MP-Rata

MP-RATA => Varikolla => Aiheen aloitti: Tango - 15.06.13 - klo:08:13

Otsikko: Clipareiden kulma
Kirjoitti: Tango - 15.06.13 - klo:08:13
Tuossa Slowriderin innoittamana ryhdyin vääntämään sarvia/ohjaustankoa/clipareita avoimempaan asentoon. Kyseessä on OEM-cliparit, jotka on tarkoitettu vain yhteen asentoon, mutta voihan niitä vääntää ja nyt ajattelin lisätä systeemiin jonkun DIY-osan, jolla sitten varmasti pysyy siinä uudessa asennossa.

Katselin Moto-GP-pyöriä ja niissä on aikamoinen vaihtelu, mm. Bradley Smithillä on tosi pieni kulma. Tosin ei noihin kuviin täysin voi luottaa, koska esim. Lorenzon Yamahasta löytyy kuvia kovin erilaisilla kulmilla.

Kysymys kuuluu: Kun ei huomioida pystysuuntaista kulmaa vaan katsotaan keulaputkien suuntaisesti, niin mikä on kulma? Toivoisin vastauksia lukuina (asteina).

Otsikko: Vs: Clipareiden kulma
Kirjoitti: jarska - 15.06.13 - klo:10:44
Piirrä pliis vaikka kuva, mikä kulma, en ymmärtäny?

Otsikko: Vs: Clipareiden kulma
Kirjoitti: murmela - 15.06.13 - klo:10:47
Varmaankin tarkoittaa suitä kulmaa ett kuin auki ne on.

Mul on kliparit ihan helikopterit, eli lähes suoraa sivuille, eli melkein 90 ast kulma(...?).
Otsikko: Vs: Clipareiden kulma
Kirjoitti: jarska - 15.06.13 - klo:17:33
No tässähän tämä, valmis esimerkki kuva.
Mitä lie olis noin kulma?

Otsikko: Vs: Clipareiden kulma
Kirjoitti: Nitrous - 15.06.13 - klo:18:58
Klipareiden oikea kulma riippuu ihan täysin kuskin fyysisistä mitoista, joten on tuhraa apinoida kulmaa asteina jonkun toisen pyörästä. Oikean kulman klipareille löydät kun istut pyörän päälle ajoasentoon ja tarkkailet ranteiden kulmaa. Klipari on oikeassa kulmassa kun käsi on (jarrutus)ajoasennossa ranteesta suorana. Ranne ei siis saa jäädä mutkalle ulos eikä sisäänpäin. Itse tein tuon säädön niin, että löysäsin kilpareita sen verran, että liikkuvat nihkeästi keulaputkia vasten. Sitten vain työnsin niin paljon auki, että ranteen kulma alkoin kääntymään sisäänpäin ja sitten vedin siitä takaisin sen verran, että ranne oli taas suorassa. Tämän jälkeen sitten pari varmistuskokeilua tallissa ajoasentoa mallaillen ja lopullinen säätö radalla. Jos haluaa olla 100% varma, laittaa vaikka gopron kuvaamaan kättä ja katsoo videolta miten se ranne oikeasti on ajossa.

Edit. Kuskin fysiikassa ainakin selän pituus, käsien pituus, hartioiden leveys, sekä istumapaikka pyörän päällä vaikuttaa siihen, että miten ranne asettuu klipariin nähden. Säädön jälkeen on tietty hyvä tarkistaa, ettei kytkin tai etenkään jarru ota ääriasennossa katteeseen kiinni. On meinaan jännä efekti jos lyö släpperin käsille ja jarru nappaa etusen lukkoon joka kerta kun tanko käy toisessa ääriasennossa ja kyktin irrottaa joka kerta toisessa. Voipi olla vaikee pysyä humman selässä enää tollasessa loikkakyydissä.
Otsikko: Vs: Clipareiden kulma
Kirjoitti: jarska - 15.06.13 - klo:20:25
Kiitos Nitrous, yksinkertainen ja hyvä tapa mitata, ei tullu edes mieleen.
Pitääpä varsin tsekata omastakin.
Otsikko: Vs: Clipareiden kulma
Kirjoitti: pienisopoapina - 15.06.13 - klo:21:27
Ratawikiin ?!
Otsikko: Vs: Clipareiden kulma
Kirjoitti: Nitrous - 15.06.13 - klo:21:42
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 15.06.13 - klo:21:27
Ratawikiin ?!

Saapi kopioida jos kojraa samalla kirotusvireet. ;)