Tunnista riskipaikat

Aloittaja jarska, 10.02.12 - klo:19:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

jarska

27.02.12 - klo:21:19 #45 Viimeisin muokkaus: 27.02.12 - klo:21:36 käyttäjältä jarska
Pari kertaa on käynyt Kemoralla niin et karusellin vasemmalle taittuvissa mutkissa on nopeempi kaveri ohittanut mut sisäkaarteen puolelta, arvioinut ehkä mun nopeuden tai hatarat ajolinjani väärin,mut lähellä on ollut ettei kolahtanut ja toisella kertaa melkeen jarrutin keulan alta, kun meinas mennä takatuuppariin pahki.

Nopeuksien hieman kasvaessa olen itekkin miettinyt et onko jotain tapaa arvioida ohitettavan nopeus silleen, ettei tuki samoin toisen ajolinjaa vai paree jättää yrittämättä, ajella rauhassa perässä ja ohittaa vasta suoralla?
Mulla ehkä ajolinjat jo hieman muuttuneet silleen, etten aja niin pyöreitä linjoja ja sinne sisäkaarteeseen ei niin helposti pääse tukkimaan, mut aina sieltä siltikin joku sujahtaa :D... toiset vaan osaa sen hienommin kuin toiset.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 27.02.12 - klo:21:19
Pari kertaa on käynyt Kemoralla niin et karusellin vasemmalle taittuvissa mutkissa on nopeempi kaveri ohittanut mut sisäkaarteen puolelta, arvioinut ehkä mun nopeuden tai hatarat ajolinjani väärin,mut lähellä on ollut ettei kolahtanut ja toisella kertaa melkeen jarrutin keulan alta, kun meinas mennä takatuuppariin pahki.

Nopeuksien hieman kasvaessa olen itekkin miettinyt et onko jotain tapaa arvioida ohitettavan nopeus silleen, ettei tuki samoin toisen ajolinjaa vai paree jättää yrittämättä, ajella rauhassa perässä ja ohittaa vasta suoralla?
Mulla ehkä ajolinjat jo hieman muuttuneet silleen, etten aja niin pyöreitä linjoja ja sinne sisäkaarteeseen ei niin helposti pääse tukkimaan, mut aina sieltä siltikin joku sujahtaa :D... toiset vaan osaa sen hienommin kuin toiset.
Tos on se dilemma ett moni kuski luulee olevansa hel***in kohtelias kun ohittaa sivusuunnassa mahollisimman kaukaa, eli päätyy parkeeraamaan sitten siihen apeksiin, "ulkoa" tulevan ohitettavan eteen.
Toisaalta sit taas jotku kuskit itkee siitä kun joku ohittaa liian läheltä, joka on siltikin se parempi tapa ohitettavan kannalta, koska silloin sen ohittajan ei tarvi parkkeerata siihen apeksiin, vaan ehtii vauhdilla alta pois.

Jos haluut välttää molemmat ongelmat, niin opettele ohittamaan avauksessa. Jonka perusidea on se että ajat/jarrutat "pitkäksi/ulos". Eli siinä vaiheessa kun se ohitettava lähtee taittaan mutkaan, niin ite ajat/jarrutat viel pari metrii suoraan, taitat sit vasta mutkaan, ja sit avaat.
Äläkä ajele rauhassa sen ohitettavan perässä, vaan hae koko ajan tota "ulkolinjaa", niin opit näkeen missä pääset avauksissa ohi.

Ite teen silleen että jos kuulen että takana on joku, niin jätän metrin rakoa apeksiin, jolloin osaava kuski kyllä menee mutkassa kuin mutkassa siitä ohi, eikä sen tarvi odotella.
Ja viime kesänä opin sen ett, nopeessakin, jos joku menee suorallla/jarrussa ohi, niin valitsee sen oman ajolinjan jo valmiiksi metrin ulos apeksista. Ettei käy niin kuin viime kesänä, jolloin ohittaja eka parkkeeras apeksiin ja ampu siitä suoraan ulkolinjalle, ja minä hätäpäissäni ajoin sata lasissa pihalle etten ois ajanu sen ohittajan perään/kylkeen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Tänks Murmela, tossa oli hyviä vinkkejä.
Mut ohittanut veti juuri noin, eli mä olin ulkokaarteen ja kanttarin about keskiosalla taittamassa vasemmalle, kun hän ohitti sisäkautti ja aika läheltä kanttarin reunaa.
Tuli aika kovaa ja en osannut yhtään aavistaa, et hällä vauhti himmaskin pirusti kaarteeseen tullessa, eikä päässytkään edestä pois.

Nitrous

28.02.12 - klo:08:27 #48 Viimeisin muokkaus: 28.02.12 - klo:08:46 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: jarska - 27.02.12 - klo:23:36
Tänks Murmela, tossa oli hyviä vinkkejä.
Mut ohittanut veti juuri noin, eli mä olin ulkokaarteen ja kanttarin about keskiosalla taittamassa vasemmalle, kun hän ohitti sisäkautti ja aika läheltä kanttarin reunaa.
Tuli aika kovaa ja en osannut yhtään aavistaa, et hällä vauhti himmaskin pirusti kaarteeseen tullessa, eikä päässytkään edestä pois.

Hyvä perussääntö tarvittavasti tilasta nopean ryhmän ohituksissa on "metri sivuun ja metri eteen." Tuolla tavalla ohitettava näkee ohittajan hyvin, molemmille jää riittävästi tilaa eivätkä ajolinjat poikkea liiaksi. Avaus on hyvä paikka ohittaa, mutta joskus myös aika haastavaa, jolloin ohitus jää väkisinkin jarruun. Jos jarrussa menee ohi, olisi hyvä pyrkiä heti jarrun alussa riittävästi ohitettavan rinnalle, että tämä näkee ohituksen eikä laskea isolla nopeuserolla viime tingassa sisäpuolelta ohi.

Edit. Keskiryhmässä ja hitaassa on syytä jättää ohittaessa hieman enemmän marginaalia, ettei ohitettava turhaan säikähdä. Paras paikka noissa ryhmissä on mennä ohi pitkillä suorilla ja jarruissa ohittamista tulisi välttää viimeiseen asti.

Edit II: Jos käyttää tuota Scuuban metodia, että jättää metrin sisälle tilaa, täytyy olla varma siitä, että se on tosiaan metri eikä kaksi. Mikään ei ole vittumaisempaa kuin se, että haet ohituslinjaa ja yhtäkkiä se edellä oleva onkin sen 2metriä eri paikassa kuin normaalisti ja todennäköisesti suoraan edessä. Mieluummin ajaa normaalia linjaa ja jättää avauksesta ihan sen viimeisen rypistyksen pois.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

28.02.12 - klo:08:53 #49 Viimeisin muokkaus: 28.02.12 - klo:08:56 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.02.12 - klo:08:27
Hyvä perussääntö tarvittavasti tilasta nopean ryhmän ohituksissa on "metri sivuun ja metri eteen." Tuolla tavalla ohitettava näkee ohittajan hyvin, molemmille jää riittävästi tilaa eivätkä ajolinjat poikkea liiaksi. Avaus on hyvä paikka ohittaa, mutta joskus myös aika haastavaa, jolloin ohitus jää väkisinkin jarruun. Jos jarrussa menee ohi, olisi hyvä pyrkiä heti jarrun alussa riittävästi ohitettavan rinnalle, että tämä näkee ohituksen eikä laskea isolla nopeuserolla viime tingassa sisäpuolelta ohi.

Edit. Keskiryhmässä ja hitaassa on syytä jättää ohittaessa hieman enemmän marginaalia, ettei ohitettava turhaan säikähdä. Paras paikka noissa ryhmissä on mennä ohi pitkillä suorilla ja jarruissa ohittamista tulisi välttää viimeiseen asti.

Entäs sitten kun jotkut puhuu siitä, et ohitettavan ei pitäis muuttaa omia ajolinjojaan vaikka huomaiskin nopeemman tulemisen takaa, koska liiallinen "kohteliaisuus" vaan vaikeuttaa ohittajan arviointeja?
Vai ymmärsinkö jotain väärin ja puhun eri asiasta? :-[
Ja toisena juttuna...mä olen joskus niin keskittynyt ajamiseen, etten aina huomaa kun joku pyrkii ohi, ainakaan jos ei käy ihan rinnalla, mut se ei taida olla mun ongelma vaan takaa tulevan, ehkä...
Alkuun niitä läheltä ohittajia pelästy, mut ei enää...tietää et osaavat hommansa ja eivät jää siihen eteen kikkimään.

Edit: Nitrous, sä taisitkin vastata jo osaan mun kyssäreistä editoiden sillä aikaa kun kirjotin. :)

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: jarska - 28.02.12 - klo:08:53

Ja toisena juttuna...mä olen joskus niin keskittynyt ajamiseen, etten aina huomaa kun joku pyrkii ohi, ainakaan jos ei käy ihan rinnalla, mut se ei taida olla mun ongelma vaan takaa tulevan, ehkä...

Välillä tuntuu, että osa porukasta vetää laput silmillä kun ne ei mitään näe, se pistää välillä vituttamaan :D
Ainakin itsellä on aikaa katsella vaikka "maisemia", koska vauhdissa olisi varaa kiristää sekuntitolkulla (Kemora n. 1:17, Alast. 1:29) :-X
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

jarska

Lainaus käyttäjältä: Juha - 28.02.12 - klo:09:22
Välillä tuntuu, että osa porukasta vetää laput silmillä kun ne ei mitään näe, se pistää välillä vituttamaan :D

Auts, no en mää ihan lepakkona siellä silti ajele ja yritän tsempata. oops_2 :D

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Juha - 28.02.12 - klo:09:22
Lainaus käyttäjältä: jarska - 28.02.12 - klo:08:53

Ja toisena juttuna...mä olen joskus niin keskittynyt ajamiseen, etten aina huomaa kun joku pyrkii ohi, ainakaan jos ei käy ihan rinnalla, mut se ei taida olla mun ongelma vaan takaa tulevan, ehkä...

Välillä tuntuu, että osa porukasta vetää laput silmillä kun ne ei mitään näe, se pistää välillä vituttamaan :D

Parempi tuo laput silmillä omaa ajoa vetäminen on kuin se, että ajolinja poukkoilee miten sattuu kun yritetään antaa tilaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.02.12 - klo:10:23
Lainaus käyttäjältä: Juha - 28.02.12 - klo:09:22
Lainaus käyttäjältä: jarska - 28.02.12 - klo:08:53

Ja toisena juttuna...mä olen joskus niin keskittynyt ajamiseen, etten aina huomaa kun joku pyrkii ohi, ainakaan jos ei käy ihan rinnalla, mut se ei taida olla mun ongelma vaan takaa tulevan, ehkä...

Välillä tuntuu, että osa porukasta vetää laput silmillä kun ne ei mitään näe, se pistää välillä vituttamaan :D

Parempi tuo laput silmillä omaa ajoa vetäminen on kuin se, että ajolinja poukkoilee miten sattuu kun yritetään antaa tilaa.

En sitä tarkoita, että tilaa pitäisi lähteä antamaan, mutta jos olet vaikka jo rinnalla niin nää sankarit yrittää suunnilleen kääntää päälle :D
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Juha - 28.02.12 - klo:10:42
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.02.12 - klo:10:23
Lainaus käyttäjältä: Juha - 28.02.12 - klo:09:22
Lainaus käyttäjältä: jarska - 28.02.12 - klo:08:53

Ja toisena juttuna...mä olen joskus niin keskittynyt ajamiseen, etten aina huomaa kun joku pyrkii ohi, ainakaan jos ei käy ihan rinnalla, mut se ei taida olla mun ongelma vaan takaa tulevan, ehkä...

Välillä tuntuu, että osa porukasta vetää laput silmillä kun ne ei mitään näe, se pistää välillä vituttamaan :D

Parempi tuo laput silmillä omaa ajoa vetäminen on kuin se, että ajolinja poukkoilee miten sattuu kun yritetään antaa tilaa.

En sitä tarkoita, että tilaa pitäisi lähteä antamaan, mutta jos olet vaikka jo rinnalla niin nää sankarit yrittää suunnilleen kääntää päälle :D

Aa...itselle ei onneksi kertaakaan tuollaista ole sattunut. Tosin  pyrin olemaan jo sen verran ohi kääntöpisteen kohdalla, että minut on varmasti nähty.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.02.12 - klo:08:27
Edit II: Jos käyttää tuota Scuuban metodia, että jättää metrin sisälle tilaa, täytyy olla varma siitä, että se on tosiaan metri eikä kaksi. Mikään ei ole v***umaisempaa kuin se, että haet ohituslinjaa ja yhtäkkiä se edellä oleva onkin sen 2metriä eri paikassa kuin normaalisti ja todennäköisesti suoraan edessä. Mieluummin ajaa normaalia linjaa ja jättää avauksesta ihan sen viimeisen rypistyksen pois.
Keski ja hitaassa ryhmässä noi kuskit muutenkin seilaa sen monta metriä niiden ajolinjojen suhteen. Nopeassakin ryhmässä harva osuu siihen apeksiin, ts pientä seilaamista sielläkin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Raaseri

Toi metri eteen ja metri sivulle lienee minun lanseeraama termi. Mutta näin se on, jos liian kauas sivulle menee, ei ohitettava vaan näe ohittajaa ja kääntää kylkeen. Ei niin kovapäistä kuskia olekaan, joka kääntää tahallaan ulkolinjalla ollessaan sisällä olevaa ohittajaa päin. Sitten kun ratapäiviä ja ohituksia on kymmeniä tai satoja ja ohituksia tuhansia, niin samalla kehittyyy pelisilmää.

Tällöin kaikki muut on helppoja ohittaa, paitsi ne jotka yrittävät antaa tilaa tai ajavat ~samaa vauhtia. Joskus ohittaja on jo valinnut tilan josta menee ja silloin vaaratilanteen luo ohitettava väistämällä odottamattomasti. Yhtä kaikki, ohittaja on vastuussa turvallisesta ohituksesta. Samaa vauhtia ajavan ohittaminen on pakosti luonteeltaan "kisatilanne", siihen ei auta muu kuin että odottaa se oman bravuuripaikka ja mennä sitten.  Ohittajan on mielestäni melkeinpä velvollisuus suorittaa ohitus loppuun saakka, jos siihen on ryhtynyt. Muuten siinä mutkassa kaksi arpoo kuka menee ensin ja taas riskit nousee potenssiin kaksi.

Maisemien katselusta, silloin kun meno on varmaa, on mahdollisuus laskea voikukat ns omassa parhaassa kyydissä. Kisatilanteessa tietty voikukkien laskeminen ei ole mahdollista, kun sen sijaan yrittää koko ajan hakea ohituspaikkaa edellä olevasta ja samalla pitää takana olijat omilla paikoillaan.

Mopolla toi peittäminen on muulla kuin mestaruustasolla turhaa. Äkkiä siinä harrastajalla jokkiksessa rytmi menee vaan sekaisin ja avaa ovet ohituksille, koska kyydissä on oikeasti vielä kuskeilla sekuntitolkulla kirimisen varaa ja kalusto ei ole yleensä rajoite. Ja peittely ei tosiaankaan kuulu muuhun kuin kisatilanteeseen.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Juha - 28.02.12 - klo:09:22
Lainaus käyttäjältä: jarska - 28.02.12 - klo:08:53
Ja toisena juttuna...mä olen joskus niin keskittynyt ajamiseen, etten aina huomaa kun joku pyrkii ohi, ainakaan jos ei käy ihan rinnalla, mut se ei taida olla mun ongelma vaan takaa tulevan, ehkä...
Välillä tuntuu, että osa porukasta vetää laput silmillä kun ne ei mitään näe, se pistää välillä vituttamaan :D
Ainakin itsellä on aikaa katsella vaikka "maisemia", koska vauhdissa olisi varaa kiristää sekuntitolkulla (Kemora n. 1:17, Alast. 1:29) :-X
Ja tos vaihees moni tekee sen virheen ett ajelee sit se tatti otsassa tuijottaen orjallisesti sitä edellä menevän persettä, ja päätyy ajamaan samaa ajolinjaa, ja samaa vauhtia kuin se ohitettava. Eikä tietenkään siin tapauksessa ole toivoakaan hyvästä ohituspaikasta, vaan ne ohitukset menee tiukille. Ja sen takia tuntuu ett se ohitettava ajaa laput silmillä, vaikka se vika alunperinkin on siinä omassa tatti otsassa ajelussa.

Ja tohon vielä se ett tattiotsailun takia ei huomaa vaihtaa yhtä pienemmälle, vaikka ajaakin hitaammin. Jolloin siin vaihees ku pitäis lähtee ohi, niin mitään ei tapahu, vaikka kahvasta vääntääkin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 28.02.12 - klo:11:37
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.02.12 - klo:08:27
Edit II: Jos käyttää tuota Scuuban metodia, että jättää metrin sisälle tilaa, täytyy olla varma siitä, että se on tosiaan metri eikä kaksi. Mikään ei ole v***umaisempaa kuin se, että haet ohituslinjaa ja yhtäkkiä se edellä oleva onkin sen 2metriä eri paikassa kuin normaalisti ja todennäköisesti suoraan edessä. Mieluummin ajaa normaalia linjaa ja jättää avauksesta ihan sen viimeisen rypistyksen pois.
Keski ja hitaassa ryhmässä noi kuskit muutenkin seilaa sen monta metriä niiden ajolinjojen suhteen. Nopeassakin ryhmässä harva osuu siihen apeksiin, ts pientä seilaamista sielläkin.

Tuo edit II koski juurikin nopean ryhmän ajoa. Tiedän, että sielläkin linjat seilaa paikka paikoin paljonkin, mutta silti on parempi seilata samalla tavalla kierroksesta toiseen kuin seilata yllättävästi tilaa antaakseen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Tässä tulee mieleeni sekin, et kuin persiistä ne mun ajolinjat välillä on.
Meinaan kun nopeessa ryhmässä ajelin niin yks kaveri meni aina kaarteissa ohi seteillä, mut kun lähdin perään niin pysyin ihan ok imussa, matkien ajolinjoja. ajelu_1

Mut joo, itse itseäni toruen, mun pitää opetella pitään ne linjat kasassa niin ei tarvii vinkua kun joku ohittaa "vaarallisesti". :D


Powered by EzPortal