vakiokeula radalle

Aloittaja tuomas, 27.11.12 - klo:12:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

tuomas

Missävaiheessa ratailijat ovat ruvenneet vakiokeulaa modaamaan enempi ratamaiseiksi? Lähinnä mietin, että jos hommaisi jostain toisen keulan mopoon ja veisi sen alustagurulle ja sanoisi että tahtoo tästä kisaisemman. Helppoa tähän mennessä, mutta luultavasti alustaguru kysyy seuraavaksi että mitä siitä pitäisi muuttaa.

Onko jotain ns. perusjuttuja mitä normikeulalle voi tehdä, ennenkuin pitää oikeasti osata kuvailla mikä keulan toiminnassa mättää?

mopohan on -07 cbr1000rr jos sillä tälläiseen yleiseen pohdiskeluun on mitään merkitystä.

-tuomas-
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 27.11.12 - klo:12:49
Missävaiheessa ratailijat ovat ruvenneet vakiokeulaa modaamaan enempi ratamaiseiksi? Lähinnä mietin, että jos hommaisi jostain toisen keulan mopoon ja veisi sen alustagurulle ja sanoisi että tahtoo tästä kisaisemman. Helppoa tähän mennessä, mutta luultavasti alustaguru kysyy seuraavaksi että mitä siitä pitäisi muuttaa.

Onko jotain ns. perusjuttuja mitä normikeulalle voi tehdä, ennenkuin pitää oikeasti osata kuvailla mikä keulan toiminnassa mättää?

mopohan on -07 cbr1000rr jos sillä tälläiseen yleiseen pohdiskeluun on mitään merkitystä.

-tuomas-

Minä en ole tehnyt katumopoihin mitään mekaanisia muutoksia, edes keulajousia en ole vaihtanut. Sen sijaan öljyn pinnan korkeudella ja viskositeetilla olen noita jalostanut itselleni riittäviksi. Kisamopoinakin R6R:n vakiokeula riitti kauden 2006 oman luokan voittoon saakka (jouset vaihdettuina).

En silti arkailisi simmauttaa vakiokeulaa, sen saa palautettua normaaliksi. Tai jos oikein hyvän haluat, ostat siihen vakiokeulaan cartridge-sarjan, eli uudet sisuskalut. Tälläiset modaukset riittää Suomessa jokaisen kisaluokan voittoon, ja aivan varmasti myös harrastajalle.

murmela

27.11.12 - klo:13:37 #2 Viimeisin muokkaus: 27.11.12 - klo:13:40 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: tuomas - 27.11.12 - klo:12:49
Onko jotain ns. perusjuttuja mitä normikeulalle voi tehdä, ennenkuin pitää oikeasti osata kuvailla mikä keulan toiminnassa mättää?

mopohan on -07 cbr1000rr jos sillä tälläiseen yleiseen pohdiskeluun on mitään merkitystä.
Kyllähän se paljonkin riippuu siitä mikä sattuu olemaan se mopo/ sen vakiokeula. Ett mitä sille voi tehdä tai kannattaa tehdä, ja missä vaiheessa. Toisaalta, oli se vakiokeula millanen tahansa, niin alustagurut pystyy tehdä sille hyvinkin paljon, ennen kuin kuski saa sen edes mopoonsa testiin.
En tunne tota keulaa, joten ensin ottaisin sen atoimeiksi ja kattoisin mitä se on syöny. Tod näk ekana poistaisin hydraulistopparit/ vaihtaisin ne pohjaanlyöntikumeihin. Sit vaihtaisin jouset kuskille sopiviin lineaarisiin ellei ne jo ole. Joissakin 2000-luvun hondissa muistaakseni oli progressiivisii. Tsekkaisin top-out jousen pituuden ja lyhentäisin tai vaihtaisin sen jos se sattuu olemaan turhan pitkä. Sit varmaankin shimmaisin, tai vaihtaisin siihen jonku mäntä-kitin.
Vaivattomampi tapa on tietty vaihtaa siihen suoraa joku cartridge-kitti, jolloin käytännössä noi kaikki muutokset tulee samassa paketissa kerralla. Eikä oo ees paljoo kalliimpi, jos sitäkään.

Sit ku kuski on sitä aikansa testaillu, niin se ehkä osaa sanoo onko jouset sopivat ja onks vaimennukset siel päin.
Tosin jos ko kuski ei tiedä alustasta mitään, tai ei osaa erottaa jousien ja vaimennuksien toimintaa toisistaan, niin aika turha siltä on mitään kysyä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tuomas

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 27.11.12 - klo:12:59

Minä en ole tehnyt katumopoihin mitään mekaanisia muutoksia, edes keulajousia en ole vaihtanut. Sen sijaan öljyn pinnan korkeudella ja viskositeetilla olen noita jalostanut itselleni riittäviksi. Kisamopoinakin R6R:n vakiokeula riitti kauden 2006 oman luokan voittoon saakka (jouset vaihdettuina).

En silti arkailisi simmauttaa vakiokeulaa, sen saa palautettua normaaliksi. Tai jos oikein hyvän haluat, ostat siihen vakiokeulaan cartridge-sarjan, eli uudet sisuskalut. Tälläiset modaukset riittää Suomessa jokaisen kisaluokan voittoon, ja aivan varmasti myös harrastajalle.


Tuossa shimmaamisessa varmaan jo pitäisi osata kuvailla iskarivelholle että millaisen siitä haluaa?

Yritin etsiä jotain cartridge-sarjaa ja hinnat pyörii tuhannen euron pinnassa. Melkein tekisi mieli jo siinä vaiheessa investoida kokonaiseen öhlärin R/T keulaan. Mutta shimmaaminen ja oikeat jouset jo varmaan auttaa kohtuu pitkälle näissä karkeloissa?

-tuomas
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

app

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 30.11.12 - klo:06:23
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 27.11.12 - klo:12:59

Minä en ole tehnyt katumopoihin mitään mekaanisia muutoksia, edes keulajousia en ole vaihtanut. Sen sijaan öljyn pinnan korkeudella ja viskositeetilla olen noita jalostanut itselleni riittäviksi. Kisamopoinakin R6R:n vakiokeula riitti kauden 2006 oman luokan voittoon saakka (jouset vaihdettuina).

En silti arkailisi simmauttaa vakiokeulaa, sen saa palautettua normaaliksi. Tai jos oikein hyvän haluat, ostat siihen vakiokeulaan cartridge-sarjan, eli uudet sisuskalut. Tälläiset modaukset riittää Suomessa jokaisen kisaluokan voittoon, ja aivan varmasti myös harrastajalle.


Tuossa shimmaamisessa varmaan jo pitäisi osata kuvailla iskarivelholle että millaisen siitä haluaa?

Yritin etsiä jotain cartridge-sarjaa ja hinnat pyörii tuhannen euron pinnassa. Melkein tekisi mieli jo siinä vaiheessa investoida kokonaiseen öhlärin R/T keulaan. Mutta shimmaaminen ja oikeat jouset jo varmaan auttaa kohtuu pitkälle näissä karkeloissa?

-tuomas

Uskoisin että kannattaa kysyä wehnältä. Mulla shimmaaminen oli yllättävän edukas operaatio takaiskariin. On ainakin pätevät tekijät siellä suunnalla, ja tämä ei ole pelkästään minun arvioni, vaan sellaistenkin jotka näistä asioista jotain ymmärtää.

Raaseri

30.11.12 - klo:07:12 #5 Viimeisin muokkaus: 30.11.12 - klo:08:31 käyttäjältä Raaseri
Lainaus käyttäjältä: tuomas - 30.11.12 - klo:06:23
Tuossa shimmaamisessa varmaan jo pitäisi osata kuvailla iskarivelholle että millaisen siitä haluaa?

Yritin etsiä jotain cartridge-sarjaa ja hinnat pyörii tuhannen euron pinnassa. Melkein tekisi mieli jo siinä vaiheessa investoida kokonaiseen öhlärin R/T keulaan. Mutta shimmaaminen ja oikeat jouset jo varmaan auttaa kohtuu pitkälle näissä karkeloissa?

-tuomas

Kyllä useimmat osaajat sen perussetupin tekee. Ja niillä eväillä pitäisi päästä melko pitkälle. Parasta olisi tietty jos sepällä on iskaridyno ja pystyy ajamaan simmatusta kepistä käppyrän. 99% alustan epätoivotusta käytöksestä tehdään satulan ja sarvien välissä. Mä olen ajanut radalla kohta 20v ja kilpaakin aika monta kautta. En silti osaa sanoa sepälle kuin oman painoni ja sen että pitää olla herkkä liikkumaan, vaimentaa kunnolla jarruissa ja röykyissä.

Tästä iskariasiasta tehdään minusta liian isoa numeroa. hel***in kovaa pitää mennä että tässä pikku simmauseroilla on yhtään mitään merkitystä. Hyvä kuski ajaa huonolla alustalla hiton kovaa. Huono kuljettaja ei aja millään alustalla edes kovaa. Ajan voi hukata kepeistä vauhtia etsimällä, tai opettelemalla ajamaan. Tämä ei kohdistu sinuun, on vaan yleisesti oma havainto ja mielipide.

tuomas

Joo, arvelenkin että minun vauhdeilla ei ole mitään merkitystä onko keula shimmattu vaiko vain huollettu. Mutta tämä on tälläistä tuiskuisten talviaamujen mietteitä että mihin sitä rahansa ja aikansa näin talvella kuluttaisi.

Mutta pitää harkita tuota shimmaamista ja jousien vaihtoa. Takaiskarina onkin jo mun painolle jousitetty WP, ja olishan se ihan mukavaa jos tuohon keulaankin hieman panostaisi.

-tuomas-
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

Raaseri

Mulla oli CBR1000RR vuonna 2005. Se on kai kokolailla sama kuin tuo sinun. Siinä on pehmeä ja nopea keula. Tuo takapää jo varmaan korjaa mopon käytöstä kohtuullisesti, mutta aivan varmasti oikeilla jousilla ja simmauksilla siitä saa paremman. On kuitenkin jo sen verran iäkäs laite, että cartridgesarjan laitto tai esim R/T keula ei tule nostamaan mopon hintaa. Jos sellaisia laitat, ne kannattaa ajatuksissa heti alaskirjata.

Pari neuvoa annan pyytämättä. Valitse sellainen iskariseppä joka on oikeasti tehnyt tuollaisen mopon keuloja rata/kisakäyttöön. Jokainen seppä sen haluaa sulle tehdä, harva liike asiakkaita pois lähettää eikä rahojasi kelpuuta. Wehnä, Sundbergin Ville tms joilla on kai vähän ammattiylpeyttä pelissä on hyviä paikkoja aloittaa kysely.


Hurja

30.11.12 - klo:09:29 #8 Viimeisin muokkaus: 30.11.12 - klo:09:34 käyttäjältä Hurja
Muutamalle iskarivelholle soittelin kesällä, kun gixxerissä on niin tirriiset jouset hyvin syöneelle suomalaiselle. Onhan tuo muutenkin jotenkin hirveän lilluunen keula.

Kukaan ei halunnut myydä mulle nuota mäntä+shimmi sarjoja reps_1 Nyt tehdään jousien vaihto ja jotain pientä shimmausta sitten jousien mukaisesti. Katotaan nyt mitä sitten tulee. Eiköhän se ainakin luulis paranevan. Kuluneena kesänä öljyn määrällä kompensoin nuota jousia siten, että ei ainakaan pohjaisi. Ongelma mulla on mielestäni ollu, että keulasukeltaa jarrutuksessa ja sitten pomppaa sieltä ylös kurviin käännettäessä. Aiheuttaa siis sellaisen kääntyy-eipä käännykkään efektin...enemmän tässä on kuitenkin epävarmuutta itsellä, mutta saisipahan nyt sitten uusilla jousilla vihdoin nuo painumat kohdilleen.

06-11 600/750 gixxun takaiskari jos on jollain hyllyn ylisillä niin oon kiinnostunu  innocent_1

tuomas

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 30.11.12 - klo:09:00
Mulla oli CBR1000RR vuonna 2005. Se on kai kokolailla sama kuin tuo sinun. Siinä on pehmeä ja nopea keula. Tuo takapää jo varmaan korjaa mopon käytöstä kohtuullisesti, mutta aivan varmasti oikeilla jousilla ja simmauksilla siitä saa paremman. On kuitenkin jo sen verran iäkäs laite, että cartridgesarjan laitto tai esim R/T keula ei tule nostamaan mopon hintaa. Jos sellaisia laitat, ne kannattaa ajatuksissa heti alaskirjata.

Pari neuvoa annan pyytämättä. Valitse sellainen iskariseppä joka on oikeasti tehnyt tuollaisen mopon keuloja rata/kisakäyttöön. Jokainen seppä sen haluaa sulle tehdä, harva liike asiakkaita pois lähettää eikä rahojasi kelpuuta. Wehnä, Sundbergin Ville tms joilla on kai vähän ammattiylpeyttä pelissä on hyviä paikkoja aloittaa kysely.

Eihän näihin vanhoihin mopoihin kannattaisi panostaa mitään hirveitä summia, ei niistä rahojaan koskaan saa pois. Mutta jotenkin olen tuohon mopoon tykästynyt ja en ainakaan lisää tehoa kaipaa. Suurin nopeutta rajoittava tekijä on kuitenkin penkin ja mittariston välissä. Suurin puute on varmaan luistokytkin, mutta senkin saisi rahalla.

Hyviä vinkkejä nuo iskarisepät. Pitääpä ottaa yhteyttä ja kysyä että kiinnostaisko.

-tuomas-
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

jarska

Myöskään mun ajotaidoilla ei todellakaan tarvinnu Bitubon typpikeulaa, eikä takapamppua, mut hiton paljon tukevampi, turvallisempi ja ennenkaikkea hauskempi on opetella ajaan paremmalla alustalla.
Tismalleen samanmoisella pyörällä ajeli yks kaveri mun perässä Motoparkissa, hänellä oli täysin vakioalusta ja ajoi kovempaa ku mä.
Varikolla juteltiin ja sanoi jotta oli kiva seurata pari kierrosta takana kun mun pyörä meni kuulemma kuin juna röykyissä ja mutkissa kun hänellä pyrki hieman "vatkaamaan" ja hötkyileen...juu, kovempaa meni, enkä pystynyt alustallani paikkaamaan, luonnollisesti, mut ajo maistui, molemmilla.

slowrider

Kannattaa sekin huomioida että myös niitä kalliimpia iskareita joutuu huollattamaan. Sillä tavalla kun laskee niin vakiojousituksen shimmaus/jousienvaihto on aika halpa viritys kun vähentää siitä hinnasta sen normaalin huoltotyön.

Minulla on k6 gixissä ihan vakioista shimmattu/rakennettu ja ainakin vastaaviin katupyörien vakioalustoihin kokeilun perusteella hurja ero.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2


rranta

Tiiä sitten onko tästä apua - vaan ainaki jottain ihan perus ööläripaitasen kaverin juttua. Oli vaan Honda CBR1000RR kyse niinku tämän ketjun alottajalla...

http://www.youtube.com/watch?v=GfD3Y6T9GkU

murmela

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 30.11.12 - klo:06:23
Tuossa shimmaamisessa varmaan jo pitäisi osata kuvailla iskarivelholle että millaisen siitä haluaa?
Käytännössä ei tarvitse. Koska voidaan olettaa että tommosessa hajuttomassa ja mauttomassa japsi katukyykässä on katuajoon suunniteltu alusta. Eli meno ja paluuvaimennuksien keskinäinen suhde ja vaimennuskäyrät, eli esim vaimennuksien hitaan ja nopeen osa-alueen suhteet, on tehty sellaisiksi että mopo on kiva ajaa kadulla. Ja sen lisäksi vaimennukset on mitoitettu niille orginaalijousille.

Joten kun jouset vaihdetaan ja vaimentimet shimmataan uusiksi, niin samalla noi meno/paluu/hidas/nopee vaimennuksien suhteet pystytään muokaamaan sekä rata-ajoon paremmin soveltuviksi että niille uusille jousille. Osaava alustaguru pystyy tekemään tuon keskiverto-ratavaimennus-setupin ilman että kuskilta tarvii kysyy yhtään mitään. Sen jälkeen se on tietty eri asia, kun kuski pääsee ajamaan sillä uudella alustalla, ett mitä se tykkää siitä. Mutta voidaan olettaa ett parannus on noin 100% verrattuna vakioalustaan. Ja sitten tarviikin jo melkosen rutinoituneen kuskin jotta kuski pystyy sanomaan miten sitä shimmausta pitäis hienosäätää.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Tiedä onko tästäkään apuja, mut ainakin jouluiset kimmokkeet Biipaidattomalta:

Powered by EzPortal