Ratakehityksen virstanpylväät

Aloittaja jarska, 05.02.12 - klo:12:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 31.01.13 - klo:10:54
Jos näin olisi, niin eikös se tarkottas että ilman dataa et pysyisi edes pyörän päällä?

Ei, koska eikös ensin pidä pysyä pyörän päällä, että saa dataa siitä ajamisesta?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.01.13 - klo:11:05
Lainaus käyttäjältä: jarska - 31.01.13 - klo:10:54
Jos näin olisi, niin eikös se tarkottas että ilman dataa et pysyisi edes pyörän päällä?

Ei, koska eikös ensin pidä pysyä pyörän päällä, että saa dataa siitä ajamisesta?

Nyt alkaa äjät olemaan asian ytimessä!  stoppie_gif

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.01.13 - klo:11:05
Lainaus käyttäjältä: jarska - 31.01.13 - klo:10:54
Jos näin olisi, niin eikös se tarkottas että ilman dataa et pysyisi edes pyörän päällä?

Ei, koska eikös ensin pidä pysyä pyörän päällä, että saa dataa siitä ajamisesta?

Ei, koska sitä voi ennen ajamista vakoilla vaikka Wehnän pyörästä, analysoida, tehdä tarvittavat korjaukset ja ajaa yhtä lujaa.


Nojoo, onneksi pääsee kohta koneeseen ja kohti Hesan näyttelyy..kevätkin on ihan pian...

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 31.01.13 - klo:11:45
Ei, koska sitä voi ennen ajamista vakoilla vaikka Wehnän pyörästä, analysoida, tehdä tarvittavat korjaukset ja ajaa yhtä lujaa.
Kyllähän minä tuota viime kesänä kokeilin yhden vajaan setin verran, mutta huomasin että väsyneenä sitä on aivan turha yrittää. Eli eroksi jäi edelleen noin 4 sekunttia. Ens kesänä sit uus yritys levänneenä.

Wehnä, jaksaisitko katsoa datastasi mitä sulla on nopeutta kemoran kakkosmutkan apeksissa, niin saa jonkinlaisen vertailukohdan tuolle Jarskallekkin?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.01.13 - klo:10:53
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.01.13 - klo:10:43
Tämä lienee myös yksi syy tuohon sun suhteelliseen hitauteen vaikka datasta näät tasan kaiken mikä menee pieleen. Eli tiedät mitä teet väärin ja missä, mutta et miksi.
Jos noin olisi käytännössä, niin eikös se tarkoittaisi sitä että vauhtini ei kehittyisi ollenkaan, vaan ajaisin edelleen hitaassa ryhmässä tai max keskiryhmässä?

Kyllähän tuota kehitystä näyttää pikkuhiljaa hiipien tulevan kun tarpeeksi ajaa ja rutiinia kertyy. ;)
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.01.13 - klo:12:48
Kyllähän tuota kehitystä näyttää pikkuhiljaa hiipien tulevan kun tarpeeksi ajaa ja rutiinia kertyy. ;)

No jos se vauhdin kehitys rutiinista ois kiinni, niin silloinhan mun pitäis olla jo paljon nopeampi?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.01.13 - klo:13:02
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.01.13 - klo:12:48
Kyllähän tuota kehitystä näyttää pikkuhiljaa hiipien tulevan kun tarpeeksi ajaa ja rutiinia kertyy. ;)

No jos se vauhdin kehitys rutiinista ois kiinni, niin silloinhan mun pitäis olla jo paljon nopeampi?

Sitähän tässä on meikäläinen ja aika moni muukin ihmetelly, että mikä on syy kun ei kulje? Eli mikä on vastaus kysymykseen miksi? :)
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 30.01.13 - klo:14:52
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 30.01.13 - klo:14:12


Olisko jotain lääkettä noihin vääriin mielikuviin?

Toimiskohan noihin menttaaliharjottelu, että olis valmis toimintamalli päässä kun huomaa virheen tapahtuvan? Tuolla tapaa vois saada pikkuhiljaa karistettua väärät mielikuvat pois.

Mielikuvaharjoittelu on se mikä tohon aika hyvin yleensä auttaa, näin kun asiaa tarkemmin miettii. Pitää olla pää oikealla tavalla menossa mukana jo kun varikolla on ajamaan lähdössä jotta homma toimii.

Odotin täsmälääkkeeksi pidempiä sauna-/nuotioiltoja tai muuta Turkulaista kisaan valmistautumistaktiikkaa. Ne ei oikein vaan aina toimi omalla kohdalla :)

Lainaus käyttäjältä: murmela - 30.01.13 - klo:16:23
Sun alitajunta on oppinut mitä siitä seuraa jos ajat huonosti, ja yrittää varoittaa sinua. Eli sillon ku esim ajolinja on poskellaan niin syy-seuraus on se kippaus sinne turva-alueelle. Tai väärällä ajolinjalla osut alastarossa siihen lammikkoon.
Ei ne mielikuvat ole vääriä, vaan ne kertoo sulle että ajat sillä hetkellä väärin.

Eli seuraavalla kerralla mieti miks saat ton varotuksen, eli mitä sillä kertaa teet väärin.

Käytännössä se tod näk johtuu siitä ett yrität puskee 100% vauhtia vaikka paketissa on jotain vialla. Ja koska 100% menee siihen vauhdin ylläpitoon, niin et itse kykene tiedostamaan ett nyt on paketissa jotain vialla. Tiputa vauhtia sen verran ett saat 1-10% kapasiteettia miettiä missä se virhe on.
Sen jälkeen korjaa se virhe, ja noi "väärät" mielikuvat poistuu.

Data on tuossa myös lahjomaton apuväline, koska esim 10Hz data muistaa 0,1 sekunnin tarkkuudella joka hetken siellä radalla. Eli jos ei millään kykene siel radalla hahmottamaan mis se virhe on, niin sen voi löytää hyvinkin helpolla tuijottamalla hetken käppyröitä.

En ole 2011 toukokuun jälkeen ajanut 100% vauhtia kuin ihan hetkittäin. Viime kesänä ekassa kerhokisassa aika-ajossa ja muutalla ekalla kierroksella hienosta lähdöstä johtuen + joissain ohitustilanteissa. Muuten on menty varovasti ja yritetty kehittyä niin että ajamisen riskit olisi pienemmät. Toi kaiketi johtuu siitä että yritän "kasata pakettia" oman fysiikan, mopon toimimisen ja henkisen puolen juttujen osalta. En ole koskaan sen takia kaatunut että ajan huonosti ja tiedostan ongelmia ajamisessa. Kyllä ennen kaatumista on mennyt kaikki hyvin ja täysiä, vähän yli 100% vauhtia. Ainakin omissa ajatuksissa. Silloin kun tiedostan ongelmia ei vauhtia koskaan olekaan ja tulee noita vääriä mielikuvia.

Toi on varmaan totta että alitajunta on oppinut miltä tuntuu kun jotain menee pieleen. Se sitten ohjaa toimintaa semmoiseksi ettei pysty ajamaan niin kuin pitäisi, koska pää ei vaan anna periksi. Ei paljon datan tutkiminen auta, kun ei vaan pysty tekemään sitä mitä pitäisi tai on aiemmin tehnyt. Yleensä siinä sitten putoaa mutkavauhti, jarrumerkit aikaistuu ja avauksista häviää tehot. Mutkissa joutuu menemään kaasulle liian aikaisin ettei vauhti ihan kokonaan lopu ja siinä menee sitten ajolinjakin yleensä päin honkia. Ja siitä onkin sitten kierre valmis eikä ajamisesta tule mitään.

Vastaavasti silloin kun ajo sujuu on data hyvä väline, kun pystyy tekemään niitä muutoksia ja kokeilemaan eri juttuja. Esim. vääntämään kaasun pohjaan asti tai käyttämään jarrua järkevästi.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 31.01.13 - klo:13:27
Odotin täsmälääkkeeksi pidempiä sauna-/nuotioiltoja tai muuta Turkulaista kisaan valmistautumistaktiikkaa. Ne ei oikein vaan aina toimi omalla kohdalla :)


Elä ny perhana mee sotkemaan stadilaistunutta savolaista mihinkään turkulaisiin...äkkinäisempi ottas tuon v*ttuiluna. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.01.13 - klo:13:16
Sitähän tässä on meikäläinen ja aika moni muukin ihmetelly, että mikä on syy kun ei kulje? Eli mikä on vastaus kysymykseen miksi? :)

Jotta päästään samalle tasolle, niin voitko määritellä noin niinku esim alastaron kierrosaikana, ett paljoko se pitäis mulla nyt olla, jotta te voisitte todeta että mulla kulkee?
Ja paljonko sen pitäis parantua siitä tällä kaudella?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.01.13 - klo:13:54
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.01.13 - klo:13:16
Sitähän tässä on meikäläinen ja aika moni muukin ihmetelly, että mikä on syy kun ei kulje? Eli mikä on vastaus kysymykseen miksi? :)

Jotta päästään samalle tasolle, niin voitko määritellä noin niinku esim alastaron kierrosaikana, ett paljoko se pitäis mulla nyt olla, jotta te voisitte todeta että mulla kulkee?
Ja paljonko sen pitäis parantua siitä tällä kaudella?

Noilla ratapäivämäärillä en pitäisi edes railusti alle 1:25 aikojen ajelua alastarossa mitenkään mahdottomana, mutta jos nyt vaikka tuonne 1:27 puolelle menisit ensin. Itselläni parantui kierrosajat tuossa 1:30 kieppeillä ~sekunnin per ko. radalla ajettu päivä. Tällä hetkellä (lue. loppukesästä) näyttää tippuvan sellainen puolisen sekuntia tai vähän alle jos pääsee koko päivän ajamaan. Mutta kerro jo, että jos tiedät mikä menee väärin ja missä, miksi et saa sitä korjattua? Tuo voisi auttaa monia muitakin, joiden kierrosajat on jumahtaneet tuttuihin lukemiin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

juhu

Lainaus käyttäjältä: murmela - 31.01.13 - klo:12:25
Lainaus käyttäjältä: jarska - 31.01.13 - klo:11:45
Ei, koska sitä voi ennen ajamista vakoilla vaikka Wehnän pyörästä, analysoida, tehdä tarvittavat korjaukset ja ajaa yhtä lujaa.
Kyllähän minä tuota viime kesänä kokeilin yhden vajaan setin verran, mutta huomasin että väsyneenä sitä on aivan turha yrittää. Eli eroksi jäi edelleen noin 4 sekunttia. Ens kesänä sit uus yritys levänneenä.

Wehnä, jaksaisitko katsoa datastasi mitä sulla on nopeutta kemoran kakkosmutkan apeksissa, niin saa jonkinlaisen vertailukohdan tuolle Jarskallekkin?
Ymmärsinkö nyt oikein tuota sun kirjotusta, sun ja vehnän ero oli kemorassa 4sekunttia??

mako

hyvä jätkät tää on varma kevään merkki  . murmela on kyllä yks parhaista psyykkaajista mitä itse olen nähnyt . kuinkahan moni onkaan parantanut ennätystään kun on nähnyt murmelan edessään radalla  respekt_1 .

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.01.13 - klo:15:13

Noilla ratapäivämäärillä en pitäisi edes railusti alle 1:25 aikojen ajelua alastarossa mitenkään mahdottomana, mutta jos nyt vaikka tuonne 1:27 puolelle menisit ensin. Itselläni parantui kierrosajat tuossa 1:30 kieppeillä ~sekunnin per ko. radalla ajettu päivä. Tällä hetkellä (lue. loppukesästä) näyttää tippuvan sellainen puolisen sekuntia tai vähän alle jos pääsee koko päivän ajamaan. Mutta kerro jo, että jos tiedät mikä menee väärin ja missä, miksi et saa sitä korjattua? Tuo voisi auttaa monia muitakin, joiden kierrosajat on jumahtaneet tuttuihin lukemiin.

Meillä on noin 50 hp enemmän tehoja, ja ollaan murmelaa lähes 30 kg kevyempiä. Lisäksi murmela ajeli koko viime kesän renkailla, joilla ei todellakaan ole ihan helppoa kurvailla limitillä. Useita sekunteja saadan antaa tasoitusta jo näistä syistä.

Bobo

Lainaus käyttäjältä: app - 31.01.13 - klo:17:47
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.01.13 - klo:15:13

Noilla ratapäivämäärillä en pitäisi edes railusti alle 1:25 aikojen ajelua alastarossa mitenkään mahdottomana, mutta jos nyt vaikka tuonne 1:27 puolelle menisit ensin. Itselläni parantui kierrosajat tuossa 1:30 kieppeillä ~sekunnin per ko. radalla ajettu päivä. Tällä hetkellä (lue. loppukesästä) näyttää tippuvan sellainen puolisen sekuntia tai vähän alle jos pääsee koko päivän ajamaan. Mutta kerro jo, että jos tiedät mikä menee väärin ja missä, miksi et saa sitä korjattua? Tuo voisi auttaa monia muitakin, joiden kierrosajat on jumahtaneet tuttuihin lukemiin.

Meillä on noin 50 hp enemmän tehoja, ja ollaan murmelaa lähes 30 kg kevyempiä. Lisäksi murmela ajeli koko viime kesän renkailla, joilla ei todellakaan ole ihan helppoa kurvailla limitillä. Useita sekunteja saadan antaa tasoitusta jo näistä syistä.

Aika kovaa suoritusta vaadit Nitrous Murmelalta, kun et pidä reilusti alle 1,25 aikoja Alastaossa mahdottomina häneltä. Perusteena, että kaverillla on sentään kokemusta. Vertailuna kaveri, jolla on mielestäni myös jonkin verran kokemusta, nimittäin Kari Vehniäinen. Wehnä ajoi viime syksyn viimeisessä kerhokisassa vakio kuussatasella parhaimmillaan n, 1,24,5 aikoja. Mikäli siis ymmärsin oikein katsot, että Murmelan, joka myös ajaa vakio kuussatasella, pitäisi ajaa vähintään yhtä kovia aikoja kuin Kari...

Kuten app tuossa sanoi, vakio kusiainen, loppuunajetut renkaat ja painava kuski, ei ihan voi samaa odottaa kuin 60 kiloiselta vinkuheinältä tonnisen puikoissa  :)
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011

Powered by EzPortal