MP-Rata

MP-RATA => Radalla => Aiheen aloitti: Nitrous - 12.08.13 - klo:10:13

Otsikko: Katsastaminen kisaan
Kirjoitti: Nitrous - 12.08.13 - klo:10:13
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 11.08.13 - klo:18:46
Ja mistä löytyy halvimmat mahdolliset SBB katsastukseen kelpaavat moottorinposken suojat. Tossa on jotkut muoviset paikallaan ja alkaa oleen aika kuluneet.

EDIT2: Tilattu germa racingilta. Hiilikuitua... pitäs kelvata.

Nuo posken suojat on kelvannu SBB katsastuksessa vielä ainakin 2011, tosin eivät olleet ihan noin kuluneet vielä silloin.
Otsikko: Vs: Katsastaminen kisaan
Kirjoitti: Mikko K. - 12.08.13 - klo:10:41
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.08.13 - klo:10:13
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 11.08.13 - klo:18:46
Ja mistä löytyy halvimmat mahdolliset SBB katsastukseen kelpaavat moottorinposken suojat. Tossa on jotkut muoviset paikallaan ja alkaa oleen aika kuluneet.

EDIT2: Tilattu germa racingilta. Hiilikuitua... pitäs kelvata.

Nuo posken suojat on kelvannu SBB katsastuksessa vielä ainakin 2011, tosin eivät olleet ihan noin kuluneet vielä silloin.

Toi wanha suoja oli jo työnsä tehnyt, joten uutta tuli tilalle. Jossain toisessa ketjussa oli vaan juttua, ettei muoviset muka kelpais? Hans-Rüdiger tekee kuidusta samaan hintaan ja vähän halvemmalla, niin mikäs siinä.
Otsikko: Vs: Katsastaminen kisaan
Kirjoitti: slowrider - 12.08.13 - klo:10:49
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 12.08.13 - klo:10:41
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.08.13 - klo:10:13
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 11.08.13 - klo:18:46
Ja mistä löytyy halvimmat mahdolliset SBB katsastukseen kelpaavat moottorinposken suojat. Tossa on jotkut muoviset paikallaan ja alkaa oleen aika kuluneet.

EDIT2: Tilattu germa racingilta. Hiilikuitua... pitäs kelvata.

Nuo posken suojat on kelvannu SBB katsastuksessa vielä ainakin 2011, tosin eivät olleet ihan noin kuluneet vielä silloin.

Toi wanha suoja oli jo työnsä tehnyt, joten uutta tuli tilalle. Jossain toisessa ketjussa oli vaan juttua, ettei muoviset muka kelpais? Hans-Rüdiger tekee kuidusta samaan hintaan ja vähän halvemmalla, niin mikäs siinä.

Ettet vain tarkoita tuota minun viestiä tuosta ycc katsastuksesta? Taisin kirjoittaa että pitää olla hiilari tms suoja? Siinä tosin ei ollut puhetta materiaalista, mutta minulla oli toisella puolen sellainen hiilarinen suoja ja mainitsi vain että tuollainen tarvitsisi olla...

Tätäkin mutuilua auttaisi kun ne säännöt löytyisi jostain suomeksi....
Otsikko: Vs: Katsastaminen kisaan
Kirjoitti: app - 12.08.13 - klo:10:53
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 12.08.13 - klo:10:49
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 12.08.13 - klo:10:41
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.08.13 - klo:10:13
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 11.08.13 - klo:18:46
Ja mistä löytyy halvimmat mahdolliset SBB katsastukseen kelpaavat moottorinposken suojat. Tossa on jotkut muoviset paikallaan ja alkaa oleen aika kuluneet.

EDIT2: Tilattu germa racingilta. Hiilikuitua... pitäs kelvata.

Nuo posken suojat on kelvannu SBB katsastuksessa vielä ainakin 2011, tosin eivät olleet ihan noin kuluneet vielä silloin.

Toi wanha suoja oli jo työnsä tehnyt, joten uutta tuli tilalle. Jossain toisessa ketjussa oli vaan juttua, ettei muoviset muka kelpais? Hans-Rüdiger tekee kuidusta samaan hintaan ja vähän halvemmalla, niin mikäs siinä.

Ettet vain tarkoita tuota minun viestiä tuosta ycc katsastuksesta? Taisin kirjoittaa että pitää olla hiilari tms suoja? Siinä tosin ei ollut puhetta materiaalista, mutta minulla oli toisella puolen sellainen hiilarinen suoja ja mainitsi vain että tuollainen tarvitsisi olla...

Tätäkin mutuilua auttaisi kun ne säännöt löytyisi jostain suomeksi....

Kupariselta ostin muovisen nyt keväällä. Oli ainoa hyllyssä, ja otin sen. Esko sanoi että kuitunen olisi kestävämpi. Olettaisin, vaan en tiedä, että ovat käyttäneet noita muovisia SBA:ssa viime kaudella.
Otsikko: Vs: Katsastaminen kisaan
Kirjoitti: app - 12.08.13 - klo:10:57
Eikös tuossa ole samanlainen muovisuoja kun mulla? Pitäis siis kelvata.
Otsikko: Vs: Katsastaminen kisaan
Kirjoitti: Mikko K. - 12.08.13 - klo:11:14
Noita sääntöjä oon koittanu selata ja tällä hetkellä superbike luokkiin ei juurikaan jännitä osallistuminen itse tapahtuman, vaan katsastuksen puolesta. YCC:ssä säännöt kuitenkin aika paljon väljemmät ja taitaa riittää että mopo on turvallinen, ei muuta. Helppoahan tää ois, kun veis mopon vaan ammattilaiselle ja käskis laittamaan kaiken kuntoon, mutta sitten pitäis muuttaa pysyvästi transittiin asumaan.
Otsikko: Vs: Katsastaminen kisaan
Kirjoitti: Janza - 12.08.13 - klo:11:15
Mulla kulu kuitunen heti puhki. Muoviset taas kesti hyvin.
Otsikko: Vs: Katsastaminen kisaan
Kirjoitti: Janza - 12.08.13 - klo:11:22
Ja se katsastus:
- varmistukset
- hain evä
- koneen suojat
- ulkonevat osat pyöristetyt (kliparin päät, jalkatapit)
- ohjauksen rajotin
- foamit tankkiin
- varusteet ehjät

Ei se sen kummempi oo.

Unohdinko jotain? :)
Otsikko: Vs: Katsastaminen kisaan
Kirjoitti: tamik87 - 12.08.13 - klo:11:35
Lainaus käyttäjältä: Janza - 12.08.13 - klo:11:22
Ja se katsastus:
- varmistukset
- hain evä
- koneen suojat
- ulkonevat osat pyöristetyt (kliparin päät, jalkatapit)
- ohjauksen rajotin
- foamit tankkiin
- varusteet ehjät

Ei se sen kummempi oo.

Unohdinko jotain? :)

Noissa IDM säännöissä mainittiin että koneenposken suojien pitää olla komposiittimateriaaleja eli lasikuitu-epoksia, kevlar-epoksia yms. Hiilikuitua siellä aika monessa paikassa kiellettiin käyttämästä. Liittynee paloturvallisuuteen ja siihen, että hiilikuitu on äärimmäisen loviherkkää (räksähtää poikki jos on pienintäkään kolhua).
Otsikko: Vs: Katsastaminen kisaan
Kirjoitti: slowrider - 12.08.13 - klo:11:41
Lainaus käyttäjältä: Janza - 12.08.13 - klo:11:22
Ja se katsastus:
- varmistukset
- hain evä
- koneen suojat
- ulkonevat osat pyöristetyt (kliparin päät, jalkatapit)
- ohjauksen rajotin
- foamit tankkiin
- varusteet ehjät

Ei se sen kummempi oo.

Unohdinko jotain? :)

Maguran pääsylinteri jarrussa ei kai kelpaa? Saako kusiaisten b:tä ajaa slikseillä vai pitääkö olla kuviolliset?
Otsikko: Vs: Katsastaminen kisaan
Kirjoitti: parjan_fin - 12.08.13 - klo:11:43
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 12.08.13 - klo:11:35
Lainaus käyttäjältä: Janza - 12.08.13 - klo:11:22
Ja se katsastus:
- varmistukset
- hain evä
- koneen suojat
- ulkonevat osat pyöristetyt (kliparin päät, jalkatapit)
- ohjauksen rajotin
- foamit tankkiin
- varusteet ehjät

Ei se sen kummempi oo.

Unohdinko jotain? :)

Noissa IDM säännöissä mainittiin että koneenposken suojien pitää olla komposiittimateriaaleja eli lasikuitu-epoksia, kevlar-epoksia yms. Hiilikuitua siellä aika monessa paikassa kiellettiin käyttämästä. Liittynee paloturvallisuuteen ja siihen, että hiilikuitu on äärimmäisen loviherkkää (räksähtää poikki jos on pienintäkään kolhua).

Ainakin tuota Lauslehdon pyörää kun katselee, niin kaikki runkosuojat sekä katteet on hiilikuitua, eli ei ainakaan noilta osin ole kiellettyjä.

Otsikko: Vs: Katsastaminen kisaan
Kirjoitti: parjan_fin - 12.08.13 - klo:11:45
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 12.08.13 - klo:11:41

Maguran pääsylinteri jarrussa ei kai kelpaa? Saako kusiaisten b:tä ajaa slikseillä vai pitääkö olla kuviolliset?

Tarvike / aftermarket pääjarrusylinterit on kiellettyjen listalla. Noiden jarruosien pitää olla alkuperäiset, kun siis puhutaan SM ja Suomen Cup - luokista pl. YCC.

SSB - luokassa käytetään kuviollisia renkaita.
Otsikko: Vs: Katsastaminen kisaan
Kirjoitti: Janza - 12.08.13 - klo:12:16
Tuon Parjan_fin nimimerkin taakse kätkeytyy henkilö, joka ihan oikeasti osaa vastata katsastukseen liittyviin kysymyksiin ja turha mutuilu jää pois. Itellä ollu rg racing merkkiset koneen posken suojat (muovia tjsp) eikä oo kertaakaan hylätty. Edes alastarossa. ;)
Otsikko: Vs: Katsastaminen kisaan
Kirjoitti: Janza - 12.08.13 - klo:12:18
Yks tärkee asia katsastukseen... Helpoimmalla pääsee, kun se numero on 15cm korkea, ilman grafiikoita ja yhtenäinen, luokan mukainen numeropohja. 1 edessä ja kummallekin sivulle näkyvä.
Otsikko: Vs: Katsastaminen kisaan
Kirjoitti: slowrider - 12.08.13 - klo:12:27
Tämä ketju jo aika paljon lipsunut ohi aiheen, mutta jatketaan vielä vähän kun aiheesta tietäviä paikalla. Tästä koneenposkisuojasta senverran, että minulla on tällainen:
(http://svieltojarvi.kuvat.fi/kuvat/ratamopoilua/20130609_210727.jpg/_smaller.jpg)

Kelpaako siis jos tuon päälle tekee esim. muovista kulutussuojan, vai onko tuo jämerä poski vaan korvattava originaalilla +suojalla? Jos nyt oikein noista säännöistä ymmärsin, niin posken saa vaihtaa kunhan ei ole ohuempi/kevyempi kun vakio?
Otsikko: Vs: Katsastaminen kisaan
Kirjoitti: marko_ - 12.08.13 - klo:12:56
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 12.08.13 - klo:12:27
Kelpaako siis jos tuon päälle tekee esim. muovista kulutussuojan, vai onko tuo jämerä poski vaan korvattava originaalilla +suojalla? Jos nyt oikein noista säännöistä ymmärsin, niin posken saa vaihtaa kunhan ei ole ohuempi/kevyempi kun vakio?

Eikö tuossa ole jo kulutuspala?
Tuo missä on vähän naarmuja..
Otsikko: Vs: Katsastaminen kisaan
Kirjoitti: pienisopoapina - 12.08.13 - klo:13:02
Harjoittelin ketjujen järjestämistä. Siirsin kaatuminen -aiheesta rönsyjä tähän ketjuun ja nimesin tuon ketjun otsikon uusiksi.
Otsikko: Vs: Katsastaminen kisaan
Kirjoitti: pienisopoapina - 12.08.13 - klo:13:08
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 12.08.13 - klo:11:45
Tarvike / aftermarket pääjarrusylinterit on kiellettyjen listalla. Noiden jarruosien pitää olla alkuperäiset, kun siis puhutaan SM ja Suomen Cup - luokista pl. YCC.

SSB - luokassa käytetään kuviollisia renkaita.

Jantsa mainitsi, jotta tiedät katsamisesta enempi. Voisitko tehdä katsastusvaatimuksista ratawikiin artikkelin ?
Ite oon kuutioinu, jotta talvella ois porukalla varmaan enempi virtaa täytellä ratawikiä. Eli kiirettä ei oo.
Otsikko: Vs: Katsastaminen kisaan
Kirjoitti: parjan_fin - 12.08.13 - klo:13:14
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 12.08.13 - klo:12:27
Kelpaako siis jos tuon päälle tekee esim. muovista kulutussuojan, vai onko tuo jämerä poski vaan korvattava originaalilla +suojalla? Jos nyt oikein noista säännöistä ymmärsin, niin posken saa vaihtaa kunhan ei ole ohuempi/kevyempi kun vakio?

Jos sääntöä ihan suoraan tulkitsee, niin tuo koppa ei tuollaisenaan kelpaa.

Jos tuota poskea haluaisi käyttää, pitäisi sen päällä olla vielä kokonainen suoja, mikä estäisi / hidastaisi öljyjen valumista ulos, kopan haljetessa. Tämä on säännön alkuperäinen tarkoitus.

Ts. ne GB Racingin osin koppamaiset suojat eivät täytä ihan täysin tuota sääntöpykälää, mutta suojaavat taasen koppaa murtumasta melkoisen paljon paremmin kuin kuituinen koneenposken suoja, joten siten taasen ovat hyväksyttävät suojat.

Mutta pelkkä liimattu lisäpala tai paksumpi kulma kopassa ei riitä.
Otsikko: Vs: Katsastaminen kisaan
Kirjoitti: parjan_fin - 12.08.13 - klo:13:18
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 12.08.13 - klo:13:08
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 12.08.13 - klo:11:45
Tarvike / aftermarket pääjarrusylinterit on kiellettyjen listalla. Noiden jarruosien pitää olla alkuperäiset, kun siis puhutaan SM ja Suomen Cup - luokista pl. YCC.

SSB - luokassa käytetään kuviollisia renkaita.

Jantsa mainitsi, jotta tiedät katsamisesta enempi. Voisitko tehdä katsastusvaatimuksista ratawikiin artikkelin ?
Ite oon kuutioinu, jotta talvella ois porukalla varmaan enempi virtaa täytellä ratawikiä. Eli kiirettä ei oo.

No jokusen kisan olen käynyt katsastamassa, mutta monella tuntuu olevan erilaiset mielipiteet siitä miten sääntöjä tulisi tulkita :)

Sääntöjä ei sinne ole järkeä lähteä kirjoittamaan uusiksi, mutta jotain yleisimpiä käytännön kysymyksiä jne. sinne vois auki kirjoitella jossain vaiheessa niin, että mukana olisi myös hiukan selvitystä siitä miksi joku asia on miten on ja miksi tiettyjä asioita vaaditaan. Nekään ei aina tunnu olevan kaikille ihan selvillä....
Otsikko: Vs: Katsastaminen kisaan
Kirjoitti: slowrider - 12.08.13 - klo:14:21
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 12.08.13 - klo:13:14
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 12.08.13 - klo:12:27
Kelpaako siis jos tuon päälle tekee esim. muovista kulutussuojan, vai onko tuo jämerä poski vaan korvattava originaalilla +suojalla? Jos nyt oikein noista säännöistä ymmärsin, niin posken saa vaihtaa kunhan ei ole ohuempi/kevyempi kun vakio?

Jos sääntöä ihan suoraan tulkitsee, niin tuo koppa ei tuollaisenaan kelpaa.

Jos tuota poskea haluaisi käyttää, pitäisi sen päällä olla vielä kokonainen suoja, mikä estäisi / hidastaisi öljyjen valumista ulos, kopan haljetessa. Tämä on säännön alkuperäinen tarkoitus.

Ts. ne GB Racingin osin koppamaiset suojat eivät täytä ihan täysin tuota sääntöpykälää, mutta suojaavat taasen koppaa murtumasta melkoisen paljon paremmin kuin kuituinen koneenposken suoja, joten siten taasen ovat hyväksyttävät suojat.

Mutta pelkkä liimattu lisäpala tai paksumpi kulma kopassa ei riitä.

Ensinnäkin suurkiitos kun viitsit näihin vastailla. Sinähän se juuri mainitsitkin alastaron katsastuksesta tuosta kyseisestä kopasta, kun ohimennen sanoit ettei kelpaa jos innostuu muita luokkia ajamaan jatkossa.

Ajatus oli siis että ottaisin kopan irti ja kuumailmapuhaltimen kanssa muovaisin koko kopan kokoisen/muotoisen suojan jostain 1cm paksuisesta "pohjapanssarimuovista". Koko suoja sitten sikaflexillä koppaan kiinni. Samaan tyyliin kun toisen puolen hiilikuitusuoja joka käsittääkseni on määräykset täyttävä? Tuon kopan ja jarrupääsylinterin vaihdon jälkeen pitäsi mopo olla käsittääkseni valmis JOS joskus innostuu kisaamaan  :)

(http://svieltojarvi.kuvat.fi/kuvat/ratamopoilua/_DSC6702.JPG/_smaller.jpg)

Otsikko: Vs: Katsastaminen kisaan
Kirjoitti: parjan_fin - 12.08.13 - klo:14:59
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 12.08.13 - klo:14:21
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 12.08.13 - klo:13:14
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 12.08.13 - klo:12:27
Kelpaako siis jos tuon päälle tekee esim. muovista kulutussuojan, vai onko tuo jämerä poski vaan korvattava originaalilla +suojalla? Jos nyt oikein noista säännöistä ymmärsin, niin posken saa vaihtaa kunhan ei ole ohuempi/kevyempi kun vakio?

Jos sääntöä ihan suoraan tulkitsee, niin tuo koppa ei tuollaisenaan kelpaa.

Jos tuota poskea haluaisi käyttää, pitäisi sen päällä olla vielä kokonainen suoja, mikä estäisi / hidastaisi öljyjen valumista ulos, kopan haljetessa. Tämä on säännön alkuperäinen tarkoitus.

Ts. ne GB Racingin osin koppamaiset suojat eivät täytä ihan täysin tuota sääntöpykälää, mutta suojaavat taasen koppaa murtumasta melkoisen paljon paremmin kuin kuituinen koneenposken suoja, joten siten taasen ovat hyväksyttävät suojat.

Mutta pelkkä liimattu lisäpala tai paksumpi kulma kopassa ei riitä.

Ensinnäkin suurkiitos kun viitsit näihin vastailla. Sinähän se juuri mainitsitkin alastaron katsastuksesta tuosta kyseisestä kopasta, kun ohimennen sanoit ettei kelpaa jos innostuu muita luokkia ajamaan jatkossa.

Ajatus oli siis että ottaisin kopan irti ja kuumailmapuhaltimen kanssa muovaisin koko kopan kokoisen/muotoisen suojan jostain 1cm paksuisesta "pohjapanssarimuovista". Koko suoja sitten sikaflexillä koppaan kiinni. Samaan tyyliin kun toisen puolen hiilikuitusuoja joka käsittääkseni on määräykset täyttävä? Tuon kopan ja jarrupääsylinterin vaihdon jälkeen pitäsi mopo olla käsittääkseni valmis JOS joskus innostuu kisaamaan  :)

Eipä mitään. Jos näitä joku muukin lukee kuin me kaksi, niin saattaa samasta aiheesta päästä katsastuksessa pienemmällä mainintamäärällä :)

Itse olisin varovainen paksumpien muovien kanssa, ihan jo siksi, että se kopan suoja alkaa siinä kohtaa painamaan jo pikkasta vajaa paljon ja jos jostain syystä kone lämmittäisikin sikamassan sen verran kuumaksi, että koppa pääsee irtoamaan, niin takana ajavan etukatteeseen osuessaan tekee aika karua jälkeä. Syyläristä, pleksistä tai visiiristä puhumattakaan. Siksi noita kevyitä komposiitti / kuitu - suojia kannattaa suosia.

Olen nähnyt tuollaisia suojia tehtävän metallistakin ja se on kyllä jo urheilua, enkä kyllä itse voisi moista hyväksyä katsastuksessa. Olen myös löytänyt moisen peltikäikäleen liimaantuneena Räyskälän takasuoran jarrupaikan asfalttiin.

Niin ja tuo kuvan suoja on ihan säännöt ja määräykset täyttävä.