenvaihdolla sitä räkimistä...
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: James - 26.03.13 - klo:15:34
Ralliautoissa (ainakin paremmissa) on paukkusysteemi, joka kaasua nostettaessa syötää suoraan pakosarjaan turpon eteen bensaa, joka sitten räjähtää. Sillain saadaan turbon paineet pidettyä ylhäällä vaikkei kaasutellakkaan.
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: Nitrous - 26.03.13 - klo:15:38
Taitaapi ero olla enempi pyöräkohtaista (tai ainakin mallikohtaista) kuin suoraan kuutiotilavuudesta riippuvaa.
Putkessa polttamiseen vaaditaa käytännössä a) polttoainetta ja b) happea, c) lämpöä (lämmön puuten ei yleensä ongelma)

Polttoainetta sinne putkeen päätyy vain jos ruisku syöttää myös moottorijarrussa. Käytännössä siis kuskilla käsi kantaa kaasulla pikkasen, jolloin soppaa menee koneeseen. Moottorijarrussa seossuhde sitten onkin sen verran perseellään, ettei soppa pala koneessa vaan päätyy putkeen. Koska palamista ei tapahdu, on putkessa myös luonnollisesti jonkin verran myös happea. Se missä kohtaa bensa sitten syttyy ja palaa onkin melkoinen soppa ja jos kovasti paukuttaa niin palaa putkessa ja hienoimmillaanhan tuo on silloin kun soppa syttyy kunnolla vasta putken suulla, jolloin seurauksena on kiva ketunhäntä.

Soppaa voi joutua putkeen myös silloin kun palamista tapahtuu ja tämä johtuu venttiilien overlapista. Eli soppa siis virtaa suoraan sylinterin läpi pakoputkeen silloin kun molemmat venttiilit on auki.  Käytännössä mitä korkeammalle kiertävä kone, sen isompi overlap, että koneeseen saadaan myös isoilla kierroksilla ilmaa.

Tuo pairin poistaminen taas liittyy tuohon kohtaan b). On suhteellisen luonnollista, että jos putkessa on soppaa ja sinne johdetaan puhdasta ilmaa, syttyy polttoaine aika mielellään. Kun pair poistetaan, ei tule ilmaakaan ja taas on saatu hyvässä lykyssä ketunhäntää aikaiseksi.

Ralliautojen putkessa polttaminen johtuu siitä, että turbon kierrokset pyritään pitämään korkealla syöttämällä koneeseen (tai jopa putkistoon) polttoainetta myös moottorijarrulla. Lopputuloksena jatkuvasti riittävän suuri kaasuvirtaus pyörittämään hyrrää, helvetillinen rätinä pakoputkessa ja melko epätaloudellinen bensankulutus. :P

Mutta lyhyesti: Ilmaa ja soppaa pitää olla, etta paukkuu (tai on ketunhäntää). Olipas tämäkin diipadaapaa, mutta kai tämä johonkin vastasi...ainakin siihen, että pitäs lähtee töistä himaan.
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: jarska - 26.03.13 - klo:15:38
Täällä kans asennettu pair modi, minua pelottaa se pauke, joten..
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: pienisopoapina - 26.03.13 - klo:16:17
Mikä ihmeen pair systeemi/modi ? Mistä niitä saa, mihin se asennetaan, auttaako kierrosaikaan?
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: rranta - 26.03.13 - klo:20:35
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 26.03.13 - klo:16:17
Mikä ihmeen pair systeemi/modi ? Mistä niitä saa, mihin se asennetaan, auttaako kierrosaikaan?

Ei auta kierrosaikaan tai jollain tosi karpaasilla saattaa vaikuttaa :) Tuo pair on saasteitten vuoksi koneessa. Sen poistoon modaamiseen on monenlaisia ohjeita nuihin gixxereihin ainaki. Käytännössä raitista ilmaa menee ns pair venttiilin kautta pakokanavaan jollon saasteet tavallaan pienenee pienenemättä. Hyvä on olla tukossa kun pyörää penkitetään jottei vääristä arvoja. Näin oon ainaki kuullu. Tällä foorumilla olevat tekniikasta paremmin ymmärtävät osaavat kertoa tämän varmaan paremmin. Jos sieltä joku hakee jotain tehollista hyötyä yleensä se kampikammiolta tuleva putki kierrätetään tuonne pair kanaviin sen venttiilin ohi jolloin saadaan ehkä suurempi alipaine ja se vaikuttaa tehoon tjs.  Normaalistihan se kampikammiolta tuleva putki menee ilmanputsarin koteloon jolloin taitaa alipainetta olla vain kun kaasu auki. Tekniikan miehet laittakoot paremmin ja ymmärrettävin.
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: MarkoL - 27.03.13 - klo:12:00
Lainaus käyttäjältä: jarska - 26.03.13 - klo:15:38
Täällä kans asennettu pair modi, minua pelottaa se pauke, joten..

Onkos sulla alkuperäinen käyrästö kympässä vaikko ns kokoputkisto?

Ihmettelin kun oma kymppi ei pauka sifterillä eikä moottorijarrulla.
Eikä ole pair valvee ohitettu...

Tokkopa pelkkä änkkäri niin paljoo eroja tuo.??
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: Nitrous - 27.03.13 - klo:12:47
Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 27.03.13 - klo:12:00
Lainaus käyttäjältä: jarska - 26.03.13 - klo:15:38
Täällä kans asennettu pair modi, minua pelottaa se pauke, joten..

Onkos sulla alkuperäinen käyrästö kympässä vaikko ns kokoputkisto?

Ihmettelin kun oma kymppi ei pauka sifterillä eikä moottorijarrulla.
Eikä ole pair valvee ohitettu...

Tokkopa pelkkä änkkäri niin paljoo eroja tuo.??

Jos on vakioänkkäri paikoillaan varsinkin katin kanssa, syö se kyllä tehokkaasti tuon paukkeen. Monessa mopossa on nykyään kammiovaimennin, joka on huomattavasti tehokkaampi hukkaamaan ääntä kuin after-market absorptiovaimentimet.
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: jarska - 27.03.13 - klo:12:53
Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 27.03.13 - klo:12:00
Onkos sulla alkuperäinen käyrästö kympässä vaikko ns kokoputkisto?

Ihmettelin kun oma kymppi ei pauka sifterillä eikä moottorijarrulla.
Eikä ole pair valvee ohitettu...

Tokkopa pelkkä änkkäri niin paljoo eroja tuo.??

Köyhän miehen kokoputkisto, eli pönttö ilman killeriä(MIVV), kattiutareen poistava väliputki ja loppuputkistosta jyrsitty katalysaattorin kennot pois, pitäs hönkiä vapaasti.
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: timppa - 27.03.13 - klo:19:42
Pair, Ais... onhan tuolle raitista ilmaa pakosarjaan syöttävälle järjestelmälle monta nimeä. Jos vaihtaa suoran putkiston, tai sitten poistaa katit (kuten omasta pyörästä tein), niin paukuttaa aika lailla ellei järjestelmää tulppaa. Äkkiseltään monella ei tule haittoja mieleen muuta kuin tuo paukuttelu, mutta pari muutakin juttua olis:

1: on tosiaankin aika vaikea (mahdotonta) saada säädettyä kone kunnolla, kuten yllä jo mainittiin
2: polttaa / ampuu villat aikas nopealla tahdilla ulos vaimentimesta

Suosittelen siis poistamaan/tulppaamaan, jos kajoaa käyrästöön.
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: jarska - 27.03.13 - klo:20:39
Pemarin RääRäät ne vasta paukkuuki, mokomat.
Liekkö niissä saa edes tulpattua järjestelmää.
Tai sitten haluavat pelotella tällasia herkkiksiä kuten minä.
Carboninki RääRää paukkuu hirveesti, ajan sitä jo kolme...neljä sekuntia nopeempaa ku en uskalla päästää rinnalle, saatikka ohi.
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: timppa - 27.03.13 - klo:21:09
Carboni on niin kohtelias, ettei haluu säikytellä muita!  ;)
Hänen kanssaan muistaakseni viime kesänä ihmeteltiinkin tuota baijerilaisten ominaisuutta... Tais vielä ite kysyä: "paukkuuko munki bemari noin kovaa"
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: Nitrous - 27.03.13 - klo:22:02
Lainaus käyttäjältä: timppa - 27.03.13 - klo:21:09
Carboni on niin kohtelias, ettei haluu säikytellä muita!  ;)
Hänen kanssaan muistaakseni viime kesänä ihmeteltiinkin tuota baijerilaisten ominaisuutta... Tais vielä ite kysyä: "paukkuuko munki bemari noin kovaa"

Veikkaan, että bemarin tuotekehitysosasto on käyttänyt muutaman viikon pelkästään siihen, että vaihteen vaihdossa saadaan oikeanlainen paukaus aikaiseksi.
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: app - 27.03.13 - klo:22:24
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 27.03.13 - klo:22:02
Lainaus käyttäjältä: timppa - 27.03.13 - klo:21:09
Carboni on niin kohtelias, ettei haluu säikytellä muita!  ;)
Hänen kanssaan muistaakseni viime kesänä ihmeteltiinkin tuota baijerilaisten ominaisuutta... Tais vielä ite kysyä: "paukkuuko munki bemari noin kovaa"

Veikkaan, että bemarin tuotekehitysosasto on käyttänyt muutaman viikon pelkästään siihen, että vaihteen vaihdossa saadaan oikeanlainen paukaus aikaiseksi.

Viikko pari ois vielä kannattanut uhrata tähän. Ei rätise eikä pauku riittävästi.
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: MarkoL - 28.03.13 - klo:06:20
Lainaus käyttäjältä: jarska - 27.03.13 - klo:12:53
Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 27.03.13 - klo:12:00
Onkos sulla alkuperäinen käyrästö kympässä vaikko ns kokoputkisto?

Ihmettelin kun oma kymppi ei pauka sifterillä eikä moottorijarrulla.
Eikä ole pair valvee ohitettu...

Tokkopa pelkkä änkkäri niin paljoo eroja tuo.??

Köyhän miehen kokoputkisto, eli pönttö ilman killeriä(MIVV), kattiutareen poistava väliputki ja loppuputkistosta jyrsitty katalysaattorin kennot pois, pitäs hönkiä vapaasti.


Voisko tuo käyrästön katalysaattori kennosto niin paljon vaikuttaa paukutteluun?
Mulla ne kun on paikallaan, muuten suht samoilla varusteilla.
(Väliputki+Leovince ja PC 3)
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: jarska - 28.03.13 - klo:07:00
Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 28.03.13 - klo:06:20
Lainaus käyttäjältä: jarska - 27.03.13 - klo:12:53
Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 27.03.13 - klo:12:00
Onkos sulla alkuperäinen käyrästö kympässä vaikko ns kokoputkisto?

Ihmettelin kun oma kymppi ei pauka sifterillä eikä moottorijarrulla.
Eikä ole pair valvee ohitettu...

Tokkopa pelkkä änkkäri niin paljoo eroja tuo.??

Köyhän miehen kokoputkisto, eli pönttö ilman killeriä(MIVV), kattiutareen poistava väliputki ja loppuputkistosta jyrsitty katalysaattorin kennot pois, pitäs hönkiä vapaasti.


Voisko tuo käyrästön katalysaattori kennosto niin paljon vaikuttaa paukutteluun?
Mulla ne kun on paikallaan, muuten suht samoilla varusteilla.
(Väliputki+Leovince ja PC 3)

Varmasti vaikuttaa, sehän on ku söis hernekeittoo purkillisen, rivakkaan tahtiin mummon wanhalla puulusikalla ja päätteeksi asentas zampanjapullon korkin takapuoleen, ei pauku ennenku irtoo.
Aika paksulti, tiheetä ja pitkälle sitä kennostoa siellä oli, lähti vasta de-cat toolilla irti.
Omatekoisen toolin saat vaikka multa, omakustannehintaan 1,08€...taino menköön vaikka ilman, Kawamiehiä ku oot.
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: timppa - 28.03.13 - klo:08:32
Kammiovaimentimen lisäksi myös katin hunajakenno syö melko tehokkaasti paukuttelemisen moottorijarrussa pois. Eli vaikka kammiovaimentimen poistaa, niin se kenno vielä jeesaa paukkeen poistoon. Molemmat irti, niin johan alkaa tapahtumaan. Tarkemman teknisen selvennyksen tästä ilmiöstä voi sitte antaa joku ihan muu, kuin minä, puhun vaan omista kokemuksista...

Näin maalaisjärjellä selitettynä asia: yski kaasunaamari päässä. Ei lähde kovin iso ääni ympäristöön...
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: MarkoL - 28.03.13 - klo:10:07
Lainaus käyttäjältä: jarska - 28.03.13 - klo:07:00
Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 28.03.13 - klo:06:20
Lainaus käyttäjältä: jarska - 27.03.13 - klo:12:53
Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 27.03.13 - klo:12:00
Onkos sulla alkuperäinen käyrästö kympässä vaikko ns kokoputkisto?

Ihmettelin kun oma kymppi ei pauka sifterillä eikä moottorijarrulla.
Eikä ole pair valvee ohitettu...

Tokkopa pelkkä änkkäri niin paljoo eroja tuo.??

Köyhän miehen kokoputkisto, eli pönttö ilman killeriä(MIVV), kattiutareen poistava väliputki ja loppuputkistosta jyrsitty katalysaattorin kennot pois, pitäs hönkiä vapaasti.


Voisko tuo käyrästön katalysaattori kennosto niin paljon vaikuttaa paukutteluun?
Mulla ne kun on paikallaan, muuten suht samoilla varusteilla.
(Väliputki+Leovince ja PC 3)

Varmasti vaikuttaa, sehän on ku söis hernekeittoo purkillisen, rivakkaan tahtiin mummon wanhalla puulusikalla ja päätteeksi asentas zampanjapullon korkin takapuoleen, ei pauku ennenku irtoo.
Aika paksulti, tiheetä ja pitkälle sitä kennostoa siellä oli, lähti vasta de-cat toolilla irti.
Omatekoisen toolin saat vaikka multa, omakustannehintaan 1,08€...taino menköön vaikka ilman, Kawamiehiä ku oot.

Antaa kennojen olla, ei maksa vaivaa.
Ja sit kun maksaa,niin sitte ostetaan kaupasta.
Pidän pörinät pienellään,katupyörä kun on...

Mut kiitos työkalun tarjoamisesta .
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: jarska - 28.03.13 - klo:10:17
Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 28.03.13 - klo:10:07
Antaa kennojen olla, ei maksa vaivaa.
Ja sit kun maksaa,niin sitte ostetaan kaupasta.
Pidän pörinät pienellään,katupyörä kun on...

Mut kiitos työkalun tarjoamisesta .

Isot pojat sano jotta saa puristettua muutaman heposen lisää ja paremmin säätöihin kun jyrsii kennoston poijes, en mä siitä paukkeesta niinkään..
Jyrsimisen jälkeenki oli äänet killerillä todella maltilliset, menee katupyörässä...pois ku killerin otti niin. tongue_2
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: Raaseri - 28.03.13 - klo:11:32
En nyt taas Jarskaan halua mitään kohdistaa. Mutta silti on sanottava että ajattelumalli seuraa valtavirtaa. Sitten kun joskus laitetaan tiedonkerjuusydeemit, ni huomataan että täyskaasulla ajetaan korkeintaan muutama prosentti ratakiekasta.

Veikkaan että keskiryhmä - nopean häntäpää ajaa jollain 4-7% keskiarvolla. Ei tarttisi kennoja vielä suoristella jos vähän sais tuota nostettua...

Olinpa ilkeä.
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: Nitrous - 28.03.13 - klo:11:36
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 28.03.13 - klo:11:32
En nyt taas Jarskaan halua mitään kohdistaa. Mutta silti on sanottava että ajattelumalli seuraa valtavirtaa. Sitten kun joskus laitetaan tiedonkerjuusydeemit, ni huomataan että täyskaasulla ajetaan korkeintaan muutama prosentti ratakiekasta.

Veikkaan että keskiryhmä - nopean häntäpää ajaa jollain 4-7% keskiarvolla. Ei tarttisi kennoja vielä suoristella jos vähän sais tuota nostettua...

Olinpa ilkeä.

Millä muulla me kädettömät paikattas omaa osaamattomuutta kuin voimalla? Ja mitä kädettömämpi kaveri, sen enemmän sitä voimaa tarttee, että saa paikattua.  Tän takia mullakin on 180 heppaa. :)
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: jarska - 28.03.13 - klo:11:51
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 28.03.13 - klo:11:32
En nyt taas Jarskaan halua mitään kohdistaa. Mutta silti on sanottava että ajattelumalli seuraa valtavirtaa. Sitten kun joskus laitetaan tiedonkerjuusydeemit, ni huomataan että täyskaasulla ajetaan korkeintaan muutama prosentti ratakiekasta.

Veikkaan että keskiryhmä - nopean häntäpää ajaa jollain 4-7% keskiarvolla. Ei tarttisi kennoja vielä suoristella jos vähän sais tuota nostettua...

Olinpa ilkeä.

Elä ihmeessä ainakaan mun takia pidättele, oon jo itekki iso poika ja kestän ritiikkiä.
Sitäpaitti tykkään sun kommenteista, muuten meillä ei pysys järki päässä...sitä vähääkään.

Tässäkin tapauksessa joku vaan vihjasi että vois olla paree ku putket ois puhtaat.
Kutitteli mieltäni parilla lisäpollella, jotka vaikuttavat olennaisesti kierrosaikaani, joten ei muuta kuin kontalleen ja jyrsimään.
Toki suurin hyöty tuosta saattoi olla hikoilun ja tuntien vääntämisen aiheuttama elopainoni putoaminen, jolloin päästään samaan lopputulokseen, kierrosaikani putoavat vääjäämättömästi.
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: Raaseri - 28.03.13 - klo:11:55
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.03.13 - klo:11:36
Millä muulla me kädettömät paikattas omaa osaamattomuutta kuin voimalla? Ja mitä kädettömämpi kaveri, sen enemmän sitä voimaa tarttee, että saa paikattua.  Tän takia mullakin on 180 heppaa. :)
Yhtä kädetön täs kohtaa olen minäkin. Mutta senkin tiedän että edes miljoona hevosta ei laukkaa, ellei suitsista pyydetä.
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: jarska - 28.03.13 - klo:12:05
Minkäköhän takia sitä muutes onki niin "herkkäuskonen" omalle harrastukselleen/lajilleen, minä ainakin.
Jos joku vihjaa jotakin, niin melkeen poikkeuksetta kokeilee jos vaikka...
Kuhan nyt ei ihan päätöntä ole.

Kun taas mennään lajin ulkopuolelle..
ei mulla mitään vastaan olis isompaa pippeliäkään, mut en silti tilaa mitään kehittäjiä ja lutkuttele sillä menemään MotoGeepeetä katellessa, uskoen että kauden loputtua se sitten on muutaman sentin tai edes millin pidempi.

Anteeksi offtopic, kunhan pohdiskelen näin kevään kynnyksellä, aina hyvä tekosyy.
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: T1mppa - 28.03.13 - klo:12:10
Jarskalla oli niin hieno poliitikon vastaus, että en tajunnut mitään.

Offtopic: Säätäti sanoi, että kevät skipataan ja mennään suoraan kesään. Tämä taitaa passaa kaikille muille paitsi Pohjanmaalla asuville. Ne kun joutuu kohta veneilemään lähikauppaan...
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: slowrider - 28.03.13 - klo:12:43
Lainaus käyttäjältä: jarska - 28.03.13 - klo:12:05
Minkäköhän takia sitä muutes onki niin "herkkäuskonen" omalle harrastukselleen/lajilleen, minä ainakin.
Jos joku vihjaa jotakin, niin melkeen poikkeuksetta kokeilee jos vaikka...
Kuhan nyt ei ihan päätöntä ole.

Kun taas mennään lajin ulkopuolelle..
ei mulla mitään vastaan olis isompaa pippeliäkään, mut en silti tilaa mitään kehittäjiä ja lutkuttele sillä menemään MotoGeepeetä katellessa, uskoen että kauden loputtua se sitten on muutaman sentin tai edes millin pidempi.

Anteeksi offtopic, kunhan pohdiskelen näin kevään kynnyksellä, aina hyvä tekosyy.

Hyvä esimerkkihän tästä on esim toi painon kanssa hifistely. Vaihdellaan jokusen sata grammaa kevyempää akkua perseen alle kun saman lopputuloksen sais ku kävis vessassa.... puhumattakaan että laihduttais :)

edit: Ja kyllä, ostin viime kesänä kevyemmät jarrulevyt :D
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: app - 28.03.13 - klo:12:55
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 28.03.13 - klo:12:43
[
Hyvä esimerkkihän tästä on esim toi painon kanssa hifistely. Vaihdellaan jokusen sata grammaa kevyempää akkua perseen alle kun saman lopputuloksen sais ku kävis vessassa.... puhumattakaan että laihduttais :)

edit: Ja kyllä, ostin viime kesänä kevyemmät jarrulevyt :D

Omalla kohdalla pohjanoteeraus titaaniset jarrusatulan pultit.
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: Nitrous - 28.03.13 - klo:13:03
Lainaus käyttäjältä: app - 28.03.13 - klo:12:55
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 28.03.13 - klo:12:43
[
Hyvä esimerkkihän tästä on esim toi painon kanssa hifistely. Vaihdellaan jokusen sata grammaa kevyempää akkua perseen alle kun saman lopputuloksen sais ku kävis vessassa.... puhumattakaan että laihduttais :)

edit: Ja kyllä, ostin viime kesänä kevyemmät jarrulevyt :D

Omalla kohdalla pohjanoteeraus titaaniset jarrusatulan pultit.

Mulla on ne etuakselin lukkopultit titaania. :D Tosin tästä saa syyttää edellistä omistajaa.
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: Raaseri - 28.03.13 - klo:13:18
Lainaus käyttäjältä: jarska - 28.03.13 - klo:11:51
Tässäkin tapauksessa joku vaan vihjasi että vois olla paree ku putket ois puhtaat.
Kutitteli mieltäni parilla lisäpollella, jotka vaikuttavat olennaisesti kierrosaikaani, joten ei muuta kuin kontalleen ja jyrsimään.
Toki suurin hyöty tuosta saattoi olla hikoilun ja tuntien vääntämisen aiheuttama elopainoni putoaminen, jolloin päästään samaan lopputulokseen, kierrosaikani putoavat vääjäämättömästi.

Täs ratatouhussa ei montaa puuta ole, johon en itse olisi perse edellä kiivennyt.

Mutta laitan vielä nykyisen mielipiteeni. Katiton/suora putki on siitä hyvä että ne varaa vähemmän lämpöä. Esim Tukati kerää killereillä mahdottomasti lämpöä. Katin poisto saattaa antaa lämpöpuolelle helpotusta. Näin kuumat päivät suomen kesässä on tietty harvinaista herkkua. Bemun kattimöykky meni rata-ajossa melkein kokonaan siniseksi, ja kun se on täynnä rautaa, niin hehkui melko pitkään setin jälkeen. Kone ja runko hehkui vielä seuraavalle setille lähtiessäkin, varmaan ne piti takaiskaria kuumana tarpeetta + muutamat lämppärinreiät olen em syystä saanut aikaiseksi.

Kisatouhuissa parista-viidestä hepasta on hyötyä että pääsee kaverin rinnalle suorilla, kun ajetaan mano-u-mano sijoituksesta kilpaa. Rataharrastuksessa viis heppaa ei näy kierrosajassa kilosella, tai edes kuussatasella.

Eikä se multa ole pois vaikka kuka mitäkin rakentaisi, pois lukien oikeasti vaaralliset viritykset.
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: Vuorela - 28.03.13 - klo:13:54
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 28.03.13 - klo:11:32
En nyt taas Jarskaan halua mitään kohdistaa. Mutta silti on sanottava että ajattelumalli seuraa valtavirtaa. Sitten kun joskus laitetaan tiedonkerjuusydeemit, ni huomataan että täyskaasulla ajetaan korkeintaan muutama prosentti ratakiekasta.

Veikkaan että keskiryhmä - nopean häntäpää ajaa jollain 4-7% keskiarvolla. Ei tarttisi kennoja vielä suoristella jos vähän sais tuota nostettua...

Olinpa ilkeä.

Pitipä taas sitten avata racechrono. Alkukaudesta viime kesänä Alastarolla 5% kierroksesta kaasu yli 90%, tuolla kierroksella ajettiin Mp-Tuen kerhokissa paalulle. Ongelman tiedostamisen jälkeen Kemoralla 8.8% kierroksesta kaasu yli 90%, kierrosaika 1:13.4.
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: jarska - 28.03.13 - klo:14:55
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 28.03.13 - klo:13:18
Katiton/suora putki on siitä hyvä että ne varaa vähemmän lämpöä. Esim Tukati kerää killereillä mahdottomasti lämpöä. Katin poisto saattaa antaa lämpöpuolelle helpotusta.

Jeps, tämä tuli huomattua kun katti alko sulattaa alakatetta heti kuitukatteiden asennuksen jälkeen, tuossa pihalla jo.
Siitä se sitten tasottu, mut ehti polttaa kivan mustan pläntin katteeseen, joka näkyy myös ulospäin.. ei ihan reikää sentäs.
Tuohon tulee varmaan helpotusta, kierrosaikojen ohella, enkä tuhoa heti uuttakaan alakatetta, jos joskus joudun asentaan.

Ja painon säästöö parhaimmillaan kun ottaa moiset mörkylät poijes, 12 kiloo (saattaa olla hivenen yläkanttiin) en saa paskomallakaan tästä yhdistelmästä lähteen.
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: pena1 - 28.03.13 - klo:16:06
Tässä Alastaro.

Kierros 1.25.4   kaasu keskiarvo 26,2%. Siis 0-100 välillä.



Edit.  täyskaasu n,4 sek = alle 5% kierroksesta.
Otsikko: Vs: Liekkiä putkesta?
Kirjoitti: Raaseri - 28.03.13 - klo:17:33
En enää näemmä osaa enää käyttää Performance Toolsia, mutta äkkiä laskettuna Alastaron 1.22,79 kiekalla mulla oli torvi täysin auki tasan 12s. N 14,5% ajasta. Bemu varmaan vähä pyöristelee lukua alaspäin, kun tieto tuli kaasuläppien akselin TPS:stä. Rulla oli varmaan auki enemmän - joopa.

Sinänsä hassua että Bemulla jossa oli kaiketi lähes 180 kaakkia takiksella, ajoin identtisiä aikoja kuin Ducatilla, jossa tasan 130 Dunlopilla. Ehkä jaksan laittaa tiedonkoruun siihen nyt.