vakiokeula radalle

Aloittaja tuomas, 27.11.12 - klo:12:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: tuomas - 30.11.12 - klo:06:23
Yritin etsiä jotain cartridge-sarjaa ja hinnat pyörii tuhannen euron pinnassa. Melkein tekisi mieli jo siinä vaiheessa investoida kokonaiseen öhlärin R/T keulaan.
Niitä cartridge-kittejä kun katselet niin kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen ovatko ne esim 25 tai 30 millisiä, vs vakio 20 millinen. Ts parannusta tulee siinäkin suhteessa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Hurja - 30.11.12 - klo:09:29
Muutamalle iskarivelholle soittelin kesällä, kun gixxerissä on niin tirriiset jouset hyvin syöneelle suomalaiselle. Onhan tuo muutenkin jotenkin hirveän lilluunen keula.

Kukaan ei halunnut myydä mulle nuota mäntä+shimmi sarjoja reps_1 Nyt tehdään jousien vaihto ja jotain pientä shimmausta sitten jousien mukaisesti. Katotaan nyt mitä sitten tulee. Eiköhän se ainakin luulis paranevan. Kuluneena kesänä öljyn määrällä kompensoin nuota jousia siten, että ei ainakaan pohjaisi. Ongelma mulla on mielestäni ollu, että keulasukeltaa jarrutuksessa ja sitten pomppaa sieltä ylös kurviin käännettäessä. Aiheuttaa siis sellaisen kääntyy-eipä käännykkään efektin...enemmän tässä on kuitenkin epävarmuutta itsellä, mutta saisipahan nyt sitten uusilla jousilla vihdoin nuo painumat kohdilleen.
Jos sun keula pomppaa ylös apeksissa jo sun nykyisellä ajotekniikalla, niin sehän vain pahenee jäykemmällä etujousella. Ja jos sitä lähdet korjaamaan liiallisella paluuvaimennuksella, niin sit kärsiikin pito ja rengas.

Kyllähän noita mäntä&shimmi-kittejä löytyy nettikaupoista? Tai jopa hyvällä tuurilla Stormin alennusmyynnistä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Raaseri

30.11.12 - klo:13:26 #17 Viimeisin muokkaus: 30.11.12 - klo:14:58 käyttäjältä Raaseri
Lainaus käyttäjältä: jarska - 30.11.12 - klo:12:56
Tiedä onko tästäkään apuja, mut ainakin jouluiset kimmokkeet Biipaidattomalta:

Joku horo peittää hienon mopon. Tuo 1098 on kaunis vielä 20 vuoden päästä, niin kuin 916kin. Ehkä mä en jatka juttua mitä tuolle peittäjälle tapahtuu maan vetovoiman ja vuosirenkaiden vaikutuksesta....

Hurja

Ei se apexissa pomppaa vaan, kun vapauttaa jarrun. Jarrulla kuitenkin vielä, kun aloittaa kääntämisen.

Nuosta mäntä+shimmi kiteistä nämä mestarit meinas, että pettymys tulee vain niillä. Cartridge kiteillä voi saada jo jotain aikaiseksi. Näin heidän suusta...ei minun.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Hurja - 30.11.12 - klo:14:29
Ei se apexissa pomppaa vaan, kun vapauttaa jarrun. Jarrulla kuitenkin vielä, kun aloittaa kääntämisen.

Nuosta mäntä+shimmi kiteistä nämä mestarit meinas, että pettymys tulee vain niillä. Cartridge kiteillä voi saada jo jotain aikaiseksi. Näin heidän suusta...ei minun.
Eli jarrutaksä pääasiassa suoralla tyyliin on-off? Jolloin keula pomppaa ylös mutkaan sisäänmenon puolivälissä?

Jaaha, miksiköhän sit edes esim ölins tekee mitn mäntä+shimmi kittejä, jos ne kerran mestarien mukaan on iha pettymyksiä. Ihan samaa paskaahan siellä Cartridge-kitin sisällä on. Samat heput ollu tekemässä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Hurja

Taitaa olla hieman muutakin paskaa sielä cartridgessä. Kuten mäntien koko jo muuttaa tilannetta melkoisesti.

Kyllähän ne voi auttaakin, mutta kuulemma ei niin paljoa niistä kannata maksaa vaan ihan vakio shimmittää niin päästään ihan riittäviin suorituskykyihin.

visu

Lainaus käyttäjältä: Hurja - 30.11.12 - klo:14:29
Nuosta mäntä+shimmi kiteistä nämä mestarit meinas, että pettymys tulee vain niillä. Cartridge kiteillä voi saada jo jotain aikaiseksi. Näin heidän suusta...ei minun.

Minkäköhän merkkisistä mäntäsarjoista on ollut kyse, niitäkin kun on aika monenlaisia. Suurimmassa osassa vaimennusominaisuudet on suunniteltu katu-/ratapäiväkäyttöön jonka takia ovat setupiltaan kompromisseja kun sen sijaan koko cartridget taas ovat puhtaasti pelkästään rata-/kilpakäyttöön tarkoitettu. Mäntäsarjojakin löytyy kyllä pelkästään rata-/kilpakäyttöön.

Oikeanlaisella mäntäsarjalla saadaan käytännössä ihan samanlaiset vaimennusominaisuudet aikaiseksi kuin koko cartridge kitillä. Erona on että useimpien vakiocartridgejen ja sitä kautta myös mäntäsarjojen (pl. esim. S1000RR ja 07-> R1) 20mm mäntiin verrattuna kisacartrigdessä on usein 25 tai 30mm männät jolloin (ainakin periaatteessa) sama määrä vaimennusta saadaan aikaiseksi pienemmällä paine-erolla männän yli ja sitä kautta kitka ja kavitointi vähenee. Tosin noissa Öhlinsin 30mm NIX kiteissähän toinen putki hoitaa meno ja toinen paluuvaimennuksen kun taas vanhemmissa 25mm kiteissä molemmissa putkissa on vaimennus molempiin suuntiin eli 25mm kitissä männissä on siis kuitenkin karkeasti noin 1,4 kertaa enemmän pintaa alaa samaan hommaan. 30mm kitissä etu onkin helppo huollettavuus/muokattavuus, kevyt ja yksinkertainen rakenne sekä ennenkaikkea se että säädöt eivät vaikuta ristiin kun eri suunnat ovat kokonaan eri teleskoopeissa (normaalissa perinteisessä rakenteessahan ns. rebound säädin vaikuttaa aina hieman myös comp suuntaan). Näiden lisäksihän on sitten vielä suljettuja kittejä kuten Öhlins TTX, K-Tech DDS joissa vaimennus saadaan aikaan vähän eri systeemillä kuin avoimissa ja on sitten vielä Bitubon ja WP:n paineistetut jne...

Käytännössä isommilla männillä saatavat edut/haitat ovat kyllä harrastelijatasolla kokolailla merkityksettömiä ja paljon tärkeämpää on että mm. mäntien kanavat, säätimien neulat ja ennenkaikkea shimmipakkojen setuppi on mitoitettu keskenään oikein.

Hurja

En alkanut kysellä minkä merkkisiä osia kukin edustaa. Näin ne kuitenkin sanoivat ja sanoivat vielä perään, että myydään kyllä jos sinne välttämättä ne haluat.

Suosittelivat säästämään rahat vaikka sitten cartridge kittiin.

Mä ainakin kuvittelin, että raha yleensä kelpaa, mutta ei kelvannu. Minä hölmö withstupid_1

murmela

Lainaus käyttäjältä: Hurja - 30.11.12 - klo:15:53
Kyllähän ne voi auttaakin, mutta kuulemma ei niin paljoa niistä kannata maksaa vaan ihan vakio shimmittää niin päästään ihan riittäviin suorituskykyihin.
No nyt rupee kuulostamaan järkevämmältä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

visu

Lainaus käyttäjältä: Hurja - 30.11.12 - klo:16:15
En alkanut kysellä minkä merkkisiä osia kukin edustaa. Näin ne kuitenkin sanoivat ja sanoivat vielä perään, että myydään kyllä jos sinne välttämättä ne haluat.

Suosittelivat säästämään rahat vaikka sitten cartridge kittiin.

Mä ainakin kuvittelin, että raha yleensä kelpaa, mutta ei kelvannu. Minä hölmö withstupid_1

Jaa keihin kaikkiin sitten oikeen olit yhteyksissä?

Olisit soittanu mulle ja kertonu oireet, olisin kyllä osannu ottaa rahat pois ;)
Olisin myyny sulle vaikka K-Tech SSK tai SSRK mäntäsarjan, FCV comp säätimet ja 9,5N/mm vieterit....

Hurja

30.11.12 - klo:18:22 #25 Viimeisin muokkaus: 30.11.12 - klo:18:25 käyttäjältä Hurja
Ei taida tohtia paljastaa niin saan toistekkin neuvoja jos soittelen, kun en ala kailottamaan kaikkea.

Pohjustin kyllä koko kyselyn, että ajelen ihan katupyörälläni radalla. Ajotaitoja ei paljoa ole, mutta painoa liikaa jotta keula pohjaa vakio jousilla :-X

Sinänsä nyt oireita/ ominaisuuksia en kertoillut. Sen verran vähän ainakin omasta mielestä radalla ajanut, että en osaa niin eritysen tarkasti analysoida pyörän käyttäytymistä, kun ei ole "täydellisellä" ajanut.

visu

Lainaus käyttäjältä: Hurja - 30.11.12 - klo:18:22
Pohjustin kyllä koko kyselyn, että ajelen ihan katupyörälläni radalla. Ajotaitoja ei paljoa ole, mutta painoa liikaa jotta keula pohjaa vakio jousilla :-X

No siis tuohan on juuri se oire. Ja aika yleinen vakiokeulalla siinä vaiheessa kun taidot ja uskallus on siinä mallissa että jarruttaa vähänkään kunnolla siellä suoran päässä. Ja toinen melkein yhtä yleinen oire on se keulan auki pomppaaminen siinä vaiheessa kun vähentää jarrupainetta. Paljonkos painat? -08 GSXR 600:n n.9N/mm vakiojouset nyt ei ihan metsässä ole jäykkyydeltään.

Tuohon pohjaamiseen saattaa jäykemmät jouset ja öjynpinnan kanssa pelaaminen jossain määrin auttaa mutta kuvaamassasi tilanteessa se todennäköisesti johtuu enemmänkin iskarin hitaan liikenopeuden kompressiovaimennuksen puutteesta. Eli kun menet jarrulle, keula sukeltaa kasaan liian nopeasti ja käy huomattavasti yli sen pisteen jossa jousi jaksaisi sitä kannatella mikäli kasaanpainumista hidastettaisiin sopivasti.

Hurja

0.1tonnia melkolailla tasan. Laskurien mukaan pitäisi olla 10N/mm jouset edessä ja takana 10.4kg jousi.

Nuota palikoita kyselin niin tälläisiä "havaintoja" GSXR:n alustasta muistiinpanon sain.

LainaaThe forks on the GSXR600 are upside down and have radially mounted
brakes. The forks feel very notchy and harsh and kick off small bumps, this
is because they have too much compression damping over small
movements, however when you brake very hard you can feel the forks
bottom out, this is because the springs in the forks are too soft, the other
problem is that when you let go of the brake the forks spring back at you
and the bike does not turn into the corner as well as it should, this is
because there is not enough rebound damping, we increase the rebound
damping and we fit harder springs to suit your rider weight and also to suit
what type of riding you do. We also reduce the compression damping to
stop the forks kicking off bumps. Many people complain about the lack
of feedback or feel from the front end, the conversion cures this problem
and stops the front feeling vague.

visu

Lainaus käyttäjältä: Hurja - 30.11.12 - klo:19:22
0.1tonnia melkolailla tasan. Laskurien mukaan pitäisi olla 10N/mm jouset edessä ja takana 10.4kg jousi.

Nuota palikoita kyselin niin tälläisiä "havaintoja" GSXR:n alustasta muistiinpanon sain.

LainaaThe forks on the GSXR600 are upside down and have radially mounted
brakes. The forks feel very notchy and harsh and kick off small bumps, this
is because they have too much compression damping over small
movements, however when you brake very hard you can feel the forks
bottom out, this is because the springs in the forks are too soft, the other
problem is that when you let go of the brake the forks spring back at you
and the bike does not turn into the corner as well as it should, this is
because there is not enough rebound damping, we increase the rebound
damping and we fit harder springs to suit your rider weight and also to suit
what type of riding you do. We also reduce the compression damping to
stop the forks kicking off bumps. Many people complain about the lack
of feedback or feel from the front end, the conversion cures this problem
and stops the front feeling vague.


Jaahans

Tuo ei ole kovin syvällinen analyysi juuri 600K8 gixxerin keulasta vaan Maxtonin "vakiovastaus" siihen miten muuttavat/muuttaisivat jonkun tietyn sporttipyörän keulaa. Oikeastaan ainoa joka vaihtelee tuossa vastauksessa riippuen sporttipyörän merkistä ja mallista on että joissain malleissa jouset on liian pehmeät, joissain liian jäykät ja joissain sopivat mutta kommentit vaimennuksista ja siitä miten niitä muutetaan on lähes aina sanatarkasti sama.....jos joku epäilee vopi vaikka lyödä osan tuosta lainauksesta googleen ja katsoa mitä hakukone löytää....

Sinällään vastauksen sisältö kyllä varmaan pitää useimmiten paikkansa. Tuosta comp vaimennusta koskevasta lauseesta on vielä jäänyt pois tämän lauseen loppuosa jossa kommentti koskien hidasta vaimennusta:
"...reducing the compression damping over small bumps to stop the forks kicking off small bumps _and increasing it over large movements giving more support with the spring_."

Laskuri ei aina ole oikeassa, en suosittelisi 100kg painoiselle kuskille 600 ärräpyörään eteen jäykempiä kuin 9.5N/mm jousia ainakaan sekalaiseen katu-/ratakäyttöön.

Hurja

Joo sen kummemmin tietämättä onko nuo 10N/mm niin hullun jäykät, kun eikös 750:ssä ole vakiona nuo kymppiset jouset? Tekeekö 15mm lisää akseliväliä nuon suuren eron?


Powered by EzPortal