Jarrutuksesta

Aloittaja Fasu, 15.02.12 - klo:13:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

slowrider

Itse tiedostin syksyn viimeisillä ajopäivillä ongelman ja aloin tietoisesti jarruttamaan agressiivisemmin. Tuntu että nyt sujuu hyvin. kierrosajat pysyi vain täysin samana  :)

Dataa kun katselin, niin nyt oli jarru parempi. Muuten hyvä mutta sitten mutkassa ei sitä vauhtia enää ollutkaan. Eli se perimmäinen ongelma taisikin olla se, ettei uskalla jättää jarrua niin myöhäseen, että tarvitsee jarruttaa tehokkaasti :)

jarska

Lainaus käyttäjältä: Pete_L - 09.01.13 - klo:22:55
Näin äkkiseltään ajateltuna en kyllä lähtis takajarrua radalla käytteleen ite ainakaan...
Moottori jarruttaa jo ihan tarpeeksi :)

No en kyllä minäkään koske takajarruun, jos opettelis ensin sen etummaisen käytön.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Pete_L - 09.01.13 - klo:22:55
Näin äkkiseltään ajateltuna en kyllä lähtis takajarrua radalla käytteleen ite ainakaan...
Moottori jarruttaa jo ihan tarpeeksi :)

Jos tuon takajarrun käytön opettelisi, olisi siitä varmasti ihan reilusti hyötyä. Pitäisiköhän ottaakin ohjelmaan heti kevään ekalta päivältä alkaen. Juhannukseen mennessä varmaan jo sujuisi. Samalla voisi sitten huvittaa itseään pikku sladeilla kun jarru tulee tutuksi. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.01.13 - klo:08:07

Jos tuon takajarrun käytön opettelisi, olisi siitä varmasti ihan reilusti hyötyä. Pitäisiköhän ottaakin ohjelmaan heti kevään ekalta päivältä alkaen. Juhannukseen mennessä varmaan jo sujuisi. Samalla voisi sitten huvittaa itseään pikku sladeilla kun jarru tulee tutuksi. :D

Mieti mitä haluat. Jos madaltaa kierrosaikaa, unohtaisin sinuna kikkailun, koska ongelmasi viime vuonna ainakin oli tehoton jarruttaminen ja pikkuisen puutteelliset ajolinjat. Vauhdin tappamisen kannalta etujarrun tehokas käyttö on a ja o. Sitten kun sen pystyy hyödyntämään täysin, voi saada takajarrulla vielä inan tehoa lisää.

Jos taas tavoitteena on kehittää omaa motoriikkaa ja kikkailukykyä ehkä uhraamalla yhden kesän kierrosajat, antaa mennä vaan.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 10.01.13 - klo:08:50
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.01.13 - klo:08:07

Jos tuon takajarrun käytön opettelisi, olisi siitä varmasti ihan reilusti hyötyä. Pitäisiköhän ottaakin ohjelmaan heti kevään ekalta päivältä alkaen. Juhannukseen mennessä varmaan jo sujuisi. Samalla voisi sitten huvittaa itseään pikku sladeilla kun jarru tulee tutuksi. :D

Mieti mitä haluat. Jos madaltaa kierrosaikaa, unohtaisin sinuna kikkailun, koska ongelmasi viime vuonna ainakin oli tehoton jarruttaminen ja pikkuisen puutteelliset ajolinjat.
Kiitos tuosta pikkuisesta. :D Tossa maanantaina just kattelin omaa ajamista Alastarossa elokuun lopulta ja totesin, että ajan käytännössä keskellä rataa lähes koko ajan. Kahvilanmutkan ulostulo taisi olla ainut paikka, missä rata tuli hyödynnettyä koko leveydeltä.
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 10.01.13 - klo:08:50
Vauhdin tappamisen kannalta etujarrun tehokas käyttö on a ja o. Sitten kun sen pystyy hyödyntämään täysin, voi saada takajarrulla vielä inan tehoa lisää.
Tuo jarruttamisen opettelu pysyy edelleen ohjelmassa hyvinkin sitkeästi ja siinä on tavoite kehittyä tasaista tahtia. On vaan sen verran riskialtis paikka, ettei turhan suuria harppauksia uskalla ottaa, joten taapertaen edetään edelleen.
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 10.01.13 - klo:08:50
Jos taas tavoitteena on kehittää omaa motoriikkaa ja kikkailukykyä ehkä uhraamalla yhden kesän kierrosajat, antaa mennä vaan.
Ensi kesä menee varmaan muutenkin ihan vaan satunnaiseksi ajeluksi, joten kierrosajat voinee unohtaa. Ja jos kerran kierrosaikaa ei saa niin pidetään sitten hauskaa muuten koko rahalla. Kadulla tuolla takajarrulla on tullut kikkailtua jo vuosia, mutta rata-ajoon se ei ole itselläni tarttunut mukaan, joten luulisin suhteellisen pienellä motoriikkaharjoittelulla tuon onnistuvan.

Edit. Sulla kun on tuo jarruttaminen suht hyvin hanskassa niin osaatko sanoa kuinka paljon sulla on eroa nykyiseen SM-kärkeen tuossa kohtaa vai menettekö samalla viivalla?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

10.01.13 - klo:09:43 #230 Viimeisin muokkaus: 10.01.13 - klo:09:45 käyttäjältä app
Ongelma on vielä piiiiitkän aikaa jarrupaikkojen löytäminen. Ajo muuttui koko kesän monestsaikin eri syystä, ja kun ne avauksetkaan ei ole balanssissa, vaan menee sen mukaan miten taas sattui osumaan mutkaan, niin jarrupaikkakaan ei voi olla aina se sama, kas kun vauhdit suoralta tullessa vaihtelee. Takajarru vaan 1 nappula lisää peliin, jossa nämä nykyiset välttämättömätkin on siellä täällä vielä hajallaan.

Keulaa pitänee vähän kiristää, että saa pelivaraa lisää, kun välilllä lipsahtaa ohi, ja vispailee pahasti. Tämä ohje on "ylemmältä taholta", eikä omia oivalluksia. Ehkä se kaikkein tärkein pointti onkin meillä vähhemmän kokeneilla, että mennään ensi kysymään ongelmasta, tai uudesta ideasta, runsaasti kisa- ym kokemusta omaavilta, ennen kun lähdetään säveltämään itse.

Mä en ota kantaa itse kyssäriin, kannattaako ottaa takajarru mukaan, vai ei, koska se on kuitenkin aina henk koht valinta, ja pidemmällä tähtäimellä voi poikia hedelmää, esim Nitrousin kohdalla, jolla jo motoriikka suht hyvin hanskassa, ja kierrosajat hyviä. Mun on paras vähäisemmällä kokemuksella ja kehnommalla ajovarmuudella mennä vähemmillä muuttujilla. Ja jatkaa äjän härnäämistä, jotta kehitys pysyy nousujohteisella uralla molemmilla  stoppie_gif

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.01.13 - klo:09:08
osaatko sanoa kuinka paljon sulla on eroa nykyiseen SM-kärkeen tuossa kohtaa vai menettekö samalla viivalla?

En osaa. Siitä on pitkä kun olen ajanut kisakuskien kanssa. Siitäkin on jo yli 10v kun olen ajanut rakennetulla keulalla pois lukien APP:n mopon kokeilu viime kesänä. Mutta veikkaan ettei se jarrumerkki pahasti aikaisessa olisi. Sen sijaan mamistelen avaukset niin kovin, että kisakuski ehkä jarruttelisi samasta merkistä, mutta merkittävästi kovemmasta vauhdista. APP:lle sanoin viime kesänä että kun se meni oikeasti varovaisesti ajaen ekalla setillä jonku 1.22 Alastarolla, että sen mopolla pääsisin päivän reenillä 1.20 alkusen. Ja siitä ne jotka osaa ajaa vielä 3s kovempaa.

Aika isolla marginaalilla jarrut otan. Ihan äärimmäisen harvoin viimeisen 5v aikana on ajolinja mutkaan mennyt puolta metriä enempää ohi.

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 10.01.13 - klo:07:28
Dataa kun katselin, niin nyt oli jarru parempi. Muuten hyvä mutta sitten mutkassa ei sitä vauhtia enää ollutkaan. Eli se perimmäinen ongelma taisikin olla se, ettei uskalla jättää jarrua niin myöhäseen, että tarvitsee jarruttaa tehokkaasti :)
Toisaalta, nythän sulla on helppo siirtää jarrua myöhäsemmäks kun kerran tilaa on?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 10.01.13 - klo:08:50
Vauhdin tappamisen kannalta etujarrun tehokas käyttö on a ja o. Sitten kun sen pystyy hyödyntämään täysin, voi saada takajarrulla vielä inan tehoa lisää.

Jos taas tavoitteena on kehittää omaa motoriikkaa ja kikkailukykyä ehkä uhraamalla yhden kesän kierrosajat, antaa mennä vaan.

Täysin samaa mieltä.  peukku_1 Itsellä on aika mummojarrut ja tulee jarrutettua pääosin fiilispohjalta. En ole oikein miettinyt jarrumerkkejä muualla kuin Alastaron pääsuoran ja Lemminkäisen jarrutuksissa, kaikki muut menee fiilispohjalta. Pitäisi melkein harjoitella pelkkää tehokasta jarruttamista jossain suoralla. En ole meinaan koskaan erikseen harjoitellut jarruttamista.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

slowrider

10.01.13 - klo:12:58 #234 Viimeisin muokkaus: 10.01.13 - klo:13:01 käyttäjältä slowrider
Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.01.13 - klo:12:13
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 10.01.13 - klo:07:28
Dataa kun katselin, niin nyt oli jarru parempi. Muuten hyvä mutta sitten mutkassa ei sitä vauhtia enää ollutkaan. Eli se perimmäinen ongelma taisikin olla se, ettei uskalla jättää jarrua niin myöhäseen, että tarvitsee jarruttaa tehokkaasti :)
Toisaalta, nythän sulla on helppo siirtää jarrua myöhäsemmäks kun kerran tilaa on?

Juuri näin. Ainut ongelmahan tuossa on se että pää pistää vastaan. Pari kertaa käyny joku hasardi ja jotenkin sössiny jarrun paljon myöhäsempään. Aina ollu ihan varma et nyt hiekka pölisee, mutta aina ihan ongelmitta taittunut. Eli käytännössä varaa on vaikka kuinka kun vain uskaltais.

edit: Tuo jarruttaminen kyllä se juttu mitä pitää treenata ensi kesänä kunnolla. Takuulla sieltä helpoiten sitä kehitystä saa varsinkin kusiaisella kun ei niin pääse teholla paikkaamaan avauksissa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 10.01.13 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.01.13 - klo:09:08
osaatko sanoa kuinka paljon sulla on eroa nykyiseen SM-kärkeen tuossa kohtaa vai menettekö samalla viivalla?

Ihan äärimmäisen harvoin viimeisen 5v aikana on ajolinja mutkaan mennyt puolta metriä enempää ohi.

Mullakin on käyny joskus noin...jopa peräkkäisillä kierroksilla. :D

Muut kiitokset infosta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 10.01.13 - klo:12:58
Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.01.13 - klo:12:13
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 10.01.13 - klo:07:28
Dataa kun katselin, niin nyt oli jarru parempi. Muuten hyvä mutta sitten mutkassa ei sitä vauhtia enää ollutkaan. Eli se perimmäinen ongelma taisikin olla se, ettei uskalla jättää jarrua niin myöhäseen, että tarvitsee jarruttaa tehokkaasti :)
Toisaalta, nythän sulla on helppo siirtää jarrua myöhäsemmäks kun kerran tilaa on?

Juuri näin. Ainut ongelmahan tuossa on se että pää pistää vastaan. Pari kertaa käyny joku hasardi ja jotenkin sössiny jarrun paljon myöhäsempään. Aina ollu ihan varma et nyt hiekka pölisee, mutta aina ihan ongelmitta taittunut. Eli käytännössä varaa on vaikka kuinka kun vain uskaltais.

Se pää pistää vastaan tasan niin pitkään, että teet siitä myöhäsemmästä ja tehokkaamasta jarrusta itselles rutiinia. Sulla kuitenkin järki sanoo, että tilaa on, joten jarruttaa voi selkeästi myöhemmin. Tolla menttaliteetilla pikkuhiljaa hivuttamaan jarrua enempi kohdalleen. Ja erittäin tärkeänä juttuna pitää muistaa, että katse on oikeassa paikassa etenkin jos pää pistää yhtään vastaan. Herkästi käy nimittäin niin, että katse liimautuu sinne hietikolle kun tulee ekan kerran mieleen, ettei tää pysähdy ja leveeksihän se menee kun katselee sinne rengasvalliin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

slowrider

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.01.13 - klo:13:01
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 10.01.13 - klo:12:58
Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.01.13 - klo:12:13
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 10.01.13 - klo:07:28
Dataa kun katselin, niin nyt oli jarru parempi. Muuten hyvä mutta sitten mutkassa ei sitä vauhtia enää ollutkaan. Eli se perimmäinen ongelma taisikin olla se, ettei uskalla jättää jarrua niin myöhäseen, että tarvitsee jarruttaa tehokkaasti :)
Toisaalta, nythän sulla on helppo siirtää jarrua myöhäsemmäks kun kerran tilaa on?

Juuri näin. Ainut ongelmahan tuossa on se että pää pistää vastaan. Pari kertaa käyny joku hasardi ja jotenkin sössiny jarrun paljon myöhäsempään. Aina ollu ihan varma et nyt hiekka pölisee, mutta aina ihan ongelmitta taittunut. Eli käytännössä varaa on vaikka kuinka kun vain uskaltais.

Se pää pistää vastaan tasan niin pitkään, että teet siitä myöhäsemmästä ja tehokkaamasta jarrusta itselles rutiinia. Sulla kuitenkin järki sanoo, että tilaa on, joten jarruttaa voi selkeästi myöhemmin. Tolla menttaliteetilla pikkuhiljaa hivuttamaan jarrua enempi kohdalleen. Ja erittäin tärkeänä juttuna pitää muistaa, että katse on oikeassa paikassa etenkin jos pää pistää yhtään vastaan. Herkästi käy nimittäin niin, että katse liimautuu sinne hietikolle kun tulee ekan kerran mieleen, ettei tää pysähdy ja leveeksihän se menee kun katselee sinne rengasvalliin.

Alastaron pääsuoran jarrussa sainkin viimisinä päivinä hilattua merkkia paljon pidemmäs. Sitämyöten sain suoranopeudenkin nousemaan yli kahdensadan.  Viimeisessä kerhokisassa sen hyödyn huomasikin hyvin kun edessä oli kaksi bemaria ja aina peräkkäin lähdettiin pääsuoralle. Suoralla jäin kun tikku paskaan ja ykkösen jarrussa olinkin taas kontissa kiinni. Eli resepti kyllä tiedossa. Tarvii vaan saada toteutuksen asteelle :)

jarska

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 10.01.13 - klo:07:28
Itse tiedostin syksyn viimeisillä ajopäivillä ongelman ja aloin tietoisesti jarruttamaan agressiivisemmin. Tuntu että nyt sujuu hyvin. kierrosajat pysyi vain täysin samana  :)

Tämähän kävi mulla myös, sillä lisukkeella et kierrosajat huononi.
Fiilis oli että näiiiin se pitää jarruttaa, jopa tuntuuki hyvältä ja mähän osaan melkeen ku isot pojat ja sitte loppu vauhti ihan tyystin ja taluteltiin mutka läpi.
Noh,ens kesänä yritetään saada nuo jotenki järkevästi pakettiin.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.01.13 - klo:13:10
Tämähän kävi mulla myös, sillä lisukkeella et kierrosajat huononi.
Fiilis oli että näiiiin se pitää jarruttaa, jopa tuntuuki hyvältä ja mähän osaan melkeen ku isot pojat ja sitte loppu vauhti ihan tyystin ja taluteltiin mutka läpi.

Eihä toi oo mikää ongelma. Jos vauhti kuolee sinne mutkaan, nii siitähä on helppo napata mopo pystyyn ja vetää aivan älytön ruoska-avaus! *täält puuttuu keulimishymiö?*
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal